Gå till innehåll

Panks Bandvagn


Panks

Rekommendera Poster

 

:wub:  Tack, behövde den igår efter att ha jävlats med en punkteringslagning alldeles för länge. Angående kylningen så är det något skumt med cirkulationen (nä, säger du det...) Utloppet från kylaren är kallt men motortempen snurrar upp mot 100ºC trots pluggad bakvagnscirkulation och 3mm hål i termostaten. Min subjektiva bedömning är ändå att det funkade bättre med åtgärderna. Körde våldsamt hårt en stund och på den varmare termostaten. Ska se vad den kallare ger för resultat.

Verkar som det stryper eller flödar tokigt någonstans. Eller så ligger tempmätaren 10º fel. Eller så är det vattenpumpen  :P  även om jag inte tror det då den ser fin ut, allt sitter fast och den snurrar som den ska. Nu får projektet vila några dagar då det är andra planer i helgen. Ska låna hem en värmekamera och se om det hjälper mig att förstå. Kan ju vara en oljekyl som är igensatt.

 

Tillägg:

Ja Vinkon, visst har du en poäng i att kopiera NF1 luftintaget. Har inget att mäta på så antingen får jag gissa mig till måtten utifrån bilder eller så får jag lugna mig en stund tills jag besökt lämplig vagn. Men hade varit fint att få plåtarna stansade och bockade innan jul  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen va hightech med värmekamera o allt :)

 

Kom att tänka på två saker;

* När du rev av topplocket, hur pass väl stämde packningen med blockets kanaler? (särskilt närmast v.pumpen)

* Har du uteslutit givare + mätare? (stoppat den i en annan B20 eller "kokat" den?)

 

Vad gäller luftintaget kan du ju kopiera min vid besöket om det inte blir för tajt, skickar PM om datum. Såg på "förebudet" på youtube idag och trots dess seghet så blev man än mer hemlighetsfull... :)

 

Är det mer panik än så, så kan jag spontat komma på två forummedlemmar med "norgehuv" som också bor i världens finaste län. Som kanske tar emot besök.

 

 

Förresten; Hur gick det med den juridiska uppföljningen av framförandet på allmän väg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Packningen stämde ok, kollade extra på det.

 

Jag har inte kokat mätaren i kastrull, tack för att du tänker åt mig :) Måste nog göra det. Måste tyvärr göra dig besviken och säga att jag kör B18 ;)

 

PMa gärna medlemmarna, är dom aktiva nu? Med lite tur så finns det rätt huv i grannbyn att mäta på.

 

Tillägg: Grämer mig lite över att jag inte tänkt på kameran tidigare.

 

Har inte rotat något mer i det juridiska. Men ska göra det. Dom blåklädda vänner jag har, har mest blivit imponerande och avundsjuka ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej, inte mätaren, givaren  :wacko:

Är det en sån där otäck med kapillärrör? Satt en sån min bv, vad du än gör; klipp inte av "sladden" :)

Mm, du kommer ju att byta motor som tur är:)

 

Den ena herren är aktiv i varje fall, det är nämligen Härje. (filantropen från vidderna)

Den andre är Schäfer, som jag är ytterst tveksam till om han besöker oss längre. Gick kanske "åt" efter forumflytten....

"The choosen ones" har underrättas så att de omöjligen kan missa det hela.

 

Får man fråga vad det kostar att hyra en sådan kamera?

 

"Blåklädda" = Slipsnissar?

Tänk när du har fått ordning på allt då, va snuviga de allt ska bli i pojktrosan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha, jag menar förstås givaren, men hela paketet sitter ihop med "otäckt kapillärrör". Blåklädda= poliser :) Har ingen aning om prisuppgift på hyra av värmekamera.

Jojo, undrar om inte det enklaste vore att "koka" den på plats.

Har för mig att det var hemskt pilligt att handskas med den/dem

 

Aha :)

 

ok

Hahaha, tack för ett gott skratt :lol:

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack härje, jag hör av mig  :) 
Bevara och bevara, just nu känns det mest som att jag lagar sönder  :P 

Gjorde ett besök hos vagnen igen, den här gången utrustad med värmekamera, tyvärr så har jag inga bilder då minnesfunktionen i kameran har havererat. Och det är som jag tror, kylaren jag monterat är underdimensionerad när vagnen går under tyngre belastning. Körde den riktigt varm (110ºC på mätaren) och kollade därefter hur det såg ut och mycket riktigt så var hela kylaren typ 80ºC på utsidan, samma gällde röret ut i botten på kylen. Lugnar man ner tempot eller låter den stå på tomgång så lugnar allt ner sig och kylen blir kall nertill igen. Frågan är ju om jag ska gå upp i fläktdimension eller om det blir en kompletterande kyl bak på vagnen, eller nån sorts kombo. Har ju en eller två kylare över hemma som kan funka. Är mindre läckage på dom båda men det går säkert att laga på nåt vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kjøp deg ein større kjølar :) så har du kun ein å forholde deg til. Når ein setter sammen fleire ting og lagar "mikk-makk" så blir det mange nye plassar du kan få feil.

