Gå till innehåll

Tändstift tgb 11


Mikaelsson

Rekommendera Poster

Så här såg mina tändstift ut vid kontroll.

 

Har vi några tändstifts experter på forumet?

Vad kan orsaka att nr 4 är så pass sotig?

Och nr 1 är så pass vit?

Eller är det helt enkelt normalt?

 

Jag passade på att ta komp prov på cylindrarna när det ändå var öppet. 12,5 till 13 kg/cm2 på samtliga.(piss-jummen motor)

har inte kollat ventilspel ännu, men det ska jag göra under veckan.

 

Vidare kan jag nämna att sekundärspjället på främre förgasaren hade hakat upp sig i öppet läge. Kanske det är en bidragande orsak.

post-6502-0-57050900-1378879689_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske så går bakre förgasaren lite fett och den främre snålt, vita stift brukar tyda på snålt och feta tvärtom

Min tanke också, möjligt att spjället spelar in där, de främre har haft fullt flöde på luft hela tiden medans den bakre inte fått samma luftbränsle blandning

 

Se om du kan få fart på det spjället innan du börjar köra med nya stift, blir alla lika svarta då kan du nog ställa ner förgasarna lite och få både bättre gång och bränsle ekonomi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kollade över min tgb idag.....spjället i insuget till cyl 4-5-6 satt fast i öppet läge :ph34r:

Lite wd40 och vanlig olja samt lite rörelser så hänger det med igen :wub:

Ingen aning om hur länge ja kört sådär hehe,men den gick bättre tyckte jag

 

Hur har det gått med annars med tändstiften??blandningen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Efter att ha varit på O2 Fort i helgen så fick jag frågan om min bil verkligen gick på alla cylindrar. Så nu idag kollade jag upp tändstiften och stiften på sexans cylinder är alldeles oljigt och fullt med beläggningar. Alla de andra stiften har en jättefin brun färg. Det luktar inte bensin så frågan är då om det är ventilstyrningen som har gett sig? Har läst runt lite och det kan tydligen bero på dåliga kolvringar också. Vad tror expertisen här?

 

Bild på sexans stift:

IMG_1431_zps3zonj0wu.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När bytte du stift senast :lol:  Ser ut att vara ett tag sedan. Har du tur är det stiftet som inte funkar som det ska. Byt stiftet och kör lite så märker du om det blir skillnad. Sedan kan du efter ett tiotal mil plocka ur stiftet och kolla hur det ser ut. Ett kompressionsprov kan också ge ledning (om det är kolvringar) men då måste du prova alla cylindrar (eller i alla fall flera av dem) och se om kompressionen är lika i alla eller sämre i någon (tex den bakre).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...