badboysclub Postad 4 November , 2013 Rapport Share Postad 4 November , 2013 Hejsan har kopplat in en biltema varvräknare i min valp 62a med b20 men den visar på tok för högt varv? På tomgång ligger mätaren på ca 2300 varv. Har även provat med en mätare från auto gauges men samma resultat där! Kan det vara nå fel på tändsystemet åt mig?? Har kopplat en kabel från tändlåset, en jord i karossen, samt en kabel till tändspolens minusanslutning. Nån som har nån susning om vad det kan vara för fel? Mvh Micke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 4 November , 2013 Rapport Share Postad 4 November , 2013 Låter skumt men ja tror de finns en knapp på din mätare där du ställer 4,8 eller 8 cylindrar,hur står den nu? har 12 eller 24 volts elsystem? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
badboysclub Postad 5 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2013 Det är 12 voltsystem. Och knappen är rätt inställd. Ändrar man cylinderantalet så ökar eller sänks varvet på mätaren något Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 5 November , 2013 Rapport Share Postad 5 November , 2013 Men....ska inte varvräknaren in på + tändspolen?? eller minns ja fel.. Du kan väl även kolla över jordpunkten kankse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
badboysclub Postad 5 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2013 Enligt anvisningarna som följde med båda mätarna ska don kopplas på minus. Fick absolut inte kopplas på plussen kan det var nå knas med tändspolen? Men bilen går ju bra så tycker inte det heller Ska se om ja kan koppla in den på farsan valp ikväll å se om det blir nån skillnad där Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sören Postad 5 November , 2013 Rapport Share Postad 5 November , 2013 Det är ju brytarna som ger inpulser som varvräknaren räknar, så kabeln ska sitta på den sida som har en kabel mellan tändspole och fördelare. Om du har ett brytarlöst tändsystem kan de ha något med de att göra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
badboysclub Postad 5 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2013 okej nej nåt brytarlöst har jag inte. Ska hem å kolla ikväll då. vad jag minns så satt det bara en kabel på varje anslutning på tändspolen, ingen mellan spolen å fördelaren förutom tändkabeln då Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 5 November , 2013 Rapport Share Postad 5 November , 2013 Kan hende tändspolen din er montert motsatt, dvs tenningstrøm inn på minus og stifter koblet til +. Hvis så og du kobler värvreknaren til minus, vil den antaglig fange opp forstyrrelser fra generatoren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
badboysclub Postad 5 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2013 okej ska mäta ikväll å se vilken anslutning det är 12v på hoppas det är nå sånt simpelt fel! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sören Postad 5 November , 2013 Rapport Share Postad 5 November , 2013 På tändspolen finns 2 st svagströmskontakter och en starkström till tändstiften. svagströmsuttagen är märkt: 1 eller + som ska gå till fördelarens kontakt på sidan och sammankopplade med brytarna. Dit ska kabeln från varvräknaren gå. De andra svagströmsuttaget märkt med 15 eller - ska få ström från tändlåset när du vrider på tändningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
badboysclub Postad 5 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2013 Kollade nyss å det satt fel, monterat som sören beskrev men mätaren beter sig likadant:-( 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 5 November , 2013 Rapport Share Postad 5 November , 2013 Jag har brytarlöst system på min C202 och varvräknare från Biltema så det är nog inte problemet. Har inte koll på vilket stift på spolen den sitter just nu, kan återkomma när jag har tittat efter. Försökte få fram kopplingsschemat från Biltema, men PDF filen gick inte att öppna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
badboysclub Postad 7 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 7 November , 2013 Ska prova koppla in en vdo varvräknare som setat i en 140 å se vad som händer Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 7 November , 2013 Rapport Share Postad 7 November , 2013 På tändspolen finns 2 st svagströmskontakter och en starkström till tändstiften. svagströmsuttagen är märkt: 1 eller + som ska gå till fördelarens kontakt på sidan och sammankopplade med brytarna. Dit ska kabeln från varvräknaren gå. De andra svagströmsuttaget märkt med 15 eller - ska få ström från tändlåset när du vrider på tändningen. Nja, det där blir nog fel. Det är tvärsom. + eller 15 skall det kopplas in tändningsström på. 1 eller - skall kopplas en kabel till brytaren i fördelaren. Det är också på 1 eller - man skall koppla in signalkabel till varvräknaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
badboysclub Postad 7 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 7 November , 2013 Spelar ingen roll hur ja kopplar på tändspolen, bilen går lika bra på båda sätten å varvräknarna funkar lika dåligt. Och Vdo mätaren var helt död:-( Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
badboysclub Postad 9 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 November , 2013 Provade koppla in den på pappas valp, likadant där. Kopplade den på 940in så fungerade den så är ju inget fel på mätaren iallafall. Nån som har nån ide?:-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 9 November , 2013 Rapport Share Postad 9 November , 2013 Ja det jag kan komma på är om du har något motstånd eller avstörnings utrustning på valparna, Går ena kabeln till tändspolen genom en vit porslins klump , med kontakter på i vardera ända, ? Kommer inte på vad de heter nu, men om det sitter sådana kan det vara orsaken till att det inte vill fungera på valparna, jag skall kolla på valpen på måndag hur det ser ut, var nog lite för länge sedan jag pillade på just det på dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 9 November , 2013 Rapport Share Postad 9 November , 2013 Litt søking på nettet viser at det kan være nødvendig med et filter på varvräknarens signalkabel mot tändspolens minusanslutning. Filteret kan være en 10KOhm 1/2Watt motstand eller (ofte med mer hell) en 1Amp 600Volt diode. Egnede dioder kan f.eks være 1N4005 eller 1N4010. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.