Gå till innehåll

Frihjulsnav, var köpa?


Rekommendera Poster

Du avlastar framaxeln, kardan och diff när du kör med bakhjulsdrift. I vanliga fall snurrar dessa även om du inte har 4x4 inkopplat => onödigt slitage och onödigt ljud. Med frihjulsnav står grejerna still då de inte används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fördel är om man kör haveri på framaxeln kan man demontera kardanen till d:o och koppla ur naven sedan är det bara att hjula hemöverom man "hjular" till träffar och körområden.

 

Jag har en uppsättning begagnade ligger som är till salu!

 

Ring mig isåfall.

 

Mvh. Arvid. 0705142855.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag förstått det rätt att man går ut och vrider på ett vred på navet för att låsa eller frikoppla? Altså inte frihjul som på en gammal tvåtaktsSAAB där man inte kunde motorbromsa? Verkar ju rimligt i och för sig om man ska använda dom i terrräng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag förstått det rätt att man går ut och vrider på ett vred på navet för att låsa eller frikoppla? Altså inte frihjul som på en gammal tvåtaktsSAAB där man inte kunde motorbromsa? Verkar ju rimligt i och för sig om man ska använda dom i terrräng.

 

Noen utgaver av Jeep fra 70-tallet kom med «SAAB-type» frihjulsnav, sånn at du bare måtte låse dem om du skulle rygge eller motorbremse med firehjulstrekk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...