Gå till innehåll

Är detta indikation på skadad damask?


PSK

Rekommendera Poster

Som novis på TGB 11 och inga djupare mek-kunskaper riskerar jag att ställa idiotfrågor. 

Men den dummaste frågan av alla kan vara den som alldrig ställdes, så jag tar risken. 

I och med att fordonet är nytt för mig försöker jag vara extra observant för att hitta ev. fel som borde åtgärdas innan det rullar alltför långt. 

 

Om ni tittar på bifogad bild, är det ett typiskt tecken på skadad damask?

Eller är det normalt?

Den har inte rullat sedan igår kväll och jag tycker det borde vara torrt där. 

 

Och när jag ändå har det uppe - vad använder ni för hjälpmedel för att enkelt fylla på olja?

post-7450-0-04478500-1377011489_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser - jag visste inte ens att damasker bara sitter på framaxel. Suck!

Har läst mycket om damaskerna så jag är lite nojjig på dessa. 

Men jag borde ju ha snappat var de sitter...

 

För att fylla på funderar jag på att ha en sån där "sportflaska" med grovt gummisugrör inbyggt i locket. 

Borde ju funka smidigt att köra in sugröret och klämma ur så mycket man behöver. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser - jag visste inte ens att damasker bara sitter på framaxel. Suck!

Har läst mycket om damaskerna så jag är lite nojjig på dessa. 

Men jag borde ju ha snappat var de sitter...

 

För att fylla på funderar jag på att ha en sån där "sportflaska" med grovt gummisugrör inbyggt i locket. 

Borde ju funka smidigt att köra in sugröret och klämma ur så mycket man behöver.

 

Hej PSK!

Sportdrycksflaska fungerar alldeles utmärkt att fylla på med, det är vad jag använder. Se bara till att slangen inte är för klen, jag köpte 8 mm genomskinlig slang på Biltema som blir precis lagom att fylla på med. Har man för klen slang som jag hade förut så får man klämma så hårt på flaskan så det är risk att locket hoppar av.

Mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar oxå med en vanlig pet-flaska, stor eller liten, med ett tight borrhål i locket och en gummislang som är hyfsad mjuk och tätar i hålet.

 

 Den kan man utveckla och sticka ned slangen till botten och låta flaskan stå kvar på golvet. Sedan borras ett till hål högt upp på flaskan, och där blåser man försiktigt in tryckluft. Då trycket ska ut ur flaskan tar den med sig oljan genom slangen  :P  Vips så har du en väldig gratis och behändig påfyllning av vätskor utan att behöva kladda och hålla upp flaskan ovanför påfyllningshålet.

 

 Tror någon tipsat om detta tidigare oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Nu börja vi snacka.. Troligtvis ett damaskbrott men brukar faktiskt bli kladdigare. Beror lite på vätskenivå och lutning när den stått parkerad oxå..  :P .

 

Inget att jaga upp sig över, men visst..du får lite pyssel iaf. E man osäker tycker jag ända man ska byta dem, gummi är ju färskvara och då vet man att de är schyssta sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej det finns 2 olika sätt att byta i alla fall kanske fler.Första gång jag bytte la jag ett rör från taket ca 2m rakt ut i axelns riktning o fast i en vägg där jag hängde lyftblock som krävs då man drar ut axeln,den nya metoden som jag kallade då skruvas portalen mer isär bromsar behöver ej luftas då man ej öppnar bromsrör slang bara släpper ett fäste o viker åt sidan mindre vikter o hantera men kanske mer skruvande.Det finns väldigt bra instruktioner på forumet som proffsen gjort med bilder också,stort Tack. Hälsn ALU ZINK Norrbottens Kustland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ska nog gå bra, har en kamrat med ett par valpar som inte gör annat än skruvar och mekar :-)

Audi Quattro; köpte du nåt kul och kom du ihåg att förtulla det när du åkte till Sverige? ;-)

Åkte hem så sent (01.00) så jag tror det var stängt i tullstationen ;) Eller så missade jag den pga det bitvis kraftiga snö/regnvädret.

Köpte med mig en kompromiss till terrängbil/vardagsbil i form av en Audi Allroad. Gjorde dock så som jag inte skulle gjort om jag skulle följt mina egna regler ( inte köpa / se på bil i skymning och regnväder) så det börjar uppdagas lite skavanker här o där som jag inte såg på plats. Men det löser nog sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkte hem så sent (01.00) så jag tror det var stängt i tullstationen ;) Eller så missade jag den pga det bitvis kraftiga snö/regnvädret.

Köpte med mig en kompromiss till terrängbil/vardagsbil i form av en Audi Allroad. Gjorde dock så som jag inte skulle gjort om jag skulle följt mina egna regler ( inte köpa / se på bil i skymning och regnväder) så det börjar uppdagas lite skavanker här o där som jag inte såg på plats. Men det löser nog sig :)

Jaa..

  Du mena alltså.. att det var när du kommit hem som du upptäckte att de va en Audi du köpt? :lol:  :lol:  :lol:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...