Gå till innehåll

Svanas "spiralfjäder projekt" tgb131


Svana

Rekommendera Poster

I helgen tyckte jag det var en oljepöl under framaxeln. Usch tänkte man då, såg inge skoj ut..

 

  Visade sig som tur är bara vara en stötdämpare som gett upp.

Men när jag ruskade på bilen märkte jag att bilen inte reste sig upp igen efter att man gungat ner fjädringen fram. Jag tog tag i fram stötfångaren och lyfte upp bilen 3-4cm till..

 

 En snabb huvudräkning gav att med winchen fram med wire och fästen på 50kg, och en tung chaufför innebär negativt för dessa gammla orginal bladfjäderpaket.

 

 

 

Jag har oxå läst om detta med spiralfjädrar som många redan byggt dit, och jag blev seriöst sugen att testa det jag med.

 

Jag forskade lite här i trådarna på tgb.net och såg att man rekommenderade bakfjädrarna från Volvo 740, Volvo 142 eller Volvo S/V40. Spännande.

 

 Det blev genast en resa till Biltema.

Vanliga oturen för mig, att Biltemas billiga 740-fjädrar hade utgått, och S/V40 fjädrarna var slutsålda..

 

Kollade då den dyrare nya varianten till 740..fanns bara en kvar på hyllan. 

 

FAAN!!

 

 Men jag tog 740 fjädern på hyllan och började jämföra lite. Eftersom någon skrivit att dem tyckte 740-fjädern var lite hård, tänkte jag att jag leter en fjäder som är så lik som möjligt men kanske lite mjukare.

 

PLING PLING!! Där framför ögonen stod dem.. två stycken fjädrar Biltema art.nr 67-525 VW Passat kombi (bak) årsmod.88-92 359kr/st. 

 

Identiska som volvo 740-bakfjädern, men med lite tunnare tråddiameter. Hade inget att mäta med men ögonmåttet räckte för att se detta.

 

 

 

 

 

Väl hemma igen lyfte jag upp bilen i ramen, för att ta av hjulen.

 

Började sen med att med hylsa och förlängare skruva bort genomslagsgummit, sitter som tidigare nämts med en UNC-skruv i mitten högt upp i gummit, inga problem att komma åt. Ena sidans skruv hade rostat lite och tvärnöp efter några varv, men envishet och smörjspray löste detta :P .

 

(bilden under visar hur det ser ut där genomslagsgummit sitter orginal, och där fjäderns lilla ände skall skruvas fast snart..)

 

CIMG3911_zpsc656bf71.jpg

 

 

 

Den lilla styrningen som sitter på bilen i form av en tapp som är 13mm hög och 20mm i diameter tyckte jag var perfekt att använda som en styrning till fjäderna lilla ände.

 

 Jag satte igång och svarvade en liten kuts som passar exakt i fjäderns lill-ände, med en bricka på så fjädern inte kan krypa ur.

  Kutsen fick också invänding styrning som passar exakt på tappen där genomslags gummit satt fäst tidigare.

 

 

(bilden nedan visar gamla gummit, och jämför den med min nya kuts till fjäderns lilla ände, som skall sitta uppåt på bilen.)

 

CIMG3908_zps5d443cdf.jpg

 

 

 

 

 Kutsen svarvades ganska kvickt ur några spillbiltar jag fann på jobbet, i nåt lättbearbetat automatstål. Brukar rosta som attans, men jag målade senare delarna med blanksvart hammarlack efter att dem var monterade.

 

 (bilden nedan visar närbild på övre lilla kutsen)

 

CIMG3907_zpsc1e2cdf3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 Det nedre fästet blev enkelt.

Hittade ett bra rör-ämne först, men insåg att det kommer bli fyllt med lera och fanstyg varje skogstur och det kan vara svårt att få rent trots högtryckstvätt.. började istället leta efter en stång.

 

  Här tog jag en bit stångmaterial 2541, som är segt att svarva i som satan! Ångrade materialvalet men tog det lite lugnt och stressade ner lite, då gick det bra att svarva iaf.

