Gå till innehåll

vaniljmunk

Sergeant
  • Innehålls Antal

    70
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

vaniljmunk senast vann den dag 8 December

vaniljmunk hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

76 Excellent

Om vaniljmunk

  • Placering
    Member
  • Födelsedag 1986-01-29

Profile Information

  • Hemort
    Luleå

Senaste besökare till profilen

55 profilvisningar
  1. Inget mer oljesöl kring oljekylaren! OCH bilen startar i -5 grader utan motorvärmare så smörjningen av solenoiden i startmotorn verkar ha fungerat, nöjd! Passade även på att installera en 1500 W slangvärmare med pump (600 riksdaler, Kina pryl), mest intresserad av att se hur den levererar när det blir kallare men än så länge har jag bara kunnat prova den i kring -5, har inte inte vart kallare. Nu ser jag även att det droppar från främre vevaxel fästet (vad heter det?) så det blir väl kanske och byta en packbox (?). Ha det gött! .
  2. TGB:n tuffar på, har även fungerat som dagishämtningsbil. I början av sommaren var mina flickor lite nervösa att hoppa in i besten, men nu för tiden somnar dom t o m. Har en fråga, när det läcker olja som på första bilden kring hjulaxeln, vad ska jag kolla efter då? Dom påpekade (och visade mig) vid besiktningen att VÄ broms bak kärvade, var tvungen att slå tillbaka sista biten med hammare. Men efter att ha rivit ner en del tror jag felet sitter i gaffelsprinten som någon annan här på forumet hade varit med om, den sitter som berget men efter lite smörjning av denna så går hävarmen tillbaka av sig själv. Nå, vet inte om jag är klar med den bromsen riktigt än, blir väl att riva ner allt igen. I alla fall lärt mig hur jag får bort fjädrarna till bromsarna, och hur man får tillbaka dom, gjorde mig lite gråhårig... Håller på att felsöka en av alla 10-tals oljeläckage som finns på bilen. Lär mig en del genom att riva och söka. Mest olja kommer kring oljekylaren (den främre). Rivit ner den och packat om den + oringar till kylaren. Inte hunnit starta upp den efter detta för jag väntar även på en slangvärmare som jag tänkte installera nu när kylarvätskan ändå är ur. Blockvärmaren som jag la in från början gjorde inte mycket nytta. Rev även ner startmotorn och se hur den mår för min bil vill inte ens försöka starta efter att temperaturen gått under 0, tänkte att den kanske var full med skit men den såg rätt fin ut på insidan. Smorde i alla fall upp solenoiden, återkommer om det blir bättre. Det var det som fanns i cyklonrenaren, mycket eller lite skit? Vet inte när den var rengjord innan så antar att svaret är relativt.
  3. Svarar på min egen fråga Verkar som det är något som kärvar i länkaget till från bromspedalen för broms ligger just och just på efter jag bromsat men släpper om jag drar tillbaka bromspedalen med tårna. Blir lite mer felsökning när tid finnes
  4. Väcker tråden då jag upplever samma problem, för mig pyser det dock vid bakaxeln. Blev detta problem löst för dig, att inte bromsarna släpper vill säga?
  5. Hmm..all text försvann? Nåväl, gör ett nytt försök. Det finns både bilder och information i den vanliga instruktionsboken. Det är två tappar, avtappningstappen sitter på andra sidan axeln än nivå-påfyllningstappen
  6. Vilken inspirationskälla du är! Bra att du lägger upp bilder!!
  7. Vet du säkert att du hade bra nivå innan? Själv visste jag ju om att jag hade dåligt med olja innan byte så fick ut kring 30-32 liter, vart enorm skillnad på växlandet efter det Men du kanske hade bra nivå på oljan innan...
  8. Tja! Om jag inte minns helt galet så körde jag bara en massa brakeclean och tryckluft! Blev rent och fint i allafall. Fast tappade den en gång, kring 1-2 dm högt fall och flänsarna (den högst upp) är inte dom mest hållbara...
  9. Jo, till verktyg så fungerar det ju! Men tänkte så man kan fylla på däcken med luft nu när jag (förhoppningsvis) ska köra med nyare lastbilsdäck...Så om det "enkelt" gick att få 9 bar så tänkte jag varför inte Men går det inte så går det ju inte
  10. Vill ha! Men skulle behöva 500 kg till på kranen så man kan lasta på minigrävaren när någon kört sönder den:) Men nog är den fin alltid! Hunnit använda den något?
  11. Funderar om man på något vis kan använda kompressorn i bilen för att få ut 9 bar? Ska försöka bygga om uttaget så jag får en snabbkoppling till verktyg men på det uttaget som sitter på lufttorken får man väl bara ut ca 8 bar?
  12. Det där måste jag faktiskt ta och prova i vinter! Tror det är något mindre fel på min för den var lite svårstartad förra vintern:(
  13. Jaha, finns det med försänkning? Får väl kanske börja söka lite än en gång efter fälgar. Har ju i allafall däck nu:) Eller kanske går att lämna in däcken med fälg och få dom försänkta...Näväl, man lär väl sig lie grann hela tiden antar jag...
  14. Nu kört lite mer, och du hade rätt, vart rejält hoppigt vissa sträckor! Trodde ett tag att den förvandlats till en Low Rider. Var inte centrerade helt enkelt. Åtgärdades med att lägga i 4 st av de konade muttrarna och resten är plana Att göra dom här momenten med handverktyg är ett riktigt straff! Rätt eller fel men nu går hon som en dröm på vägen (ja, som en dröm är väl att ta i). Kört några mil och det rullar på bra. Som redan har nämnts i andra trådar så blir det ca 10 km/h lägre hastighet och får hålla lite högre varvtal...
  15. Kändes inte mer hoppigt än innan i allafall. Men ska fundera på det vid nästa tur. Undrar bara hur jag ska göra. Det jag luskat fram är att de inre koniga distansmuttrarna skär igenom om jag låter dom sitta på (?) Är det så? Men det skulle ju å andra sidan centrera fälgen och flytta ut däcket någon cm...
×