Gå till innehåll

Panks Bandvagn


Panks

Rekommendera Poster

På Vinkons inrådan drar jag nu igång tråden gällande min vagn. Köpte den här i Juli, och ja den är rosa ;) Tänkte göra något åt det såsmåningom men har inte varit prioriterat.

 

20130818_161600.jpg

Har nu pysslat klart med oljebyten, smörjning, punkteringslagningar etc och kört några korta svängar med vagnen. Har då upptäckt att den går varm. Så nu är kylsystemet spolat, termostaten bytt, vattenpumpen bytt. Jag har även testat köra utan termostat. Men den går fortfarande för varm. Någon som har förslag på åtgärder? Hittade den här tråden (http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/5501-kylningsproblem/?hl=kylningsproblem) Där nämns det en fläktuppgradering. I min vagn sitter det en liten grön fyrbladig fläkt. Dessutom är bakvagnen utrustad med element som jag kopplat bort då det systemet var otätt. Kan det vara så att mitt kylsystem är dimensionerat för elementen på bakvagnen och därför går varmt när jag kopplat förbi dom? En annan fundering jag har är att både insug och utblåset  på framvagnen känns litet i förhållande till arean på kylaren. Någon som har gjort några lyckade modifieringar?

 

20130818_161538.jpg
Här är förbikopplingen av elementen på bakvagnen, har tyvärr ingen bild på elementen just nu då jag inte orkade ta bort presseningen jag täckt över bakvagnen med.

 

-Panks

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på min vagn är ett extra kärl som vattnet går igenom monterat baktill när elementet från bakvagnen är borttaget, var alldeles för liten vattenmängd och för litet system för att hinna kyla vattnet utan elementet i bakvagnen. Kan räcka med att montera en extra behållare eller kylare bak så du får upp vattenmängden.

 

Annars grymt snygg i rosa! ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret :) ska prova att hänga dit en kyl till då. Har nog något hemma att plocka dit. Annars ungefär hur stort är ditt extra kärl?

Hahaha, ja eller "gullig färg" som lastbilschauffören sa som körde hem vagnen till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, 5 liter är alltså i underkant. Har några extra kylare liggandes så kanske en sån löser problemet. Har lite olika ideér att prova nu då. Måste bara få tid till att testa och helgen går bort på annat.... Uppdatering kommer såsmåningom.

cam-par0715_s.jpg

Är det ungefär såhär du tänker Vinkon ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev ändå ett test igårkväll, åkte hem till gården och testmonterade en kylare på slingan för elementen i bakvagnen. Fungerade ändå inte, förmodligen för att jag inte får någon luftgenomströmning. Tänkte att det kanske ändå skulle fungera då avkylningen borde vara bättre än genom den korta slangböj jag hade förut. Men efter ca 15min förhöjd tomgångskörning och 2km landsvägskörning så var tempen uppe i drygt 100ºC. Nästa prov blir att stoppa ner kylaren i en tunna vatten. Borde iaf ge mig ett svar om det verkligen är problemet eller om jag ska börja leta efter något annat fel.

 

20130822_183243.jpg

plundring av gammal golf, kylen var hel och fin

 

20130822_205157.jpg

Första testmontering, men kylaren hamnade för högt och jag hade problem att fylla systemet

 

20130823_072723.jpg
Nytt läge, här gick det bra att fylla systemet och lufta kylen. Synd bara att det inte blev så bra som jag tänkt mig, men det blir ju sällan så ;)

Nästa test blir nästa vecka. Börjar bli sjukt sugen på att ut och få köra lite ordentligt nu :)

Appropå citycamoflaget så är det nog inte en så tokig idé

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så, helgens lycka och misslycka.

Tog tag i min fundering om att luftflödet borde bli bättre med ett större hål i huven. Vagnen blev inte lika varm lika snabb men ändå för varm. Tänkte bygga ett liknande luftintag som på NF1 i nästa steg.

 

20130831_114640.jpg

 

 

Tog då och letade rätt på en kylfläkt i en låda hemma och tametusan så var det det som fungerade. Körde en sväng och efter ca 2km så var tempen påväg mot 100º  jag startade extrafläkten på extrakylen och då vandrade tempen sakta neråt och höll sig på 80 och under. Tycker ändå det inte känns helt rätt att det ska vara så. Är min orginalkyl slut på något vis eller ska jag testa med att installera extrafläkt på den istället och koppla bort extrakylen på bakvagnen. Någon som har ett bra förslag innan jag bygger om till en permanent lösning på bakvagnen.

20130901_114011.jpg

 

Fick iaf köra lite längre nu när tempen hölls nere så äntligen blev det ett varv upp i skogen

20130831_171202.jpg

 

 Så till misslyckan, tråkigt nog så lyckades jag peta in knogarna i extrafläkten när jag höll på att prova ut monteringen, gick bra, blev mest rädd ;)

20130831_141628.jpg

 

Dessutom kan jag konstatera att laddningen inte fungerar som den ska. När jag kom tillbaka hem så var det nästa slut på ström i batterierna. Nu har jag inte mätt vad extrafläkten drar men verkar konstigt om inte generatorn ska orka med den och kupefläkten. Så det blir till att försöka mäta ut om den laddar alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se att det kan jävlas för andra också :)

 

Vad gäller original-kylen så rekommenderar jag dig att spola ur ev skit ur den, om du inte redan har gjort det.

