Gå till innehåll

Panks Bandvagn


Panks

Rekommendera Poster

@Vinkon

Såhär gör jag när jag lagar punktering...

Här skall det det plagieras! :)

Däremot trodde jag att det också var frågan om någon enkel anordning som du tvingade av däcken med också, ist för järnen alltså.

Är det gamla "vinter-combat-fälgar"? :)

 

Det blir väl att skaffa riktiga däckjärn när tillfälle ges också...

 

Uppdatering angående kylproblemen jag har haft...

Det där ser ju att bli rent av livsfarligt bra ju! :)

Snudd på oförskämt :)

 

Hur har du kopplat in termostaten?

 

Den där kåpan runt fläkten, hur mycket tillför den?

Rent intuitivt känns det som att den är i vägen/förstör flödet...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här skall det det plagieras! :)

Däremot trodde jag att det också var frågan om någon enkel anordning som du tvingade av däcken med också, ist för järnen alltså.

Är det gamla "vinter-combat-fälgar"? :)

 

Det blir väl att skaffa riktiga däckjärn när tillfälle ges också...

 

Det där ser ju att bli rent av livsfarligt bra ju! :)

Snudd på oförskämt :)

 

Hur har du kopplat in termostaten?

 

Den där kåpan runt fläkten, hur mycket tillför den?

Rent intuitivt känns det som att den är i vägen/förstör flödet...

Ja utan riktiga däckjärn så skulle jag nog fundera på alternativ lösning. Är ju 1st metallfärgat och 1st blått på bilden. Det metallfärgade är nåt kvalitetsjärn som farsan haft sen lääänge. Det blå köpte jag på Jula, billigt men inte i närheten lika bra, som om det var en överraskning :D . Fuljärnet används till inledande brytet. Finjärnet till allt annat jobb.

 

Fälgarna är nog orginal men stjärnan som la den fina rosakulören på vagnen lackade dom med nån silverfärg.

 

*host* termovaddå  -_- Kör stumt på fläkten, av eller på. Inledande testen visar att den måste gå konstant för att hålla ner tempen på den (kanske något underdimensionerade) optimerade ;)  kylaren. Hursom är det ett fall framåt då den gamla kylaren var mycket sämre. Kåpan hade jag tänkt som styrning för att få fläkten att suga luft över hela kylen istället för bara i i ringen där den sitter. Men måste se till att få kåpan längre från kylen, Har inte så mycket att spela med innan fläkten tar i remskivan på vattenpumpen. Täkte att det inte gör något att all luft som passerar kylaren också måste gå genom fläktringen då våra vagnar inte direkt är fartvindskylda  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stiligt :) när jag ser bilderna och funderar på motortempen (just om det är svårt att få ner den) och med tanke på hur det ser ut konstruktionsmässigt så vore det ju nästan bättre om fläkten blåste luften åt andra hållet alltså upp och ut framåt istället för att den varma luften ska passera bakåt runt hela motorn men så ser det ju ut på dom flesta fordonen .....

 

blev lite bandvagnsinspirerad idag då jag råka snubbla över denna på "Tuben"

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stiligt :) när jag ser bilderna och funderar på motortempen (just om det är svårt att få ner den) och med tanke på hur det ser ut konstruktionsmässigt så vore det ju nästan bättre om fläkten blåste luften åt andra hållet alltså upp och ut framåt istället för att den varma luften ska passera bakåt runt hela motorn men så ser det ju ut på dom flesta fordonen .....

 

 

 

Tackar  :) 

Nja, kanske. Inte så svårt att testa egentligen, lös med kåpan och sätta fläkten i andra änden på kylaren. Jag kommer ju iofs då alltid suga luft som är uppvärmd av motorn genom kylen men om luften får gå ut genom orginalluftintaget så blir det ju även defroster på utsidan av rutan  <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara nån sur glädjedödare, bara hjälpa.

 

Men jag känneer att något fortfarande är fel. Det ska inte vara svårt att hålla en låg motortemp..
Står tändningen rätt och går motorn bra annars, förgasaren ger inte för snålt?

 

Haft några spiktendenser tidigare?

 

Borde vara nåt knas nånstans, men vad?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svana, jag håller med dig :)  jag är inte nöjd även om det är bättre. Däremot börjar jag få slut på idéer.

 

Är osäker på om jag köpte en för liten kylare, den är betydligt mindre än orginalet -_-  Som det är nu så är tempen 90C på låg belastning men drar jag på, på högväxel eller kör i uppförsbacke på högväxel så stiger tempen. Lugnar jag ner mig och minskar varv och belastning så sjunker tempen snabbt ner till 90 igen. (Med gamla kylen sjönk aldrig tempen)

 

Upplever inga spikningar. Tändningen är iaf snabbjusterad med strobe och vararäknare men har inte gått på djupet där än. Samma gäller förgasaren, har endast gjort en mindre justering på tomgång, om jag nu gjorde rätt. Har en weber 28/36 eller om det är en 36/36, nu blev jag osäker. Om den är rätt bestyckad har jag ingen aning om då den redan satt i vagnen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Er jo også slik at gamle benisnmotorar fekk nok og gjerne for mykje bensin, fordi mykje bensin kjøler motoren og lite bensin(mager blanding) gir høgare temperatur. Dette er motsatt av diesel, som ved for mykje diesel går varm. Dersom forgassaren gir for mager blanding så vil du få for høg temperatur.

