scania pickup Postad 26 Juni , 2015 Rapport Share Postad 26 Juni , 2015 Jo, nån form av indikator hade jag tänkt att ha. Det är nog det lättaste att fixa i sammanhanget. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 26 Juni , 2015 Rapport Share Postad 26 Juni , 2015 Håller med SBA111! Jag har både manuell och automatisk växling i firmans TGB40. Det var kul ett tag att växla manuellt och kanske lite lugnare för motorn att lägga i M3 lite tidigare, men jag kör aldrig på något annat än D. Det fungerar bra och jag har aldrig hört talas om någon som har kört sönder varken motor eller växellåda, vårdslösa beväringar undantaget. Det hävdas ibland att man skulle spara en massa bränsle genom manuell växling. Fan tro't. I teorin är det nog så om man varvar motorn lite mindre i steget H3 till M3, men hur stor del av körningen är det? Gissar att det finns avvikande meningar... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
yoda Postad 26 Juni , 2015 Rapport Share Postad 26 Juni , 2015 jag har vridströmbrytare 6 läges o sälja om nån är sugen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 26 Juni , 2015 Rapport Share Postad 26 Juni , 2015 Jag upplever det som irriterande när man kör på mindre vägar i ca 40-60 och den växlar upp och ner hela tiden mellan H3-M3. Det vore gött om man kunde ligga kvar på M3 även om farten går ner mot 40. Vid vilka hastigheter skulle M2 funka bra? Jag har fått för mej att den hamnar ungefär mellan H3-M3, men det kan vara ett önsketänkande. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Roadrunner Postad 29 Februari , 2016 Rapport Share Postad 29 Februari , 2016 Hei, Sorry for å ta opp en gammel tråd. Men driver å bygger en manuel styrbox. Har tatt utgangspunkt i "ricky" sin koblingsskjema på side 1 i denne tråden. Har prøvd å forbedre skjemaet litt. Har fått bygd en bryter hos Kraus & Neimer med sperre på revers og innfreste symboler på bryteren. Men det jeg lurer på er, om det blir rett å koble det slik: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 29 Februari , 2016 Rapport Share Postad 29 Februari , 2016 Ser OK ut vid en flyktig genomgång. Men varför reläer? Växlande strömbrytare kan ge önskad funktion direkt utan att gå via relä. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Roadrunner Postad 1 Mars , 2016 Rapport Share Postad 1 Mars , 2016 Ja det fungerer med vekslende brytere. Men relet til TS må være der for å få ut et +signal. Relet til Veg/Terreng er til at man bare kan velge Veg eller Terreng når gaspedalen er upåvirket. Relet for Aut/Man er fordi jeg har en nøkkelbryter som man kan ta nøkkelen ut av når den står i Aut. Det er fordi at det kan være fleire sjåfører som ikke er kjent med bilen/girkassen, som kjører den ut på oppdrag (Er en terrengberger). Skal prøve å montere boksen i dag Det kommer bilder seinere, hvis det fungerer... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Roadrunner Postad 1 Mars , 2016 Rapport Share Postad 1 Mars , 2016 Her er noen bilder. Blei ikke ferdig å koble idag, skal gjøre resten imorgen. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vaniljmunk Postad 28 Mars , 2016 Rapport Share Postad 28 Mars , 2016 Idag har jag totat ihop en egen manuell styrbox utgående från Plogmans ideer i denna tråd, den är inte riktigt klar eftersom kabeln tog slut men den bör fungera om jag förstått kopplingsschemat rätt. Dessutom har jag tillverkat ett avstick till kopplingsstycket i säkringslådan så att min box kan kopplas parallellt med ordinarie box. Jag har valt brytare med LED-indikator vilket medför att även ordinarie styrbox kommer att tända indikatorerna så att jag ser vad den håller på med. Jag får en sorts diagnostiklåda på köpet Styrboxmanuell 001.JPG Styrboxmanuell 002.JPG Ska bli kul att testa när jag får hem mer kabel. Ser bra ut! En fråga, när denna box är inkopplad (parallellt med den automatiska styrboxen?!) så ser du som sagt vad styrboxen gör med hjälp av dioderna. Men kan du när som helst växla manuellt eller har du någon brytare för att "byta" bort den automatiska styrboxen? Det jag undrar är om det går att växla manuellt samtidigt som styrboxen ger egen signal...vad händer då? Och vad är den röda tryckströmbrytaren till? Har själv kört 30:an till jobbet några pass och en morgon när jag skulle hem så var det som att bilen inte ville växla upp, efter att den blivit lite varmare så gick den fint igen. Så jag kollar möjligheter för att bygga en liknande manuell box med dioder just så man kan se vad den gör. I övrigt som vanligt trevlig läsning:) Dags för lite kaffe! