Gå till innehåll

Studentkörningar i Sthlm 2014 - Upprop!


Rekommendera Poster

Jag får inte länken till transportstyrelsen att fungera (i den här datorn).

Men jag undrar om dessa körningar är undantagna från kravet på trafiktillstånd?

Har du kollat upp detta, Björn? Fast du har väl redan trafiktillstånd förstås.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte länken till transportstyrelsen att fungera (i den här datorn).

Men jag undrar om dessa körningar är undantagna från kravet på trafiktillstånd?

Har du kollat upp detta, Björn? Fast du har väl redan trafiktillstånd förstås.

 

/Stefan

Hej Stefan,

1) Sök på "studentflak regler" via ex Google så finner du reglerna.

2) JA - dessa körningar är undantagna kravet på trafiktillstånd enligt: http://www.notisum.se/rnp/eu/lag/309R1071.htm

 

// Björn

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag skulle vilja fundera på vad man behöver göra med bilen för att förbereda för student körning. Om jag förstår saken rätt så ska trupp hytten tas av förstås och sedan behövs det högre räcken enligt kraven från TS. Är det någon som har något bra exempel på hur man kan bygga dem?

 

Jag kommer inte ihåg om stolparna för lämmarna är ihåliga, för då går det väl att skjuta ner ett längre rör eller någon fyrkantprofil stolpe inuti dem. Och sedan skruva fast lämpliga plank i de högre stolparna. Behövs det sittplatser på flaket också, eller några andra arrangemang?

 

Stegar, banderoller, målarfärg, fästen för lövruskor, första hjälpen, brandsläckare etc...? Fast det mesta fixar väl studenterna själva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle varit kul att vara med på, ett helt gäng gröna bilar som rullar runt i Stockholm verkar det ju bli.

Nästan så man skulle snickra till ett flak som höll måtten på 13 bilen och komma upp,

 

Behöver de inga mindre bilar än 30 bilar, kan ju köra lite billigare än vad ni tar om man får komma med 13 bilen, 

Kollade lite snabbt vad som behövs göras, och när man ändå skall bygga räcke går det enkelt att bredda flaket med ca 20 -30  cm per sida, vilket gör en total bredd för mej på 220-240 cm och bak kan jag lägga ut ca 50-70 cm, vilket skulle göra en total längd på flaket till ca 450 cm.

Det blir alltså ett flak på flaket  ;)

 

Är det värt att komma upp med en 13on och de måttena ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja fundera på vad man behöver göra med bilen för att förbereda för student körning. Om jag förstår saken rätt så ska trupp hytten tas av förstås och sedan behövs det högre räcken enligt kraven från TS. Är det någon som har något bra exempel på hur man kan bygga dem?

 

Jag kommer inte ihåg om stolparna för lämmarna är ihåliga, för då går det väl att skjuta ner ett längre rör eller någon fyrkantprofil stolpe inuti dem. Och sedan skruva fast lämpliga plank i de högre stolparna. Behövs det sittplatser på flaket också, eller några andra arrangemang?

 

Stegar, banderoller, målarfärg, fästen för lövruskor, första hjälpen, brandsläckare etc...? Fast det mesta fixar väl studenterna själva?

Kolla på bild #4 i min blocket-annons: http://www.blocket.se/ostergotland/TGB_30_kranbil__dragbil_samt_terranglastbil_48918493.htm?ca=14&w=1&last=1

 

Man tager vad för rejält man haver, annars kan man handla tex:

http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/altan-tradgard/impregnerat-virke/stolpar-byggtimmer-impreg/08795095/impr-planhyvlad-95x95

http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/altan-tradgard/impregnerat-virke/plint-gjutror-stolphallare/238100/stolphallare - passar perfekt i lämmstolparna!

Färg och lite spik/skruv.. :)

 

// Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle varit kul att vara med på, ett helt gäng gröna bilar som rullar runt i Stockholm verkar det ju bli.

Nästan så man skulle snickra till ett flak som höll måtten på 13 bilen och komma upp,

 

Behöver de inga mindre bilar än 30 bilar, kan ju köra lite billigare än vad ni tar om man får komma med 13 bilen, 

Kollade lite snabbt vad som behövs göras, och när man ändå skall bygga räcke går det enkelt att bredda flaket med ca 20 -30  cm per sida, vilket gör en total bredd för mej på 220-240 cm och bak kan jag lägga ut ca 50-70 cm, vilket skulle göra en total längd på flaket till ca 450 cm.

Det blir alltså ett flak på flaket  ;)

 

Är det värt att komma upp med en 13on och de måttena ?

Helt klart!

 

Såvida bilen klarar ca 3 ton (40 fulla småttingar) som i takt står och hoppar på flaket, så kan vi ta med säkert ett 20-tal 13/20-bilar i så fall.

