Gå till innehåll

Panks Bandvagn


Panks

Rekommendera Poster

Ja, extra volym där kanske skulle fungera men för tillfället ska jag inte laga sönder motorkylningen :P  lägger till det i minnesbanken :)  Däremot lite bättre flås på fläkten hade inte varit fel. Bara remmen håller för en värre fläkt?

Numera har jag ju en extra sugande fläkt som jag kan testmontera bak på luftutblåset, får se om det gör någon skillnad. Har du noterat att motorhuven också är konstruerad för att släppa ut blåset från fläkten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så :)

 

Tja, har inte märkt av något rem-strul med mitt tändkule-svänghjul till hägglunds-fläkt iaf :)

Yes, det är noterat. Dock tror jag inte att det är tillräckligt bra.

(har sett flera vagnar där de har monterat/gjort gälar i huven längst bak mot hytten)

 

Jag tänkte själv göra några tester hemma där jag jämför kylfläktar och fläkt på utblåset. Samt att sen jämföra data för dessa på en sportig graf. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Elementen i bakvagnen, hade dåligt med batteri i telefonen så kunde inte använda blixt på följande bilder

 

20140102_165257.jpg

Elementen lite mer i detalj, likadnat fast spegelvänt på andra sidan  ;)

 

20140102_165241.jpg

 

Bastardhjulet, rätt storlek och typ men lite mönstrat

20140102_165416.jpg

 

20140102_165437.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag var en glädjefylld dag, var ute och körde i skogen i ca 4 timmar :D  Besökte Suljätten och rekade vägar till kojan. Vad gick sönder då? Nästan ingenting vad jag vet än så länge. Ett hål i ljuddämparen visade sig och så tycker jag mig höra ett ljud som inte borde finnas på 4ans växel när jag kör på lågväxel. Att det inte hörs på högväxel beror nog på att det drunkar i sången från banden i det hastigheten  :P

 

Suljätten i bakgrunden
20140102_121718.jpg

 

 

Utsikten från trädgränsen, högre än så vågar jag inte köra med gummiband  :P Blir rätt brant sen som dessutom övergår i brant skråkörning om man skulle försöka...

20140102_123652.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där värmeelementen ser ut som gamla hushållselement, två stansade plåthalvor som svetsats ihop?

 

Jag är grymt avis på snön och turen du kan göra :)

 

Däcken påminner lite om de man kan se i i-böckerna m/ä

Bedrar synen mig eller har du en "trött" bandtunga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående elementen så är det säkert som du tror :)  jag har inte gjort någon djupare analys mer än att det är läckage där någonstans. Vet inte om det är värt att försöka laga då det är svårt att kolla statusen på resten. Har det rostat hål på ett så kan det säkert vara nära på flera... Ett alternativ jag funderar på är att ersätta med golvvärmeslang. Har tillgång till åtskilliga meter så det borde man ju kunna göra något av.

Du ser bra, det är den tröttaste styrklacken jag har  -_-

 

Förutom på kalfjället där det var renblåst så var det iaf knädjupt, så ok med snö iaf. Ser fram emot när det kommer mer  :excl: Det jag saknar nu är en winch så man vågar lite mer, alternativt en till bandvagn. Var en bäckövergång som jag fegade ut på (branta kanter). Var hungrig och hade alldeles för långt hem  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Rickien. Japp kylningen fungerar så nu kör jag för fullt så fort tid finns. Förhoppningsvis så blir det körning på måndag igen då det ska bogseras ut några träd som ligger över en av skoterlederna. Bilder kommer om det blir så :) 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundering, nu när vintern är i full gång här i jämtland så hade det varit bra att veta hur tjock is man kan köra på med vagnen. Någon som har militärens regler för iskörning och bandvagn tillgängligt? Alternativt annan tabell. Vill ju inte göra bort mig då den amfibiska förmågan är tveksam i dagsläget och dessutom är jag utan länspumpar.

Tillägg: Trafikverket har ju en tabell för allmän väg så den ger ju helt klart en ledning, se sida 4. http://www.trafikverket.se/PageFiles/27187/vag_pa_is.pdf

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Is är ett häftigt material. :)

 

En formel som används bl.a. av militären för att beräkna maximal belastning är P = kh2

P är maximal belastning i kg, h är tjockleken i cm för kärnis och k är en variabel som sammanfattar allt annat. k är för sötvattenis 10 kg/cm2 För att ha säkerhetsmarginal brukar man räkna med k på 5 kg/cm2

 

Ett annat lite värdelöst vetande är att istillväxten vid -10, fuktigt och mulet är lika stor som vid +4, torrt och klart. B)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :wub:  det där ger ju lite mera kött på benen. Så utifrån formeln ovan så ger 20cm kärnis godkänt för bandvagnskörning om man inte räknar med säkerhetsfaktorn. P=10x202=4000 (kg) med säkerhetsfaktor k=5 ungefär 28cm. Avrunda till 30cm och jag har både hängslen och livrem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...