Gå till innehåll

Byte till dieselmotor i min TGB11


Gripen

Rekommendera Poster

Tänkte att jag skulle dela med mig om mitt pågående motorbyte i min TGB11. Maskinen som är under montering är en Mercedes OM605.960. Rent tekniskt löper det på bra, men tidsmässigt har det spårat ur fullständigt. :P  Här har jag i alla fall lyckats få ändan ur vagnen och åkt och hämta motorn, vilket framsteg! 

bild1.JPG

bild2.JPG

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att se någon stoppa i en 5cyl i en TGB, skall det bli 5-växlat också?

Jo, det blir 5-petat, lådan ingick i köpet. Jag har trots efterforskninar inte lyckat ta reda på utväxlingen, men det blir säkert bra :-) Kan ju inte bli sämre än den 4-växlade ZF- lådan antar jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter trevligt, har själv gått i sådana tankar så det skall bli trevligt att följa.

Inbillar mig att 5:an passar bra i en 11 med tanke på viktfördelning. En 6:a passar nog bättre i en 13 som kanske är mindre känslig med viktfördelningen med tanke på totala längden på ekipaget. Allra helst vill man ju montera ihop växellådan och fördelningslåda för att minimera totala längden på drivlinan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att det kommer att bli bra. I och med att den är lite kortare än 606 och 603 så går den helt fri från framaxeln utan att behöva kapa ur oljetråget. Dock så bygger växellådan en del, ytterligare plats tar hardyskivan som jag monterar mellan lådorna alá Daniel L. Fytt av fördelningslådan är nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag demonterade B30n´så ville jag fixera fördelningslådan så att den har samma vinkel mot kardanaxlarna även efter motorbytet. Denna fixeringspunkt fungerar även som växellådsupphängning när allt är klart. Original är ju lådan bara upphängd på två punkter i ramen, och då den nya huvudväxellådan inte kommer att bultas ihop med FD-lådan så behövs ytterligare upphängning. Då jag inte har för avsikt att använda kraftuttaget på lådans bakkant så blev det ett bra ställe att montera ett fäste. Ett kraftigare lock med O-ringstätning tillverkades som ersättning för originalets tunna täcklock. Locket testades på en reservlåda jag har liggandes, blev riktigt bra.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken på att bulta ihop lådorna och skippa hardyskivan avfärdade jag ganska raskt av flera anledningar. Ska man bulta ihop lådorna stumt så krävs att man lyckas centrera axlarna med varandra med hög precision. Detta kan bara uppnås med någon form av styrkant på lådorna. På FD-lådan är det inga problem, men på mercalådan finns det ingen gavel att plocka bort och svarva till styrkant. Det finns heller inget bultförband eller överflödigt material att fästa en adapterplatta i. Man skulle ju kunna svetsa om växellådans aluminiumhus, men det är ett högriskprojekt då lagerlägena i lådan säkerligen flyttas av värmeutvecklingen vid svetsningen. Dessutom är utgående axeln från mercalådan för kort, den räcker inte fram till FD-lådans ingående drev. Och skulle man mot förmodan lyckas bygga om lådan, så står man med brallorna vid knävecket den dagen lådan rasar i typ Långtbortistan och man behöver en utbyteslåda. Men visst vore det smutt, det håller jag med om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, visst är det något speciellt med maskiner som bearbetar metall! Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran själv, jag får hjälp av en arbetskamrat som är proffs på detta. Lite småskit kan jag köra själv, men jag undviker detta, det blir för kostsamt om jag gör bort mig och kör sönder maskinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter mycket mätande och funderande på hur växellådan ska kopplas ihop med fördelningslådan blev det klarlagt att befintligt utrymme mellan framaxel och FD-lådan inte var tillräckligt. Jag tog även i beaktande att framaxeln flyttar sig något bakåt när bladfjädern pressas ihop. Jag tog ett par stöddiga tvingar och gjorde ett praktiskt test. Man kan ju såklart även räkna ut detta, men 23:52 en tisdagskväll så räcker min hjärna inte till… (och inte någon annan tid på dygnet för den delen heller)

image.jpg

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag listat ut att FD-lådan behöver flyttas bakåt 50mm var det dags att jacka ur röret som förbinder rambalkarna med varandra. Urkapningen krävs för att man skall kunna demontera handbromstrumman. På första bilden syns även den provisoriska fixeringen av FD-lådan som jag skrivit om tidigare, men i och med att lådan behövde flyttas så kunde jag inte använda den vid återmonteringen. Så innan jag tog bort FD-lådan använde jag en vinkelmätare för att få veta hur den lutar. Jag använde en Inogon, smart pryl med hög noggrannhet som jag har haft nytta av många gånger, helt utan elektronik, batterier och annan skit. Dessutom fattar man hur den funkar!

http://foretagsshop.skenejarn.se/Default.aspx#!m=v&l=6618&pg=1&p=11976&r=2946939

image.jpg

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter detta var det dags att flytta originalfästena bakåt. Jag skar loss dem till 90%, därefter blixtrade jag ihop en jigg som jag skruvade fast i fästet, sedan kapade jag loss fästet helt och sköt jiggen bakåt. På detta sätt så säkerställde jag att fästena sitter i exakt samma position som original, men 50mm längre bakåt. 

bild8.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Bengt, jag gör mitt bästa...  :)

Nu kunde jag återmontera FD-lådan och rikta in den i rätt vinkel. För att få den rätt på det horisontella planet körde jag classic-style och fäste långa vinkeljärn i medbringarna för bakre kardanaxeln och mätte med måttband att de var parallella. När detta var gjort svetsade jag fast lådans bakre fäste. För att inte få en helt stum montering sitter det en Trelleborg Novibra VP15/3530 gummibussning i fästet.

bild9.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vinna så mycket plats som möjligt frästes adapterplattan ned till 22mm. Hålen för skruvarna som bultat ihop adapterplattan med ZF-lådan kunde jag ha svetsat igen, men då det är gjutaluminium och ganska tunt gods så kände jag att det bara kommer bli ett väldigt kladdande med svetsen. Jag tog rostfria insexskruvar och la en gummistålbricka som tätning under skruvskallen, på andra sidan tog jag rostfria kupolmuttrar. Slitsen i nederkant möjliggör demontering av hardyskivans skruvar så att denna kan bytas utan att lossa vare sig låda eller motorpaket. Efter lite glasblästring och byte av axeltätning smetade jag på Loctite 573 och skruvade tillbaka adapterplattan. Första bilden är speciellt utvald åt Svana som har en böjelse för skärande bearbetning. ;)

bild10.JPG

bild11.JPG

bild12.JPG

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...