Gå till innehåll

1985

Korpral
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

17 Good

Om 1985

  • Placering
    Member
  • Födelsedag 1985-04-25
  1. Har också klurat på det.. Tur att man har skaffat en extra ðŸ˜
  2. Fick liknande problem med min 30a förra veckan. Varit och hämtat mitt släp och för det första vägrade lådan att lägga ur backen 2 ggr för när jag växlade till D så tvärdog motorn vid återstart så låg backen i med växelväljaren i läge N. Detta problem uppstår ibland vid kall låda då det kan vara en klibbande ventil återställer sig efter en stund när den har varit avstängd med bruten huvudström. Men det riktiga problemet är att bilen slutar driva vid backning i låg hastighet efter det går det inte att lägga i någon växel. Återställer sig efter att huvudströmmen varit bruten i minst 5 min inte innan. har kommit och gått lite då och då men nu blivit värre i bland hinner man bara backa någon meter innan det är dags igen. Tog 40 min och rangera släpet och ytterligare 20 min att backa in den i verkstaden. Kör rätt mycket med den så den står sällan med än 14 dagar. Har inte hunnit felsöka den än och hoppas på tips. Lånat en manuellbox som jag tänkt prova med ifall det är styrenheten men det blir tidigast till helgen. Har även haft problem med att lägga ur drivhjujsfrånkoppling efter att jag använt kranen i bland får man bryta strömmen en minut så hoppar den i igen. Men innan så hade jag extrema problem med det och bytte då luftventilen till DFK och det fungerar nu i stort sett störningsfritt. verkade som att ventilen inte evakuerade den trycklösa sidan tillräckligt fort. Hoppas detta tips för dig Erik nu när jag snor lite i din tråd. Mvh Sebbe
  3. Det var inte enkelt fast vi som sagt är vana med lastbilar.. Det är ju ändå en gammal hederlig konstruktion tungt men förhållandevis lättskruvat.. Gäller att planera noga och va försiktig. Motorn väger ju trots allt närmare tonnet och hålet till axeln på lådan är inte så stort.. Bara jävligt glad att det gick bra. Nu fungerar den igen flakbotten oljad med trallolja så nu är jag redo när vinterhelvetet kommer
  4. File Name: HIAB 650/1 File Submitter: 1985 File Submitted: 17 Oct 2015 File Category: TGB 30/40, SBAT111/SBA111 och LTB957F/LA82B Tekniska data HIAB 650/1 Click here to download this file
  5. Den har ganska låga mil. 2600 så den va säkert förrådsställd.. Blev väl missad kronan hade ju ett gäng TGBer Vi lossade det mesta runt motorn lyfte ur kylaren domkraft under lådan sen lyfte vi med treparts kätting i lyftöglorna på motorn med lastmaskn med kranarm och lirkade den framåt med hjälp av midjestyrningen så vi kom åt och byta dämpnavet.. Montera i omvänd ordning Tid ca 4 timmar i dag. Ska ännu åter montera kylaren koppla in motorn byta lite slangar och fix, kanske 4 timmar till å då har vi helgskruvat med lite trivsel öl å sånt Tur att man jobbar på lastbils verkstad med tillgång till klok utrustning annars hade det nog vart ett helvete....
  6. Version pdf