 

 Denna svarvades till fjäderns stora ändes innerdiameter, minns inte men omkring 95mm var det nog, och det blev några tiondelar under fjäderns mått för att inte fjädern skall knarra och ha sig, jag gav den alltså lite utrymme att gnida på.

 

Längden bestämdes till 25mm, ungefär 2 nedre första fjädervarven, så den ligger stadigt på plats sedan.

 

 Denna större bit fasades i övre änden för fjädern skull, och i nedre änden för att få gott med utruymme för en svetsfog.

 

 

 Den placerades i mitten av tallriken på axeln, tallriken som möter genomslagsgummit i orginal versionen.

 

Sedan svetsade jag dit biten på tallriken, inte mer fog än att den går att demontera med kapmaskin om man ångrar sig i framtiden. Men den må svetsas starkt, och jag valde 3 längre punkter i jämn delning runt, och med MAG-svetsen med lagom svetsström :) .

 

(bilden nedan visar att jag svetsat fast undre fästet. Tänk på att fjädern skall få plats vid svetsfogen, något jag höll på att missa. Slipmaskinen fick rädda situationen på första svetspunkten.. haha)

 

CIMG3909_zps63d3fbe1.jpg

 

 

 

 

 Sedan användes fjäderspännare, två stycken till antal för att spänna ihop fjädrarna för att få dem på plats. Ett riskfyllt moment, havererar en sådan eller hoppar loss, kan man dö.

 

 Jag fotade tyvärr inte detta moment, men jag gör alltid så att jag lägger fjädern på golvet när jag spänner åt skruvarna. OM något illa inträffar far hellre fjädern in i fotknölen eller in i en vägg i verkstan, än att det far upp i huvud, mage eller ansiktet. :(

MAN MÅSTE IAKTA STOR RESPEKT ATT ARBETA MED BILFJÄDRAR!!

 

 

Nåväl. Nu när fjädern är ihoptryckt ungefär till sin halva längd, lossade jag nedre stötdämparinfästningen och tryckte ned axeln ännu en bit.

 På vänstersidan (förarsidan) blev det lite tight med mina boms slangar där.

Ni som minns mitt styrservobygge, kanske oxå minns att jag flyttade ett par bromsslangar bakåt längs ramen..dessa blev lite korta nu märkte jag.

 Men med försiktighet fick jag ändå precis in fjädern mellan övre fästet och hjulaxeln.

 

 I detta lägge, när fjädern fortfarande är ihoptryckt och glappar mellan fästena på bilen, passade jag på att pilla in övre kutsen i spiralen och upp i fjädern lilla ände, och pillrigt blev det att få dit skruven med sin orginal låsbricka som satt där tidigare. Men det gick bra. Nu vred jag fjädern som jag ville ha den och drog fast skruven med en blocknyckel.

  Nu sitter fjädern alltså fast i överkant.

 

 Då var det bara att släppa på fjäderspännarna igen, och låta fjädern sjunka ned runt sitt nedre fäste.

Här räcker det att fjädern bara ligger och trycker nedåt, för i det spännet den har kan den aldrig i helv..., --- , kan den aldrig någonsin hoppa ur sitt läge :)

 

  Dessa bilder som kommer nu är på färdigt resultat enligt instruktionerna ovan. Jag har dessutom kladdat på min älskade Hammarlack här, och jag tycker det ser bra ut efteråt.

 

(bilder nedan på färdigt resultat, bilen fortfarande upplyft på domkraft i ramen.)

 

CIMG3924_zpsa44fd0bb.jpg

 

 

CIMG3925_zps5b74cffd.jpg

 

 

CIMG3927_zps1f135130.jpg

 

 

CIMG3929_zpsd4e30007.jpg

 

 

CIMG3930_zps58ffc58d.jpg

 

 

 

 

 

 Första intrycket blev direkt när bilen ställts ned på golvet i verkstan igen.

 

Jag hade ett par mätpunkter som jag mätte mellan verkstadsgolvet och upp till överkant på framstötfångaren.

För säkerhets skull, gjorde jag exakt lika som jag gjorde innan jag mätte mina mått före projektets start.

 

Jag körde ut bilen, bromsade några kraftiga inbromsningar så fjädrarna fick röra sig lite, och sedan backade jag in på exakt samma ställe som bilen stod på vid första mätningen.

