Gå till innehåll

Skickar en vinterbild snart dax igen......


Mikaelsson

Rekommendera Poster

Signalspaning Vintern 2013. Försöker avlyssna FRA ;)

På radarbilden i den högra skärmen avslöjar jag ungefär var jag befann mig.

 

Men som vanligt höra men inte höras.

 

Om intresse finns så kan jag lägga ut mer bilder på min exemplariskt fungerade utrustning.

 

Kanske finns någon radioamatör som är intresserad?

 

MVH

Ulf

post-6502-0-74224300-1378892779_thumb.jpg

post-6502-0-08740000-1378892809.png

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Det är inte en giraff.

En Signalspaningshytt från S1. Som ingått i televapen kompaniet. Radarn är en egen installation som avlyssnar ACARS information från flyg och presenterar det på en radar bild. Det var inte något som försvaret använde.

Det är i stort sett endast 2 saker som jag i nuläget saknar i hytten. Hårdisken som driver SPARC CPU:n och en original antennväxel.

 

kanske finns det någon som vet var man kan få tag på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väll kanske inte själva hårddisken som är problemet rent fysiskt. Snarare behövs original disken med drivrutiner och program till SPARC datorn så X-terminalerna kan börja jobba tillsammans. Så helt enkelt hårddisk med original programmering från försvaret.

 

Jag har fått ihop delar så det mesta är komplett (97%), men saknar denna disk. Antar att det klassas som "vital del" på den tiden som utrustningen var aktuell.

 

Skulle faktiskt vara riktigt kul att få den att fungera till 100%. Och då är det hårddisken med program som saknas. Samt en antennväxel men det är mindre viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kul med avionikintresse på forumet!

 

ADS-B som sänds genom en MODE S transponder kan inte avlyssnas av oss "vanligt folk" utan kräver markstation för sekundärradar i mångmiljonklassen. Däremot kan man haka på ACARS på internet via t ex Flightradar24.com, otroligt avancerat och helt gratis! Finns även som telefon-App

 

Jag jobbar med avionik till vardags och för ett antal år sedan installerade vi, på uppdrag av dåvarande LFV/Luftfartsstyrelsen, ADS-B utrustningar i ett 30-tal småflygplan (Piper, Cessna, etc) baserade inom Östgöta Control. Dessa kommunicerade inte via transponder utan på VHF (har glömt vilken frekvens) med Håkan Lantz radionätverk och kunde avlyssnas med enkel mottagare typ scanner kopplad till en dator med lämplig mjukvara. Installationerna vi gjorde var för flygutprovning av systemet och jag vet inte vad som hände sedan. Har pratat med några fpl ägare som sagt att de inte längre använder utrustningen vi installerade.

 

Intressant om någon av herrarna vet mer?

 

//Sten

SM7GDM

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det kan Håkan Lantz STDMA skickas över endera VDL (flyg VHF) eller via Mode S transponder.

(För sjöfart 160 MHz).

 

Från början gällde enbart VDL, men nu föredras Mode S.

Detta enligt teorin, men är det så i verkligheten också?

 

 

> ADS-B som sänds genom en MODE S transponder kan inte avlyssnas av oss "vanligt folk" utan kräver markstation för

> sekundärradar i mångmiljonklassen.

 

Det finns många radarstationer som triggar transpondern, så räcker det inte att man lyssnar efter transpondersvaret?

Är det inte så Flightradar24 gör?

 

/Stefan

 

 

TGB40 + TRPTPHYTT / Kapell / Liten kran

TGB30 + STHYTT 9111

Terränglastbil 934

Boeing 75 aka Stearman (såld)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ACARS avlyssnar jag genom en scanner (en av tre), och sänder data till en dekoder som kan presentera informationen på data skärmen. Men ACARS innehåller sällan position (kan finnas), men man kan läsa meddelanden som sänds.  Äldre system som fortfarande används till viss del, om jag förstått rätt.

 

Jag använder en Kinetic SBS 3 som kan ta emot transponder signaler och även presentera dess information MODE-S/ADS-B. I realtid.

 

 

Med hjälp av båda delarna så kan den intresserade se ganska mycket.

 

Mer information hittar man på http://www.coaa.co.uk/planeplotter.htm eller http://www.kinetic-avionics.com

 

Vidare så är det naturligtvis gott om möjligheter att avlyssna och lagra radiotrafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med MLAT kan man positionsbestämma Mode S utan ADS/B. Med det borde väl gälla Mode A och C också?

 

Har du något MLAT-nät? Det kanske skulle vara något att delta i i så fall. Optimalt avstånd mellan stationerna?

 

Och skicka fler bilder!

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-5290-0-27643000-1380205338_thumb.jpg

Så ser min mottagare med antenn ut för att lyssna på på flygranspondrar på 1080MHz. Kalllas ADSBOX.

Den kan bara passivt lyssna på svar som andra triggat, men i stockholmstrakten räcker det bra.

Jag hör flygplan på  höjd ut till Nyköping, Karlskoga, Arlanda typiskt.

 

När jag har en sån igång får jag "premium support" på Flightradar24! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USBstickan köpt från http://www.microadsb.com/

Antennen är gjord av semirigid koax, spröten är 60 mm långa. Nedvinklat jordplan ger 50 Ohm i matningspunkten. (Avstämd med nätverksanalysator)

Antennen är inte jättekritisk. Signalen från fpl-transpondern är väldigt stark om man har "line of sight". Är det inte fri sikt hörs dom inte. En större antenn tar bara upp mer störningar. Högt placerad antenn är bra. Bättre att förlänga USBkabeln än att förlänga antennkabeln på grund av förluster.

 

Programvara som behövs för att "feeda" till Flightradar24

 

>> adsbox

>> fr24feed_x86_233

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

I år kom tomten tidigt.

 

En st microADSB Bullion uppackad.

 

Nu ska jag lista ut hur man får igång den mot nätet. Mycket att läsa på den medföljande disken...

 

SBA111: Jag hittade " fr24feed_x86_233" i .tar-format, provade att extrahera den med OpenFreely, men det ville inte. Var hämtade du filen och hur packade du upp den?

 

//S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en OS X Mac borde du bara kunna dubbel klicka på Tar filen i Finder för att öppna den. Alternativt högerklicka och välja något lämpligt alternativ.

 

Tar är ju ett gammalt traditionellt format i Unix världen så det borde alla Unix baserade system hantera.

Tyvärr kan jag inte säga mer exakt för jag kommer inte ihåg när jag använde Tar sist. Google är din vän...   -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör fr24applikationen på en linuxserver. Tror att det finns en variant för Windows men den heter nåt annat.

 

Linuxserver låter väldigt pampigt. Verkligheten är lite mera amatörmässig.

 

post-5290-0-63244200-1381267014_thumb.jpg

så ser den ut, ligger bakom maildatorns bildskärm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...