Plogman 44 Posted August 5, 2013 Report Share Posted August 5, 2013 Är det någon som vet varför det inte går att lägga i någon växel ibland? Har hänt några gåner. Speciellt när bilen stått oanvänd en tid. Var samma problem när jag hämtade bilen vid KVD. KVD-Killen tog då bort och satte i säkringen för växellådan. Sen fungerade det igen. Igår var det samma problem. Bilen har ståt 6-8 veckor. Händer inget när jag lägget i växeln. Pyser till när jag växlar mellan V/T. Stängde av och startade bilen, petade på microbrytaren i gasreglaget utan framgång. Plockade ur och in säkringen med motorn i gång och vips så fungerar den! Har hänt någon gång att när jag växlar V/T så klonker det till och sen fungerar det igen. Växellådan växlar förövrigt jätte bra! Ända man kunde önska är att det skulle växla till högsta växeln lite tidigare och att den ligger kvar lite längre. Quote Link to post Share on other sites
scania pickup 109 Posted August 5, 2013 Report Share Posted August 5, 2013 Jag har haft ett liknande problem. I vintras började laddningslampan att lysa och jag backade, körde fram och backade igen dit bilen ska stå. Växellådan funkade helt normalt. Dagen efter blev det vinter på allvar och det kändes inte så kul att meka i kylan. På vårkanten provade jag att starta bilen och laddningslampan blinkar varannan gång med centralvarningslampan. Provar att lägga i en växel, men inget händer. V/T verkar funka. I början på Juli byter jag generator till en ny 70 amp Delco-Remy. Laddningslampan blinkar nu väldigt svagt,men den laddar inte ändå. Provar växeln och den funkar!! Ska kolla upp och mäta lite kablar senare idag. /Kjell Quote Link to post Share on other sites
Plogman 44 Posted August 5, 2013 Author Report Share Posted August 5, 2013 Kjell, har du testat att plocka ur säkringen och sätta tillbaka den medans motorn är igång? Quote Link to post Share on other sites
scania pickup 109 Posted August 5, 2013 Report Share Posted August 5, 2013 Nej, men jag har rullat på säkringarna men utan resultat. Hittade ett fel idag. Hade förväxlat 2 kablar, laddlampa/varvräknare. Klantigt som fan men laddlampskabeln är röd och varvräknarkabeln grön med en röd märkning. Centralvarningen har slutat blinka men laddlampan blinkar svagt när motorn är igång. Det som är märkligt är att nu har jag 27,7 Volt med motorn igång. Även med lyset på. Avstängd motor har jag 25 Volt som sjunker till 24,5 när jag tänder lyset. Jag tolkar detta som att den ändå laddar. Denna generator behöver ingen magnetisering från laddningslampan, så min omkoppling borde inte spela någon roll. Sorry om jag kapat din tråd Plogman, men det finns ju åtminstone ett litet samband. Å växlarna funkar fortfarande. /Kjell 1 Quote Link to post Share on other sites
Dick.Boström 11 Posted August 5, 2013 Report Share Posted August 5, 2013 Hej!! Jag har ett liknande problem Det har troligt vis med en läckande luftcyl i förd.lådan. Ibland vill den "ställa sig i ett mellanläge". Dessutom så skickar inte min styrenhet den inpuls som ska hålla cyl i rätt läge vid växling. Löste det med en tryckknapp så att när den går i mellanläge så ger jag den en "manuell inpuls. SBA111( Lars A) kan förklara bättre, han vet vilken kabel du ska prova med.//Med vänlig hälsning Dick Quote Link to post Share on other sites
Plogman 44 Posted August 6, 2013 Author Report Share Posted August 6, 2013 Ja Dick det låter som något liknande. Jag har funderat på om det är någon lödning som är dålig och får kontakt åter när man plockar bort och sätter tillbaka säkringen igen. Det gnistrar ju till i säkringen sen funkar det igen. Kanske är den inpulsen som du skriver om som försvinner på min med. Kjell, du ska ta ur säkringen medans bilen är igång eller åtminstonde tändningen påslagen och sätta tillbaka den igen. Det är så jag gör för att få igång min. Din generator laddar. Du kan lossa D+ från generatorn då ska lampan vara mörk. Jordar du den ska den lysa. Kolla även att generatorn är jordad. Nyare generatorer kan ha en separat jordanslutning som ska anslutas. Quote Link to post Share on other sites
scania pickup 109 Posted August 6, 2013 Report Share Posted August 6, 2013 Plogman, jag ska testa din metod om det krånglar med växlarna igen. Det finns bara B+ och jordskruv som behöver vara anslutna på generatorn. Sedan finns 4 små stift för bla laddningslampa och varvräknare, men det ska funka utan dessa enligt datablad från Delco-Remy Quote Link to post Share on other sites