 

 Mätning orginal mellan verkstadsgolvet till övre kant på framstötfångaren:   vänster sida = 91cm

                                                                                                                                     höger sida = 93cm

 

                                 Mätningen nu MED spiralfjädrarna:      vänster sida = 101cm

                                                                                                   höger sida = 102cm

 

      

Helt otroligt, jag har alltså höjt bilens front med 9-10cm!!! :P  :P  :P

 

Sedan när färgen torkat ordentligt blev det dax för testkörningen. Denna test gjordes lite hastigt alldeles nyss med lite tidbrist, och i regn och rusk. Därför har jag inte så mycket erfarenheter än.

 

 Jag märker tydligt positivt hårdare och mindre krängande kurvtagningar, hårdare i gropig asfalt men stadigare, och nu vågar man tom göra en undanmanöver för tex djur på vägen, som man aldrig ens hade vågat testa förut..

 

Jag har fotat lite på en sten som jag visat bild på tidigare.

Jag flexar i stort sett likadant, men den lättar lite på främre bakaxelns hjul, och jag har 3-4 centimeter mer marginal nu mellan framskärmkant och 37"-däcket. Positivt tycker jag då jag hört att däcket tagit i lite i skärmen tidigare.

 

 

Jag visar lite purfärska bilder här och nu, fotat i regn som jag skrev..

 

(bilder nedan visar flextestet på en sten, utanför Bilprovningen här i Nynäshamn) :)

 

CIMG3931_zps317d1364.jpg

 

 

 

 

 

(glömde mäta stenens höjd, men framhjulet är inte i luften utan står kvar stadigt på marken)

CIMG3933_zps2f83642b.jpg

 

 

 

 

 

(ganska cool bild, visar att det är lite positiv marginal mellan gummi och plåt. Bättre än tidigare)

CIMG3935_zps6e4172d6.jpg

 

 

 

 

 

(spiralfjädern gör ett bra jobb, trycker ner andra hjulet rejält)

CIMG3937_zpseb7b0d97.jpg

 

 

 

 

(..och denna bild gillar jag. Detta visar att fjädern faktiskt är ihoptryckt, och alltså fungerar som genomslagsgummit, dock hårdare!)

CIMG3939_zps2fbd2f80.jpg

 

 

 

 

 

  Slutligen till ett par bilder på plan asfalt.

 

 Jag ser med blotta ögat hur mycket mer luft jag har nu mellan däck och skärmkanter.

 Om jag minns rätt mätte jag till mellan 22-23cm mellan däck och framskärm på plan asfalt på dessa bilder  :P

CIMG3940_zpsbaefb9df.jpg

 

 

CIMG3941_zps817e4f9c.jpg

 

 

 

YES!! Det var allt för denna gång.

 

Finns fler trådar om liknande projekt, och det finns säkert olika delar , olika sätt att montera mm..

  Så här har jag gjort och det fungerade bra för mig iaf.

 

 Jag kommer troligtvis att komplettera denna tråd varteftersom jag ser fördelar / nackdelar i egna erfarenheter framöver, om något går sönder eller om jag inte tycker att detta är bra sen i skogen, kanske den är för stötig nu?

 

 Tack för ev. kommentarer, och fråga gärna om ni undrar något.

 

// Mvh Svana.

 

 

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Domkrafterna vet jag inte så mycket om, men dom är nyköpta av en CNC-maskin försäljare, och är väl en modernare variant av kärringdomkraft.

 Det sitter en fot eller kalla det för "klack" ända nere i golvhöjd när den är som lägst.

 

Vi har använt dessa att lyfta upp verkstadsmaskiner på maskinskridskorna när maskinerna skall flyttas. Tror dem är byggda för just sådant.

 

 Står märkt kapacitet 5ton / styck. :)

Fungerade jäkligt bra även till tgbn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till ett lyft för bilen, kanon bra beskrivet och väl genomarbetat som vanligt  :)

Ca 10 cm vad var det gjorde för mej också, och jag ångrar inte ett ögonblick att jag monterade spiralerna.

