Panks Postad 16 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 16 December , 2013 Ja, extra volym där kanske skulle fungera men för tillfället ska jag inte laga sönder motorkylningen lägger till det i minnesbanken Däremot lite bättre flås på fläkten hade inte varit fel. Bara remmen håller för en värre fläkt? Numera har jag ju en extra sugande fläkt som jag kan testmontera bak på luftutblåset, får se om det gör någon skillnad. Har du noterat att motorhuven också är konstruerad för att släppa ut blåset från fläkten? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 16 December , 2013 Rapport Share Postad 16 December , 2013 Gör så Tja, har inte märkt av något rem-strul med mitt tändkule-svänghjul till hägglunds-fläkt iaf Yes, det är noterat. Dock tror jag inte att det är tillräckligt bra. (har sett flera vagnar där de har monterat/gjort gälar i huven längst bak mot hytten) Jag tänkte själv göra några tester hemma där jag jämför kylfläktar och fläkt på utblåset. Samt att sen jämföra data för dessa på en sportig graf. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 22 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 22 December , 2013 Sådärja, första "riktiga" uppdraget genomfört. Julgranar hämtade till mor och far och farmor. Allt gick enligt plan och nästa haveri närmar sig för varje mil som körs 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 22 December , 2013 Rapport Share Postad 22 December , 2013 Läcker bild Panks..skönt att man nu fått se lite snö till jul iaf. hehe. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 22 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 22 December , 2013 Här kommer en till från julgransjakten 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 22 December , 2013 Rapport Share Postad 22 December , 2013 Fan vilken härlig bild lyckans ost som har både snö och bandvagn 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 22 December , 2013 Rapport Share Postad 22 December , 2013 Ja jag håller med B2600 har själv inte sett annat än regn o leriga skogsmaskinspår idag i skogen. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 23 December , 2013 Rapport Share Postad 23 December , 2013 Orättvist mycket snö..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 23 December , 2013 Rapport Share Postad 23 December , 2013 Fantastisk bild! Smått surrealistiskt med en Rosa bandvagn 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 1 Januari , 2014 Rapport Share Postad 1 Januari , 2014 Apropå ingenting nästan; inte vill du ta en bild på de där värmeelementen i bakvagn vid tillfälle?? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 2 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 2 Januari , 2014 Elementen i bakvagnen, hade dåligt med batteri i telefonen så kunde inte använda blixt på följande bilder Elementen lite mer i detalj, likadnat fast spegelvänt på andra sidan Bastardhjulet, rätt storlek och typ men lite mönstrat 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 2 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 2 Januari , 2014 Idag var en glädjefylld dag, var ute och körde i skogen i ca 4 timmar Besökte Suljätten och rekade vägar till kojan. Vad gick sönder då? Nästan ingenting vad jag vet än så länge. Ett hål i ljuddämparen visade sig och så tycker jag mig höra ett ljud som inte borde finnas på 4ans växel när jag kör på lågväxel. Att det inte hörs på högväxel beror nog på att det drunkar i sången från banden i det hastigheten Suljätten i bakgrunden Utsikten från trädgränsen, högre än så vågar jag inte köra med gummiband Blir rätt brant sen som dessutom övergår i brant skråkörning om man skulle försöka... 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 2 Januari , 2014 Rapport Share Postad 2 Januari , 2014 Härliga vyer ni har där uppe 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 2 Januari , 2014 Rapport Share Postad 2 Januari , 2014 Det där ser hemskt roligt ut 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 2 Januari , 2014 Rapport Share Postad 2 Januari , 2014 De där värmeelementen ser ut som gamla hushållselement, två stansade plåthalvor som svetsats ihop? Jag är grymt avis på snön och turen du kan göra Däcken påminner lite om de man kan se i i-böckerna m/ä Bedrar synen mig eller har du en "trött" bandtunga? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 2 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 2 Januari , 2014 Angående elementen så är det säkert som du tror jag har inte gjort någon djupare analys mer än att det är läckage där någonstans. Vet inte om det är värt att försöka laga då det är svårt att kolla statusen på resten. Har det rostat hål på ett så kan det säkert vara nära på flera... Ett alternativ jag funderar på är att ersätta med golvvärmeslang. Har tillgång till åtskilliga meter så det borde man ju kunna göra något av.Du ser bra, det är den tröttaste styrklacken jag har Förutom på kalfjället där det var renblåst så var det iaf knädjupt, så ok med snö iaf. Ser fram emot när det kommer mer Det jag saknar nu är en winch så man vågar lite mer, alternativt en till bandvagn. Var en bäckövergång som jag fegade ut på (branta kanter). Var hungrig och hade alldeles för långt hem Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rickien Postad 3 Januari , 2014 Rapport Share Postad 3 Januari , 2014 Flott med bilder! Godt nokon har snø å køyre i på vestlandet der min 202 står så er det ca 20 cm snø - skal dit om ein måned! Godt at du har fått ordning på kjølingen no, slik at du kan bruke bv'en?? Post gjerne meir bilder! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Andreas.E Postad 3 Januari , 2014 Rapport Share Postad 3 Januari , 2014 Otroligt vackra bilder 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 3 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 3 Januari , 2014 @Rickien. Japp kylningen fungerar så nu kör jag för fullt så fort tid finns. Förhoppningsvis så blir det körning på måndag igen då det ska bogseras ut några träd som ligger över en av skoterlederna. Bilder kommer om det blir så 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 8 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 8 Januari , 2014 Blev en sväng i måndags både lite arbete och nöjeskörning. Bifogar bilder och ett litet filmklipp nedan 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 8 Januari , 2014 Rapport Share Postad 8 Januari , 2014 Vackert! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 16 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 16 Januari , 2014 Fundering, nu när vintern är i full gång här i jämtland så hade det varit bra att veta hur tjock is man kan köra på med vagnen. Någon som har militärens regler för iskörning och bandvagn tillgängligt? Alternativt annan tabell. Vill ju inte göra bort mig då den amfibiska förmågan är tveksam i dagsläget och dessutom är jag utan länspumpar.Tillägg: Trafikverket har ju en tabell för allmän väg så den ger ju helt klart en ledning, se sida 4. http://www.trafikverket.se/PageFiles/27187/vag_pa_is.pdf 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 16 Januari , 2014 Rapport Share Postad 16 Januari , 2014 Is är ett häftigt material. En formel som används bl.a. av militären för att beräkna maximal belastning är P = kh2 P är maximal belastning i kg, h är tjockleken i cm för kärnis och k är en variabel som sammanfattar allt annat. k är för sötvattenis 10 kg/cm2 För att ha säkerhetsmarginal brukar man räkna med k på 5 kg/cm2 Ett annat lite värdelöst vetande är att istillväxten vid -10, fuktigt och mulet är lika stor som vid +4, torrt och klart. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 17 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 Januari , 2014 Tack det där ger ju lite mera kött på benen. Så utifrån formeln ovan så ger 20cm kärnis godkänt för bandvagnskörning om man inte räknar med säkerhetsfaktorn. P=10x202=4000 (kg) med säkerhetsfaktor k=5 ungefär 28cm. Avrunda till 30cm och jag har både hängslen och livrem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 17 Januari , 2014 Rapport Share Postad 17 Januari , 2014 Själv funderar jag på att ta med mig en sån där illröd boj i en lång lina fastknuten i vagnens dragkrok den dagen jag ger mig ut på isen. Det är ju först den dagen man glömmer att knyta fast den som det "pluppar" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.