Gå till innehåll

Dexxas Bärgare....


Dexxas

Rekommendera Poster

På Bandvagnsfronten inget nytt,förutom att jag har lämnat in två snäckväxelskruvar på sänkgnistning av invändiga kilspår i bottenhål,härdat material.

Har tidigare tänkt köra kardaner mellan hydrualmotor-vinshväxel men är inte helnöjd med den tanken..... :rolleyes:

Nu kommer axeltappen från hydrualmotorn att gå direkt in i snäckskruven,själva motorn  skruvas i en nytillverkad lagerbricka på vinshen.

Inget krångel med medbringare och kardanaxlar alltså...... :P  :P

Gnistningsprocessen är kall,enbart materialet som ska bort värms upp så härdningen av skruvarna ska inte påverkas :huh:  :huh:

Lägger in bilder då jag har fått tillbaka skruvarna och fått dom på plats. B)

 

Under tiden har jag blivit specialist på Volvos luftfjädring på FL 615....åkte på att renovera alla tre nivåventilerna som bestämmer ramhöjden på bilen...suck. :(  :(

 

Tur man har tillgång till manualerna på bilfan...... :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste väl bjussa på en bild av Gula Faran,nu när reklamen är strippad...

attachicon.gif20140316_170304.jpg

För tillfället tjänstgör den som verkstadslokal då jag håller på med elsystemen.

Varken regnar eller blåser på mig,känns ovant på nått vis.. :P  :blink:  :ph34r:

Vad optimalt i brist på annat  :wub:

Nu när jag läst i kapp Bandvagns delen, Har varit slarvig med det sen de nya moderatorerna gör ett kanon jobb här.

Man blir lite sugen men jag skall nog hålla mej till 13 bilen, :) , 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har äntligen fått dit motorerna på vinsharna,tog ett tag att få ordning på adapterplattorna mellan vinsh hus och motor.

OBS! Slangdragningen är bara ett test,körde motorerna på ett löst hyd.aggregat....

post-4984-0-54939200-1397675826_thumb.jpg

Fick hjälp med att gnista ut kilspåren i snäckskruvarna,nu slipper jag kardanaxlar/medbringare i den transmissionen utan kan bulta det stumt.... <_<

post-4984-0-73278800-1397676066_thumb.jpg

 

Sammanfattningsvis så är oskulden tagen på bärgaren,det var en 5.5 ton tung Valtra i grannbyn som låg nedkörd på sidan i ett surhål,bara småträd och sumpmark omkring. -_-  -_- 
Några timmars rent nöjesjobb om man bortser från petitesser som spännhjulspunka och bandkrängning.... :lol: (Nöjes skruvning)

Har inga bilder på det,min Samsung S4 tog adjö av verkligheten i måndags och försvann med telefonbok, kalender och en massa bilder.
Att man inte lär sig att säkerhetskopiera allt...... :unsure:  :unsure:

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinsharna belastningsprovade,ska byta ut en motor på Sepsonvinshen som har fått stryk i sitt tidigare liv.
Har ett mindre problem med testbanan härhemma,ingenting står tillräckligt stilla när man kopplar ett trettiotons drag....kasst va?? -_-

Har testat med stenblock jag var säker på att det inte skulle gå att rubba,väldigt grova stubbar och även några fullstora furor.....allt är löst. :wub:  :wub: 
Har bränt nästan femtio liter soppa på diverse övningar,snacka om att det är kul att släpa vajer i skogen..... 

Dåligt med bilder då jag inte återfått telefon efter service än....

 

Ha det /Dexx

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på hur det ser ut,men två av mina vinshar går att använda för förankring om det behövs.Annars kätting/lösvajer......

Större stubbar eller markankaren funkar det med...

post-4984-0-77069500-1398132128_thumb.jpg

Har sex kompletta markankaren och en bra slägga...... :wacko:  :wacko:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

mmmm vi tänker helt klart på samma surhål. Dock har vi efter flera års ivrig användning av surhålet konstaterat att det blir djupare och djupare, särskilt sen vi hade en klubbkamrat med Unimog portaler och 54" traktorhjul som trivdes väldigt bra där... Spåren är djuuuupa! Därför har flera klubbmedlemmar med sig vadarstövlar som går upp till armhålorna när det vankas bärgning...

 

Med lite tur får du även testa bärgargrejerna på lite tyngre objekt, troligen får vi besök av en TGB-30, rattad av bsvensso här på forumet.

