Svana Postad 3 November , 2013 Rapport Share Postad 3 November , 2013 Yes. Länge sedan man skapade en tråd, var väl styrservot sist tror jag. Dax igen då . När man winschar sig själv eller andra, och vill blocka / kasta wiren flera gånger fram och tillbaka för att dubbla / trippla eller fyrdubbla winchens dragkapacitet ännu mer, vill jag inte sätta alla blocken på min bil i samma draganordning, som i mitt fall fram tex nosdraget och bak bilens militärdrag. Därför vill jag ha fler öglor att fästa sådant i, både fram och bak. (dessutom är det förbannat coolt haha). Man börjar med att skrämma ut diverse lastbilar eller traktorer som står ivägen på jobbet, så man får plats i verkstan ...eller gör som jag..väntar till det perfekta tillfället då verkstan redan är tom över en kväll. ( två bilder nedan) Inga bilder här under arbetets gång tyvärr, men jag och kollegan skar ut mina fyra ämnen till fästen i gasskärmaskinen, en jädrans fin styrd maskin. Plåttjockleken fick mina redan inköpta schackel bestämma, som är Biltemas största med M20-gänga. Dess öppning är 38mm, så då blev plåtvalet enkelt: Vi lyfte in en 40mm plåt och skar ut ytterkonturen med nån mm lämnad kvar, till lite fin-fräsning i NC-maskinen. Passade även på att borra hålet för M20-skruven samtidigt. (bild nedan på två färdigbearbetade och lätt avgradade fästen, tjocklek nu 38mm och längd 90mm ) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 3 November , 2013 Sedan dax att mäta ut och slipa av placeringsytor på bilen. Hade lite svårt att bestämma var jag ville ha dem, man vill ju att det ska se lite bra ut också när man ändå har farten uppe. Kom fram till att mitten av rambenen måste vara absolut starkaste punkterna på bilen, så då blev det enklare att bestämma sig . (bild nedan på bakre placeringen, avslipad stötfångare) Svetsningen gjorde jag nästa dag. Här är det inte jag som ska ta åt mig nån ära, jag mutade nämligen min jobbpolare att hålla i svetsningen. Han är van vid rövtrå.. ,förlåt RÖRtråd , och i detta projekt är det livsfara om det inte blir bra starka svetsfogar.. Ingenting får lossna vid en bogsering / winchning, då blir det livsfara!! Därför känndes det naturligt att be en mer erfaren svetsare ta över i ett par minuter. Svetsaren Peter på bilden nedan, är firmans smed och är grym på sitt yrke! (bild nedan visar svetsaren i högsta hugg. Förtusan vilken frilla han har! Men.. Ser ju ut som sångaren i Uriah Heep?? Det får man inte säga högt, han blir vansinnig.. haha) Svetsfogen är helt okej, han provsvetsade på en likadan "provbit" som vi sågade isär för att se genombränningen på innan han började. (bilden nedan på en färdigsvetsad bit fram) Färdigt. Målade med Hammerite blanksvart hammarlack, som är min favorit på terrängbils-delar. Tålig och tjock färg. Testade med mina gula förzinkade stålschackel för att se hur det blev. Dessa såg bra ut, men pallar bara 6 ton.. (bild nedan visar färdigmålat fäste och provmontering av gult schackel) När jag sedan upptäckte att likadana lyrschackel i rostfritt stål klarar 9 ton, och dessutom var mycket snyggare (och givetvis dyrare) så valde jag sådana istället, och dessa sitter på bilen nu. (bilden nedan visar färdigt resultat framifrån med mina rostfria schackel, glömde fota bakifrån..) OCH.. ..den som tittar noga, ser att det sitter nåt konstigt innanför framhjulen . Mer om det i nästa tråd. Tack och hej. /svana 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 3 November , 2013 Rapport Share Postad 3 November , 2013 Porrigt!men se till att måla bilen i vinter oxå. ser ju halnaken ut när plåten kikar fram här och var Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 3 November , 2013 Rapport Share Postad 3 November , 2013 Snyggt jobb. Nu ser vi fram emot historien om fjädrarna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 3 November , 2013 Snyggt jobb. Nu ser vi fram emot historien om fjädrarna Inte mycket att skriva om igentligen, men lite blir det iaf. Men nu är det sovdax.