Plogman 44 Posted August 8, 2013 Author Report Share Posted August 8, 2013 Jaha nu funkar inte säkrings knepet längre. Har petat och sprayat micro brytaren utv utan resultat. Växlat mellan v/t lagt in och slagit från vinschen utan att få i växeln. Tycker inte det låter som det brukar när man växlar mellan v/t. Ska försöka rulla den lite om lådan står i något mellan läge. Någon som har någon ide om hur man börjar felsöka? Om jag viste att det är styrboxen som krånglar så skulle jag köpa en ny sån som man kan växla manuellt. Någon som testat styrboxen de sålde på Blocket eller mins namnet på firman som sålde dom? Quote Link to post Share on other sites
scania pickup 109 Posted August 8, 2013 Report Share Posted August 8, 2013 Active Life Equipment i Slutarp utanför Falköping brukar annonsera ut bla styrboxar på blocket. Det finns också en till firma i Linköpingstrakten som annonserar ut delar till 30/40 bilar. Minns tyvärr inte namnet. /Kjell Quote Link to post Share on other sites
bsvensso 756 Posted August 8, 2013 Report Share Posted August 8, 2013 SBA111 reparerar boxar, och vet i princip allt som behövs om dessa. För att inte tala om hans egna styr box projekt! Fast det kan ju vara annat än boxen själv som är problemet... Quote Link to post Share on other sites
Stewz 111 Posted August 9, 2013 Report Share Posted August 9, 2013 Jag har en fungerande box till salu för 5.000:- 0703431980 Quote Link to post Share on other sites
Plogman 44 Posted August 9, 2013 Author Report Share Posted August 9, 2013 NU FUNGERAR BILEN IGEN! Tusen tack till SBA111 / Lars A! Jag gjorde som du beskriver i din tråd. Kopplade en kontroll lampa mellan kablarna 536 & 503 och nu fungerar den igen. Jag kan bara konstatera att det antagligen är detta som orsakat de problem som varit. Kommer i håg att det var problem att lägga i växeln efter att jag körde kranen flera gånger innan jag bytte batterierna. Det är antagligen precis som Lars skriver ett konstruktionsfel som lägger ut en för låg spänning till mikrobrytaren. Alla ni som inte gjort denna modifiering gör den nu. Ni behöver ju inte koppla in kontroll lampan om ni inte vill. Två strömtjuvar och en kabel samt 10 minuters arbete så är ni av med detta elände. Jag är inte intresserad av någon styrbox nu. Ska jag byta så ska det vara till en sån man kan växla manuellt. Någon som har erfarenhet av detta? Läste i någon tråd om strömställare som kopplades in direkt på växelventilerna pararellt med styrboxen! Kanske testar detta. Quote Link to post Share on other sites
scania pickup 109 Posted August 10, 2013 Report Share Posted August 10, 2013 Plogman,kan du länka till eller skriva vad tråden heter? Quote Link to post Share on other sites
Plogman 44 Posted August 10, 2013 Author Report Share Posted August 10, 2013 Den lyckan var kortvarig. När jag skulle lägga i växeln i morse hände inget. Växlade v/t och då funkade det. Stängde sen av bilen ca en timme. När jag startade den igen så rasslar det (ung som ett kraftuttag som inte går in). Stängde av den och det var nästan omöjligt att få in någon växel. Det pyser bara svagt när jag växlar v/t sedan plötsligt så klonkar det till rejält oc det fungerar. Tror nu att jag har samma fel som Dick. Hur har du kopplat in din knapp Dick? Sitter luftcylindern utvändigt på fördelningslådan? Scania pickup sök på mikrobrytare så hittar du tråden Quote Link to post Share on other sites
Plogman 44 Posted August 13, 2013 Author Report Share Posted August 13, 2013 Nu har jag läst i VHB kap 4 och reservdelslistan. Misstänker att det är något fel i luftcylindern på fördelningslådan. Jag har beställt nya o-ringar till denna från Scania. Ända som jag inte förstår är hur styrboxen känner av i vilket läge fördelningslådan står och hur blockeringen av växellådan hänger samman med fördelningslådan. Jag ser två el-kontakter i reservdelslistan men misstänker att de är till kontrollamporna för framhjulsdrift och drivhjulsfrånkoppling. Ska försöka kontrollera detta på el-schemat. Quote Link to post Share on other sites
Plogman 44 Posted August 14, 2013 Author Report Share Posted August 14, 2013 Här är o-ringarna som jag hoppas ska laga bilen. Quote Link to post Share on other sites