 

Du kommer snart märka att du har helt nya egenskaper i terrängen, jag upplever min bil som mycket stadigare utan att jag tappat rörligheten i axeln.

Eller fått några andra negativa saker ut av det, jo det skall vara att den del gnäller på att det är så högt att klättra in i just min bil då, om man jämför med en utan spiraler   ^_^

 

Trevligt när det kommer sådana bygg trådar, inget jätte projekt, men ändå väldigt intressant för många med trötta bladfjädrar, 

Att sätten vi bygger på är olika gör ju att det finns alternativ som funkar för alla :excl: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack kamrater för värmande kommentarer.

 

Jag blir så inne i skruvandet så jag missar att ta bilder..saknar bilder på flera olika moment, men jag ska bättra mig till nästa gång.

 

Brukar ha en tjejpolare som är med och sällskapar och fotar åt mig, men hon var på sån-däringa-halloween-fest-tillställning.. och jag blev själv i garaget.

  Kanske lugnast så också ibland :P .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

KONE skall ha en dubbelverkande stötdämpare som passar exakt, 

Nu var jag så snäll så jag skickade med 4 st helt ok dämpare när jag sålde min bil,

Dock kan jag kika på de lite sämre som är kvar om jag hittar något nr, på dem,

Möjligt att det blev några fina kvar i Olerum efter Christian sålde av sina bilar med, Vi byggde ju ett släp av en bakdel till en TGB 20, Då tror jag vi samlade på oss några extra dämpare i bra skick som kan ligga kvar, skall dit för att jag tog på mej att ansvara för en körning snart och ha info möte inför den körningen, 

kan se om det ligger några bra begagnade där om intresse finns.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ni satt fjädrar fram varför inte bulta dit ett genomslagsskydd på den svarvade biten som centerar fjädern,  skulle man av misstag åka i högre fart över ett fartgupp så slipper man ju risken med att få den där värsta knäcken i axeln.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ni satt fjädrar fram varför inte bulta dit ett genomslagsskydd på den svarvade biten som centerar fjädern, skulle man av misstag åka i högre fart över ett fartgupp så slipper man ju risken med att få den där värsta knäcken i axeln.

Jag har försökt att köra hårt men har ännu inte komprimerat ihop fjädrarna max,så jag struntade i genomslags stopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr brukade även besiktning gnälla när genomslagsskydd saknades, kommer min köras några år till (vilket inte är troligt)  så blir det spiraler fram och lämpliga genomslagskydd ligger sen länge på reservdelshyllan.  Min rullar ju med nästan max belastning på framaxeln med den framflyttade tyngre dieselmotorn så det är ditplockat rätt många extra blad och jag är säker på att spiraler ger betydligt bättre komfort, hårda bladfjädepaket blir rätt stötigt.

 

Bra och beskrivande tråd på ombyggnaden  :excl:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack eile, det är exta stort att få en tumme upp av en erfaren man som dig. :)

 

 Jag har ju inte besiktat såhär ..det borde jag väl skrivit redan i första raden i tråden. Men visst kan du mycket väl ha rätt när dem ser detta.

 

När jag bygger , oavsett vad, så försöker jag alltid sträva efter att :   1): bygga så fint så det inte ens syns, eller iaf inte ser hemgjort ut.  

                                                                                                            2): Alltid bygga så man lätt kan återställa till orginalskick igen i framtiden.

 

  Dock ska rätt vara rätt. Kanske får modda dit en genomslagskydd för syns skull sen när orken finns.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog stämma när man funderar närmare på det, finns ju inga genomslagsskydd på bilar med fjäderben så kravet måste ha plockats bort.

 

ang att få lyft bak så ligger bakaxeln under fjäderpaketet  och man har blad från ett paket där axeln ligger över tex framaxeln så är dessa blad mer krummade och lyfter rejält om man läger in ett sånt blad i bakpaketet.

 

Fram går att få lyft med att lägga i något extra av mellan långa bladen, varken de längsta eller de kortare lyfter något.

 

Men spiraler bör ju ge en mer progressiv fjädring, styva blad ger styv och stötig fjädring upplever även att när blad plockades in fram på min att fjädringsgången/flexet utåt minskade rejält.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...