Gå till innehåll

bromsar så går framhjulsdrivningen in problem


räsertgb

Rekommendera Poster

Hej jag har börjat få ett problem på min 20 bil när jag bromsar så går framhjulsdrivningen in

det verkar inte vara elektriskt,och man hör inte att det läcker någonstans

Vad kan det vara?

 

Det är väl så att den är konstruerad så den ska koppla in framaxeln vid inbromsning.

Jag har kopplat förbi detta på min mao slutit krettsen (kontakten vid bromscylindern)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en normal funktion. Aktiveras av en tryckkontakt på bromsröret ovan pedalstället.

Sen om man vill ha det så eller inte har dryftats några gånger här på forumet. Själv har jag valt att koppla ur funktionen så som B2600 skrev

 

Kollas enkelt genom att du sätter på tändningen och trycker kraftigt på bromsen, pyser det då ur vakumventilen för inkoppling av framhjulsdriften så fungerar systemet som det är konstruerat.

Vakumventilen sitter bakom passagerarstolen på utsidan karossen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med korrekt justerade bromsar vill jag påstå att inkopplingen knte märks mer än att ventilen pyser. Problemet uppstår vartefter bromsarna slits, det är ju manuellt justrade bromsar som kräver undrhåll titt och tätt.

 

Jag använde "Sams Metod" ett par gånger på mina bilar för ett par år sen (sök på forumet) och de närmaste typ hundra-tvåhundra milen var bromsarna RIKTIGT trevliga och framhjulsdriftens inkoppling märktes knappt alls. Men det finns en faktor till och det är däckslitaget. Har man olika slitna däck fram och bak så snurrar kraftuttaget till framaxeln olika fort jämfört med bak och inkoplingen blir mer kännbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...