Gå till innehåll

Däck storlek


Rekommendera Poster

Vad är egentligen däck diametern på TGB 30 däcken, i tum?

 

Manualen verkar säga Michelin 1400 R20 XL, menas då 1400 mm, dvs c:a 55 tum?

Men det är ju 20 tums fälgar så måste vara för någon utländsk marknad (manualen är ju på engelska också), men det kanske är samma diameter på Trelleborgarna?

 

Hmm, i andra Google länkar beskrivs Michelinarna som 48 tum, undrar vad som gäller, specifikt för Trelleborgarna?

 

Det vore helt enkelt intressant för att kunna förstå när däck storlekar jämförs med diverse andra fordon på forumen...  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Jag har förresten ett TGB30-hjul (fälg med monterat däck) som stått väldigt länge utomhus. Militärgrön fräsch fälg, men däcket verkar hårt och gammalt.

 

 Kom och hämta det, 400kr.

 

Annars kommer det skrotas vid nästa storstädning.. :(

  Finns hos mig i Nynäshamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, jag har 5 fina däck. Jag har också lärt mig att det skulle kosta Mycket mer i Diesel för att köra och hämta däcket, än vad däcket själv kostar. Från Örebro - Nynäshamn, för 4 liter milen  :wacko:

 

Men du kan ju smita ut och mäta hur stor diametern är   :P

Och sedan slänga upp det i Sälj sektionen  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att svamla så skulle nog jag vilja påstå att det är väldigt få däck som man skriver ut hela storleken på på däcket. 

 

Minns inte riktigt nu men på TGB40 i svenska försvaret satt det väl 400 breda däck och något lägre profil.

 

Tror inte du har den storleken på din bil som du ser i texten men kan försöka kolla imorrn om du vill.

 

Första siffran på däcket är hur bred anläggningsytan / däckmönsterbredden är i mm / tum.

( TROR det skall stå 14.00 i din text..)

 Finns det / och en siffra efter det så är det däckets avstånd / höjd från fälgkanten och till mönstret räknat i procent av däckets bredd. 

( "Standardhöjd" på personbilsdäck är ca 82% och skrivs därför inte ut på däcken. vet ej vad det är på lastbilsdäck.. )

 

R står väl för att det är en Radial-stomme i däcket ( Hur dom har lagt ståltrådarna som är ingjutna i däcket )

 

Och sista siffran är tumstorleken på fälgen.

 

Tex ett personbilsdäck 205/50R16

205mm bred anläggningsyta.

Däcksidans höjd är 50% av mönstrets bred.

16 tums fälg.

 

Totala däckhöjden är 16tum + 2 ggr 50 % av 205 =406.4(16 X 25.4) + 102.5+102.5 = 611.4 mm totalhöjd eller 24tum... 

 

14.00 X 20 borde sålunda bli 11.2 tum höga däcksidor X 2 + 20 tum fälg = 42.4 tum totalhöjd...

MEN som jag sa..jag vet INTE vad som är standardhöjd på lastbilsdäck...

 

Hoppas du hänger med i mitt svammel och att det är till någon hjälp..

Och andra får jättegärna rätta mig om jag har fel i nåt av ovanstående..

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däcken som betecknas xx.00Ryy är vad jag förstått 100 profil dvs bredd och höjd är samma, medan de som betecknas xxRyy är 80 profil.

Stämmer rätt bra med diametermåtten för några normala lastbilsdimensioner (som jag hittade på veteranlastbilar.se)

 

11.00R20      Norm 1082mm Max 1099mm

12R22,5        Norm 1084mm Max 1099mm

315/8022,5   Norm 1076mm Max 1096mm

 

Det första (som inte används på moderna lastbilar) är alltså 100 profil medan de senare är 80.

Räknar man får man ett några cm mindre mått en dessa, men jag misstänker att dimensionen anges på stommen utan slitbana.

Så ett 14.00R20 ska alltså vara ungefär (drygt) 48 tum i ytterdiameter

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vart kanske mer komplicerat än tänkt för att de däcken jag nämnde först för de kom från den Engelska användarhandboken:

 

Michelin 1400 R20 XL

 

På de svenska militär bilarna sitter det dock som original (i alla fall på min):

 

Trelleborg 400/65 x 26.5

 

 ... vilket också var vad jag baserade min beräkning på. Mitt antagande var att dessa två olika däck skulle i praktiken var likvärdiga men inser nu att det nog inte alls var fallet  :rolleyes:

Ursäkta förvirringen  -_-

 

Men det är väl uppenbart att Trelleborgarna i alla fall är 65 profil, vilket också är orsaken att det inte är "standard" storlek (för lastbilar) på fälgen. Michelin däcket verkar däremot betydligt mer standard baserat, kanske ett krav för export marknaden?

Så enligt min beräkning borde Trelleborg däcket vara knappt 47 tum.

Vill någon ge sig på att beräkna hur många tum Michelin däcket är (bara på skoj)?   :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De däcken som nämn i Scanias engelska manual är för en exportversion av TGB30/40 med NATO-hjul.

Det är inte samma som svenska försvaret använder.

Jag tror den engelska manualen kom till i samband med Indienaffären.

 

De däcken som svenska försvaret använder är samma som vissa Lundbergs Hymas lastmaskiner använder (t ex 344T).

 

Själv tyckar jag originalhjulen är en av de största fördelarna med bilen. Vilka andra hjul kan du använda på en

lastbil och det är tillåtet att köra 10 mil med punktering och FULL LAST? Se svenska manualen.

 

Vid en internationell operation på 70-talet i Sinaiöknen så användes TGB40 till att dra upp NATO-fordon som körde

ner sig i sanden. Man använde 0.1 kg/cm2 lufttryck i däcken så sjönk de aldrig ner i sanden.

 

 

När däcken börjar bli gamla och slitna så kan du lämna dem till Emgeve 0953-21005 så regummerar de dem.

 

/Stefan

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...