Gå till innehåll

Panks Bandvagn


Panks

Rekommendera Poster

Ja 30 cm borde ju räcka om det är kärnis. Sedan finns det massa roliga fenomen med bogvåg i isen som gör att man inte ska köra för fort. På grunt vatten kan det bli interferens vilket gör att isen kolapsar.

Finns en skröna om en busschaufför i Östersund som fick bråttom hem till bussgaraget efter arbetsdagens slut.

Så han körde helt enkelt ut på isen och körde för allt vad bussen höll för in till Östersunds hamn/marina.

Med resultatet att vägverket fick panik-stänga isvägarna och besikta isen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar funderingarna på miniskotarbygget ta form på allvar. Måste bara hitta lämplig kran till rätt pris... Hur ser det ut, är det några av er som hänger här som har tips på objekt? Har ni bilder på andras eller egna arbeten som ni samlat på er så får ni gärna dela med er till mig  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

 

Det enda jag riktigt har koll på är att priserna skenar ganska fort...

 

Hur tänker du bygga bakvagnen?

Vad är en lämplig kran? (tonmeter?)

 

Jag tänker ha en på iaf 1,6 tonmeter har jag kommit fram till :)

 

Jag tänkte först bygga en ganska invecklad anordning för min hiab mtc.

Men som det ser ut nu så skippar jag nog det "steget" och kör på en timmerkran direkt.

Vilket även innebär att jag kan ha en simplare konstruktion med lavettstödben istället för mitt åbäke.

 

Om du vill kan jag dela med mig av mitt bildarkiv på kranbyggen som jag funnit intressanta?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

 

Det enda jag riktigt har koll på är att priserna skenar ganska fort...

 

Hur tänker du bygga bakvagnen?

Vad är en lämplig kran? (tonmeter?)

 

Jag tänker ha en på iaf 1,6 tonmeter har jag kommit fram till :)

 

Jag tänkte först bygga en ganska invecklad anordning för min hiab mtc.

Men som det ser ut nu så skippar jag nog det "steget" och kör på en timmerkran direkt.

Vilket även innebär att jag kan ha en simplare konstruktion med lavettstödben istället för mitt åbäke.

 

Om du vill kan jag dela med mig av mitt bildarkiv på kranbyggen som jag funnit intressanta?

Inte kommit så långt mer än att jag hittat några byggen som ser vettiga ut. Självklart vill jag se ditt arkiv :)

 

Tillägg B2600: Vi får se vad det blir, men inte för avancerat får då kommer jag aldrig få det färdigt. Blir nog inte lika fint som det dexxas smider på men fungera det ska det göra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk traktorgrävare, dom har nästan utan undantag stödben av lavett-typ.Alltså ett stödben som är lagrat lågt i maskinen och fälls nedåt-utåt vid användning till skillnad från teleskopiska stödben...... B)

Tack, nu är jag med.

 Nackdel då kanske, att dem tar mycket plats vid upp/ned riktning, eftersom den sticker rätt ut i sin längd då?

 Teleskop rakt ned är smidig vid upp/ned -men den är väl klumpigare och kraftigare i konstruktion och infästning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte kommit så långt mer än att jag hittat några byggen som ser vettiga ut. Självklart vill jag se ditt arkiv :)

Du har PM

 

Lag også gjerne det som ein eigen tråd i forumet, slik at det er lett å finne fram igjen

Nja, eftersom jag själv inte äger bilderna törs och får jag nog inte göra det...

 

Tack, nu är jag med.

 Nackdel då kanske, att dem tar mycket plats vid upp/ned riktning, eftersom den sticker rätt ut i sin längd då?

 Teleskop rakt ned är smidig vid upp/ned -men den är väl klumpigare och kraftigare i konstruktion och infästning?

Jag tänkte själv att använda mig av teleskop iom montering av hiab mtc, pga dess begränsade räckvidd.

Så att inte stödbenen "kommer i vägen".

 

Men med en skogskran (på minst 1,6 tonmeter :) ) så kommer jag "runt" det problemet och når längre ut.

Så då kan jag även ha en enklare och stabilare(bredare) kunstruktion. Så att lavetten tar mer plats gör inget :)

 

 

Jag skickar bilderna till er andra som också var intresserade.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerar"Teleskop rakt ned är smidig vid upp/ned -men den är väl klumpigare och kraftigare i konstruktion och infästning?"

Lavett medger ofta en bättre frigång än teleskop genom att lavettbenen kan vara längre utan att behöva jättelånga cylindrar,däremot blir cylindrarna grövre och benen tyngre med lavett.
Teleskopben har ofta begränsat utstick i sidled,lavett är enklare att bygga brett. :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med sägnerna om ett mått på ett visst boggie-verktyg? :)

 

Mitt samvete är rent än så länge ^_^  Jag har inte glömt och jag har inte besökt vagnen på länge nu. Men mest troligt så blir det lite skruvande och körning i helgen så då kan jag mäta :)  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Planerandet för miniskotarbygget fortsätter. Hur mycket ger pumpen till styrningen på bv202 i orginal? Är det alldeles för klent till en liten skogskran?

Mitt andra alternativ är att byta den mot en pump från gammal skördetröska enligt tidigare tråd i ämnet, http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/6865-hydraulpump/?hl=pump

tredje alternativet är dexxas lösning men känns som den svåraste för mig att få till. Har du skrotat pumpen till oljekylningen på din dexxas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...