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 4 November , 2013 Rapport Share Postad 4 November , 2013 Grymt snyggt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 4 November , 2013 Rapport Share Postad 4 November , 2013 Stiligt! Inte för att vara en tråkmåns.... Men är de schacklarna klassade?? Jag skulle inte chansa Klassade kostar mer, men som du själv skrev så får det inte lossna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 4 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 4 November , 2013 Stiligt! Inte för att vara en tråkmåns.... Men är de schacklarna klassade?? Jag skulle inte chansa Klassade kostar mer, men som du själv skrev så får det inte lossna Exakt rätt tänkt. Dessa har en brottgräns på 9000kg, vilket låter bra. Dock inget jag litar på. Därför används dessa bara av mig själv, med sunt förnuft. Mest för att blocka winchen som drar 6 ton enkel part, och då blir ju kraften aldrig mer än winchkapaciteten. . Och pajjar det i ett läge när man satt ett kastblock i schackeln, så drar den i väg åt rätt håll, alltså från bilen där man står och framåt. Men det får naturligtvis aldrig ske ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 5 November , 2013 Rapport Share Postad 5 November , 2013 Snyggt. Bra tänkt att sprida ut punkterna. Inte bra när det ser ut så här Då är det inte schaklet det brister i. Man får tänka på vad man gör när det är tyngder på. Har också börjat gå över till de rost fria, visst ca 110 kr dyrare st, men klart värt att ha det där lilla extra.och det är ju inga stora slantar som skiljer egentligen Klassningen Biltema gör litar inte jag heller på, men det ger en liten mer trygghet att använda de kraftigaste de har. Naturligtvis borde man ha klassade saker, men som Svana skriver, det är för hobby bruk, och det är så mycket annat man använder som inte skulle vara godkänt ute i verkligheten. Jag kasserar mina stroppar när "JAG" bedömer dem dåliga, eller använder de till saker som inte kräver så mycket som tex bogsering. inte när någon myndighet säger att dem är det Det jäkliga är väl att man använder de alldeles för länge ändå, på en noggrann arbetsplats skulle de åkt till bränn ugnen långt innan mina gör det. Sen går det ganska stora troppar innan man är uppe i 9-10 ton, så schaklet är nog inte alltid den svagaste punkten när man håller på tyvärr. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 5 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2013 Lustigt Hasse.. det är just denna bild / film som fick mig att fundera på vilka enorma krafter det igentligen blir..och jag bestämde att bygga lite. (inget ont om bildexemplet, både jag och Hasse och fler av er vet var bilden kommer ifrån, och dessa killar kan det här med bärgningar. Jag vet att denna bärgning gick perfekt.. Så inga påhopp på något vis, bara ett bra exempel på bild i ämnet..) Med flera olika dragpunkter i fordonet kommer risker minimerats, dock finns det ALLTID risker vid mycket energi och krafter..spelar ingen roll hur försiktig man är. Jag tror oxå att det är bättre för ramen att slippa få all belastning på ett och samma ställe, och istället sprida ut punkterna. Mina schackel har jag byggt just för sådana här tuffa tillfällen. Vi får se hur länge det tar innan dem behöver komma till användning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 6 November , 2013 Rapport Share Postad 6 November , 2013 Exakt rätt tänkt. Dessa har en brottgräns på 9000kg, vilket låter bra. Dock inget jag litar på. Därför används dessa bara av mig själv, med sunt förnuft. Mest för att blocka winchen som inte drar mer än 6 ton enkel part, och då blir ju kraften aldrig mer än halva winchkapaciteten. Och minskar ännu mer för varje gång man blockar wiren givetvis. Och pajjar det i ett läge när man satt ett kastblock i schackeln, så drar den i väg åt rätt håll, alltså från bilen där man står och framåt. Men det får naturligtvis aldrig ske ändå. Mja, hur tänker du nu? Kraften i shacklet blir ju samma som vinchens kapacitet om du sätter blocket vid ett träd, kraften på trädet blir dock dubbelt. altså, 6t i vinschen, 6t i schacklet och 12t i trädet. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 6 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 6 November , 2013 Mja, hur tänker du nu? Kraften i shacklet blir ju samma som vinchens kapacitet om du sätter blocket vid ett träd, kraften på trädet blir dock dubbelt. altså, 6t i vinschen, 6t i schacklet och 12t i trädet. block.jpg Tackar.. Tänkte ju bakvänt, att någon annan winchar mig.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 7 November , 2013 Rapport Share Postad 7 November , 2013 Ingen kritik åt något håll men tänkte bara förtydliga lite Jag är säker på att många vet detta redan, men inte alla Klassade lyft grejer i metall brukar ha en säkerhetsfaktor på fyra. Alltså ett 1-tons schackel har en brottgräns på 4-ton. Mjuka lyft grejer så som t.ex. Rundsling har en säkerhetsfaktor på sju(!). Så ett 1-tons sling har en brottgräns på 7-ton. Ofta ser man att folk sätter ett rundsling i två punkter i bilen. T.ex. i de två fina schackel som Svana nu har monterat på sin bil. Detta för att sprida belastningen på två punkter, och det är jättebra. Men se till att rundslinget är tillräckligt långt. Är det för kort så kommer belastningen på de två punkterna att öka, istället för att minska! Vinkeln på rundslinget ska vara mindre än 90 grader i den punkten där ni kopplar vinschkroken eller vad ni nu drar med. Lite krångligt att förklara... Men ni förstår nog vad jag menar om rundslinget är jätte kort så kommer ju rundslinget att försöka dra schacklen i sidled.... Tänk också på att rundsling tar stryk av uv-ljus. Så om ni får rundsling av den snälla lastbilschauffören som har haft sina rundsling hängt bakom hytten på sin lastbil i flera år, så är dom inte lika starka som när dom var nya. Jag menar inte att ni måste köpa ny rundsling och gömma undan dom för solen. Det kan ju vara rätt cool att ha ett rundsling monterat på bilen Men tänk på att rundslinget försvagas i solen Med bästa hälsningar, //Fredrik Som bärgar endel på fritiden Och lyfter tunga grejer på jobbet 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 7 November , 2013 Rapport Share Postad 7 November , 2013 Ofta ser man att folk sätter ett rundsling i två punkter i bilen. T.ex. i de två fina schackel som Svana nu har monterat på sin bil. Detta för att sprida belastningen på två punkter, och det är jättebra. Men se till att rundslinget är tillräckligt långt. Är det för kort så kommer belastningen på de två punkterna att öka, istället för att minska! Vinkeln på rundslinget ska vara mindre än 90 grader i den punkten där ni kopplar vinschkroken eller vad ni nu drar med. Lite krångligt att förklara... Men ni förstår nog vad jag menar om rundslinget är jätte kort så kommer ju rundslinget att försöka dra schacklen i sidled.... Jo, det blir ju extrem påkänning för schacklarna om man kopplar galet... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bender Postad 8 November , 2013 Rapport Share Postad 8 November , 2013 Tack för alla tipps om bärgning de var verkligen Super bra då jag inte vet nått om det. Fyll gärna på med mera tipps Så jag vågar fara ner i nått myrhål snart mvh bender Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 25 Juli , 2017 Rapport Share Postad 25 Juli , 2017 1: Alla Svans bilder är borta2: Var/hur får ni tag på era rediga schackel? Jula och Biltema har bara små grejer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 25 Juli , 2017 Författare Rapport Share Postad 25 Juli , 2017 Hmm.. tror mig hört nåt rykte att Photobucket lagt ned.. tyvärr försvann alla bilder för gott då. Biltema hade dessa stora schackel som jag använder.. men har av okänd anledning upphört att sälja just dem största modellerna. Som vanligt när man hittat nåt bra, då försvinner dem ur sortimentet! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 26 Juli , 2017 Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 Inte samma som Svanas men jag skaffade dessa:http://www.umeaoffroad.se/products/a6-5t/ Något nytt är syntetiska schackel, har nog större problem med vassa metallkanter på krok eller ögla i chassit (tyo som Svana svetsat på) som riskerar att skära in i schacklet, men annars om man bara ska koppla ihop stroppar är det ju kanon att inte behöva hänga på en stor metallklump. Dessa fans inte i shoppen när jag bestälde sist så har inte testat själv. http://www.umeaoffroad.se/products/syntetiskt-schackel-11-ton-brottgrans/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 26 Juli , 2017 Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 Photobucket finns kvar men vill numer ha betalt en liten summa varje månad för att man ska kunna posta bilderna på en annan site än deras egen. Detta är inget jag har lust med så många av mina bilder är borta från inläggen nu med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Juli , 2017 Författare Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 Kommer aldrig gynna dem pengar när dem gör så. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 26 Juli , 2017 Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 Are my pictures still safe? Yes! All your photos are still available by logging into your Photobucket Account. Photobucket has only restricted the ability to view your photos on 3rd party sites. Can I download my Photos? Absolutely, at any time. It is an easy four step process: Step 1. Login to your Photobucket Account Step 2. Navigate to your library page Step 3. View a photo and click the download button Step 4. The picture will be saved to your computer Sen är det bara att ladda upp bilderna direkt här på forumet. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 26 Juli , 2017 Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 1: Alla Svans bilder är borta 2: Var/hur får ni tag på era rediga schackel? Jula och Biltema har bara små grejer. ex vis Swedol har, tänkt o köpa "Grävmaskinskrok" o svetsa på kofångaren. Brukar köra med dragkroken som lunningsbalk o den e inte optimal... http://www.swedol.se/sparrsats-gravmaskinkrok.html 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 26 Juli , 2017 Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 Tänkte du svetsa den på ovansidan av kofångaren då? Är det inte annars lätt att man får all vikt på haspen om man har lite dum vinkel på bilen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 26 Juli , 2017 Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 Are my pictures still safe? Yes! All your photos are still available by logging into your Photobucket Account. Photobucket has only restricted the ability to view your photos on 3rd party sites.Can I download my Photos?Absolutely, at any time. It is an easy four step process: Step 1. Login to your Photobucket Account Step 2. Navigate to your library page Step 3. View a photo and click the download button Step 4. The picture will be saved to your computer Sen är det bara att ladda upp bilderna direkt här på forumet. Låter lätt men i verkligheten är det ett stort jobb. Bara att spara ner ca 100 foton, eller hur många man nu har, och lägga in dem på tgb.net är ett tidskrävande jobb. Lägger du dessutom till att det är ett rejält detektivarbete för att lura ut vilken bild som hör hemma i vilket inlägg, tråd o.s.v så blir det nog så att det tyvärr inte blir gjort. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 27 Juli , 2017 Rapport Share Postad 27 Juli , 2017 Låter lätt men i verkligheten är det ett stort jobb. Bara att spara ner ca 100 foton, eller hur många man nu har, och lägga in dem på tgb.net är ett tidskrävande jobb. Lägger du dessutom till att det är ett rejält detektivarbete för att lura ut vilken bild som hör hemma i vilket inlägg, tråd o.s.v så blir det nog så att det tyvärr inte blir gjort. Har de inte kvar samma filnamn? Borde inte vara några problem att scripta om det vore så. Har dock aldrig haft konto på sidan, så vet inte hur det ser ut. Är annars frivillig på att hjälpa till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.