 

// Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Med lite tur får du även testa bärgargrejerna på lite tyngre objekt, troligen får vi besök av en TGB-30, rattad av bsvensso här på forumet."
Vaddå?? en trettia väger inte möe.....


Du har inget gammalt lok vi kan "låna" av SJ??

 

Självförtroendet är det inga fel på......... :lol:  B)  B)  B) 

Blir nog bra de här..... :D

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

@bsvensso Klas_B är väl nästan lite jävlig när han tror att du behöver min hjälp för att ta dig runt banan,undrar just om han får sin turistbuss att hålla sig på spåret själv utan hjälp??

Han är ju lite optimistisk i så fall,men eftersom han har ingenjörsstatus så har han kanske räknat ut en hållbar plan sen sist.....  <_<  <_<  <_<

Alternativt har han blitt religiös, Moses var det väl som kunde torrlägga havet och gå på bottnen...... :lol:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem. Min erfarenhet som terrängförare är nära noll så visst finns det chans (tur? ;) ) att jag kör fast. Det jag lärde mig sist var i alla fall att hålla mig undan lera!

 

Fast den här gången tänkte jag inte hålla igen i onödan. Jag har ju med egen däckspump så ska prova att sänka till 2 kg istället för 5,5 jag körde med sist. Kanske ännu lägre, vad tror ni?

 

Sedan kanske kedjorna åker på också, bara för att ge lite extra. Men är det stenigt kanske det är en nackdel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dex >> Min "ingenjörsmässiga" och som alltid optimistiska plan inför Bessemer är väl att försöka hålla mig utanför spåren, och göra några nya förståss! Angående bärgning har jag hittills klarat mig utan winch på alla mina gröna fordon.... Har goa kompisar som släpar upp mig ur geggan när 6 st 38,5 tums hjul inte syns nå mer... Ska bli verkligt skoj och se bysmedens terrängbärgare in action! Har ju blivit lovad hjälp upp ur det djupaste lerhölet så..... Och förståss snacka lite emellanåt, blitt alldeles för långt mellan gångerna vi träffs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oootroligt fint bygge och vilka detaljer..

 

Finuligt in i detalj..

 

Får väl skylla på den sena timmen då jag inte riktigt fattat hur själva ledade markankaret bak funkar som stödbenen är fäst i med kedjorna..

Ser ju ut att vara under banden så det kan ju inte lyftas rakt upp..och det ser ledat ut nertill utanför ramen men tryckcylindrarna såg ut att sitta på insidan...hmmm

 

Får läsa och kolla om på bilderna imorrn då jag är piggare..

 

Lycka till med det proffsiga bygget !

/R

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Wild_Devil

Bakvagnens bottenplåt är upphängd i en lagring runt främre torsionsröret i underkant på vagnens framände,manövreras med tryckcylindrarna och låser stödbalken i nedfällt läge med två 50 mm hål i bottenplåtens bakre ände som passar över två koniska tappar som sitter på stödbalkens främre ovansida.....
Stödbalken är lagrad utanför ramen i bakänden,manuellt manövrerad upp/ned.Fäller ned den mot marken och backar upp spännhjulen över den....
Sänker bottenplåten ungefär halvvägs innan jag backar upp för att få ett anslag för balken.Låser efter uppbackning genom att pressa ned bottenplåten....
Rörigt???? :wacko:  :wacko: 
Uppställd på stödbalken med låst bottenplåt är spännhjulen helt avlastade för arbete med kranen, och stödbalken utgör ett fäste för stödbenens spännkedjor.
Stödbenen kan roteras horisontellt  sett från ovan från riktning rakt bakåt tills dom kolliderar med banden i riktning framåt..... givetvis individuellt. <_< 
Stödbenen når ca 80-90 cm nedåt under banden för att ge möjlighet att använda dom på ex.vis snö.
Med stödbalken mot en stubbe eller motsv. och styrgrinden för mittenspelet nedsänkt (sitter i bottenplåten) har jag en väldigt låg dragvinkel bakåt,tippmomentet i bakvagnen är nästan helt eliminerat. -_- 
Kan spänna stödbenen vinklade ca 30 grader uppåt resp 40 grader nedåt vilket innebär att jag kan ställa upp på skrå i en slänt,låsa vagnen i sidled med ett spel mot nedhasning och använda kranen i alla fall trots stor sidolutning. :wub:
Har testat i skogen,ca 20-25 grader sidolut hängande i en grov stubbe  i sidled och helt stabil. B)  B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...