Gå till innehåll

TGB 30 auktionspris, verklig kostnad


Rekommendera Poster

Med tanke på att Kvibergs har en auktion med några 30:or om några veckor, så försöker jag få huvet runt vad det egentligen är för priser man pratar om då man köper bilar direkt från försvaret på det sättet. Alltså, vilka kostnader tillkommer jämfört med att köpa en "färdig" bil från Blocket eller liknande?

 

Följande poster måste man väl räkna med som "Fasta":

 

- Moms: +25%

- Inropsavgift: 2000 kr

- Transport till uppställningsplats: ?? (1000 kr ?)

- Registreringsbesiktning: ?? (1000 kr ?)   (inklusive eventuella handlingar som måste införskaffas)

- Vanlig besiktning: ?? (1000 kr ?)

 

Om man jämför med att köpa en bil som redan har en gällande besiktning tillkommer möjligen vissa "Rörliga" kostnader:

 

- Reparationer:  ??  (om Kvibergsbilen går att köra, vad kan gå fel på besiktning? Bromsar, ljuddämpare?)

- Däcken förutsätts vara bra på Kvibergaren (annars blir extra kostnaden för stor för att vara intressant)

- Allmän service, olja etc...: ?? (om man antar att man jämför med en bil som Har blivit väl omhändertagen, vilket är målet)

 

Mitt intresse är ju specifikt INTE för en bil med stabshytt:

 

- Bli AV Med Stabshytten: ??  (jag är inte intresserad av stor hytt så måste göra av med den. Säljas? Skrotas?)

- Skaffa 5 st flak lemmar: 5 x 1000 kr

 

Istället vill jag ha kran och liten hytt (dessa priser kan ju behövas läggas till för Blocket bilar också, inte bara Kvibergs):

 

- Inköp av kran: 10000 kr (verkar vara ungefär vad de bjuds ut för i praktiken)

- Inköp av lilla hytten:  5000 kr

 

 

Om man då applicerar detta på en auktionsbil som antas vara i hyfsat men inte perfekt skick så kanske man får något i stil med:

 

Fasta kostnader:

Inköpris: 24000 plus moms= 30000 kr (de flesta verkar gå för Mindre än detta, så baserat på en som är Bra)

Inrop: 2000 med moms

Transport: 1000 kr

Registrering: 1000 kr

Besiktning: 1000 kr

Totalt hittills: 35000 kr

 

Rörliga kostnader (dvs okända):

Reparationer:  3000 kr   (för att klara en besiktning)

Service: 2000 kr (oljebyten, filter etc)

 

Totalt hittills: 40000 kr

 
Tillägg för "fel" utrustning (stabshytt, utan lemmar):
Hytt skrotning: 1000 kr (kan ju förstås lika gärna bli en inkomst om det finns en köpare, eller får man betalt av skroten?)
Flak lemmar: 5 x 1000 kr = 5000 kr
Kan man sälja eventuellt elverk, dvs är just dessa elverk av allmänt intresse eller alldeles för specifika till stabshytten?

Totalt hittills: 46000 kr   (fast kan vara mindre om det går att sälja vissa delar)

(jag har känslan av att marknaden för dessa specifika prylar inte är speciellt stor)
 

 

Så 46000 kr Skulle (!) kunna vara priset man ska jämföra en relativt fin auktionsbil och en bil som redan är besiktad från t.ex Blocket?

Eller är jag helt ute och svamlar?

 

I mitt fall så gäller därtill att jag Inte kommer att ha mycket möjlighet att göra eventuella jobb som krävs själv utan måste leja ut dem. Var hittar man folk som servar lastbilar till "privata" priser?

Dumpar man in den på en Scania verkstad och säger åt dem att "Fixa en besiktning", så kan det väl blir rätt dyrt?   :rolleyes:

 

Från min synvinkel är nog en bil som säljs besiktad och klar nog värt lite extra...  :unsure:

Det vore kul att höra erfarenheterna från de som redan gått igenom den här cirkusen.  :wub:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, menar du service och rep på en bil från Auktion alltså, innan den är användbar?