    66 nedladdningar

    Tekniska data HIAB 650/1
  7. CoatEx Levererade!!! Bytte med hjälp av en kolega i dag! Ska göra klart i morgon. Hade den tidiga klena versionen i min bil nu bytt till den förstärkta.. Tack Wingflyer för givande tipps
  8. De flesta moderna hypoidoljor klarar smörjningen av en axel. Jobbar på lastbilsverkstad och använder Texaco Geartex 80w-90 GL5 på de flesta axlarna vid service. Och kommer fylla den i mina axlar på 30an när det blir aktuellt
  9. Söker efter Momentplattan mellan motor och låda Scania orginalnummer: 395 182-9 "Fjädrande medbringare" Behöver bilen för kommande projekt så läget är akut.. Tacksam för svar. Sebbe 0707684258 Har pratat med scania redan.
  10. Tja! Vi fick in en scania 111 från 1974 på firman med nedslag på reflektorerna. De på reservdelar letade länge efter ersättare men gick bet. Så nytt verkar inte gå att uppbringa. Men efter att jag parkerade min 30a brevid så va det uppenbart... Vi fick tag i lyktor från Active life equpment. www.activelifeequipment.se Sedan kan du söka på tgb30 eller 40 på blocket finns några som säljer delar. Lycka till Zeb
  11. Har fått för mig att det inte bara är eter i kapslarna utan att de även inehåller lite olja. Kan det stämma?
  12. Klart du ska ha en 30 bil Mycket beror ju också på miltalet har den låga mil så är med största sanorlikhet bromsar och drivlina i bra skick. 30 bilarna gick mindre på trupp än 40 bilarna som ofta fått fan av gasglada beväringar men ett tips är att även kolla innertaket runt takluckan efter läckage för många styrboxar har gått hädan av vatten som läckt in och hamnat på mattan vid prylfacket för att sedan rinna ned under panelen med växelreglage till det lilla utrymmet där boxen sitter, som i många fall saknar dränering. Vissa bilar har även fått armen till KSP fästet borttagen och då blir det hål i taket! Var noga med papper och kvitton till ursprungskontrollen, se till att få så mycket som möjligt av säljaren det underlättar. Sedan beställer du regbevis på det militära regnr av fmv och söker dispensen på bromsjusteringen vid transportstyret. Dispens och Regbevis kostar inget vad jag vet ursprungskontrollen kostar runt 600kr Det är lite godtyckligt på bilprovningen i dispensdjungeln så enklast e å fråga på stationen vad man ska tänka på.. Jag fick fixa intyg på lufttorken men de va en baggis då jag jobbar på lastbilsverkstad Lycka till!!
  13. Fast tgb40 är ju inte superflexibel i boggin kör man i kuperad teräng så hänger som regel alltid en av axlarna i luften och då har man ändå "bara" 4 hjul som drar iallafall. Skönt att någon tänker på ramflexningen vid påbygge frågan är ju om orginal fästpunkter håller för en krok. Att sätta i fler tvärbalkar med fler pivåpunkter i ramen borde också påverka flexningen negativt men som sagt blir ju högt. Sen är ju en krok en tung konstruktion å alla TGBer har problemet att de inte får lasta så mycket för det är enkelhjul. Utlandsstyrkan fick lov att köra med tyngre laster med resultatet brustna bladfjädrar och även rambrott på några av bilarna. Frågan är ju vad som händer med bakvagn och hjul i brytningen när man drar på ett tungt flak. För tungt kommer det å bli för det är manligt!
  14. 1985

    Motor vill inte "dö"

    Som ovan nämns kolla förställningen på tändningen.. Volvos värden gäller "riktig" 100 oktanig soppa inte det som säljs på mackarna i dag med 10 - 15% etanol i. Hade samma problem på min duett som kördes på vanlig 95 oktanig å då ställde jag om tändningen.... dessvärre så kommer jag inte ihåg åt vilket håll är typ14år sen men har för mig att tändningen ska sänkas några grader men var noga med att undvika spikning. Motorn blir även varmare med "fel tändning" och det han orsaka baktändning.. Misstänker att du har fiberbrickorna på plats mellan förgasare och insug annars kan det ställa till lite bekymmer.
  15. Jag gillar min TGB30 så pass mycket att jag ska montera en HIAB 650 på den nu i närtid (läs innan jul) den känns väldigt bra att köra.. Kört en del 40 bil med men tycker inte att de är nämnvärt snarvare än 30an. Sen trivs jag med längden då den är en utmärkt "trädgårdstraktor" har den till allt, idag va den byggstälning när vi la om ett garagetak, så den är en perfekt plattform för kran..
×