Gå till innehåll

MilSpeC

Sergeant
  • Innehålls Antal

    89
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    35

MilSpeC senast vann den dag 13 September 2018

MilSpeC hade det mest gillade innehållet!

Om MilSpeC

  • Födelsedag 1992-01-27

Profile Information

  • Hemort
    RÄTTVIK

Senaste besökare till profilen

907 profilvisningar

MilSpeC's Achievements

Member

Member (1/1)

487

Anseende bland gemenskapen

  1. Bjuder på en liten bild då vi lastade våran spaningsenhet, (Baja bubblan). Nylackerat flak. Lastväxlarn fäst med spännband fortfarande
  2. Aluminiumflak och provning Spontanköpte ett vw transporterflak och det blev riktigt bra. Justerade in hydraultrycket lite, 120 bar skriker överströmmaren på nu. Det är nog strax innan framhjulen lyfter. Då ligger det 12 resp. 7 ton över kolvarna vid tryck/drag. (Ej att förväxla med lyftkraft på själva kroken, då den siffran blir avsevärt lägre). Provade nya telefonkameran lite. Nöjd. Polarn och jag åkte på en liten roadtrip och spontanhandlade ett vw transporter långflak, som enligt utsago ska passa våra härliga 13 bilar mycket bra. Flaket rengjordes lite och monterades på flakramen, måtten jag valde på flakramen kunde inte ha blivit mer lyckade. Klockrent blev det, mycket nöjd. Flakets fram och bakstam vilade perfekt både bak och fram. Som byggt för ändamålet. Jag svetsade plattor i 5mm plåt på flakramen, 4st på varje sida med 2x M8 bult i varje platta (totalt 16st), mot flakets fästöron. Det blev en okej tippvinkel på flaket ändå, trots att jag valt att inte byggt med just tipp pga viktskäl. Lösningen blir att tippa utan att köra in utskjutet. Målet är att kunna provlasta bruksbilen. Den är lite för lång dock. Bruttovikt på bruksbilen var 1800kg samt att flakkonstruktionen väger 320kg. Såg inte allt för dumt ut med kapellet heller, nästkommande blir att lackera flaket i 326h och även prova att fullacka kapellet i samma kulör.
  3. Lite bilder Har gått långsamt nu på slutet pga, värmen, skogsbränder och semester. Svetsade dit ett par gamla styrrullar för transportband, är kraftigt gods i rullarna och sen är dom kullagrade. Perfekt! Provlastning direkt, lilla planeringsskopan på 800kg. Inga problem alls. Ett gammalt luftmanövrerat ventilpaket införskaffades. Monterat och redo, läcker som ett såll gör det också. På med lite färg på byggnationen Blev ju fint, Temadur 20, 326h glans 10. Har även beställt lite vinyldekaler till bygget, så nu vet man vem som har tillverkat byggnationen Lite mer spexx. Inga problem att lyfta saker, uppskattningsvis går gränsen vid 2.5-3.5 ton innan något börjar säga ifrån.
  4. Hydraultank och flakram Nu har man kommit i kapp litegrann. Bockade och punktade ihop en början till tank i 2.5mm plåt med skvalpplåt. Detta helsvetsades sedan med tigen. Ovandel med påfyllningslock och returfilter hålsågades och monterades, även nivåglas. Tänkte att jag ville ha tanken gummiupphängd på hytten så därför borrades 20mm hål i vinkelprofil för gummibussningar och fästet förstärktes även lite. Tanken klar och redo för montage. Monterat, bultat i hytten med genomföringsgummi som upphängning. Egentligen så blev det flakbyggnation mitt i tankbygget då den fick stå några timmar fylld med vatten för läckagetest. UPE-100 profil uppsågade i 2st 45 graders vinklar längst ned, för att få ett mjukt hörn längst ned i "flak-knät". Jackade i 60 grader och värmebockade upptill. "Flak-knä". Ihopsvetsning med vkr-profiler. Lådan för öglan börjar ta form här. Handbockning av 30mm rundten, 355 legering. Öglan fästes med 4-dubbla sömmar, pinnsvetsat med ok48 / 3.5 Halvfärdig flakram, återstår rullar och lite fler balkbitar samt ett trägolv. (Ett vw transporterflak i alu hade varit ypperligt att montera direkt på ramen dock). Det blir förmodligen en till flakram med hiab-kran och ett sådant aluflak i framtiden. Storebror och lilleskutt Flaket pålagt med traversen innan hydraultanken var monterad. Krävdes en del fipplande med lastarmen innan det gick att trä dit. Lite småklättring för att få en bild. Bruksbilen fick sig ett litet provlyft, inga problem alls förutom att ena hydraulcylindern läcker i kolvstångstätningen. Utöver bruksbilen provlyftes en säck med kalksten på 1500kg, bilen blev påtagligt baktung men varken hydraulik eller konstruktion tvekade, lastarmen höll sig vinkelrät och fin trots belastningen.