Veit du kva for gassar som sit i vogna di? Orginal eller ettermontert? er den orginal så er det sjans for at ting er riktig - medmindre forrige eigar har satt på mindre dyser for å redusere drivstofforbruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara tvärtom, ju mer du kör eller varvar ska sänka tempen.

 

 Är verkligen vattenpump och termostat rätt?

 

Nja, om jag hade fartvindskylning eller fläkt kopplad på vattenpumpen skulle jag hålla med. Som det är nu så snurrar min elfläkt på max hela tiden. Det är ju vid "tyngre" belastning som den blir varm. Högre effektuttag på motorn borde ju ge upphov till mera värme. Kan ju tuffa på uppför branta backar om jag bara tar det lugnt men hur kul är det i längden  ;)  Termostaten ska vara ok, har två olika nya hemma att testa med. Ska ta en dubbelcheck på vilken som sitter där nu. Det verkar inte vara något fel på vattenpumpen då jag hade lös den bara för någon vecka sen, men ny det är den inte. Blir kanske till att köpa en ny vattenpump bara för att vara säker.

 

 

Er jo også slik at gamle benisnmotorar fekk nok og gjerne for mykje bensin, fordi mykje bensin kjøler motoren og lite bensin(mager blanding) gir høgare temperatur. Dette er motsatt av diesel, som ved for mykje diesel går varm. Dersom forgassaren gir for mager blanding så vil du få for høg temperatur.

Veit du kva for gassar som sit i vogna di? Orginal eller ettermontert? er den orginal så er det sjans for at ting er riktig - medmindre forrige eigar har satt på mindre dyser for å redusere drivstofforbruk.

Jag har ingen aning om förgasaren är orginal eller eftermonterad. Så det är definitivt en möjlig felkälla. Men jag har ju fått vagnen att hålla tempen nere hela tiden då jag hade två kylare monterat. Möjligen så är det slingan med vatten till värmen på bakvagnen som spökar. Ska testa att plugga den och se om det blir någon skillnad. Det borde inte ha någon betydelse men man vet aldrig.

 

Tack för att ni engagerar er för själv har jag nog snart några gråa hår  :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 2stk kjølarar, og ein på bakvogna så vil slangane bli lange. Ein mulig feilkilde er at vatnpumpa ikkje greier å bygge nok trykk.

Lengda på slangen og tversnittet er jo litt avhengig på om sirkulasjonen er tilstrekkelig, slik at du får liten effekt av kjølaren bak.

Dette med dia og lengd på slangane kan nok Vinkon sei meir om, men det var noko som eg kom til å tenke på. Har hatt problem med eberspacher og webasto som har innebygd vannpumpe, og som gir for lite sirkulasjon til det køyretøy som det er montert i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att jag hade större problem med min kylning i början och då hade jag ett värmepaket i bakvagn + förra ägarens blockvärmare på "sugslangen" från kylaren som var tillika strypning. Jag vill minnas att jag alltid hade kupéfläkten i bakvagn på konstant för att det hjälpte lite.

I övrigt skiljer väl bara kylaren våra kylsystem åt i originalutförande?

Enligt facit så är slangarna; 5/8 (inv), okänd längd.

 

Enda gången min har kokat var när kyl-luftintaget blev igentäppt med en massa snö som hängde i slyn jag körde ner.

 

Nu i somras vandrade min temp mellan 60-70(-80) typ under normal körning. Blev lite väl varm nån gång, kan ha varit när man fes-körde mellan stubbarna...

I nuläget har jag inte en korrekt bestyckad förgasare heller, en 36/36 för steg 2-topp. Om det blir för fett eller snålt vet jag ej, temporär lösning hursom.

 

***********

 

En annan grej som slår mig;

Säg att du har uteslutit slangkretsen till bakvagn och hyttens värme utan skillnad...

 

Din och min vagn har ju vätskekylt oljesystem, skulle ev. utebliven cirkulation vara tillräcklig för att värma hela motorn så pass mycket?

Eller svamlar jag nu?

 

Även om så vore, hur felsöker man det? Packar man in tråget i snö eller...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 2stk kjølarar, og ein på bakvogna så vil slangane bli lange. Ein mulig feilkilde er at vatnpumpa ikkje greier å bygge nok trykk.

 

 

När jag hade en extra kylare så satt den på bakvagnen kopplat på slingan som tidigare gick genom 8st element där. Alltså inte på den rätta kylarcirkulationen som är termostatstyrd. Hursomhelst så hade jag bra kylning när jag gjorde så. (Jag kopplade bort elementen eftersom det är läckage där)

Jag tror inte att jag hade större problem med min kylning i början och då hade jag ett värmepaket i bakvagn + förra ägarens blockvärmare på "sugslangen" från kylaren som var tillika strypning. Jag vill minnas att jag alltid hade kupéfläkten i bakvagn på konstant för att det hjälpte lite.