En polare har en gammal amerikanare från 60-talet vars kylare han lämnade bort till en bil-kylar-firma för renovering, egentligen hade han tänkt att köpa en ny men de fick ur så pass mycket skit ur hans gamla kylare att han inte behövde lägga ut de pengarna. :)

 

Alltid kul att se bilder, stora också. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj :wacko:  akta fingrarna,tur det inte gick värre.

Ja funderar på om du inte kan tätt inne i  kanalerna/där vattnet ska cirkulera i ditt motorblock?så att det liksom blir blockerat?

det kan vara rostflagor o annat som sätter sig på tvären

detta har faktiskt hänt på ett fordon ja ägde tidigare i livet

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet inte. Hade den fortfarande blivit varm trots fläkt på extrakylen så hade jag lagt pengarna på blockerade motorkanaler.  Nu lutar jag åt att jag inte lyckats få ur skiten ur orginalkylaren trots kylarrens och spolning åt båda håll. Får väl backa på det och lämna bort den om det finns nån firma i närområdet som kan fixa en riktigt rensning. Men det kanske inte skadar att lyfta av toppen och se hur det ser ut när man kommer åt lite bättre.

Vinkon, jo visst jävlas det för mig också, men något annat kan man ju inte förvänta sig av gamla grejer som folk struntat i att underhålla i många herrans år ;) T ex så fick jag skrapa bort lack från alla smörjnipplar så man kan ju undra när den är smord senast då lackjobbet inte direkt ser nytt ut. Men den va billig  :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm ok,men prova iaf nångång att demontera termostathus o termostat och vasserpump,nån slang eller nått så du får två öppningar i kylsystemet

ta sedan starkt lufttryck från kompressor,täta runt blåsmunstucket med en blöt trasa och ös på med luft,om det är blockerat i

blocket bör det släppa,har faktiskt lyckas med den metoden :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hörde någon sägen om en bild på en däck-bytar-anordning....

 

:)

 

Undrar hur högt jag ställde förväntningarna nu ;) Ska fota såsmåningom, men peppar, peppar ingen punktering än så länge. Får se hur länge det dröjer, men så länge kylning och laddning inte fungerar så lär det ju inte bli många km körda. Det är väl inte så mycket anordning förutom en turligt funnen del i skrotlådan som fälgen vilar bra på. Den i kombination med en bygel för avgasrörsupphängning, skruvstäd, brytjärn och WD40 gjorde det relativt lätt att byta slang i däcken :)

 

Övrig uppdatering ang projektet: Tog en kort sväng hem till vagnen och demonterade kylaren. Fyllde den sen med citronsyralösning och låter den nu stå och gotta till sig. Det blir spännande att se vad som kommer ut om några dagar. Spolade även resten av kylsystemet, från olika håll, igen, klart och fint vatten som kommer ut. Blir intressant att se om det blir någon skillnad nästa gång jag testar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man återigen jävlats en kväll. Gjorde ett ryck efter jobbet igår med återmontering av kylare och generator för att försöka få koll på laddfunktionen. Gick fullständigt bet på det och är endast lite klokare över var en del saker i systemet sitter. Noterade även att det är dags att byta ut några kablar då dom är skarvade på mer än ett ställe och ser allmänt trötta ut. Däremot så fungerade dom fullgott som ledare, alltid nåt. Läste igenom verkstadsmanualen här på forumet idag, och där finns det ju faktiskt en hyfsad instruktion hur man kollar generatorns funktion. Synd bara att man inte gör saker i rätt ordning  :wacko:  

Alternativet nu är att köpa en ny modern generator. Ingen som bor i närheten av en biltema och kan skicka en ny till mig, annars kanske det här kan vara något http://www.oie.se/Produkt/generator-28v-55a-volvo-14-mm-(IA0854-1) Måste bara mäta först och se om det är möjligt att passa in den.

Om kylningen fungerade bättre nu efter syrabehandlingen vet jag inte än då tiden inte räckte till för ett sånt test igår. Blir ju dessutom sjukt mörkt om kvällarna nu och extra belysning är inte att tänka på innan jag fått ordning på laddningen.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, han har den kvar än så länge. Men hade ju gärna listat ut att det är just generatorn och inte regulatorn eller något annat som är dåligt innan jag köper på mig något. Det fina med att byta till en ny 55A med inbyggd regulator är ju att det blir lite enklare elsystem + att jag får lite mer ström att tillgå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner på något vis att jag hade startat i andra änden istället. Kanske pumpen e kass, lär ju ha några år på nacken den också.. Tycker det känns enklast att börja i den änden, för då vet du att pumpen är fräsch i framtiden.

 

 Men elfläkten gjorde ju skillnad, och då har du ju lite cirkulation iaf, men kanske inte tillräckligt??   :unsure:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...