Gå till innehåll

Generatorfunderingar


Rekommendera Poster

3314 från 63 (B18) har nu börjat strula med laddningen, har helt laddat ur batteriet några gånger vilket fick mig att ta tag i problemet.

Efter lite rotande igår så laddade den i regel inte alls, dock så gjorde den det under två korta perioder vilket fick mig att tro att det var glapp i några sladdar. Kollade alla som gick från generatorn men alla var hela och bra kontaktytor. Nu misstänker jag snarare de berömda "kolen".

När den inte laddade så låg spänningen på ca 12,5V. När den laddade helt utan last så gick spänningen upp till ca 15V och sedan ned till ca 13,5V beroende på hur många lampor och fläktar jag drog på.

Till saken hör också att det till denna generator är ett externt laddrelä (regulator kanske det heter?) och att generatorns lager också har gnisslat lite väl mycket ibland så jag skulle gärna byta den till en växelgenerator med inbyggd regulator och kanske lite extra strömstyrka.

Problemet är att jag inte riktigt vet vilken generator jag har, elen till regulatorn är synnerligen hemmabyggd och jag vet inte ens om det är lik- eller växelström jag har.

Laddlampa har jag ingen på bilen från när jag köpte den. Sladdarna från generatorn är en tjock svart, en tunn grön samt en tunn svart till. Dessa går prydligt in i regulatorn med en kontakt och är bra isolerade osv. Sen har vi en fjärde tunn röd som är bedrövligt dåligt dragen med lite eltejp osv, hemkört. Har för mig att den var kopplad till en gul sladd som går in i regulatorn, läst att vissa generatorer måste ha laddlampan ansluten för att ladda men tror ni det gäller denna och i så fall hade jag väl inte kunnat få stundvis 14V spänning?

 

Efter lite koll här på forumet så verkar det inte helt vanligt med växelströmare med inbyggd regulator som passar utan större problem på en B18, då jag gärna slipper allt för mycket speciallösningar så kan jag gärna acceptera extern regulator förutsatt att det är relativt enkel installation av det.

 

Den här såg väldigt fin ut:

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=419420

 

http://www.x-parts.se/generator-b18-b20-b30-inbyggd-regulator/29184-0

http://motoroldies.se/Shop/index.php?menuitem=200&artikel=3001&Visa=Visa

 

Bifogar bild på baksidan av generatorn samt på laddregulatorn.

 

 

Jag har ytterligare ett problem; det undre fästet till generatorn där det ska vara tre skruvar i blocket utlagda som en triangel; där har något dragit av en skruv så att den sitter i blocket och fästet är dessutom trasigt och modifierat för att bara gå på två skruvar, generatorn har därmed ibland varit väldigt svår att justera utan allt för mycket glapp osv.

Edit: Kom på att jag kanske skulle kunna köpa detta fäste (borde väl vara för generatorerna ovan eller biltema?) och i värsta fall svetsa fast det lite om jag nu inte får ut skruven? Kanske detta fäste med biltemageneratorn nedan?

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=419598

 

Så vad tror ni, kan jag bara åka till vp-parts och köpa generatorn ovan och försöka få det att fungera? Annars har jag läst att någon från biltema fungerar om man kapar den lite:

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Generator/Generator/Generatorer-12-V-Universal-63628/

 

Uppskattar väldigt mycket hjälp, generatorn är det sista som står mellan mig och besiktningen och jag föredrar att åka dit innan det blir snö och is på vägarna, dessutom vill jag ha något att skruva med i helgen =)

post-6199-0-83540200-1387512083_thumb.jpg

post-6199-0-20871100-1387512320_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, har för mig att det är den skruv som den rosa pilen pekar på här som är av/fast i blocket. Känns som om jag åker på att försöka få ut den, har bävat i ett år med tanke på hur tajt det är där...

Inte min motor men hittade bilden och tyckte den visade det nedre fästet väldigt tydligt, har dock för mig att jag har någon form av trekantigt gjutjärnsfäste och inte ett sådant som bilden visar.

post-6199-0-41071800-1387513413_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Det var mycket det där.

 

1. Det är en växelströmsgenerator och jo det är inget tvivel att du har bekymmer med den men troligtvis även med inkopplingen. Den laddar inte ibland men ändå något eftersom du har mer än 12V ut från den. Det skulle kunna vara kolen som du misstänker.

 

2. Du har också något bekymmer med regleringen även när den laddar eftersom den ger som mest 15V. Det finns en chans att det har med den avsaknade lampan att göra. På något sätt måste generatorn ha magnetisering och den kommer normalt via lampan. Får inte generatorn magnetiseringsspänning ska den, i teorin, inte ladda men det kan funka lite hjälpligt ändå på en gammal generator. Kanske pga att rotorn har blivit en permanentmagnet med åren men det är bara en gissning. Det händer att det funkar iaf.