SBA111 436 Posted August 14, 2013 Report Share Posted August 14, 2013 Ända som jag inte förstår är hur styrboxen känner av i vilket läge fördelningslådan står och hur blockeringen av växellådan hänger samman med fördelningslådan. Styrboxen förutsätter att FD står som den blivit kommenderad. Inga läges-signaler går från växellådan till styrboxen. Det finns spårryttare som gör att kolvarna flyttar på manöveraxeln i luftcylindern till FDlådan. Spårryttarna kan brista, då rör sig kolvarna utan att ta med sig manöveraxeln. Cylindern ska kunna stå i tre lägen, T, V och FD. Svårt att tro att oringarna kan vara så otäta att kolvarna inte rör sig. Quote Link to post Share on other sites
Dick.Boström 11 Posted August 23, 2013 Report Share Posted August 23, 2013 Hej! Kolla om du får signal på kabel 527 i två sek när du växlar mellan V-T eller T-V. Om du INTE får det , så har du samma fel på styrboxen som jag. Detta har jag löst med att sätta +24v till kabel 527 över en liten återfjädrande brytare. Jag får alltså simulera "styrinpuls" ibland. Det är inte alltid som det behövs, dvs. typiskt lödfel. Lycka till // Dick Quote Link to post Share on other sites
scania pickup 109 Posted August 28, 2013 Report Share Posted August 28, 2013 Har ett liknande problem som Plogman har. Växeln vill inte gå i varken framåt eller bakåt. Ibland hjälper det att växla V/T några gånger så hoppar den i. Har även hänt under körning att den slutat driva. Jag har då växlat V/T och har fått drivning igen. Några gånger har den hoppat i av sej själv utan V/T växling. Har också testat med att ta bort och sätta i säkringen för växellådan men utan resultat. När jag skiftar V/T får jag indikering för fyrhjulsdrift, så den delen verkar funka. Det känns som glappkontakt som kommer och går. Jag har tid för besiktning nästa Torsdag och vill att det ska funka då. Det vore illa om man blev stående efter vägen eller i besiktningshallen och måste ringa bärgare. En tanke: om boxen lägger ut för låg spänning till mikrobrytaren, kan inte den styra ett relä som ger full spänning till brytaren? MVH Kjell Quote Link to post Share on other sites
Dick.Boström 11 Posted August 28, 2013 Report Share Posted August 28, 2013 Hej!! Kolla mitt inlägg här ovan mät på kabel 527 vid styrboxen!! mvh//Dick Quote Link to post Share on other sites
Plogman 44 Posted September 17, 2013 Author Report Share Posted September 17, 2013 Har tyvärr inte haft tid att skruva bort luftcylindern änu men har nu hittat ett nytt knep för att få bilen att gå. Jag stänger av motorn när lufttrycket är uppe och växlar sedan v/t tills det klonkar till ordentligt. Då går det att få iväg bilen. Quote Link to post Share on other sites
Mikaelsson 18 Posted September 17, 2013 Report Share Posted September 17, 2013 Har du fått någon ordning på växlandet? Om inte: Är det alltid när bilen stått stilla? Eller är det bara om den är "kall"? Quote Link to post Share on other sites
Plogman 44 Posted September 21, 2013 Author Report Share Posted September 21, 2013 Jag har inte gjort några försök att åtgärda felet ännu. Problemet är när bilen varit oanvänd. Tex över en natt. Använde bilen som byggställning förra helgen och det var inga problem att stänga av och sedan starta och flytta den. Fick till och med testa vinschen (hamnade för nära väggen) och även den funkar! Quote Link to post Share on other sites
Mikaelsson 18 Posted September 21, 2013 Report Share Posted September 21, 2013 Hmmm... okej. men har du kollat oljenivån i vxl lådan på ett korrekt sätt. Jag hade liknade problem i vintras. och då var det något för lite olja. Fyllde bara någon liter och sedan funkade det bra. Den gick inte att rubba ur fläcken förrän olje tempen steg och därmed också volymen av olja. Dom är känsliga på oljenivån. Quote Link to post Share on other sites
Ferano 0 Posted October 12, 2013 Report Share Posted October 12, 2013 Jag har samma problem med min 30 bil som Plogman beskriver jag har konstaterat att när detta inträffar så lägger styrboxen ut spänning på både kabel 527 och 528 alltså både V och T samtidigt. Ibland räcker det med att bryta strömmen en stund men ibland är det inget som hjälper. Tror att felet ligger i styrboxen när allt är riktig hörs det tydligt hur signalen V och T ligger till i ca 2 sekunder tills kolven kommer i rätt läge. Men ingen sån fördröjning hörs när det krånglar. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.