Panks Postad 6 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 6 December , 2013 Hahahaha http://www.youtube.com/watch?v=_B1WMNeMgjg Tack, behövde den igår efter att ha jävlats med en punkteringslagning alldeles för länge. Angående kylningen så är det något skumt med cirkulationen (nä, säger du det...) Utloppet från kylaren är kallt men motortempen snurrar upp mot 100ºC trots pluggad bakvagnscirkulation och 3mm hål i termostaten. Min subjektiva bedömning är ändå att det funkade bättre med åtgärderna. Körde våldsamt hårt en stund och på den varmare termostaten. Ska se vad den kallare ger för resultat. Verkar som det stryper eller flödar tokigt någonstans. Eller så ligger tempmätaren 10º fel. Eller så är det vattenpumpen även om jag inte tror det då den ser fin ut, allt sitter fast och den snurrar som den ska. Nu får projektet vila några dagar då det är andra planer i helgen. Ska låna hem en värmekamera och se om det hjälper mig att förstå. Kan ju vara en oljekyl som är igensatt. Tillägg: Ja Vinkon, visst har du en poäng i att kopiera NF1 luftintaget. Har inget att mäta på så antingen får jag gissa mig till måtten utifrån bilder eller så får jag lugna mig en stund tills jag besökt lämplig vagn. Men hade varit fint att få plåtarna stansade och bockade innan jul Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 6 December , 2013 Rapport Share Postad 6 December , 2013 Fasen va hightech med värmekamera o allt Kom att tänka på två saker; * När du rev av topplocket, hur pass väl stämde packningen med blockets kanaler? (särskilt närmast v.pumpen) * Har du uteslutit givare + mätare? (stoppat den i en annan B20 eller "kokat" den?) Vad gäller luftintaget kan du ju kopiera min vid besöket om det inte blir för tajt, skickar PM om datum. Såg på "förebudet" på youtube idag och trots dess seghet så blev man än mer hemlighetsfull... Är det mer panik än så, så kan jag spontat komma på två forummedlemmar med "norgehuv" som också bor i världens finaste län. Som kanske tar emot besök. Förresten; Hur gick det med den juridiska uppföljningen av framförandet på allmän väg? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 6 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 6 December , 2013 Packningen stämde ok, kollade extra på det. Jag har inte kokat mätaren i kastrull, tack för att du tänker åt mig Måste nog göra det. Måste tyvärr göra dig besviken och säga att jag kör B18 PMa gärna medlemmarna, är dom aktiva nu? Med lite tur så finns det rätt huv i grannbyn att mäta på. Tillägg: Grämer mig lite över att jag inte tänkt på kameran tidigare. Har inte rotat något mer i det juridiska. Men ska göra det. Dom blåklädda vänner jag har, har mest blivit imponerande och avundsjuka Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 7 December , 2013 Rapport Share Postad 7 December , 2013 Nej nej, inte mätaren, givaren Är det en sån där otäck med kapillärrör? Satt en sån min bv, vad du än gör; klipp inte av "sladden" Mm, du kommer ju att byta motor som tur är:) Den ena herren är aktiv i varje fall, det är nämligen Härje. (filantropen från vidderna) Den andre är Schäfer, som jag är ytterst tveksam till om han besöker oss längre. Gick kanske "åt" efter forumflytten.... "The choosen ones" har underrättas så att de omöjligen kan missa det hela. Får man fråga vad det kostar att hyra en sådan kamera? "Blåklädda" = Slipsnissar? Tänk när du har fått ordning på allt då, va snuviga de allt ska bli i pojktrosan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 7 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 7 December , 2013 Hahaha, jag menar förstås givaren, men hela paketet sitter ihop med "otäckt kapillärrör". Blåklädda= poliser Har ingen aning om prisuppgift på hyra av värmekamera. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 7 December , 2013 Rapport Share Postad 7 December , 2013 "Blåklädda" = Slipsnissar? Tänk när du har fått ordning på allt då, va snuviga de allt ska bli i pojktrosan Hahaha, tack för ett gott skratt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 7 December , 2013 Rapport Share Postad 7 December , 2013 Hahaha, jag menar förstås givaren, men hela paketet sitter ihop med "otäckt kapillärrör". Blåklädda= poliser Har ingen aning om prisuppgift på hyra av värmekamera. Jojo, undrar om inte det enklaste vore att "koka" den på plats. Har för mig att det var hemskt pilligt att handskas med den/dem Aha ok Hahaha, tack för ett gott skratt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