Dessuten så er det lettare å forholde seg til ein stor kjølar :)

Stå på, dette blir bra tilslut! :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet inte jag. Det kan ju vara så att orginalkylen har gjort sitt och behöver en bättre rengöring/renovering än vad jag fick till. För orginalkylen fungerade sämre än vad min lösning nu gör. Men den nya kylaren är ju mindre än orginalkylen så det är sannolikt att den är lite för klen att transportera bort värme när vagnen går tungt. Kyler det gör det, cirkulerar det gör det, termostaten är ok. Topp och stift såg ok ut när jag lyfte bort toppen, inga symtom på att den gick snålt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jihaa, julklappen kom tidigt i år! Eftersom jag är ganska tjurig av mig och inte ger upp så lätt så bestämde jag mig för att göra ett nytt ryck med orginalkylen. Har läst på det mesta jag kommit över i forumväg angående kylarrensing och det verkar som att det som verkligen har effekt på en gammal kyl är kaustiksoda. Då jag redan bestämt mig för att renovera orginalet om jag inte fick till den själv gjorde det lite lättare att våga hälla i skiten. Sagt och gjort, en flaska propplösare (NaOH) för 25kr inhandlades. Sen körde jag 2st 30minutersbehandlingar av kylaren. Använde halva flaskan propplösning per gång. För dom som inte följt tråden tidigare, kylen satt inte monterad i vagnen  :)  Passade även på att skölja ur cellerna från utsidan ännu en gång. Monterade ur min fina alukylare och elfläktslösning  :(  Den sugande elfläkten får inte plats mot motorn tillsammans med orginalkylen. Monterade tillbaka orginalfläkt och kylare och sen bar det iväg. Och tametusan så fungerar det! Körde hårt, tungt och länge och tempen låg stadigt på 90ºC.  :wub:  Nu ska jag se om det egentligen är Härjes tips om pluggad bakvagnscirkulation som var den riktiga medicinen, eller så kanske det är bästa att låta bli att plåga sig så  :P  Hursom så är det jäklig gott att kunna börja fokusera på andra saker vad det gäller vagnen.  :D

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jihaa, julklappen kom tidigt i år! Eftersom jag är ganska tjurig av mig och inte ger upp så lätt så bestämde jag mig för att göra ett nytt ryck med orginalkylen. Har läst på det mesta jag kommit över i forumväg angående kylarrensing och det verkar som att det som verkligen har effekt på en gammal kyl är kaustiksoda. Då jag redan bestämt mig för att renovera orginalet om jag inte fick till den själv gjorde det lite lättare att våga hälla i skiten. Sagt och gjort, en flaska propplösare (NaOH) för 25kr inhandlades. Sen körde jag 2st 30minutersbehandlingar av kylaren. Använde halva flaskan propplösning per gång. För dom som inte följt tråden tidigare, kylen satt inte monterad i vagnen  :)  Passade även på att skölja ur cellerna från utsidan ännu en gång. Monterade ur min fina alukylare och elfläktslösning  :(  Den sugande elfläkten får inte plats mot motorn tillsammans med orginalkylen. Monterade tillbaka orginalfläkt och kylare och sen bar det iväg. Och tametusan så fungerar det! Körde hårt, tungt och länge och tempen låg stadigt på 90ºC.  :wub:  Nu ska jag se om det egentligen är Härjes tips om pluggad bakvagnscirkulation som var den riktiga medicinen, eller så kanske det är bästa att låta bli att plåga sig så  :P  Hursom så är det jäklig gott att kunna börja fokusera på andra saker vad det gäller vagnen.  :D

 

Bra jobbat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat!

Tack :)  Inte helt optimalt att söla med vatten och soda när det är snö och minus. Blev blöt och kall, skam den som ger sig  B) 

 

 

grett bara att gasa tills nästa sak rasar då har du kollat oljan i axlarna nudå dom brukar kunna läcka

 

Ja, alltid spännande att se vart nästa insats blir ;)  ändå skönt att veta att det finns lite vagnar i närheten om man skulle få generalhaveri långt upp i skogen. Axlarna är inte kollade sen oljebytet i somras så får väl ta en titt nu då  :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd med att det fungerar och ligger stadigt, sen hur det är den där dagen på sommaren när det är 20º varmt här vet jag inte :P  Vad har du för förslag?

 

Nä, vet inte diametern man kan mäta till helgen  :) 

Ok.

 

Jo, jag tänker såhär; på de traktor-byggen man har sett där de har klappat dit en gammal V12a så har de även varit tvungna att utöka volymen på kylsystem, bla genom att fylla ramen med vatten.  :rolleyes:

Så kanske ett kärl på någon liter mellan kylaren pumpen skulle hjälpa?

 

Bara för att spåna stenhårt  :wacko:

 

*****

 

Mät, ev kan du få en fläkt av mig om du har tur :)

(den där jäkla kombinerade osthyveln till fläkt är ju löjeväckande...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...