Gå till innehåll

Problem med att fälla förarhytten


Rekommendera Poster

Sist jag skulle fälla förarhytten så gick det inte. Man kan pumpa tills man blir blå men det känns inte som det "tar emot" på rätt sätt, mest som man pumpar luft.

Jag har i alla fall noterat att det sitter pilar på pumpen så att man kan se åt vilket håll ventilen ska vridas, så man kan pumpa åt rätt håll  :blush:

 

Finns det möjlighet att lufta pump systemet, eller behövs det fyllas på kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du har en läckande tippcylinder eller något annat ställe där olja kan ha smitit ut.

Om inte pumpen har gett upp borde det gå att fylla i mer olja, möjligt att du får tvinga upp hytten för att komma åt. Alltså hjälpa till med något annat för att tippa upp den för felsökning.

Du skall inte behöva lufta de systemen om det är ett något vettigt system som sitter på dem.

 

Kolla sedan alla ledningar och slangar till cylindern, och även om det har läckt vid cylinder, ingen höjdare att inte få upp hytten när det behövs.

 

Vet ju att det dröjer lite innan du skall till bilen igen, så kolla igenom rep manualerna om du hittar något om just det hydrual systemet, så kanske du kan förbereda dej på vad som behövs göras,

Det är inte så lätt att felsöka om man ej är på plats själv  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man är på service skruvar dom alltid ur påfyllningspluggen för att undvika att det blir vacum i systemet.

 

Detta lär man sig av att dom ofta glömmer sätta tillbaks den och man upptäcker efter några dagar att bilen börjar bli lite oljeprickig på högersidan.

 

MVH Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag är ok med dubbelverkan (det finns t.o.m pilar på pump cylindern) och hytt låsen.

Jag ska försöka hitta igen i dokumentationen vad det står om luftning och/eller påfyllning, t.ex vilken olja som ska användas. Får verkligen hoppas att det inte är något annat fel  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyll på med samma sorts ATF olja som du har i automatlådan.

Nivån ska vara till nedre kanten där gängan för pluggen börjar.

Detta kollas med hytten nere! (Fyller du för mycket kommer överskottet

att tryckas ut genom en ventil i botten på pumpen)

Luftning sker genom att pumpa cylindern upp och ner med fullt utslag

några gånger.

MVH

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också titta längst ned på lyftcylinderns fot där den är infäst i rambalken. Där sitter en ventil som liknar den som sitter på en vanlig flaskdomkraft, som man öppnar för att sänka domkraften. Ventilen är till för att man ska kunna "nödsänka" hytten om pumpen fallerar. Om ventilskruven inte är åtdragen blir det inget tryck när man pumpar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Lyfter denna tråden igen...

 

Är det någon som har någon princip-skiss över denna hyttpump ? ?

Hittar inget i repboken.. ( kan ha missat.. )

 

Enl sid 771 i reservdelskatalogen så är det inte lätt att förstå den..

 

Det är hydraulolja i den. Påfylln.lock lätt igängat ett par gängor bara.

 

Testat att lossa anslutn på tippcyl och där kommer det olja och pumpen är då tyst och ok.

 

När man skruvar fast tippslangarna och pumpar så ser man oljenivån i behållarn gunga upp å ner..

Men det väser rejält i pumpen..efter ett par pumptag går den så lätt att pumphandtaget sjunker av egenvikten..

 

Jag var säker att det var packningen på pumpkolven men efter att jag rivit isär pumpkolven är jag tveksam till det..

 

Vore den packningen dålig borde oljan spruta efter pumpkolvet ut uppåt..

 

Funderar mera och mera om det är hyttkolven som är paj..

 

En detalj jag märkte var att fjädern under pumpkolven var riktigt riktigt tjurig att få upp...fick nästan gänga ur den...men som sprängskissen visar så ska den gå att ta ut åt det hållet... ? ! ?

 

Har gett upp nu för kvällen då jag har lyckats förlägga magnetpinnen på något bra ställe och inte kan få upp kulan för kontroll..

 

Tips och ideer mottages tacksamt !

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scanias hyttpump har en ställbar överströmningsventil som man når med en insexnyckel i hålet för oljepåfyllning.
Har varit med om att den har vibrerat upp med tryckförlust som resultat.
Kan även vara en färgflaga eller nått annat skräp som fastnat i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett steg fram...en hel dans bakåt ! :( :( :(

 

Hittade ingen ventil igenom påfyllnadshålet.

 

Packade om pumpkolven. Luftade ur och fick upp tryck så in i he###te ! !

 

80kg tryckandes på 1m långt rör men ingen rörelse på hytten :0 :0

 

Inget väsande mer..och vredet för att välja uppåt / nedåt gick knappt att vrida.

 

Testade att öppna ena röret under pumpdelen och en stråle stod ut där.

 

3ggr gick det att pumpa ur olja sen blev det cykelpump av pumpkolven igen... ingen minskning i behållaren..

 

Tog loss bägge rören helt under pumpen men det kom en svag svag rinnande som skiftade hål beroende på hur jag vred uppåt / neråt vredet...

 

Fortfarande cykelpump och svag minskning i behållaren..

 

Misstänker att det är någon kula som kärvar eller färgflaga som jävlas innuti.. :-( :-( :-(

 

Ger upp nu inför bilens ivägresa men blir nya krafttag när den kommer tillbaka.

 

Då blir det att riva ner och isär hela pumpdelen för noggrann kontroll och rengörning !

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...