I övrigt skiljer väl bara kylaren våra kylsystem åt i originalutförande? 

 

Men gick den varmare förut när du hade värmepaket i bakvagnen? Hur har du gjort nu, pluggat slangarna dit eller snurrar vattnet fortfarande runt i den kröken?

 

***********

 

En annan grej som slår mig;

Säg att du har uteslutit slangkretsen till bakvagn och hyttens värme utan skillnad...

 

Din och min vagn har ju vätskekylt oljesystem, skulle ev. utebliven cirkulation vara tillräcklig för att värma hela motorn så pass mycket?

Eller svamlar jag nu?

 

Även om så vore, hur felsöker man det? Packar man in tråget i snö eller...?

 

Ja, det får ju bli lite mer tester, hittills har jag väl lyckats bränna en sisådär 60liter soppa på testkörningar utan att egentligen åka någonstans  :excl:

Får jag inte till det så mycket bättre nu så blir det en kyl ur skrotlådan på bakvagnen så jag får ut och leka i snön. Var ju iaf en 2dm förra helgen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gick den varmare förut när du hade värmepaket i bakvagnen? Hur har du gjort nu, pluggat slangarna dit eller snurrar vattnet fortfarande runt i den kröken?

Nej det tror jag inte.

Den slangdragningen/lösningen var något som den förra ägaren kopplade in mellan motor och hyttens värmepaket och kanske snarare ska betraktas som ett enda stort värmepaket.

Jag rev ur allt i somras så nu är det bara motorns-, oljans- och hyttens värmesystem i vagnen.

 

Egentligen har jag ju sämsta vagnen att jämföra med egentligen. Eftersom jag själv inte har kunnat se direkta skillnader mellan mina åtgärder då jag inte har varken samma; motor, tempgivare/mätare eller kylfläkt som jag hade från början.

 

Tillägg: Sen hade jag mitt naiva "skyddsnät" som nog inte gjorde något annat än att strypa flödet innan jag tog bort det i samband med motorbyte...

 

Ja, det får ju bli lite mer tester, hittills har jag väl lyckats bränna en sisådär 60liter soppa på testkörningar utan att egentligen åka någonstans  :excl:

Får jag inte till det så mycket bättre nu så blir det en kyl ur skrotlådan på bakvagnen så jag får ut och leka i snön. Var ju iaf en 2dm förra helgen

Alltid tråkigt med en börda som man inte ens vet vad källan är... :(

Extra enerverande med snö runt knuten kan jag tänka mig.

 

Har du ingen elektriskt pump du kan hänga på bara för att felsöka?

Kanske du kan göra samma med en massa slangar och en oljekylare för att utesluta varje vätskekyld oljekylare?

Ingen slang som är täppt?

 

Funkar inget av alla de tips du har fått hittills är det nog bara att slänga motorn i sjön och gå över till diesel-sidan av kraften... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kanske det ligger någon pump nånstans som går att peta in i systemet. Sen kan jag inte helt släppa att jag kanske var dumsnål och köpte en för liten kylare :(  Det är ju precis på gränsen till att fungera. Kanske låter värre än vad det är när jag beskriver problemen nu, men å andra sidan så är det ju fortfarande ett problem. Men som jag brukar säga, man lär sig. :wub: Kommer ju iaf ha något meningsfullt att pyssla med under julledigheten.  

Har planer på dieselkonvertering, men inte före sommaren. Måste dessutom hitta en lämplig motor.

 

Har verkligen fått mycket tips som tar mig framåt, tack   :) 

På något vis löser jag det så länge, och hoppas på att volvomotorn överlever tills den ska pensioneras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova med att borra ett 3 mm överströmningshål i termostaten det fick jag göra på min vagn som spökade på tempen funkade bra efter det. och montera en strypning på ena slangen typ kran till bakvagnen så vattnat till största delen går över främre kylaren 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härje, det ska definintivt testas! Tack för tips om en enkel fix ^_^  Strypningen av bakvagnscirkulationen var mitt egna nästa förslag också. Tror redan det är ett litet överströmningshål i termostaten men det sitter en liten metallpinne i det hålet om jag inte minns fel. Men jag borrar och ser vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den där handboken kommer bli bra, imorgonkväll får vi se om kapitlet kylning av rosa faran får ett avslut  :) I abstinens av fysiskt skruvande så ritade jag ihop mitt nya kylluftintag. Ska bara kontrollmäta då jag blev lite osäker på mina anteckningar.

 

luftintag.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sehr gut! :)

 

Tillägg:

 

Inte för att vara Ronny Erkissons blöta hästfilt, men varför inte kopiera Nf1/mkII:s luftintag?

 

Bara nöjet av att se alla som inte får ihop den typen av huv med den typen av vagn vore nog så kul för mig själv iaf. :)

(till skillnad mot alla miloverkstadsgubbar som skulle rotera likt svarvar i sina gravar över hela Sverige...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...