I såna fall, blir ju övriga kostnader rätt försumbara!!   :rolleyes:

 

Tanken var väl att en auktionsbil skulle vara inspekterad och provkörd, vilket självklart Inte hindrar att det förstås dyker upp obehagliga överraskningar efter köp också  -_-

 

Fast återigen, en bil som redan är besiktad och i gott skick ligger ju rätt bra till som jämförelse!?   :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att rätt mycket på bilen kan gå sönder och kostar en slant att få ordning på. Många köper bilar men har inte riktigt råd att få ordning på dem, trist. Mitt råd är som alltid att se till att ha en rejäl buffert när du köper tunga veteranfordon så att du kan ha glädje av dem.

 

Däcken på Toveks bilar är med största sannorlikhet tillverkade under 70-talet och behöver troligen bytas ut förr eller senare. Det kan bli en hyggligt kostsam historia med tanke på hela bilens värde.

 

Som sagt det är inte någon spargris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nära att köpa en idag på "köp nu" pris men efter att jag ringt runt och kollat frakt  och "övriga" kostnader så ångrade jag mig.

 

Frakten skulle gå på 28 mil x 160 kr + m = 5600 det slutade på minst  45000 + en massa tid.

 

Man kan ju inte köpa en hel bil för att man vill ha ett elverk och en trappa -_-

 

Lägger nog pengarna på en Myrslok med krok i stället.

 

MVH Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas, visst är det lurigt att just transportkostnaden kan bli en signifikant post. Gäller väl för alla bilar som inte säljs besiktigade förstås, oavsett om de säljs direkt eller via auktion.

 

Humlegaard, det är ju helt rätt att det Kan bli rejäla extra kostnader om något signifikant går sönder som transmission, motor eller däck. Därför är dessa delar bland de viktigaste punkterna som Måste vara bra på den som jag köper. Men är det helt fel att sedan utgå från att risken för större haverier i praktiken är rätt liten och att dessa bilar trots allt är ganska rejält överdimensionerade för den typen av lätt användning jag har i åtanke?

 

Däcken är helt klart en historia i sig eftersom original däck uppenbarligen lever på lånad tid och är dyra att ersätta, men en bil som i nuläget har gott mönster och minimalt med sprickor måste väl ändå kunnas anta räcka ett par år till?

Sedan får man väl försöka applicera "Best Practice" på förebyggande däcksvård (vad det nu kan tänkas vara, solskydd?)   :unsure:  :P

 

Jag har reserver för att kunna ta hand om de flesta eventualiteter, men vill förstås Minimera risken för dessa och hitta en så bra bil som möjligt. Angående just transmission förefaller det mig som att en bil som har regelbundet använts, men inte till de tyngsta jobben just, utan att några problem upptäckts under någon tid, borde kanske vara ett säkrare köp en t.ex en auktionsbil utan någon nylig nyttjande historia, och utan någon föregående ägare som berätta om eventuella problem.

 

Däremot motorn, där kan jag inte komma ihåg att jag läst om några problem nästan alls?   :rolleyes:

Den förutsätter jag att den kommer att fortsätta gå länge än!   :wacko:  -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter som du bor utan för landet, så kommer det ju bli en hel del resor för dej innan du fått allt klart med de olika besiktningarna mm. Har du räknat in det i affären ?

Jag skulle i ditt fall leta en redan regad och om möjligt kontrollbesiktigad bil. 

kostnaden för en kontrollbesiktning ligger på ca 800 SEK 

Säljer de den obesiktigad, så kräv att få göra en kontrollbesiktning innan den definitiva affären är klar och du betalat hela summan, Kom överens om en del summa och slut priset efter du fått den kontrollerad av bilprovningen och då får veta de brister de anser viktiga.

Då det inte är någon skatt eller annat än en tillfällig trafikförsäkring som krävs, så brukar det finnas en anledning till att ägaren inte har kostat på sej dessa 800 SEK för att göra en besiktning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett tips är att kolla bränsletankens insida. Mkt svårt när det är ljust, men går fint att se med ficklampa i tankhålet när det är mörkt, i värsta fall med en filt eller presenning över huvudet (no joke). Har tanken börjat rosta i botten är det ett megajobb att göra den ren och ytbehandla invändigt.

 

Av de 8-9 TGB 30 och 40 jag har haft, har nog hälften haft rost i tanken. Små rostflagor följer med bränslet och fastnar i bränslefiltret. Till slut täpps filtret igen och motorn tappar orken och stannar. Efter en stund kan man starta igen och köra ett par hundra meter innan den åter stannar. Titta i glasfiltret på motorns högra sida, det ska inte finnas tillstymmelse till smuts eller rost där.