 

3. Fäste. Du har som sagt en växelströmsgenerator och det borde inte vara svårt att hitta en med samma mått som din men lyckas du inte borde det inte vara för krångligt att modifiera fästet du har alternativt bygga ett nytt som passa en annan generator.

 

Slutsatsen blir att jag hade skaffat en annan generator (med inbyggd regulator) och hängt dit. Det ska inte vara allt för knepigt. Jag hade också gått igenom elinkopplingen så den blir riktig med lampa och allt. Den biten tar vi dock vid ett senare tillfälle om du är intresserad för nu är det dags för skolavslutning.

 

mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för allt stöd! Var och inhandlade en biltemagenerator igår samt höftade till med en 950 mm rem. Efter diverse svordomar över vinter, mörker och kyla så var generatorns nedre fäste ihopsvetsat och monterat, dagens uppdrag blir att förlänga den övre armen, dra elen och se om jag inte kan ta bilen på en provtur.

Just det, remmen blev en aning för lång även om jag förlänger armen, armen skulle behöva ta i generatorns fläktplåt och det kändes inte helt optimalt. Blir en tur till biltema för rem samt någon lampa till instrumentpanelen så att jag får min laddningslampa. Tidigare ägare har krossat det lilla glas som ska sitta över lampan samt slängt lampan och lamphållare, men biltema har säkert något.

Har tagit en del bilder som jag kan lägga upp så snart jag löst det här.

 

Förresten, vilka kabelareor rekomenderas? Räcker jordningen via generatorns chassi eller ska man dra en extra sladd? Sen från G till startmotor, har hört allt från 6-25 mm2, har tänkt kapa en startkabel och använda den, biltema har 8, 14 och 22 mm2. Mekonomen vägrar skriva dimenstioner på de kablar de har. När jag räknar lite tycker jag folk verkar överdimensionera med 22 eller 50 mm2, 10 mm borde räcka med 16 mm2 borde vara med väldigt god marginal, eller räknar jag fel?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltemas funkar bra och är lite billigare.

Kolla vikons tråd, och Gör som Åke säger så löser det sej.

Åke vet jag kan det där med el . Kör jag fast kollar jag med han  :P

Va fasen, jag trodde att vi var bortom denna "användarnamns-konspiration"? :)

 

 

Förresten, vilka kabelareor rekomenderas? Räcker jordningen via generatorns chassi eller ska man dra en extra sladd? Sen från G till startmotor, har hört allt från 6-25 mm2, har tänkt kapa en startkabel och använda den, biltema har 8, 14 och 22 mm2. Mekonomen vägrar skriva dimenstioner på de kablar de har. När jag räknar lite tycker jag folk verkar överdimensionera med 22 eller 50 mm2, 10 mm borde räcka med 16 mm2 borde vara med väldigt god marginal, eller räknar jag fel?

Dum fråga kanske; har du tagit hänsyn till längden?

 

496546.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag "anser" det, borde räcka med 1,5 meter, max två, och om generatorn maxar 55 A så borde 16 mm2 räcka med god marginal.

Tror ni att 4W är lagom för laddlampa förresten, läste att det är lite känsligt med effekten på den så att generatorn inte slutar ladda vid tomgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byte ut generatorn nu men har efter start av motorn gissar jag att jag tidigare hade en likströmmsgenerator, inte växel. Framljuslamporna tänds inte, blinkerserna är galna (blinkar väldigt snabbt) och det är allmän domedagskänsla. Gissar att det är reläna som inte tycker om den nya generatorn.

 

Startnyckeln på min är en nyckel där man sätter på tändningen av/på samt en fjäderknapp man trycker på för startmotorn, läste någonstans att tändningslåset kan spela roll vid övergång till växelström så tänkte bara nämna det.

 

Är det bara att byta ut reläna eller är det något gigantiskt projekt med att lägga om elen som behövs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för allt stöd! Var och inhandlade en biltemagenerator igår samt höftade till med en 950 mm rem. Efter diverse svordomar över vinter, mörker och kyla så var generatorns nedre fäste ihopsvetsat och monterat, dagens uppdrag blir att förlänga den övre armen, dra elen och se om jag inte kan ta bilen på en provtur.

Just det, remmen blev en aning för lång även om jag förlänger armen, armen skulle behöva ta i generatorns fläktplåt och det kändes inte helt optimalt. Blir en tur till biltema för rem samt någon lampa till instrumentpanelen så att jag får min laddningslampa. Tidigare ägare har krossat det lilla glas som ska sitta över lampan samt slängt lampan och lamphållare, men biltema har säkert något.

Har tagit en del bilder som jag kan lägga upp så snart jag löst det här.