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 28 Mars , 2016 Rapport Share Postad 28 Mars , 2016 Ser bra ut! En fråga, när denna box är inkopplad (parallellt med den automatiska styrboxen?!) så ser du som sagt vad styrboxen gör med hjälp av dioderna. Men kan du när som helst växla manuellt eller har du någon brytare för att "byta" bort den automatiska styrboxen? Det jag undrar är om det går att växla manuellt samtidigt som styrboxen ger egen signal...vad händer då? Och vad är den röda tryckströmbrytaren till? Har själv kört 30:an till jobbet några pass och en morgon när jag skulle hem så var det som att bilen inte ville växla upp, efter att den blivit lite varmare så gick den fint igen. Så jag kollar möjligheter för att bygga en liknande manuell box med dioder just så man kan se vad den gör. I övrigt som vanligt trevlig läsning:) Dags för lite kaffe! Min 30-bil beter sig lite konstigt och tappar drivningen helt plötsligt under färd. Jag brukade få stanna vid vägkanten och växla mellan väg och terräng nårga gånger så kunde jag köra någon km till innan nästa drivtapp Med den manuella boxen kan jag ta över och köra manuellt utan problem när boxen börjar konstra. Jag kör båda styrningarna parallellt och det har hittils visat sig omöjligt att skapa någon skadlig konflikt mellan dem Även om jag ibland varit obetänksam och ställt till det Orginalboxen verkar på många sätt idiotsäkrad 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vaniljmunk Postad 28 Mars , 2016 Rapport Share Postad 28 Mars , 2016 Min 30-bil beter sig lite konstigt och tappar drivningen helt plötsligt under färd. Jag brukade få stanna vid vägkanten och växla mellan väg och terräng nårga gånger så kunde jag köra någon km till innan nästa drivtapp Med den manuella boxen kan jag ta över och köra manuellt utan problem när boxen börjar konstra. Jag kör båda styrningarna parallellt och det har hittils visat sig omöjligt att skapa någon skadlig konflikt mellan dem Även om jag ibland varit obetänksam och ställt till det Orginalboxen verkar på många sätt idiotsäkrad Har några fler rookie frågor. Vart hämtar du strömmen ifrån till vippströmbrytarna? Av dina bilder ser jag någonting som liknar en säkringshållare på den röda kabeln, stämmer det? Står och funderar vilken väg jag bör grotta in mig på, en vridomkopplare eller vippströmbrytare... Hittade sådana här brytare från GB: https://www.baileconline.co.uk/collections/selector-switches-industrial/products/kraus-naimer-6-position-selector-switch-ca10-a233-600-e Enligt bilderna liknar dom ju dom som Plogman använde, 6 lägen, men är det "3 utgångar"? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 29 Mars , 2016 Rapport Share Postad 29 Mars , 2016 Har några fler rookie frågor. Vart hämtar du strömmen ifrån till vippströmbrytarna? Av dina bilder ser jag någonting som liknar en säkringshållare på den röda kabeln, stämmer det? Står och funderar vilken väg jag bör grotta in mig på, en vridomkopplare eller vippströmbrytare... Hittade sådana här brytare från GB: https://www.baileconline.co.uk/collections/selector-switches-industrial/products/kraus-naimer-6-position-selector-switch-ca10-a233-600-e Enligt bilderna liknar dom ju dom som Plogman använde, 6 lägen, men är det "3 utgångar"? Jag har en avsäkring på 4amp då jag tar strömm innan säkring på säkringspanelen. Jag kommer inte ihåg vilken säkring men vilken som helst som har ström när nyckeln är i duger. Jag valde vippbrytare då de är billiga och jag tycker vridomkopplaren är ful 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gagarin Postad 25 Juni , 2021 Rapport Share Postad 25 Juni , 2021 På 2013-12-26 på 18:15, plutten 68 säger: Jag tog bort styrenheten helt,ser inge behov av automatväxlingen. drar bara massa bränsle. Växlar helt manuelt iställe,sparar mycke bränsle Så här blev min tolkning av manuell växling 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 26 Juni , 2021 Rapport Share Postad 26 Juni , 2021 Intressant. Vill du dela med dej av vad du gjort . Säkert fler som är intresserade Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gagarin Postad 26 Juni , 2021 Rapport Share Postad 26 Juni , 2021 Jag har tagit bort min styrenhet helt. Utgick ifrån Plutten 68:s elschema men min omkopplare för växellägena har inte något backläge så den fick en egen omkopplare, den som sitter på mitten av plåten. Omkopplaren till höger om växelväljaren är för mekanisk växel. Grön och röd trycknapp för att välja väg eller terräng. Har kört med den en vecka nu och det fungerar bra. Finns dock en del kvar att göra under plåten, saknas helt förreglingar... Det går för närvarande att lägga i backen när jag kör full fart framåt vilket kanske inte är helt lämligt men det skall lösas med några relän. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.