härje Postad 10 December , 2013 Rapport Share Postad 10 December , 2013 passerar du järpen så är de bara att mäta luftintaget på min vagn ring på 0705810143 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
härje Postad 10 December , 2013 Rapport Share Postad 10 December , 2013 du å vinkon kommer snart att få nobelpriset för aktivt bevarande av bm 202 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 10 December , 2013 Rapport Share Postad 10 December , 2013 Fint Synd att att jag måste vänta ganska precis ett år på det då Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 11 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 December , 2013 Tack härje, jag hör av mig Bevara och bevara, just nu känns det mest som att jag lagar sönder Gjorde ett besök hos vagnen igen, den här gången utrustad med värmekamera, tyvärr så har jag inga bilder då minnesfunktionen i kameran har havererat. Och det är som jag tror, kylaren jag monterat är underdimensionerad när vagnen går under tyngre belastning. Körde den riktigt varm (110ºC på mätaren) och kollade därefter hur det såg ut och mycket riktigt så var hela kylaren typ 80ºC på utsidan, samma gällde röret ut i botten på kylen. Lugnar man ner tempot eller låter den stå på tomgång så lugnar allt ner sig och kylen blir kall nertill igen. Frågan är ju om jag ska gå upp i fläktdimension eller om det blir en kompletterande kyl bak på vagnen, eller nån sorts kombo. Har ju en eller två kylare över hemma som kan funka. Är mindre läckage på dom båda men det går säkert att laga på nåt vis. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rickien Postad 11 December , 2013 Rapport Share Postad 11 December , 2013 kjøp deg ein større kjølar så har du kun ein å forholde deg til. Når ein setter sammen fleire ting og lagar "mikk-makk" så blir det mange nye plassar du kan få feil. Dessuten så er det lettare å forholde seg til ein stor kjølar Stå på, dette blir bra tilslut! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 11 December , 2013 Rapport Share Postad 11 December , 2013 Ok, skönt att du verkar ha hittat felkällan. Surt på den nya kylaren bara Men borde inte det vara ett onormal fel ändå? Eftersom originalkylaren inte räcker till tänker jag.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 12 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 12 December , 2013 Ja, jag vet inte jag. Det kan ju vara så att orginalkylen har gjort sitt och behöver en bättre rengöring/renovering än vad jag fick till. För orginalkylen fungerade sämre än vad min lösning nu gör. Men den nya kylaren är ju mindre än orginalkylen så det är sannolikt att den är lite för klen att transportera bort värme när vagnen går tungt. Kyler det gör det, cirkulerar det gör det, termostaten är ok. Topp och stift såg ok ut när jag lyfte bort toppen, inga symtom på att den gick snålt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 12 December , 2013 Rapport Share Postad 12 December , 2013 Ok Skönt att tråkigheterna verkar närma sig slutet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 12 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 12 December , 2013 Hmm, ja det var som jag trodde, dyrt. En renovering av den gamla kylen skulle kosta över 5000 så pusslar nog alternativ en stund till Håller på att kolla pris hos fler, återkommer... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 14 December , 2013 Rapport Share Postad 14 December , 2013 Här är en firma jag använt mig av flertalet gånger för rep av olika kylare och aldrig kommit över 1/5 av det priset du skulle få lägga ut. Kan ju va värt att fråga dom i vartfall. http://www.bilkyla.se/ 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 15 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 15 December , 2013 Jihaa, julklappen kom tidigt i år! Eftersom jag är ganska tjurig av mig och inte ger upp så lätt så bestämde jag mig för att göra ett nytt ryck med orginalkylen. Har läst på det mesta jag kommit över i forumväg angående kylarrensing och det verkar som att det som verkligen har effekt på en gammal kyl är kaustiksoda. Då jag redan bestämt mig för att renovera orginalet om jag inte fick till den själv gjorde det lite lättare att våga hälla i skiten. Sagt och gjort, en flaska propplösare (NaOH) för 25kr inhandlades. Sen körde jag 2st 30minutersbehandlingar av kylaren. Använde halva flaskan propplösning per gång. För dom som inte följt tråden tidigare, kylen satt inte monterad i vagnen Passade även på att skölja ur cellerna från utsidan ännu en gång. Monterade ur min fina alukylare och elfläktslösning Den sugande elfläkten får inte plats mot motorn tillsammans med orginalkylen. Monterade tillbaka orginalfläkt och kylare och sen bar det iväg. Och tametusan så fungerar det! Körde hårt, tungt och länge och tempen låg stadigt på 90ºC. Nu ska jag se om det egentligen är Härjes tips om pluggad bakvagnscirkulation som var den riktiga medicinen, eller så kanske det är bästa att låta bli att plåga sig så Hursom så är det jäklig gott att kunna börja fokusera på andra saker vad det gäller vagnen. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 15 December , 2013 Rapport Share Postad 15 December , 2013 Jihaa, julklappen kom tidigt i år! Eftersom jag är ganska tjurig av mig och inte ger upp så lätt så bestämde jag mig för att göra ett nytt ryck med orginalkylen. Har läst på det mesta jag kommit över i forumväg angående kylarrensing och det verkar som att det som verkligen har effekt på en gammal kyl är kaustiksoda. Då jag redan bestämt mig för att renovera orginalet om jag inte fick till den själv gjorde det lite lättare att våga hälla i skiten. Sagt och gjort, en flaska propplösare (NaOH) för 25kr inhandlades. Sen körde jag 2st 30minutersbehandlingar av kylaren. Använde halva flaskan propplösning per gång. För dom som inte följt tråden tidigare, kylen satt inte monterad i vagnen Passade även på att skölja ur cellerna från utsidan ännu en gång. Monterade ur min fina alukylare och elfläktslösning Den sugande elfläkten får inte plats mot motorn tillsammans med orginalkylen. Monterade tillbaka orginalfläkt och kylare och sen bar det iväg. Och tametusan så fungerar det! Körde hårt, tungt och länge och tempen låg stadigt på 90ºC. Nu ska jag se om det egentligen är Härjes tips om pluggad bakvagnscirkulation som var den riktiga medicinen, eller så kanske det är bästa att låta bli att plåga sig så Hursom så är det jäklig gott att kunna börja fokusera på andra saker vad det gäller vagnen. Bra jobbat! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
härje Postad 15 December , 2013 Rapport Share Postad 15 December , 2013 grett bara att gasa tills nästa sak rasar då har du kollat oljan i axlarna nudå dom brukar kunna läcka Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 15 December , 2013 Rapport Share Postad 15 December , 2013 Envis som synden, kul att det "löste" sig 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 16 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 16 December , 2013 Bra jobbat! Tack Inte helt optimalt att söla med vatten och soda när det är snö och minus. Blev blöt och kall, skam den som ger sig grett bara att gasa tills nästa sak rasar då har du kollat oljan i axlarna nudå dom brukar kunna läcka Ja, alltid spännande att se vart nästa insats blir ändå skönt att veta att det finns lite vagnar i närheten om man skulle få generalhaveri långt upp i skogen. Axlarna är inte kollade sen oljebytet i somras så får väl ta en titt nu då Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 16 December , 2013 Rapport Share Postad 16 December , 2013 Kul att det går framåt! Är du nöjd med temperaturen som den är nu eller är du beredd att testa en halv-dum idé till? Apropå något helt annat; Vet du vad du har för inre diameter på original-fläktkåpan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 16 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 16 December , 2013 Jag är nöjd med att det fungerar och ligger stadigt, sen hur det är den där dagen på sommaren när det är 20º varmt här vet jag inte Vad har du för förslag?Nä, vet inte diametern man kan mäta till helgen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 16 December , 2013 Rapport Share Postad 16 December , 2013 Jag är nöjd med att det fungerar och ligger stadigt, sen hur det är den där dagen på sommaren när det är 20º varmt här vet jag inte Vad har du för förslag? Nä, vet inte diametern man kan mäta till helgen Ok. Jo, jag tänker såhär; på de traktor-byggen man har sett där de har klappat dit en gammal V12a så har de även varit tvungna att utöka volymen på kylsystem, bla genom att fylla ramen med vatten. Så kanske ett kärl på någon liter mellan kylaren pumpen skulle hjälpa? Bara för att spåna stenhårt ***** Mät, ev kan du få en fläkt av mig om du har tur (den där jäkla kombinerade osthyveln till fläkt är ju löjeväckande...) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.