Gå till innehåll

Byte till dieselmotor i min TGB11


Gripen

Rekommendera Poster

Nu behövdes det en ny axel till FD-lådan med en medbringare som passar hardyskivan. Ett alternativ var att använda axeln från ZF-lådan då den naturligtvis passar i FD-lådans drev, men jag tyckte att dess splines var lite för kort, jag ville ha längre ingrepp. Jag lät tillverka en ny axel i härdat stål 5482 med splinesindelning 40x36. På denna svetsades medbringaren från mercans kardanaxel fast, en hylsa användes för att centrera axeln mot medbringaren. Axeln låses i växellådans drev med en skruv och hylsa från baksidan. Slitsen i hylsan är till för att säkerställa smörjningen av splinesförbandet, det är två hål i kugghjulet (original) som medger att det skvätter in lite olja och ger lite smörjning. Hylsan har även spår för 2st spårringar, dessa är till för att kunna lägga dit ett lock som omöjliggör att skruven kan trilla ner i växellådans drev om den mot förmodan skulle gänga ur sig. Scenariot är antagligen helt osannolikt då den är låst med Loctite, dessutom liggen en Nordlock låsbricka under skruvskallen, men jag gillar att ha både livrem och hängslen. http://www.nord-lock.com/sv/

image.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så splinesen i fördelningslådans drev är alltså vanlig DIN5482 40x36?

Blandade ihop lite, axeln är tillverkad i stålkvalitet SS2541 och ja, det är DIN 5482 40x36 i FD-växellådans inkommande drev. Jag har inte tolkat splinesen själv, jag skickade in drevet till firman som fräste axeln för att säkerställa att det blev rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att FD-lådan flyttades bakåt 50mm så måste kardanaxlarna anpassas. För den främre kardanen tillverkades 2st. 25mm spacers. Den bakre kardanen kortades av GKN Driveline, de bytte även kors och balanserade samt målade den snyggt. På bilderna sitter det bara vanliga skruvar för provmontering, dessa skall bytas till skruvar och låsmuttrar i 10.9 kvalité.

bild14.JPG

bild15.JPG

bild16.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när fördelningslådan och dess axel är monterad så är det dags att börja med motorns upphängning. För att kunna justera in motorn i rätt position i förhållande till FD-lådan så svetsade jag ihop en ställning som medger att man kan flytta motorn dit man vill ha den. Med ramen rensad från Volvons gamla fästen är det fritt fram att konstruera nya till Mercamotorn. Då jag har förmånen att ha tillgång till laseruppriktningsinstrument så tillverkades ett par vinkelprofiler att sätta på hardyskivans medbringare, på dessa monteras sedan laserenheterna. Genom att rotera medbringarna i läge "klockan" 9, 12 och 3 får man veta hur motorn ska riktas in. Nu i första skedet så körde jag bara en grovuppriktning för att få ett hum om hur konsolerna till motorns elastiska upphängning ska se ut.

image.jpg

image.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Nu har jag kommit ytterligare en bit på vägen, konsolerna till växellådan och det högra motorfästet är tillverkat. Jag får vänta lite med det vänstra motorfästet då jag inte är helt 100 på att den nya insprutningspumpen har samma dimensioner som den som sitter på nu har. Detta fäste kommer även att sitta lite längre fram än original, då den nya 24V startmotorn bygger lite mer än 12V varianten.

Nu är det bara att kolla uppriktningen ytterligare en gång innan jag sätter fart med svetsen. De elastiska elementen är från Vibratec och heter PC100-65 respektive PC140-55.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lager du oppheng til växellådan og fordelingslådan hver for seg?

Det stämmer, fördelningsväxellådan och motor med växellåda är separat upphängda. Fördelningslådan sitter med ganska hårda gummin, medan motorn är lite mjukare upphängd. Jag tror och hoppas att det blir bra. Jag har mer erfarenhet av marina installationer, och då är det väldigt vanligt att montera på detta sätt, så vi får väl se om det fungerar i en bil också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå vil jo på sett og vis ut/inngående lagere i lådane samt hardyskiva fungere som motorfeste ettersom de er det fasteste punktet. Jeg vet ikke om det kan få noen konsekvenser på kort eller lang sikt. Av det lille jeg har sett av båter har det ofte vært harde motorfester med hardyskive eller myke motorfester med cv-joint. Du bruker kanskje hardere motorfester foran ettersom de originale oljefylte til motoren er svært myke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag vill nog påstå att fördelningslådan med dess medbringare är den fasteste punkten, den sitter med hårda gummin. Motorn sitter lite mjukare, men hårdare än om jag använt Mercedes original motorfester. Jag har inte gjort någon beräkning på detta, men hardyskivan är den mjukaste delen i drivlinan. Det ska bli spännande och se om det blir bra i praktiken.

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hi Gripen

Can you tell me why you made this solution for the transfer case input shaft? Why not use the standard shaft?

Also what was your reason to move the engine back by 50mm? Was cutting the sump not enough to keep the transfer case in the same place?

Thanks,

Paul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi Paul!

Thanks for showing interest in my build. Original, the input shaft is not a part of the transfer case, its a part of the gear box, and i didn't want to use it for several reasons. I wanted longer splines on the shaft than original because it would give the shaft more guidance to the input gear in the transfer case. And whit a custom made it was easier to get a solution for the shaft seal, now i can use the original seal placed in the transfer case cover. And a third reason is that i could sell the original gear box complete in working condition.

To answer you question about the moving of the transfer case/engine backwards, it is because i wanted full clearance between engine and front axle when this travels up. If i didn't move the engine backwards, the front axle would hit the pulley mounted on the crankshaft. The oil pan is not modified.

If you didn't understood my english, or want to know more, please feel free to ask again, and welcome to terrangbil.net!

Please tell me about your project, I'm curious!

/Gripen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thanks Gripen, your English is perfect. 100% better than my Swedish anyway ;)

I have started a new thread for my build in this section, i have just removed the OM606.962 from the donor, now i will start to measure.

 

I see the clearance issue, it means i will probably have to do the same. 

 

I actually have 2 spare gearboxes, but they have different output shaft designs, one has a long spline, one very short. I will take some pictures tomorrow.

Did you put an additional bearing in the front as Daniel and Fredrik have done? or just a seal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...