Gå till innehåll

Sliten rotor i fördelaren?


LurK

Rekommendera Poster

Ja skulle idag starta min tgb 13 och åka på en bärging/bogsering,den startade men

va ovanligt trög att få igång,allt gick bra men ja beslutade att

ta demontera fördelarlocket när ja kom hem och kolla lite iaf jag det va för mycket vd40/fukt

så det blev det störningar i fördelaren.

Det va ganksa blött i fördelaren,jag blåste med luft-tryck och torkade ur

samt putsade även kontakt-ytor och även brytaren,satte ihop

provstartade.....nix stendöd :mellow:

ingen gnista heller då jag satte ett stift på blocket,pillade även

på tändspolen och lossade alla anslutningar där och satte ihop igen.

 

Tog isär igen och hämtade en rotor ja har i reserv,monterade och den startade direkt :)

åkte en sväng så det fick ladda batterierna och den gick som den ska,

 

Vet nån hur man mäter en rotor och tändspole,vilka värden???

kan ju kankse gå att ta ur den som ja vet fungerar och jämföra värden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är resistansen man mäter = motståndet i ohm i tändspolen. Jag har inget värde i skallen men går nog att googla :) tänk på att det säkert skiljer mellan 12 och 24V, så du inte tar fel..

 

 Man resistans mäter även rotorn, och mig veterligen torde den vara helt 0 i motstånd,sitter väl igentligen bara en ren koppalplåt där som skall leda gnistan från förd.lockets mitt och ut till kablarna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ok ja det låter logiskt....ska ta ur den fungerande rotorn frampå o mäta lite/jämföra synliga slitage.

Ja tänkte att ja kanske inte fick i rotorn riktigt när ja torkade/blåste sist.

Ja har inte haft nåra problem sen jag bytte sist och senaste dagarna och det har varit ganksa kyligt ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett rotorer till Bosch fördelare med resistans mellan mittkontakt och spetsen,det kom samtidigt som allt annat avstörningstjafs.... -_- 
En till tänkbar felkälla.
Ska på samma sophög som koltändkablar och tändstifthattar med inbyggda motstånd om man vill ha en fungerande motor......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...