Gå till innehåll

Svanas nya bogserschackel tgb131


Svana

Rekommendera Poster

Yes.

 

 Länge sedan man skapade en tråd, var väl styrservot sist tror jag.

Dax igen då ;) .

 

  När man winschar sig själv eller andra, och vill blocka / kasta wiren flera gånger fram och tillbaka för att dubbla / trippla eller fyrdubbla winchens dragkapacitet ännu mer, vill jag inte sätta alla blocken på min bil i samma draganordning, som i mitt fall fram tex nosdraget och bak bilens militärdrag.

 Därför vill jag ha fler öglor att fästa sådant i, både fram och bak.

 

 (dessutom är det förbannat coolt :P  haha).

 

 Man börjar med att skrämma ut diverse lastbilar eller traktorer som står ivägen på jobbet, så man får plats i verkstan :lol: ...eller gör som jag..väntar till det perfekta tillfället då verkstan redan är tom över en kväll. ;)

 

( två bilder nedan)

 

CIMG3880_zps89c4a166.jpg

 

 

CIMG3884_zpsf84474e7.jpg

 

 

Inga bilder här under arbetets gång tyvärr, men jag och kollegan skar ut mina fyra ämnen till fästen i gasskärmaskinen, en jädrans fin styrd maskin.

 

Plåttjockleken fick mina redan inköpta schackel bestämma, som är Biltemas största med M20-gänga. Dess öppning är 38mm, så då blev plåtvalet enkelt:

   Vi lyfte in en 40mm plåt och skar ut ytterkonturen med nån mm lämnad kvar, till lite fin-fräsning i NC-maskinen.

 

 Passade även på att borra hålet för M20-skruven samtidigt.

 

(bild nedan på två färdigbearbetade och lätt avgradade fästen, tjocklek nu 38mm och längd 90mm  :P )

 

CIMG3893_zps80043b17.jpg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Sedan dax att mäta ut och slipa av placeringsytor på bilen.

 

 Hade lite svårt att bestämma var jag ville ha dem, man vill ju att det ska se lite bra ut också när man ändå har farten uppe.

  Kom fram till att mitten av rambenen måste vara absolut starkaste punkterna på bilen, så då blev det enklare att bestämma sig :) .

 

(bild nedan på bakre placeringen, avslipad stötfångare)

 

CIMG3888_zps3798fab4.jpg

 

 

  Svetsningen gjorde jag nästa dag.

 

Här är det inte jag som ska ta åt mig nån ära, jag mutade nämligen min jobbpolare att hålla i svetsningen. Han är van vid rövtrå.. ,förlåt RÖRtråd :lol: , och i detta projekt är det livsfara om det inte blir bra starka svetsfogar.. Ingenting får lossna vid en bogsering / winchning, då blir det livsfara!!

 

 Därför känndes det naturligt att be en mer erfaren svetsare ta över i ett par minuter.

 

  Svetsaren Peter på bilden nedan, är firmans smed och är grym på sitt yrke!

 

(bild nedan visar svetsaren i högsta hugg. Förtusan vilken frilla han har! Men.. Ser ju ut som sångaren i Uriah Heep?? Det får man inte säga högt, han blir vansinnig.. haha) :D

 

CIMG3896_zps0d8ecdb1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Svetsfogen är helt okej, han provsvetsade på en likadan "provbit" som vi sågade isär för att se genombränningen på innan han började.

 

(bilden nedan på en färdigsvetsad bit fram)

 

CIMG3898_zps2fce566b.jpg

 

 

 

 

 

 

 Färdigt.

Målade med Hammerite blanksvart hammarlack, som är min favorit på terrängbils-delar. Tålig och tjock färg.

 

 Testade med mina gula förzinkade stålschackel för att se hur det blev. Dessa såg bra ut, men pallar bara 6 ton..

 

(bild nedan visar färdigmålat fäste och provmontering av gult schackel)

 

CIMG3900_zps8cdb6fd2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 När jag sedan upptäckte att likadana lyrschackel i rostfritt stål klarar 9 ton, och dessutom var mycket snyggare (och givetvis dyrare) så valde jag sådana istället, och dessa sitter på bilen nu. :)

 

(bilden nedan visar färdigt resultat framifrån med mina rostfria schackel, glömde fota bakifrån..)

 

CIMG3918_zps17ef8ec4.jpg

 

 

 

  OCH..

..den som tittar noga, ser att det sitter nåt konstigt innanför framhjulen :wub: . Mer om det i nästa tråd. :P

 

 Tack och hej.  /svana

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stiligt!

Inte för att vara en tråkmåns.... Men är de schacklarna klassade?? Jag skulle inte chansa ;) Klassade kostar mer, men som du själv skrev så får det inte lossna :)

 

Exakt rätt tänkt.