 

Ersättning för fordon som endast kör 5 juni:

4 meter flak 7000 + moms

5 meter flak 7500 + moms

6 meter flak 8500 + moms

 

Detta pga av att behovet är som störst just den dagen...

Just idag kan jag utlova körningar till 5 st bilar (4 meter flak) för både den 4:e samt 5:e.

Mest troligt kommer vi alla få ännu fler körningar under dessa två veckor det annars rör, men just i dags dato är det ovan jag/vi kan GARANTERA.

Anmäl er till ovan och ange om ni kan även den 4:e eller/och veckan efter den 5:e. så kommer ni/vi alla med stor säkerhet få ännu fler körningar...

 

Det är hysteriskt när vi väl är i slutet av maj, och vid denna tidpunkt har vi mest troligt istället minst 4-6 bokade köringar per lastbil...

 

// Björn

/

Redigerad av Björn
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bokar bägge dagarna, om det går bra.

 

Angående resterande veckor, hur går det till egentligen med "körningar"?

Jag föreställer mig att själva kör-momentet är under ganska begränsad tid (och går sakta) så vad gör man resten av dagen? Hänger man och degar medans de pyntar sig själva och bilen och försöker kolla att de inte gör sig illa allt för mycket?

 

Var exakt sker körningarna och var är det tänkt att man ska vänta?

Hur mycket förvarning blir det inför "nästa" körning?

 

Du låter som en rutinerad räv i de här sammanhangen så "slå med truten" (som min gamla Farmor sa) så vi får en bättre uppfattning om läget   :unsure:  B)

 

Jag planerar att vara dator ansluten under eventuell dö-tid så jag kan göra lite "riktigt" jobb samtidigt  -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bokar bägge dagarna, om det går bra.

 

Noterat.

 

Angående resterande veckor, hur går det till egentligen med "körningar"?

 

Vi vet exakt i slutet av maj hur många köringar det blir totalt. Det kan även komma "sista minuten"-köringar under de två veckorna..

 

Jag föreställer mig att själva kör-momentet är under ganska begränsad tid (och går sakta) så vad gör man resten av dagen? Hänger man och degar medans de pyntar sig själva och bilen och försöker kolla att de inte gör sig illa allt för mycket?

 

Mycket riktigt.

 

Var exakt sker körningarna och var är det tänkt att man ska vänta?

Hur mycket förvarning blir det inför "nästa" körning?

 

I stockholmsområdet vilket vi flera dagar innan har exakt koll på.

 

Du låter som en rutinerad räv i de här sammanhangen så "slå med truten" (som min gamla Farmor sa) så vi får en bättre uppfattning om läget   :unsure:  B)

 

Jag planerar att vara dator ansluten under eventuell dö-tid så jag kan göra lite "riktigt" jobb samtidigt  -_-

 

Uppkopplad för att sedan på kvällen koppla av med kollegorna över lite malt och kött tex...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Dags att börja börja boka in er!

 

Önskemål din bil Björn H 1 (BH)
Dina körningar 4 meter flak.
2 juni
3 juni
4 juni
5 juni
6 juni
9 juni
10 juni
11 juni
12 juni
13 juni
TOT 10 körningar a 5000 kr+moms.

 

FÖRARE Björn Hammarskjöld FORDON TGB 30

Önskemål tgb30/40 Bil 1(BH1) = 5 m flak
Bil 2 (BH1) som ni förlänger till 5 meter får 4 körningar för besväret a 6000+moms/körning
4 juni
5 juni
11 juni
12 juni
TOT 4 körningar a 6000 kr + moms

Önskemål tgb30/40 bil 2 (BH2)  = 4 m flak
4 juni
5 juni
11 juni
TOT 3 körningar a 5500 kr + moms

Önskemål tgb30/40 bil 3 (BH3) = 4 m flak
4 juni
5 juni
6 juni
11 juni
TOT 4 körningar a 5500 kr + moms

Önskemål tgb30/40 bil 4 (BH4)= 4 m flak
4 juni
5 juni
6 juni
11 juni
12 juni
13 juni
TOT 6 körningar a 5500 kr + moms

 

FÖRARE bsvensso FORDON TGB 30

Önskemål tgb30 bil 5 (BH5) = 4 m flak
4 juni
5 juni
6 juni
9 juni
10 juni
11 juni
12 juni
13 juni
TOT 8 körningar a 5500 kr + moms

 

FÖRARE Göran Fredriksson FORDON TGB 30

Följande avser bilar som redan minst är 5 meter i originalutförande och således ej för ändamålet förlängda.

