Gå till innehåll

Värmare för hytt och tält


SBA111

Rekommendera Poster

Jag skule vilja ha en liten nätt värmare som man kan ha i personalhytt eller stabstält. Önskemålen är

 

* Ljudlös, inga pumpar eller fläktar

* Helt tillsynsfri under drift, alltså inte ved

* Går på relativt billigt bränsle, inte gasol

* Ska ha skorsten och eventuellt också luftintag utifrån för att få torrt och luktfritt inne

 

Hittade denna från Kanada http://itrheat.com/wp-content/uploads/2011/08/TrekkerBrochureJuly2009.pdf som tyvärr är "slut pä lagret".post-5290-0-56894200-1383324881_thumb.jpg

Verkar ju perfa! Har ni sett nåt liknande man kan köpa?

Eller kan man svetsa nåt själv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite svårt att komma vidare och få fram pris eller andra fakta om dem, 

Vad drivs de med, Fotogen ? det funkar ju kanon i Norge och andra länder som inte tar typ 250 kr för en 4 liters dunk  ;)

Kollade på ett liknade system men för diesel, de var inte gratis men skall man använda de ofta så är ju bränslet och just det att slippa mata i ved eller ha gasol och oroa sej för som väger över. 

De jag såg på hade ett lätt utlösligt tipp skydd vilket gjorde de olämpliga för terräng fordon eller båtar  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kanadensiska "Trekker" ska gå på diesel, 0,25 lit/tim. Den görs visst inte längre och jag hittar heller inget pris.

 

Styrventilen på "Refleks"  ser misstänkt lika ut som den på "Trekker" Kallas Toby valve på Trekker.

Finns det en pytteliten "Refleks"?

 

Hittade en installationsmanual för en större variant http://itrheat.com/wp-content/uploads/2011/07/Prospector-drill-shack-version-manual.pdf där styrventilen beskrivs. Resten av plåtburken ser rätt enkel ut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Refleks är i första hand avsedda för just båtar, och en mer driftsäker spis finns inte.

Har jobbat på trålare i full storm den tål rullningar och att stampa i grov sjö :wacko:

Prislista finns på deras sida, mycket pengar kanske men den håller till dina barn och barnbarn

 

Och givetvis är den Diesel-eldad utan ström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

H Hanssen skrev:

> Vad drivs de med, Fotogen? Det funkar ju kanon i Norge och andra länder som inte tar typ 250 kr för en 4 liters dunk.

 

I Strängnäs kan man köpa fotogen i lösvikt. Jag har själv tänkt åka dit med några 200-litersfat.

 

De säljer även gasol i lösvikt, men jag har inte testat dem själv än.

gastoll.se, Vid Ö&B, Strängnäs, 076-6508365

/Stefan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite, den kanadensiska och "Refleks" ligger i samma prisklass och "Refleks" ser ju mycket rejälare ut så nu är siktet ställt på en begagnad "Refleks" (typ 66 tror jag). Det verkar som reglerventilen är den dyra ädelstenen i alla liknande värmare. Ca 2500 SEK bara för den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...
  • 2 weeks later...

https://tentipi.com/sv/volcano_stove

 

Denna modell har jag sovit gott med i både tält 12 och stab 22. Försvarsmakten har några, de verkar tillverkas i Norge. Prislappen är saftig men de fungerar bra och luktar inget. Det sotar dock en hel del i skorstenen så man bör borsta ur rökrören var annan eller var tredje natt åtminstone.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, SBA111 säger:

Attans vad länge sen vi startade den här tråden!

För mig blev det till slut en kinakopia på Eberspächer D4, fast den låter rätt mycket.

Flera lösningar för mej men som du även en kinakopia på Eberspächer.

Och gasol som backup på vintern om det ena fallerar. Så naturligtvis ved kamin till tältet. 

Ja det var några år sedan tråden startades nu.

Kul att de lever upp igen :excl:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-03-30 på 09:01, Tamaz säger:

https://tentipi.com/sv/volcano_stove
Denna modell har jag sovit gott med i både tält 12 och stab 22. Försvarsmakten har några, de verkar tillverkas i Norge. Prislappen är saftig men de fungerar bra och luktar inget. Det sotar dock en hel del i skorstenen så man bör borsta ur rökrören var annan eller var tredje natt åtminstone.

 

Vi har den. Veldig effektiv, og kan brenne både ved, diesel og parafin (fotogen). Er enig i at den soter en del, det følger med sotbørste. Det norske forsvaret bruker bare disse ovnene nå.

 

20200519_224911.jpg

 

 

20200523_164553.jpg

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Johannes, det er Helsport Varanger Camp 8-10.

 

bilde.png

8-10 betyr åtte til ti personer. Det er sikkert mulig med ti, men da blir det trangt. Vi er to voksne og to barn, og da har vi god plass. Det er god ståhøyde på midten så en slipper å ligge eller gå ut når en skal skifte klær. Inngangspartiet gjør teltet mye større enn et uten. Dessuten slipper regnvann å renne inn hver gang en åpner døra.

 

Det er litt dyrt.

https://www.xxl.se/helsport-varanger-8-10-camp-lavvo-gron/p/1135997_1_style

 

Vi har kjøpt golvduk i tillegg.

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...