 

 Dessa har en brottgräns på 9000kg, vilket låter bra. Dock inget jag litar på.

Därför används dessa bara av mig själv, med sunt förnuft.

  Mest för att blocka winchen som drar 6 ton enkel part, och då blir ju kraften aldrig mer än winchkapaciteten. .

 

 Och pajjar det i ett läge när man satt ett kastblock i schackeln, så drar den i väg åt rätt håll, alltså från bilen där man står och framåt.

 

 Men det får naturligtvis aldrig ske ändå. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt. Bra tänkt att sprida ut punkterna.

Inte bra när det ser ut så här Då är det inte schaklet det brister i.

2011-10-02 13.06.06.jpg

 

Man får tänka på vad man gör när det är tyngder på.

Har också börjat gå över till de rost fria, visst ca 110 kr dyrare st, men klart värt att ha det där lilla extra.och det är ju inga stora slantar som skiljer egentligen

Klassningen Biltema gör litar inte jag heller på, men det ger en liten mer trygghet att använda de kraftigaste de har.

 

Naturligtvis borde man ha klassade saker, men som Svana skriver, det är för hobby bruk, och det är så mycket annat man använder som inte skulle vara godkänt ute i verkligheten. Jag kasserar mina stroppar när "JAG" bedömer dem dåliga, eller använder de till saker som inte kräver så mycket som tex bogsering. inte när någon myndighet säger att dem är det

Det jäkliga är väl att man använder de alldeles för länge ändå, på en noggrann arbetsplats skulle de åkt till bränn ugnen långt innan mina gör det.

Sen går det ganska stora troppar innan man är uppe i 9-10 ton, så schaklet är nog inte alltid den svagaste punkten när man håller på tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt Hasse.. det är just denna bild / film som fick mig att fundera på vilka enorma krafter det igentligen blir..och jag bestämde att bygga lite.

 

  (inget ont om bildexemplet, både jag och Hasse och fler av er vet var bilden kommer ifrån, och dessa killar kan det här med bärgningar. Jag vet att denna bärgning gick perfekt.. 

Så inga påhopp på något vis, bara ett bra exempel på bild i ämnet..)

 

 

 Med flera olika dragpunkter i fordonet kommer risker minimerats,  dock finns det ALLTID risker vid mycket energi och krafter..spelar ingen roll hur försiktig man är.

 

Jag tror oxå att det är bättre för ramen att slippa få all belastning på ett och samma ställe, och istället sprida ut punkterna.

Mina schackel har jag byggt just för sådana här tuffa tillfällen.

 

Vi får se hur länge det tar innan dem behöver komma till användning :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt rätt tänkt.

 

 Dessa har en brottgräns på 9000kg, vilket låter bra. Dock inget jag litar på.

Därför används dessa bara av mig själv, med sunt förnuft.

  Mest för att blocka winchen som inte drar mer än 6 ton enkel part, och då blir ju kraften aldrig mer än halva winchkapaciteten. Och minskar ännu mer för varje gång man blockar wiren givetvis.

 

 Och pajjar det i ett läge när man satt ett kastblock i schackeln, så drar den i väg åt rätt håll, alltså från bilen där man står och framåt.

 

 Men det får naturligtvis aldrig ske ändå. :angry:

Mja, hur tänker du nu? Kraften i shacklet blir ju samma som vinchens kapacitet om du sätter blocket vid ett träd, kraften på trädet blir dock dubbelt.

altså, 6t i vinschen, 6t i schacklet och 12t i trädet.

post-6615-0-26936000-1383729910.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, hur tänker du nu? Kraften i shacklet blir ju samma som vinchens kapacitet om du sätter blocket vid ett träd, kraften på trädet blir dock dubbelt.

altså, 6t i vinschen, 6t i schacklet och 12t i trädet.

attachicon.gifblock.jpg

 

 Tackar..

Tänkte ju bakvänt, att någon annan winchar mig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen kritik åt något håll men tänkte bara förtydliga lite ;)

Jag är säker på att många vet detta redan, men inte alla ;)

 

Klassade lyft grejer i metall brukar ha en säkerhetsfaktor på fyra. Alltså ett 1-tons schackel har en brottgräns på 4-ton. Mjuka lyft grejer så som t.ex. Rundsling har en säkerhetsfaktor på sju(!). Så ett 1-tons sling har en brottgräns på 7-ton.

 

Ofta ser man att folk sätter ett rundsling i två punkter i bilen. T.ex. i de två fina schackel som Svana nu har monterat på sin bil. Detta för att sprida belastningen på två punkter, och det är jättebra. Men se till att rundslinget är tillräckligt långt. Är det för kort så kommer belastningen på de två punkterna att öka, istället för att minska! Vinkeln på rundslinget ska vara mindre än 90 grader i den punkten där ni kopplar vinschkroken eller vad ni nu drar med. Lite krångligt att förklara... Men ni förstår nog vad jag menar ;) om rundslinget är jätte kort så kommer ju rundslinget att försöka dra schacklen i sidled....