 

För övrigt kommer man åt filtret utan att tippa hytten om man inte är alltför storväxt. Om man svänger hjulen max åt höger kommer man in innanför hjulet och kan skruva av filtret. Funkar för mig som är 180cm.

 

Skaffa en extra filterinsats och en polygrip till muttern. Kan rädda en dålig dag. Fråga mig inte hur jag vet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett tips är att kolla bränsletankens insida. Mkt svårt när det är ljust, men går fint att se med ficklampa i tankhålet när det är mörkt, i värsta fall med en filt eller presenning över huvudet (no joke). Har tanken börjat rosta i botten är det ett megajobb att göra den ren och ytbehandla invändigt.

 

Av de 8-9 TGB 30 och 40 jag har haft, har nog hälften haft rost i tanken. Små rostflagor följer med bränslet och fastnar i bränslefiltret. Till slut täpps filtret igen och motorn tappar orken och stannar. Efter en stund kan man starta igen och köra ett par hundra meter innan den åter stannar. Titta i glasfiltret på motorns högra sida, det ska inte finnas tillstymmelse till smuts eller rost där.

 

För övrigt kommer man åt filtret utan att tippa hytten om man inte är alltför storväxt. Om man svänger hjulen max åt höger kommer man in innanför hjulet och kan skruva av filtret. Funkar för mig som är 180cm.

 

Skaffa en extra filterinsats och en polygrip till muttern. Kan rädda en dålig dag. Fråga mig inte hur jag vet...

Det sitter även ett nätfilter i tanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte min för ca en månad sedan och detta är kostnaderna för att få den på gatan.

 

Ansökan om ursprungskontroll: 700 kr

Reg besiktning: 3500 kr

Vanlig besiktning:930 kr

Registeravgift: 245 kr

 

Resan från Göteborg till Gotland gick på ca 7-8 tusen.

Transporterade min på lastväxlare, total höjden blev 4,2 m och lite utstick bakom men det gick alldeles utmärkt, priserna på lastbil med släp om man skulle leja bort var 140 kr + moms/mil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de uppgifterna, det verkar som min kalkyl borde räkna med c:a 4500 kr totalt för registrering då. Vilket ännu mer verkar påvisa att auktionsvägen inte är för mig  :rolleyes:

Man kanske också borde inkludera priset för en uppsättning batterier, som ju inte heller verkar ingå. Det blir 1 - 2 tusen till.

 

Total priset för en vettig auktionsbil (typ en Stabshytts bil via Kvibergs) närmar sig då troligen 50 papp.

 

Det var väldigt nyttigt att få tänka igenom det här och höra några kommentarer. Slutsatsen för min del är att auktion knappast är lämpligt och att de lockande priserna som ibland resulterar därifrån definitivt inte är hela bilden. De okända faktorerna gör inköpet mycket mer riskabelt för mig som har mycket begränsad möjlighet att reparera själv och det är även en hel del extra kostnader som tillkommer. Inte minst hemtransport av en obesiktad bil!

 

Så slutsatsen är att det kommer att bli ett direkt köp, och att den på något sätt måste bli besiktad innan en affär kan gå i lås  B)

 

Också tack för det enkla tipset att kolla bränsle tanken efter rost, som verkar relativt vanligt, är struligt att fixa och kan orsaka irriterande problem  :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett tips är att kolla bränsletankens insida. Mkt svårt när det är ljust, men går fint att se med ficklampa i tankhålet när det är mörkt, i värsta fall med en filt eller presenning över huvudet (no joke). Har tanken börjat rosta i botten är det ett megajobb att göra den ren och ytbehandla invändigt.

 

Av de 8-9 TGB 30 och 40 jag har haft, har nog hälften haft rost i tanken. Små rostflagor följer med bränslet och fastnar i bränslefiltret. Till slut täpps filtret igen och motorn tappar orken och stannar. Efter en stund kan man starta igen och köra ett par hundra meter innan den åter stannar. Titta i glasfiltret på motorns högra sida, det ska inte finnas tillstymmelse till smuts eller rost där.

