Ja, nu ska ni få höra... Man blir inte dummare av denna hobby 😀
Efter dryg två dagars mekande med servoklockan, som jag numera kan utan och innan, så har jag hittat felet..!
Jag kan klockans funktioner och arbetssätt på ett onödigt detaljerat plan, men kunskap är kanske inte tungt att bära 😀
Hur somhelst, en enkel förklaring om någon annan råkar ut för samma grej:
Kolv med tätning sitter förbunden med vacumdelen i klockan med en stång. När du släpper bromsen och vacumet drar tillbaks stången med kolv Så ska kolven stanna i bottenläget och stången följa med den fjäderbelastade vacumdelen ytterligare några millimeter.
I och med denna extra rörelse öppnas en returventil inbyggd i kolven!
Där var mitt problem!
Ja, men hur kunde det bli så?
I den dyra repsatsen som jag köpte så ingick nya distanser
Den vita på stången är den som är originalet, och den svarta är den som följde med satsen.
Som ni ser är originalet längre, och när jag monterat den nya så blev kolvens slaglängd för stor och det resulterade i att den inte han landa i bottenläget innan stången slog i botten på vacumklockan!
Så därför öppnade inte ventilen, och bromsarna var låsta!
Ja, vilken pärs, men skam den som ger sig 😜
Kämpa på kamrater, och tack för alla råd! 😀