Gå till innehåll

Hastighetsmätarwire av..


LaToffel

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder.. el jag misstänker iaf att den är av då mätarn inte visar någon hastighet. Jag har provat att nollställa trippmätarn men de hjälpte inte.

 

Efter att den slutade fungera så har till uppstått ett "tickande" ljud när man kör... kan det vara själva wiren som låter?

 

 

Till nästa fråga, vart får jag tag på en ny? Jag har mejlat tatanka.nu men har inte fått något svar.

 

Vart sitter hastighetswiren på drivlinan??

 

Tacksam för svar.

 

Hälsningar

LaToffel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett speciellt verktyg till detta men går nog att få till ett eget, sen undrar jag om det inte sitter nån form av lås på muttern typ sprint eller låsskruv men det kan säkert nån som lossat på den tala om, undrar  om det inte finns nån tråd om detta i forumet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte på min förra 13bil, då va wiren av vid växellådan. Behövde inga specialverktyg men svor nog en eller två gånger åt hur trång det va..

Köpte beggad wire på surplus.se om jag minns rätt. Jag var noga med att smörja den innan bytet och har även smörjt på min nuvarande 11'a.

Ja tejpade en tratt i ena änden och lät den stå och rinna igenom med motorolja.

På min 11'a fladdrade mätaren innan jag smörjde men nu går den som smort :D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min hade jag inte verktyg för att lossa den stora muttern nere vid växellådan men den delen som sitter i växellådan (axel plastkugghjul, lagerhus med gängad del för vajerns mutter) sitter med en stoppskruv från sidan som är lätt att komma åt. Får man loss denna är det bara att knacka ur hela enheten med ett dorn och sedan kommer man åt vajerns mutter väldigt bra när allt är vid sidan av så att säga.

På min hade axeln som kommer ur växellådan gått av (har för mig axeln var som en flatskruvmejsel i änden mot vajern). En ny bit hårdlöddes fast i axeländen och det funkar ännu två år senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Lånar tråden lite, vet någon vad felet kan vara när mätarn ligger på 40 km/h när den står stilla? när jag kör 80km/h så är den nästan runt på nollan tillbaks... har månne något kugghjul inuti mätarn "hoppat" över? Det hände igår kväll så jag har inte hunnit kolla något alls vad det kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nål stannade på 100 kmh när jag åkte hem från brändåsen, km räknarna står still  :unsure:

Bara att byta mätare skulle jag tro  :mellow:

Och nej. Jag var inte i närheten av 100 kmh när det hände Ca 80 i en utförslöpa så slog den bara upp och stannade  :ph34r:

 

Drygas blir att dra tillbaka eller fram den mätare som skall dit till rätt mil, så jag har koll på hur långt ja eller kort den egentligen har gått ca 1720 mil  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min wire var av nere vid fördelningslådan, Av vid den påpressade änden.

 

knackade loss muttern med en dorn, släppte lätt.

Jag borrade ur gamla virestumpen ur den på pressade änden/biten,

lirkade loss hylsan och muttern från höljet,

Lossade wiren vid instrumentet/hastighetsmätaren och lirkade ut den änden ur hytten så wiren kunde hållas rak, men Wiren  satt fortfarende klammad i ramen, det kan den göra

Drog ur innerwiren och smörjde den med motorolja.

Klippte av ytterhöljet vid växellådan ca 2cm.

i med inner wiren i höljet igen.

tillbaka med wiren i instrumentet.

knackade upp hylsan med en dorn så den gick på höljet igen,

På med mutter och hylsan på höljet igen

trädde på den påpressade änden på innerwiren och knackade tre körnslag så den satt fast igen, har fungerat 50-mil iallafall.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Kapar tråden då jag fått bekymmer med min Hastighetsmätare.

Den visar för fort när jag kör, beror inte på klumpfot ;)

Vid 20km/h visar den ca 35 och vid 60 visar den ca 95km/h..

 

Någon som känner igen felet eller vet vad som kan vara lämpligt att felsöka?

 

Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, blir alltid så om en hastighetsmätar wire kärvar eller är för snävt böjd någonstans..

 

 Jag har samma problem som nämns ovan, visar 10km/h för fort..   Varför??

 

Går det att justera nånstans på mätaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...