Gå till innehåll

E70xl

Korpral
  • Innehålls Antal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

E70xl senast vann den dag 14 September 2016

E70xl hade det mest gillade innehållet!

Om E70xl

  • Födelsedag 1970-07-16

E70xl's Achievements

Member

Member (1/1)

43

Anseende bland gemenskapen

  1. Precis vad jag letat efter! Tackar!
  2. Intressant tråd! Jag har nyligen monterat om603.960 i min 11 bil, och har funderat på om det inte går använda orginalgivaren för signal till varvräknaren? Den sitter ju fint under startmotorn, och skulle man få det att funka mot en eftertraktads mätare så hade det blivit toppen! Någon som har erfarenhet eller kunskap i frågan?
  3. Ja, nu ska ni få höra... Man blir inte dummare av denna hobby 😀 Efter dryg två dagars mekande med servoklockan, som jag numera kan utan och innan, så har jag hittat felet..! Jag kan klockans funktioner och arbetssätt på ett onödigt detaljerat plan, men kunskap är kanske inte tungt att bära 😀 Hur somhelst, en enkel förklaring om någon annan råkar ut för samma grej: Kolv med tätning sitter förbunden med vacumdelen i klockan med en stång. När du släpper bromsen och vacumet drar tillbaks stången med kolv Så ska kolven stanna i bottenläget och stången följa med den fjäderbelastade vacumdelen ytterligare några millimeter. I och med denna extra rörelse öppnas en returventil inbyggd i kolven! Där var mitt problem! Ja, men hur kunde det bli så? I den dyra repsatsen som jag köpte så ingick nya distanser Den vita på stången är den som är originalet, och den svarta är den som följde med satsen. Som ni ser är originalet längre, och när jag monterat den nya så blev kolvens slaglängd för stor och det resulterade i att den inte han landa i bottenläget innan stången slog i botten på vacumklockan! Så därför öppnade inte ventilen, och bromsarna var låsta! Ja, vilken pärs, men skam den som ger sig 😜 Kämpa på kamrater, och tack för alla råd! 😀
  4. Hmm... Någon som med säkerhet vet åt vilket håll själva tätningen som sitter längst upp på pistången i servocylindern ska sitta? Monterat den som man gör i en vanlig bromcylinder, med "kjolen" framåt mot utgående sidan? Hur blir det, den släpper ju aldrig tillbaka vätska? Enhuvudbromscylinder har evakueringshål där vätskan rinner in/ur cylindern när kolven går tillbaka, men något sådant finns inte i denna applikation? och efter några pedaltag så låser den sig väll av trycket? Och ju mer tryck, desto tätare blir den ju??? Kommentarer om detta mottages varmt 😀
  5. Den blockerar bromskretsen även utan vacum till klockan Tror att servona är av fabrikat lookheed, kan inte dra mig tillkomnes ett T med plastbrickor ?
  6. Nej, tror inte det. Alla bromsslangar nya, även hjulbromscylindrarna är nya...
  7. Tittat på sprängskisser av bromssystemet, och kan inte se att den ska kunna påverka systemet så att bromsarna stannar i anläggning, eller har jag fel? Våra bilar har en del gemensamt med våra kvinnor...(iallafall min) när man tror att man förstår hur de funkar så får man en överraskning...
  8. Det var hela repsatsen som kostade 1700:- Men allt jag behövde va den nedre tätningen... Men så småningom kommer jag nog behöva resten med
  9. Misstänkte den ventilen jag med. Tagit loss båda skyddslocken och kontrollerat att de öppnar, och känt att kolven rör sig när man bromsar. Tror allt är som det ska där?
  10. Ja, just denna har jag läst något om! Om jag minns rätt så ska den återställas efter att den felande bromskretsen åtgärdats. Om man skulle skruva ut den helt, eller? Någon som har fakta om den?
  11. Ok, då var den läckande servoklockan renoverad! Ja, inte va det mycket fel, en liten gummitätning närmast vacumdelen, allt annat såg bra ut. Så där gick 1700spänn upp i rök Tur ändå att det finns delar att få tag i till våra bilar. Så då dyker nästa problem upp... Glad i hågen efter montering av grejerna och luftning av klockan så hoppar ja in och ska ta en provtur. Pedalen är perfekt, tar nästan i topp! Bilen går spikrakt vid inbromsning Men visst går den trögt...? för bövelen, Bromsarna ligger på, i den kretsen som jag renoverat klockan.... Hur är det möjligt? Ja, rent mekaniskt hur det går till förstår jag, men varför!? Och jag tror inte grannen varit i farten och dragit åt bromsbandsljusteringen på tre hjul i natt. Någonstans i bakhuvud tycker jag mig förminna mig något skrivet om en bromsventil som behöver återställas Tur man är lite galen från början...
  12. Ok, ska göra det! alla 8 bromscylindrar är nya, men de kan säkert läcka ändå 😀ðŸ‘
  13. så kan det vara! Tror jag får riva klockan och se, eftersom dieselmotorn har vakumpump, och ev vätska inte går in i motorns insug. Eller det kanske går trä en tunnare slang invändigt i vacumslangen till klockan och se om det går få en indikering på att felet ligger där? Eller fästa en topps på en svetstråd kanske? Kan säga att klockorna inte är direkt lättmekade efter montering av dieseln,3tums rör till luftfilter mm ligger i vägen Men vem har sagt att det ska vara enkelt, huvudsaken är ju att det blir bra
  14. Hej och tack igen för all hjälp och alla bra råd med tidigare problemställningar! Allt har löst sig på ett bra sätt 😀😀 Har dock ett problem kvar, och har en egen teori men vill kolla med er som varit med ett tag. Jag förlorar bromsvätska i långsam takt. Den försvinner även om bilen inte brukas, i som jag uppskattar det nästan samma takt som om jag kört med bilen?! Tömmer behållaren närmast föraren på ca 2 veckor?! Bromsarna tar perfekt, jag har monterat nya bromscylindrar i hjulen, och har inga synliga läckage. Har läst någon stans att ett problem kan vara bromsservoklockorna. Någon som haft problem med dessa, eller har en annan teori om vart vätskan tar vägen? Läckaget har pågått sedan jag köpte bilen i våras, så jag har fyllt flera flaskor vätska, om det läcker in i klockorna så borde den bada i bromsvätska, eller? Jag har full servoverkan vid bromsning. Tips någon? 😀
×
×
  • Skapa nytt...