Gå till innehåll

Hytt lyft med egen kran

Rekommendera Poster

Fram emot sommaren måste trupphytten tas av inför studentkörningarna. Kanske tidigare för skicket på den inte är det bästa. Det jag funderar på är om det skulle vara möjligt att lyfta av den med min egen lilla kran?

Viktmässigt är det väl ungefär ok, hytten väger väl runt 500 kg och det klarar ju kranen. Däremot är den ju svår för kranen att nå där den står längst fram på flaket, vad göra?

Idealet vore om man kunde komma på ett sätt att flytta hytten närmare kranen medans den fortfarande är på flaket, typ att lyfta upp ena sidan i taget på hytten (med något  :unsure: ) och lägga under någon sorts rullar eller liknande. Kanske en vanlig pall lyft truck eller något?

Hemma i huset kan man ju lägga en matta under tunga möbler och dra dem över golvet, fast flaket kanske inte är tillräckligt "glatt" för att det ska gå?

Finns det några lämpliga nedfällbara hjul system man kanske skulle kunna skruva fast i varje hörn på insidan av hytten?

Det kanske behövs en domkraft för att lyfta en del av hytten i taget och sedan fälla ner respektive hjul. Men det vore ändå ganska praktiskt  B)

Några idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat vad jag vill ha:

Jacking Castors

Synd bara att priserna är lite häftiga, speciellt som de knappast kommer att användas så ofta   :unsure:

Så var kan det finnas begagnade?  ;)

Tanken var att såna här skulle kunna monteras på insidan av väggen i varje hörn av trupphytten. När det är dags att flytta på den så jackar man upp hytten på sina hjul, rullar den lite bakåt på flaket och lyfter sedan av den med kranen. Sedan kan man ju fortsätta att rulla runt den till någon lämplig uppställningsplats  B)

Tydligen går det också att få dessa med fast infästning (ingen Swivel), vilket kanske är bra om man ska rulla omkring på flaket  :blink:

Länk till kommentar

That's a really good idea, and cheaper   ;)

Now, about those scaffold poles...  :unsure:

Luckily my crane is working so the next thing is to figure out how to attach it to the cabin. There are lift loops on each corner of the roof, so perhaps some straps should be ok? Hopefully the side forces won't get too strong for them?

I'm not quite sure if the crane is tall enough and has enough reach to be able to lift the cabin. Intuitively it feels like it should but I will sketch it out to see if it makes sense...

Länk till kommentar

Having checked the operators manual it should be easy for the crane to lift the troop cabin. There is more then enough reach, height and strength to cope  B)

Sorry, I don't think it's possible. You need a lifting device or really long cables to not bend the lift loops. Usually you are not allowed lift the loops

with more than 45 degrees cable. And these are just bolted into thin sheet metal, so probably max 30 degrees.

And in both cases you need to extend the crane more than maximum, and then you don't have the lifting force instead.

When I bought mine, the seller lifted it with long cables and wooden spreaders. And still the loops were bent.

Sorry to be pessimistic.

/Stefan

Länk till kommentar

Well, I was going to use the approach from the handbook, with the plank through the whole cabin and basically lift the plank which lifts the roof, not the hoops.

If the cabin can be moved close enough to the crane (which is where the scaffold poles come in) the crane can reach up more then 4 meters, which sounds like it should be enough for some decent angles straps?

Even in it's most stretched position I think it still lifts 700+ kg, which should also be enough?

Länk till kommentar