 

För övrigt kommer man åt filtret utan att tippa hytten om man inte är alltför storväxt. Om man svänger hjulen max åt höger kommer man in innanför hjulet och kan skruva av filtret. Funkar för mig som är 180cm.

 

Skaffa en extra filterinsats och en polygrip till muttern. Kan rädda en dålig dag. Fråga mig inte hur jag vet...

 

Går det inte lika bra att lysa med en tändsticka  :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

Ni som köpt bilar på auktioner,hur är det med "plundring" av bilarna som blir sist kvar på hämtningsområdet??

 

Var i Enköping och kollade på bilarna och alla verkar ju sakna något.

 

plockas det delar mellan bilar? allt står ju olåst.

 

MVH Klas

Jag handlade min på KVD och hämtade den på Hedlandet i Mariefred.

Han som lämnade ut bilen sa att han egentligen skulle plocka ur mörkerbelysningen men han bjöd på det.

Alla verktyg, snökedjor, handlampa, kedjeblock, domkraft, reservhjul mm fanns med.

Efteråt hittade jag även originalskyltarna så den var helt komplett!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, det är nu flera bilar till salu som faktiskt Är besiktade. Framsteg!

 

En tanke, en bil som är besiktad men långt bort, som Luleå, blir 100 mil transport till mellan Sverige. Dvs 300 liter diesel, alltså nästan 5000 spänn till.

Det är alltså ganska intressant att bilen är på rätt ställe. Ur Engelsk synvinkel, kanske Skåne, eller Tyskland....

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

Ni som köpt bilar på auktioner,hur är det med "plundring" av bilarna som blir sist kvar på hämtningsområdet??

 

Var i Enköping och kollade på bilarna och alla verkar ju sakna något.

 

plockas det delar mellan bilar? allt står ju olåst.

 

MVH Klas

Satt åxå och läste på om bilarna i Enköping / Hummelsta.

Verkar konstigt att flera bilar har ett slitet däck fram och ett nytt.

Känns som dom flyttat mellan bilarna för att få bilarna så lika som möjligt.. ( och ev säljbara..)

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 40:a saknade en del saker och hade väldigt olikt slitna däck.

 

Men nu när den är reggad och besiktigad ett par gånger så är jag ikapp och har nästan pillat in allt jag behöver i bilen men det är inga billiga grejer med tanke på att jag bara kör några få hundra mil per år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt åxå och läste på om bilarna i Enköping / Hummelsta.

Verkar konstigt att flera bilar har ett slitet däck fram och ett nytt.

Känns som dom flyttat mellan bilarna för att få bilarna så lika som möjligt.. ( och ev säljbara..)

/R

Jag köpte en av 30:orna i Hummelsta. Båda framhjulen satt fast med bara två hjulmuttrar, de övriga kunde man

skruva för hand.

 

Så nog verkar det som om någon bytt hjul. Och dessutom haft bråttom.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skamligt, på gränsen till bedrägeri att vissa uppenbarligen har förtur till bilarna och utrustningen.

 

Om det visar dig att bilen man köper har ändrat sig från visningsdagen, vad har man för ben att stå på då?

I det här fallet klagar jag inte. Däcken jag fick är 90-100%! Det är nog snarare någon som har preparerat bilarna

i förväg för att de skall bli lättsålda på auktion (läs Kvibergs). Det var även intressant att se att "Köp-direkt"-bilen

var en av de sämsta.

 

Men om objektet har ändrat sig sedan visningen, och man kan bevisa det, så borde det vara skäl för att häva köpet.

 

Men jag har lärt mig av tidigare auktioner att man måste hämta omedelbart efter auktionen (och betalt).

Annars får man inte mycket kvar att hämta.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tecknade en trafikförsäkring på chassinumret, fyllde på 42 lit kylarvätska, 5 lit motorolja, 5 lit ATF-olja,

stoppade in två batterier, fyllde på luft i ett däck från utjämningstanken, skruvade tillbaka

parkeringsbromsarna och körde hem. Den gick som en dröm.

Klargöringen tog en timme och färden en timme.

 

Transport i samband med registreringsbesiktning är tillåten enligt Polisen. Vi frågade först.

 

På hemvägen blev jag omkörd av en polisbil som hejade glatt. Det lönar sig att köra ståndsmässigt!

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...