  5. Stora godispåsen direkt Eftersom jag är snäll (läs: väldigt trött) så kommer här en härlig video på första provkörningen av lastväxlaren. Helgen spenderades till att svetsa ihop en hydraultank och en flakram. Mer detaljer om det när jag orkar överföra bilder och texta. God natt Mvh/ trött MilSpeC
  6. Den är bara fäst med spännband än så länge. Sen kommer den dras med u-bultar på några ställen. Ingen hemlig specialare alls, skrev lite om detta i inlägget där jag bockade u-bultar. 1.7 meter av bakre delen vilar direkt mot ramen, längre fram så ligger det ett vkr-rör på tvären som vilar på motsvarande rör på bilen. Samt två stående I-balks "distanser" på varje sida framme vid ramsänkningen. Svårt att säga om det är en större risk för utmattning nu än förut, men troligtvis inte.
  7. Härligt Nästan ett komplett maskinflak har jag hunnit med att rita upp, andra flaktyper finns på "hårddisken" (pekar på huvudet).
  8. Många bäckar små Sakta men säkert tar växlaren form. Fästöron i 15mm plåt. Leverans av hydraulcylinder (60x30x500mm), samt lite rör och kopplingar. Cylidern plockades isär och moddades. 8mm hydraulrör direkt på cylindern. Omöjligt att få plats med cylindern inuti lastarmen utan att göra såhär, inte ens en banjokoppling skulle fått plats. Ögonmåttar lite. Här syns både motgång och framgång. Hade måttat slarvigt och fick således byta ut tvärbalksröret som visade sig vara 90mm utvändigt, jag hade gjort ritningen för öronen efter ett 80mm-rör. Det blev fram med AGA-borren och byta ut tvärbalksröret. Helhetsbild Helhetsbild. Lite rörkrökning. Svetsade om den främre anslutningen på lyftcylindrarna(flyttade anslutningarna till motsatt sida på cylinderrören), de skulle ta i växellådan annars, och de bakre är vända nedåt för att inte ta i flaket sedan. Bilden får väl tala för sig själv. Nu återstår det att införskaffa lämpligt ventilpaket, svetsa ihop en hydraultank och konstruera en låsanordning för flak, blir luftdriven för att förenkla det hela. Har beställt lite material för ett maskinflaksbygge också, 12 meter UPE-80 och rundten med mera.
  9. Tackar för det Självklart vill jag dela med mig, det kanske är fler som får lite tokiga ideer av att se bygget! Även det att man får lite tips och feedback är nyttigt.
  10. DHL verkar ha det lite körigt (hehe), så jag har inte fått några grejor ännu att visa upp. Så det blir ett par bilder på de färdiga styrrullarna istället. Delarna svarvades till presspassningstolerans, 0.03-0.05mm krock. Fyllde fasen med svets. Färdiga rullar, axlarna ska borras på mitten av lagerytan för att kunna släppa igenom fett och brickor med samma bultmönstet ska tillverkas. Jämförelse mot en fullstor lastväxlarrulle hehe..
  11. Kan säga det, att det har inte slängts en enda axelstump i den här verkstan hehe! Förvisso köpte jag denna axel på skrotgården och hade turen att det visade sig vara en lämplig legering.
  12. Midsommar i att ära..... MEN. Inte mycket har hänt då jag är lite låst, väntar på cnc-skärning, u-profil, ämnesrör och hydraulikkomponenter. Ett stycke chromoly eller seghärdad axel....... Förvandlades till två stycken axeltappar som styrrullarna längst bak ska sitta på. Ytter-konorna till styrrullarna svarvades även dom, nu väntar jag på ämnesrör att svetsa dit och göra själva "rullkroppen" av.
  13. Småjoxx Har helsvetsat ramen och tillagt lite förstärkningar med mera. Letade igenom en skrotgömma och hittade en lämplig sak för manövreringen i hytten sedan. Bockade och svetsade lite flakstyrningar. Gjorde ett pressverktyg för att bocka u-bultar att dra fast växlaraggregatet med. Pressning/bockning Två, sen tog det slut på rundten. Lagt på förstärkningar på lastarmen för cylinderinfästning, en 8mm plåt inuti, och svetsat i bussningarna för utskjutscylindern. Borrning av hål för genomföring av u-bultarna. En på varje sida om boggi-lagret. Avslutning på balkarna, satte dit ett ämnesrör som kombinerad tvärbalk och infästning för rullarna som ska sitta där bak.
×
×
  • Skapa nytt...