 

Tänk också på att rundsling tar stryk av uv-ljus. Så om ni får rundsling av den snälla lastbilschauffören som har haft sina rundsling hängt bakom hytten på sin lastbil i flera år, så är dom inte lika starka som när dom var nya. Jag menar inte att ni måste köpa ny rundsling och gömma undan dom för solen. Det kan ju vara rätt cool att ha ett rundsling monterat på bilen ;) Men tänk på att rundslinget försvagas i solen :)

 

Med bästa hälsningar,

//Fredrik

Som bärgar endel på fritiden ;)

Och lyfter tunga grejer på jobbet ;)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta ser man att folk sätter ett rundsling i två punkter i bilen. T.ex. i de två fina schackel som Svana nu har monterat på sin bil. Detta för att sprida belastningen på två punkter, och det är jättebra. Men se till att rundslinget är tillräckligt långt. Är det för kort så kommer belastningen på de två punkterna att öka, istället för att minska! Vinkeln på rundslinget ska vara mindre än 90 grader i den punkten där ni kopplar vinschkroken eller vad ni nu drar med. Lite krångligt att förklara... Men ni förstår nog vad jag menar ;) om rundslinget är jätte kort så kommer ju rundslinget att försöka dra schacklen i sidled....

 

Jo, det blir ju extrem påkänning för schacklarna om man kopplar galet...

image.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Hmm.. tror mig hört nåt rykte att Photobucket lagt ned.. tyvärr försvann alla bilder för gott då.

Biltema hade dessa stora schackel som jag använder.. men har av okänd anledning upphört att sälja just dem största modellerna.

Som vanligt när man hittat nåt bra, då försvinner dem ur sortimentet!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte samma som Svanas men jag skaffade dessa:
http://www.umeaoffroad.se/products/a6-5t/

 

Något nytt är syntetiska schackel, har nog större problem med vassa metallkanter på krok eller ögla i chassit (tyo som Svana svetsat på) som riskerar att skära in i schacklet, men annars om man bara ska koppla ihop stroppar är det ju kanon att inte behöva hänga på en stor metallklump. Dessa fans inte i shoppen när jag bestälde sist så har inte testat själv.

 

http://www.umeaoffroad.se/products/syntetiskt-schackel-11-ton-brottgrans/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Are my pictures still safe?

Yes! All your photos are still available by logging into your Photobucket Account. Photobucket has only restricted the ability to view your photos on 3rd party sites.

 

Can I download my Photos?

Absolutely, at any time. It is an easy four step process:

Step 1. Login to your Photobucket Account

Step 2. Navigate to your library page

Step 3. View a photo and click the download button

Step 4. The picture will be saved to your computer

 

 

 

Sen är det bara att ladda upp bilderna direkt här på forumet.

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Alla Svans bilder är borta

 

2: Var/hur får ni tag på era rediga schackel? Jula och Biltema har bara små grejer.

ex vis Swedol har, tänkt o köpa "Grävmaskinskrok" o svetsa på kofångaren. Brukar köra med dragkroken som lunningsbalk o den e inte optimal...

 

 

http://www.swedol.se/sparrsats-gravmaskinkrok.html

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Are my pictures still safe?

Yes! All your photos are still available by logging into your Photobucket Account. Photobucket has only restricted the ability to view your photos on 3rd party sites.

Can I download my Photos?

Absolutely, at any time. It is an easy four step process:

Step 1. Login to your Photobucket Account

Step 2. Navigate to your library page

Step 3. View a photo and click the download button

Step 4. The picture will be saved to your computer

 

 

 

Sen är det bara att ladda upp bilderna direkt här på forumet.

 

 

Låter lätt men i verkligheten är det ett stort jobb.

Bara att spara ner ca 100 foton, eller hur många man nu har, och lägga in dem på tgb.net är ett tidskrävande jobb. Lägger du dessutom till att det är ett rejält detektivarbete för att lura ut vilken bild som hör hemma i vilket inlägg, tråd o.s.v så blir det nog så att det tyvärr inte blir gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lätt men i verkligheten är det ett stort jobb.

Bara att spara ner ca 100 foton, eller hur många man nu har, och lägga in dem på tgb.net är ett tidskrävande jobb. Lägger du dessutom till att det är ett rejält detektivarbete för att lura ut vilken bild som hör hemma i vilket inlägg, tråd o.s.v så blir det nog så att det tyvärr inte blir gjort.

Har de inte kvar samma filnamn? Borde inte vara några problem att scripta om det vore så. Har dock aldrig haft konto på sidan, så vet inte hur det ser ut. Är annars frivillig på att hjälpa till.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...