Gå till innehåll

Motorvärmare


Janne H

Rekommendera Poster

Funderar på om man kopplar in en värmare med pump på de två slangarna som används till yttre motorvärmare med blåslampa, tänker inte använda dessa och de borde sitta så till att de ger bra cirkulation.

Låter som en bra idé, dessutom behöver man inte oroa sig för dålig cirkulation genom värmaren vid normalkörning. Det kan väl annars bli ett problem med slangvärmare på andra ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De ska ju ha ett flöde utan att vara igång men tänkte det är enklaste sättet, kan ju byta ut orginalslangarna så de är intakta till nästa ägare om denne vill ha orginal. Tror jag chansar på den jag hittade här i Örebro enl ovan, en kinavariant men det borde funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du det skulle funkar på 30:an också?

Exakt. Och skulle inte slangstorleken passa så fixar man adapters bara till rätt slangdim.

 

 

 

Jag har alltid motorvärmare i alla mina fordon, ett av kraven jag har på mina fordon..

 

 På personbilarna  sitter det DEFA av instickstyp, och den är igång dygnet runt när yttertempen är mindre än +10 grader. När det närmar sig ännu kallare eller fuktig luft, då kopplar jag in kupefläkten oxå.

    Även om den motorvärmaren är inkopplad ett helt dygn så blir bara toppen varm och övre halvan av blocket. Värmen i kupén kommer när man startat motorn och vattenpumpen börjat cirkulera runt vattnet som värmts i toppen. Tar nån minut.

 Startar du motorn kyls den ned enligt tempmätaren, då vattenpumpen cirkulerar ut varmvatten ur motorn och in med kallvatten från slangar mm.

 

 I tgbn har jag slangvärmare inne vid bakre kupéelementet. Verkar som den värmt upp vattnet till max på nån timme och termostaten slår ifrån. Då är ALLT kylvatten uppvärmt, kupeelementen är varma och sköna. Hela motorblocket och toppen är varm (teoretiskt, OM du har bra batterier eller batteriladdare på, har du bra kupevärme genom att bara starta bilens egna fläktar, utan att behöva starta motorn.)

 När du ska åka blir bilen fort i drifttemp.

 

Insticksvärmare:

- Tar längre tid att värma till max, man brukar räkna med ett par timmar.

- Läckagerisk ,gamla motorblock är inte kul att få täta när dom väl gått läck vid en frostbricka.

- Tråkiga, svåra att montera, ofta fruktansvärt trångt (iaf på vanliga bilar)

- Bilmodellanpassade, dvs. svår att flytta vidare till annan bil.

+ Pålitliga, kan brinna av inuti men väldigt sällan

 

 

Slangvärmare, som i min tgb:

- Okänd pålitlighet pga många olika tillverkare och märken

+ Påstås hålla för inkoppling flera år i sträck pga. inbyggd termostat

+ Kan enkelt flyttas mellan olika typer av fordon, bilar som traktorer mm.

+ Enkel montering, kapa en vattenslang och sätt dit värmaren (obs i rätt flödesriktning)

+ Jämnare värme i hela bilens kylsystem med hjälp av inbyggd cirkulationspump (speciellt en tgb med mycket värmarslangar och mycket kylvatten)

+ Billigare i inköp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill också ha det i mina fordon (fast Ingen här har en aning vad man pratar om).

 

Undrar mest om det funkar praktiskt på en 30:a. Dels pga grovleken på slangarna (om det skiljer mot PB), dels var det kan monteras (fast den nämnda metoden verkar smart) men dels helt enkelt storleken på uppgiften.

 

Jag tror någon nämnde 47 liter kylvätska för att inte tala om något halvt ton järnklump. Gör det någon skillnad om man hänger på en slangvärmare, eller eldar man bara för kråkorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill också ha det i mina fordon (fast Ingen här har en aning vad man pratar om).

 

Undrar mest om det funkar praktiskt på en 30:a. Dels pga grovleken på slangarna (om det skiljer mot PB), dels var det kan monteras (fast den nämnda metoden verkar smart) men dels helt enkelt storleken på uppgiften.

 

Jag tror någon nämnde 47 liter kylvätska för att inte tala om något halvt ton järnklump. Gör det någon skillnad om man hänger på en slangvärmare, eller eldar man bara för kråkorna?

 

 Jag är ingen expert inom området mer än mina egna erfarenheter, som jag gärna delar med mig av..

 

Men jag skulle anta att OM den passar bra i den 30-bil, borde du välja en värmare med mycket effekt, eftersom du har väldigt mycket kylvatten som skall värmas upp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trågvärmare används väl uteslutande på luftkylda maskiner?

Många nyare motorer sitter det "trågvärmare" på då oftast i kombination med aluminium tråg / block då värmen sprids bra i dessa samt att dom ofta (dieselmotorer) har "beklädnad" för att behålla värmen i motorn.

 

Men oftast så värmer dom utanpåliggande värmarna sämre och är mera till för att motorn ska startas med någorlunda varm olja, och inte så att föraren ska få in varmluft i cupen direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill också ha det i mina fordon (fast Ingen här har en aning vad man pratar om).

Undrar mest om det funkar praktiskt på en 30:a. Dels pga grovleken på slangarna (om det skiljer mot PB), dels var det kan monteras (fast den nämnda metoden verkar smart) men dels helt enkelt storleken på uppgiften.