Jag kallar dessaa Björn Hammarskjöld Stora BHS

Önskemål BHS1 = 5 meter flak
4 juni
5 juni
11 juni
TOT 3 körningar a 6000 kr + moms

Önskemål BHS2 = 5 meter flak
4 juni
5 juni
11 juni
TOT 3 körningar a 6000 kr + moms

Önskemål BHS3 = 5 meter flak
4 juni
5 juni
11 juni
TOT 3 körningar a 6000 kr + moms

 

 

FÖRARE Kent Jonsson FORDON Volvo 613

Önskemål BHS4 = 5 meter flak
4 juni
5 juni
11 juni
TOT 3 körningar a 6000 kr + moms


Total blir detta 47 körningar

 

Vänligen fyll i ovan lista så att vi blir fullteckande ASAP.

Notera att ni mest roligt kommer få fler körningar än ovan garanterade ju närmre studentveckorna vi kommer.

 

MVH // Björn Hammarskjöld

post-6337-0-09174800-1392128983_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polare som jag tänker låna en bädd-soffa av nämnde något:

 

"Köra studenter? Du vet väl att de är jättefulla och alltsom oftast trillar av alternativt kastar flaskor på dina medtrafikanter, något som du kommer att hållas ansvarig för?"

 

Behöver man tillägga att han är Advokat (av något slag)  :P

 

 

Hur som helst, har studenterna eller deras ansvariga någon egen försäkring som täcker sånt här eller måsta man kolla efter vad den egna försäkringen täcker?

Eller finns det något lämpligt undantag för såna här typer av körningar (ungefär som TS undantaget för att köra folk på flaket i första hand)?  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polare som jag tänker låna en bädd-soffa av nämnde något:

 

"Köra studenter? Du vet väl att de är jättefulla och alltsom oftast trillar av alternativt kastar flaskor på dina medtrafikanter, något som du kommer att hållas ansvarig för?"

 

Behöver man tillägga att han är Advokat (av något slag)  :P

 

 

Hur som helst, har studenterna eller deras ansvariga någon egen försäkring som täcker sånt här eller måsta man kolla efter vad den egna försäkringen täcker?

Eller finns det något lämpligt undantag för såna här typer av körningar (ungefär som TS undantaget för att köra folk på flaket i första hand)?  :unsure:

Teori & Praktik...

 

Jag bestämmer själv när skitungarna har passerat gränsen.

OM de passerar gränsen har jag och tar mig rätt att omedelbart avbryta körningen med fortsatt full ersättning - detta är avtalat dem emellan och arrangören.

 

// Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Du kanske kan lägga upp vilka körningar/paket som fortfarande inte är tillsatta?

 

 

Samma som sist/ en sida tillbaka:

 

Önskemål din bil Björn H 1 (BH)

Dina körningar 4 meter flak.

2 juni

3 juni

4 juni

5 juni

6 juni

9 juni

10 juni

11 juni

12 juni

13 juni

TOT 10 körningar a 5000 kr+moms.

 

FÖRARE Björn Hammarskjöld FORDON TGB 30

 

Önskemål tgb30/40 Bil 1(BH1) = 5 m flak

Bil 2 (BH1) som ni förlänger till 5 meter får 4 körningar för besväret a 6000+moms/körning

4 juni

5 juni

11 juni

12 juni

TOT 4 körningar a 6000 kr + moms

 

Önskemål tgb30/40 bil 2 (BH2)  = 4 m flak

4 juni

5 juni

11 juni

TOT 3 körningar a 5500 kr + moms

 

Önskemål tgb30/40 bil 3 (BH3) = 4 m flak

4 juni

5 juni

6 juni

11 juni

TOT 4 körningar a 5500 kr + moms

 

Önskemål tgb30/40 bil 4 (BH4)= 4 m flak

4 juni

5 juni

6 juni

11 juni

12 juni

13 juni

TOT 6 körningar a 5500 kr + moms

 

FÖRARE bsvensso FORDON TGB 30

 

Önskemål tgb30 bil 5 (BH5) = 4 m flak

4 juni

5 juni

6 juni

9 juni

10 juni

11 juni

12 juni

13 juni

TOT 8 körningar a 5500 kr + moms

 

FÖRARE Göran Fredriksson FORDON TGB 30

 

Följande avser bilar som redan minst är 5 meter i originalutförande och således ej för ändamålet förlängda.

 

Jag kallar dessaa Björn Hammarskjöld Stora BHS

 

Önskemål BHS1 = 5 meter flak

4 juni

5 juni

11 juni

TOT 3 körningar a 6000 kr + moms

 

Önskemål BHS2 = 5 meter flak

4 juni

5 juni

11 juni

TOT 3 körningar a 6000 kr + moms

 

Önskemål BHS3 = 5 meter flak

4 juni

5 juni

11 juni

TOT 3 körningar a 6000 kr + moms

 

 

FÖRARE Kent Jonsson FORDON Volvo 613

Önskemål BHS4 = 5 meter flak

4 juni

5 juni

11 juni

TOT 3 körningar a 6000 kr + moms

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...