Gå till innehåll

Dexxas Bärgare....


Dexxas

Rekommendera Poster

Spännhjulen blir totalt avlastade då stödbenen är ansatta.
Kan även vinkla benen bakåt 45 grader vid behov.
Finns möjlighet att kedja en liggande massavedsbit i fotplattan om underlaget inte bär benet..... B) typ myrmark......
Kan pressa ned fotplattan ca 80 cm under bandet,bra om det är mycket lappmög inunder.

Ska testa att ställa upp vagnen på skrå i en backe,hålla fast den i sidled med en vinsh, pressa ned ytterbenet så vagnen står rakt och belasta kran..

Funkar det som det är tänkt så är jag helnöjd. :wub:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt. Av vilken anledning vände du cylindrarna åt det hållet?

 

Jag hade nog valt att montera cylindrarna åt andra hållet, med kolvstången nedåt istället.

   Ballare, enklare med hydraulslangarna och  -en skadad kolvstång är enklare och billigare att renovera / svarva, än att svarva en ny cylinder. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cylindern behöver jag inte göra nått åt om stödfoten halkar i ett stenrammel eller liknande,nedersta metern av benet är ett tomt stålrör.
Att jag får lite slangrörelse stör inte,vad du tycker är ballt eller inte stör ännu mindre........ :lol:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått tummen ur och bestämt mig för vad jag ska ha som batterilåda.
post-4984-0-99629400-1392929497_thumb.jpg
Undre lådan ska härbärgera batterierna (2st 12V70Ah AGM),övre lådan lär inte förbli tom den heller... -_-
Försvarets gamla ammo lådor är bra att ha,ska givetvis målas snarast....

Har funderat på att dubblera delar av elsystemet,dubbla generatorer som har varsitt batteri,ett system för motor etc och ett till belysning och liknande för att minska risken för att bli strömlös i skogen.
Måste byta remskivor på det mesta för att köra med Poly V i så fall.... :blink:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått tummen ur och bestämt mig för vad jag ska ha som batterilåda.

attachicon.gif20140220_092043.jpg

Undre lådan ska härbärgera batterierna (2st 12V70Ah AGM),övre lådan lär inte förbli tom den heller... -_-

Försvarets gamla ammo lådor är bra att ha,ska givetvis målas snarast....

Har funderat på att dubblera delar av elsystemet,dubbla generatorer som har varsitt batteri,ett system för motor etc och ett till belysning och liknande för att minska risken för att bli strömlös i skogen.

Måste byta remskivor på det mesta för att köra med Poly V i så fall.... :blink:

Bra att tänka och bygga INNAN man råkat ut för knas vid felaktig tidpunkt..lär kännas rätt bra när man är helgarderad.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med beslutsångest....Har en Volvo FL615 på g till rätt pengar,dock måste bilfan målas om för att få bort DHL:s Logga från sidorna på skåpet,inte helt gratis även om man lackar själv.

Skåpbygge med bakgavelhiss,skåpmått 7470x2650x2500.....alltså duger den som garage till bandarn.Skönt att komma ut på jobb med en maskin som inte är nedsnöad och iskall.....

39000 mil har den rullat,man torde kunna ta ut nått tusen till ur den,230 hk turbosnurra på 15 ton måste räcka bra...

Inte nått speciellt rostig,har tittat på bilar som varit rena skrotet för större slantar....

Årsmod.00 så inte urgammal heller...


Varför tvekar man då?? :rolleyes:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveka inte utan KÖÖÖÖÖP! Du ska se att den snart är avbetald när du kommer igång, för jobb för terrängbärgarn kommer det finnas. Eller se det såhär, du förkortar helt klart startsträckan om bandarn får bo i skåpet. Du har sagt det själv: Smefan är lat.... Dessutom är det garanterat brådis när du ska iväg, och maskinerna som behöver bärgas kostar mycket i timmen även när dom sitter fast....

 

Dom gånger jag själv haft ångest och inte köpt har haft sur eftersmak. Länge... alla sådana affärer har i efterhand visat sig varit mycket bra om dom blivit av och (tyvärr) klart prisvärda. Ångesten i efterhand när det inte blev nått köp är det svåraste att hantera. Visst kan man söka för sånt i efterhand men bättre är att lita på magkänslan!

 

// Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp,då var man ägare till ett transportmedel då.
Hämtade Volvon för nån timme sen,nu är det bara att börja städa ur tidigare ägare  :ph34r:  och åtgärda lite småfix så man kan stå ut med bilen.
Gillar inte gula bilar öht.Har numera två st...en postgul Seat att sjussa röven i och en DHL gul lastbil... :o 
Måste vara nått man kan söka hjälp för.... :unsure: 
Bilder kommer så småningom.
 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag gissar på 326H.... Bandvagnsfabriken levererar bara i grönt, eller hur?

 

Kom just på en liten anekdot från en vinterkväll i -17 och lätt snöfall blåst när jag låg under min blivande (och nuvarande) frus röda Honda Civik och lagade rosthål med MIGen. Inte dom bästa förutsättningarna kanske, men ibland måste man... Slipade plåtrent och la på rostskyddet, ja det enda som funkade i det klimatet var en av mina burkar med militära specifikationer, enkomponents primer, helmatt. Tyckte det blev perfekt matchning mot den solblekta röda lacken, som ju faktiskt åxå var matt. Riktigt nöjd att jag hittade så rätt med färgen, somnade hårt efter gott arbete den kvällen. Dagen efter besiktas bilen av frun, hon höll på att tippa baklänges - har du målat bilen med GRÖNT? Självklart flinade jag, av två anledningar: 1. Jag är färgblind. 2. I terrängbilsverkstan kan man bara välja grön färg.

 

Så: välj grönt. Vi är fortfarande lyckligt gifta.

 

// Klas

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu återstår det fästen till två hydrualmotorer,två plåtlådor till diverse löst plock,några slangstumpar och ett par dar som elpulare sen så är det dags...... :P 
Ha mig i åtanke om ni hör nån som sitter i skiten och det är runt mellansverige...... B)  B)

 

Lovar att återkomma med rapport.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...