Jag tror någon nämnde 47 liter kylvätska för att inte tala om något halvt ton järnklump. Gör det någon skillnad om man hänger på en slangvärmare, eller eldar man bara för kråkorna?

Slangvärmare fungerar fungerar utmärkt på en Scania, men den ska ju inte kopplas in på de grövre slangarna som går till radiatorn, utan på klenare slangar (19 eller 16mm, kommer inte ihåg) mellan motorblocket och cylinderhuvudet. Jag har genom jobbet kommit i kontakt med både insticks och slangvärmare monterade på Scania, och måste nog säga att även om slangvärmaren är enklare att montera så skulle jag välja en insticks för livslängdens skull. Jag har aldrig varit med om att ha behövt byta en insticks, slangvärmarna går dock sönder frekvent. Scanias original slangvärmare är av fab. Calix typ UMV2000 eller UMV1500.

Värt att tänka på vid motorvärmning är att en för hög temperatur under lång tid får oljefilmen på tex. foder att "rinna" bort, ett välkänt problem på framför allt reservkraftsaggregat som står länge utan att köras och med konstant motorvärme. I våra bilar är det såklart inget problem, men jag skulle inte köra motorvärmaren konstant i flera veckor utan att använda bilen däri mellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

 

 Öppen lägereld med korvgrillning under oljetråget? :lol:

 

Faktiskt så är ju det ett väl beprövat sätt att värma motorer/transmissioner på, dock inte med öppen eld utan med kol och en skyddande plåt ovanpå.

 He he!  TOTALT ot.!!

 

På sjuttio-80talet hade jag en Mc, (Bmw, )körde den året runt, på vinter träffar, var det då svårt att få igång maskinen, på morgonen när det var många-många minus grader, (tillverkarna hade börjat att ta bort möjligheten till "kickstart") satte då stormköket under blocket, och "eldade på". Fungerade hur bra som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 Öppen lägereld med korvgrillning under oljetråget? :lol:

 

Faktiskt så är ju det ett väl beprövat sätt att värma motorer/transmissioner på, dock inte med öppen eld utan med kol och en skyddande plåt ovanpå.

 

Och ovanpå motorhuven en termoduk som håller kvar värmen i motorrummet. Kvibergs Överskott, butiken, säljer militära sådana för

några tior.

 

Om man kopplar in slangvärmare på en TGB30/40 så samma sätt som blåslampsvärmaren så skall det ju fungera, men tänkt

på att den elektriska vattenpumpen skall vara igång hela tiden för att få cirkilation enligt instruktionsboken.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många slangvärmare har ju inbyggd pump, borde inte det räcka?

Eller skulle det bli blockerat av den andra pumpen (om den inte är igång)?

 

Jag blir alltid lite tvehågsen till att använda bilens egna batterier till något annat än just att starta bilen. Fast netto kan det säkert vara vinst att använda lite batteri för att göra motorn mer lätt startad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inbillar mig att hela systemet blir varmare fortare, dels högre effekt samt cirkulation genom allt, men kan ha fel, vore kul att höra av de som satt i sådana om de kan jämnföra med blockvärmare

Om jag skulle montera ny värmare skulle jag ta en slangvärmare med cirkulation. Jag har aldrig tidigare haft problem med blockvärmare men det är trångt och j-vligt bakom oljekylet på B30 att få in blockvärmaren. Min ville inte bli riktigt tät utan åkte ut två gånger innan det blev bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte ett skit om dem, vet inte ens hur dom ser ut?

http://www.xtrading.se/tankvarmare/type3b-230v600watt-13x16cm.html

 

Trågvärmare används väl uteslutande på luftkylda maskiner?

Ingen aning, syftar du på gamla folkvagnar då?

Låter ju rimligt i varje fall...

 

Många nyare motorer sitter det "trågvärmare" på då oftast i kombination med aluminium tråg / block då värmen sprids bra i dessa samt att dom ofta (dieselmotorer) har "beklädnad" för att behålla värmen i motorn.

 

Men oftast så värmer dom utanpåliggande värmarna sämre och är mera till för att motorn ska startas med någorlunda varm olja, och inte så att föraren ska få in varmluft i cupen direkt.

Borde inte motorns "hälsa" komma före förarens? :)

 

Jag har själv ingen egen erfarenhet av dessa värmare, jag vill bara "slå ett slag i luften" som Hasse Alfredsson hade sagt...

Jag tänker i varje fall testa dem någon gång i framtiden, men de har ju också sina för- och nackdelar som jag ser redan nu;

+ Man behöver inte oroa sig för läckage.

+ Värmer oljan i första hand, en klar fördel i min värld.

- Den sitter på ett utsatt ställe, kanske inte så lämpligt om man gnider tråget mot terränglådan varannan helg.

  Men för mig med bandvagn är det mer av en icke-faktor.

- Jag inbillar mig att det är en hel del av den goa värmen som går förlorad till omgivningen då den sitter på utsidan motorn.

  När jag väl gör ett test hade jag nog gjort en sån där "blöja" som farbröder beskrivit att de hade under sina luftkylda folkvagnar ibland, för att jämföra skillnad i tid för uppvärmning. Skulle nu detta vara fördel så känns det ju inte precis som en bekväm grej att behöva hänga på och lyfta av i samband med motorvärmning. Och jag med bandvagn skulle nog behöva bygga värsta länkaget för en liten "hiss". :)

Eller så kanske man inte ens behöver lyfta av den...på vintern...?

 

Fast fotogenvärmaren vinner ju med ren ballfaktor ändå! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...