Gå till innehåll

Byte till dieselmotor i min TGB11


Gripen

Rekommendera Poster

Helt overksam har jag inte varit kom jag på, jag har faktiskt lyckats sabba bilen ännu mer genom att riva ur hela elsystemet, stolar, frontrutor... Öhh när jag tänker efter så är hytten i stort sett plåtren... Panik!!!! varför blir det alltid så här?

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk inte för mycket på arbete och tid.

 Börja pilla nånstans bara.. häder det nåt positivt med bilen en kvart så har det iaf gått framåt, om än långsamt.

Sakta är bättre än inget kompis.

 

 Vi vill se din nöjda min när bilen är klar.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det rasslat på i verkstaden, fick hjälp av en arbetskamrat i går, och vi mekade en bra bit in på natten.

Nu står karossen på sina distansklossar i rätt höjd. Konstigt nog lutar karossen framåt, bilen är 50mm högre bak om man mäter från golv till dropplisten, skumt..

Passade även på att demontera airbagen ur den förarstol som ska ersätta originalstolen. Kollade ett klipp på tuben där airbagen löser ut på en likadan (Volvo V40) stol utan att den är elektriskt inkopplad, så det blev en varsam demontering.

image.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ja v40-stolarna har "mekanisk" airbagutlösning, ungefär som ett gäversskott. Man slår till avtryckaren så löser den ut.

 Oerört primitivt men det funkar väl åtminstone på en rudimentär nivå. Moderna bilar har elektroniskt styrda airbags.

 

Jag plockade också ur mina airbags då jag inte ville riskera att de löste ut vid "fel" tillfälle,  vad händer om  man glömt en colaflaska/skruvmejsel/nallebjörn  vid sidan om förarsätet och smäller igen dörren så objektet kläms mellan dörr och stol och kommer åt avtryckaren och... ja just det.

 

Ganska ofarligt att provskjuta dem för övrigt, jag poffade mina airbags när jag plockat ur dem ur stolarna och stod på armslängds avstånd utan problem. Klappade till avtryckaren med en hammare, grannen undrade vad i hela friden som stod på.. :)

Kanske ett projekt för sommarens grillfester? -öronproppar rekomenderas dock för avskjutaren...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Då gör jag ett nytt försök med denna 602 insprutningspump som kom med posten i går, den ser ut att passa avsevärt bättre än den förra jag köpte. Nu ska denna rengöras, och den befintliga elektroniskt styrda 605 pumpen plockas bort från motorn, efter det skickar jag ner bägge två till Dieselmeken så får han flytta över elementen från 605 pumpen till 602'an

image.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Tack Dick!

Tyvärr var inte min chef lika imponerad över att bilen stod på jobbet, så jag blev tvungen att stoppa den i en container för förvaring på hemlig ort. Svårt att hyra garage i mina trakter också, så nu står projektet riktigt still. Bilen ska göras klar, men jag vet inte riktigt hur det ska gå till i dagsläget :-(

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...