Jump to content

nekafm38a1

Sergeant
  • Content Count

    116
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

nekafm38a1 last won the day on June 1 2019

nekafm38a1 had the most liked content!

Community Reputation

30 Excellent

About nekafm38a1

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    .

Recent Profile Visitors

485 profile views
  1. Det ligger en på varje bil i mitt album.
  2. Meddela gärna när det finns några till försäljning.
  3. Bil 1: Scania TGB40 från 1976 med flak/manskapshytt och 1810 mil på mätaren. Fin i ram/underrede, fint flak, fin hytt med liten buckla höger fram. Militärgrön enfärgad (326H). Nytt/bytt: -motorolja + turbofilter. Cyklonfilter rengjort. -växellådsolja. -färdskrivare VDO inkl. kalibrering (gamla Scania hastighetsmätaren följer med). -torkarblad. -bränslefiltren + förfiltret. -handpump på bränslepumpen. -hyttippump. -batterier i rätt storlek/sort. Bilen startar på första försöket trots att den har stått 6 månader. Samtliga smörjpunkter välsmorda. Den håller tryckluften väl. Just nu sitter det 7 st. fina 14.00R20 Continental HCS slanglösa däck med delbara militära fälgar (10x20") monterade på bilen. De gamla Trelleborg M159 däcken/hjulen ligger på flaket. Trelleborgdäcken gick igenom besiktning utan problem, men jag ville ha fräscht gummi så därför köpte jag fina hjul från Tyskland. 4 st. passande snökedjor följer med om den säljs med 14.00R20 hjulen, annars följer originalkedjorna med (kommer inte ihåg om det är 4 eller 6 st.). Att göra på bilen: -fixa ett mindre oljeläckage på boggilagringen -köra till besiktningen (bilen bara står, dock inne!). -innertaket i hytten behöver ny pappskiva. Bil 2: Scania TGB40 från 1976 med stora kranen HIAB 550. 5100 mil på vägmätaren. Militärgrön kamouflagefärgad. Stor radiohytt i mycket fint skick (över 4,5 meter lång) på flaket med ståhöjd även för längre personer över hela bredden. Radiohytten är "basinredd", med 1 sovplats tvärs över på bredden längst fram, 1 stort klädskåp till vänster om ingången och lådor/arbetsbänk till höger om entrédörren. Finns även 1 originalmonterad dieselvärmare (24V) med avgasutblås på höger baksida. Nytt/bytt: -motorolja + turbofilter. Cyklonfilter rengjort. -växellådsolja. -färdskrivare VDO som behöver kalibreras (gamla Scania hastighetsmätaren följer med). -torkarblad. -bränslefiltren + förfiltret. -handpump på bränslepumpen. -batterier i rätt storlek/sort. Bilen startar på första försöket trots att den har stått 6 månader. Samtliga smörjpunkter välsmorda. Att göra på bilen: -köra till besiktningen (bilen bara står, dock inne!). Bilarna står i Gnesta. Säljs endast tillsammans. Svar via PM
  4. Jag blästrade bort rosten på länkhuvudet samt länkbulten så gott det gick för att underlätta urpressningen och satte sedan delarna i en press. Det krävdes ett antal ton innan länkbulten släppte med ett ljudligt *pang*, sedan var det bara att fortsätta pressa ut den lite fint. Därefter tillbaka till blästern för att blästra bort resten av rosten på samtliga delar. Till sist grundning och lack, nu återstår montering.
  5. Jag gjorde så här: 1) Skruvade in fjädern i fjäderbromscylindern. Motsols för att lossa bromsen. 2) Lossade skruven mitt i bromshävarmen, tog bort luftrören till bromsklockan och lossade på muttrarna som håller fast bromsklockan. 3) Demonterade hävarmen tillsammans med bromsklockan. 4) Lossade kontramuttern till länkhuvudet och då kunde jag gänga loss länkhuvudet från kolvstången. Nu återstår att pressa ut den gamla länkbulten ur länkhuvudet.
  6. Jag brottas med en kärvande broms bak på en TGB40 och undrar om ni har tips på hur man får loss länkbulten (31 i sprängskissen) från länkhuvudet (30 i sprängskissen)? Saxpinnen (32) är borttagen, men det är inte bara att trycka ut länkbulten trots försök att knacka ut den. Länkbulten går igenom en bussning i bromshävarmen och det är väl fullt möjligt att bussning, länkhuvud och länkbult har ärgat ihop under åren...
  7. Ungefär så bör den nog se ut ja så att den passar runt men inte krockar med luftcylindern.
  8. Jag funderade på det men hela verktyget får inte sticka ut mer än 90-100 mm från hylsan, annars krockar det med växellådans undersida. En sådan kort avdragare med en smal avdragarplatta (som passar runt hylsan och inte krockar med luftcylindern för manövrering av framhjulsdriften FD) har jag dock inte hittat än.
  9. Jag provade med glidhammare igår, men får inget bra fäste och kan därför inte få bort hylsan. Finns det ingen bild på glidhammaren som manualen säger man skall använda eller ett tips på en annan lösning där man kan dra ut hylsan rakt så att lådans hus inte spräcks?
  10. Var hittar jag åtdragningsmomentet till rattmuttern (stl.41 mm) på en SBAT? Jag har försökt leta i den engelska verkstadshandboken men hittar inget. Finns det förresten en svenskspråkig sådan någonstans?
  11. Råkade se ditt svar i mejlappen och då syns bilderna, men inte med Microsoft Edge eller Google Chrome. Skall kolla inställningarna. Är det en glidhammare som är "Puller 98780"? Jag hittar ingen bild i reparationshandboken som ligger under filken "filer", men du kanske kan hänvisa till en sida i den där jag hittar verktyget?
  12. Jag behöver byta en packbox på framsidan av växellådan på en SBAT och undrar om någon vet hur man får bort hylsan med nummer 25 i sprängskissen? Bakom den sitter nämligen packboxen (nummer 26 i sprängskissen) som behöver bytas.
×
×
  • Create New...