 

Förresten, vilka kabelareor rekomenderas? Räcker jordningen via generatorns chassi eller ska man dra en extra sladd? Sen från G till startmotor, har hört allt från 6-25 mm2, har tänkt kapa en startkabel och använda den, biltema har 8, 14 och 22 mm2. Mekonomen vägrar skriva dimenstioner på de kablar de har. När jag räknar lite tycker jag folk verkar överdimensionera med 22 eller 50 mm2, 10 mm borde räcka med 16 mm2 borde vara med väldigt god marginal, eller räknar jag fel?

 

G till startmotorn blir tokigt. Det ska stå B+ på plinten till batteriet, via startmotorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förtydligare lite; från generatorns B+ går kabeln till startmotorn och från startmotorns koppling går även en tjock kabel till batteriet. Så från generatorn går kabeln till batteriet med undantaget att den skarvas vid startmotorn.

På kabeln, ca 30 cm från generatorn, går också en kabel från den stora (generator till startmotor oich batteri) frammåt i bilen, inte kollat om den går till tändningen eller säkringsboxen men det är via den hela bilen får sin förbrukning för t.ex. lampor osv om jag inte tar fel, så hade den tidigare ägaren dragit det.

 

Blinkers fungerar om jag stänger av motorn igen, men när motorn är på så lever dom sitt eget liv.

Funderar på om det kan ha något att göra med laddlampan. Jag kopplade den till ett ledigt stift på tändningen som jag kontrollerade fick spänning när nyckeln vreds, men det kanske kan påverka annan elektronik på något sätt?

 

Men det ska alltså inte vara några konstigheter egentligen med reläna och den nya generatorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte vara några konstigheter, men ibland krånglar ju de enklaste saker ändå, det är nog lika för oss alla här.

B+/30 verkar vara under kontroll men hur ser den nya laddlampan ut? Tändlåset har bara två utgångar som dessutom är likvärdiga så där kan det inte vara fel.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gamle generatoren din er også växelstrøm men hvis den har utvendig regulator så pass på at du fjerner det.

 

Den nye generatoren skal det holde å koble til B+ samt ladelampe som ikke bør være særlig større en 1 watt.

 

Ladelampa skal ha tenningstrøm på ene siden og tilkobles generatoren på andre siden. Da skal lampa lyse når generatoren ikke lader (dvs at den jorder gjennom generatoren) og når generatoren produserer strøm, vil ladalampa få + på begge sider og slukke. Dvs at ladelampa må være en glødelampe. LED f.eks, vil ikke fungere.

 

Hva du har av relèer, tenningslås etc i bilen ellers skal ikke ha noe å si. Kun eventuelt gammelt laderelè må fjernes.

 

Hvis du har for sterk ladelampe kan det brenne opp den innebygde regulatoren i generatoren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korkad fråga, ingen idiotförklaring nu men..

 

.. är du 100% säker att nya generatorn har samma märkspänning..dvs att nya generatorn inte har märkning högre spänning i volt jämfört med den den gamla?

 

 Tycker din symptom verkar helt tokfel.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med övriga, det borde inte bli tok av den nya generatorn. När jag bytte på bandvagnen så gick allt bra. Har du plockat bort gamla regulatorn och rensat bort den matningen? Det var jag tvungen att göra på bandvagnen för att inte stöka till elen :)  Förstår det som att allt fungerar innan du startar?
Tillägg: På bandvagnen satt regulatorn under passagerarstolen helt skild från generatorn innan jag bytte till en ny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Svana....

 

Enligt Bild nr2 på Goethe:s första inlägget kan man läsa av 12 VOLT  på laddregulatorn 

Så jag sätter nästan en peng på att det är skillnaden ....  12V i bilen och 24V generator....

 

Vilket artikelnummer var det på generatorn du köpte från Biltema... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*host* Panks tråd  :P

Tackar att du har koll  ^_^

Jag vart anklagad för att ha rekommenderat startkablar som någon ansåg dåliga i denna tråd i går också, å jag var tvungen att kolla själv innan jag kunde svara 100% att det inte var så  ;)

Blir lätt fel när man står i fel tillfälle och försöker vara med över telefonen i stället för datorn  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Svana....

 

Enligt Bild nr2 på Goethe:s första inlägget kan man läsa av 12 VOLT  på laddregulatorn 

Så jag sätter nästan en peng på att det är skillnaden ....  12V i bilen och 24V generator....

 

Vilket artikelnummer var det på generatorn du köpte från Biltema... ?

Jag är benägen att hålla med, tänkte också i de banorna förut men tyckte det verkade osannolikt att det skulle bli så galet.

Men det förklarar ju förstås varför strålkastarna slocknade,. Blinkersen överlevde nog just tack vare blinkandet.

Blir intressant att se vad goethe kommer fram till.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och funderade lite mer .... OM  man inte får riktig Jordkontakt  från generatorn  till motorn -> chassi -> batteriet....

Det brukar ju kunna uppstå att man får lite konstiga problem med det mesta .... 

 

Råkat ut för det med en mycket ärgad jordkabel ... fick mycket konstiga problem med laddningen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...