Gå till innehåll

Bilder: Värsta fastkörningen


Rekommendera Poster

Inte den värsta fastkörningen jag gjort men väl värt att rapportera om...

2009 tror jag att det var, en av de första reporna jag gjorde med TGB11. Skulle visa en kompis hur mycket sidolutning bilen klarade av, var nog ca 2 cm från att tippa och lika många cm från att byta kalsonger. Efter vi hade pustat ut satte jag mig i bilen och backade tillbaka och allt gick bra :)

 

uvda.jpg

 

ldwg.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, de 2 cm'arna när det gäller kalsongerna tror jag nog (om det inte var -2??), däremot krävs väldigt mycket innan det välter. Har erfarenhet från några ggr när det oförklarligt nog vänt tillbaka när man redan börjat reka hur man kan klättra ur......

 

Har tyvärr inga bildbevis på mina bidrag... :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska se om det här går via mobil versionen av forumet. Min fastkörning i Brändåsen i Torsdags:

 

08CE21DB-BE80-4E6B-A88D-D8C64D5D9BBF_zps

Jag har det mesta på film, men jag skall vara snäll  :P

Det var ju faktiskt första terräng turen och underlager var som gjort att sätta sej fast för er  :)  Tyckte ni löste det fint ändå  :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på filmsnutten därifrån att det var sådär lagom "såphalt" för dom tyngre fordonen. Jobbigt när man bara fyller mönstret i däcken med "smack" och får nått som liknar 4 kvarnstenar att försöka få fäste med.

 

 

Här är min jobbigaste fastkörning hittills under en tur med några vänner. Bara löst under hjulen och lite fastare mitt under som hänger upp axlarna och bladfjädrarna och sen satt jag rejält fast, tills jag grävde mig ner till winch kroken och fick tag på ett träd i lämplig riktning o storlek.

 

Gruvan%20och%20tgb%20dag%20012.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte gör det något om ni lägger upp film med våra aktiviteter. Än så länge kan jag ju skylla på att vara nybörjare. Den vinkeln tänkte jag använda länge ännu ;)

 

Leran var det värsta. Vi rekade område 5 vilket såg nästan körbart ut, förutom anslutningsvägen över en Platt åker, nästan en gräsmatta. DEN insåg vi att vi nog inte skulle klara så vi backade tillbaka ;)

 

Vid ett annat tillfälle skulle jag ge mig på en backe i område 2. Problemet vara bara uppkörningen dit över ängsmark (område 1) som lutade c:a 1 grad... Även med sats och allting låst tog vi oss inte fram de 5 metrarna tills backens början!!!

 

När leran väl blött upp sig var det noll fäste, så vi försökte undvika den sedan. Kanske hade det funkat bättre med kedjor men jag är inte säker. Sedan körde vi förstås fortfarande med landsvägstryck i däcken (drygt 5 kilo) som knappast hjälpte ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av egen erfarenhet från det gröna kan jag säga att det är väldigt olika med och utan terrängkedjorna. Utan blir det lätt halt som du demonstrerade så väl :-P

Med kedjor kan en 30bil nästan klättra i träd. Det som behöver tas med i beräkningen är vad som händer under bilen, efter mig syndafloden så att säga. Jag trodde först att du körde utan kedjor av hänsyn till banan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sänkt däcktryck gör rätt stor skillnad i skogen.

Sen har ju TGB30 beadlocks. Jag har sänkt till ett halvt kilo utan problem (med olastad bil).    Andra kanske är djärvare?

Lågt däcktryck + kedjor hart jag inte provat.

 

Dessutom har du en bautakompressor för att återfylla däcken innan du ska åka hem. 4,5 kg blir bra för landsvägskörning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en ooootrolig skillnad att släppa luften ur ringarna.. man förstår det inte innan man testat.

Men det gäller allra mest i bergig terräng tycker jag.

  Men i mjuka underlag flyter man bättre, och sjunker inte lika mycket med lite luft i däcken heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas jag sett en film på youtube på den fastkörningen? Lite lätt fuktig inuti efteråt ;)

 

Ja det är nog mycket möjligt, det var många som var med och körde vill jag minnas (och filmade) Tyckte synd om killen som fastnade, vill minnas att han hade runt 15 mil hem sedan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juli 2005, Döviken. Hittade en blöt lergrop som måste korsas till varje pris. Det visade sig vara en helt övernaturligt jävlig lera som effektivt sög fast 11:an. Provade först dra med en annan 11:a, gick inte. Kopplade på en willys med vinsch, gick inte. Kopplade ÄNNU EN 11:a (2 tgb + willys med vinsch) - gick inte...

 

Då var vi tvungna att ta till det tråkiga alternativet - hämta traktor, det gick bättre :)

Här följer 2 dassiga bilder på bärgningen.

 

txmd.jpg

 

gyg5.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som 16-åring kjøpte jeg en GMC CCKW353 1943-modell fra Det norske forsvaret. Den måtte jeg fikse radiatoren på før jeg kunne kjøre med den. Da prøvde jeg den i et myrhull på jordet til faren min (mens foreldrene mine var borte på ferie). Etter å ha kjørt gjennom flere ganger satt jeg meg til slutt skikkelig fast:

 

fast1b.jpg

 

 

Jeg måtte ha ordentlig redskap for å få lastebilen opp igjen, en Ford County 754 Super-Four med 2 × 4 tonns bakmonterte skogsvinsjer.

 

fast2b.jpg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

2004-03-25

Eksjö

 

Lite övningskörning med vidhängande bärgning inför en snabbresa till Sudan.

 

[bild]

 

Jag hade ingen bra bild på fastkörningen utan människor.

 

Betänk att winchen drar 18 ton enkel part och räkna sedan efter...

Inte drar väl ändå Patriorna 18 ton enkel part?  :o

Närmsta jag kan tänka mig är bgtgb20, men ni ser inte ut att ha någon på bilden...

 

************

 

Jag går in starkt och delar med mig av min största pinsamhet; När jag fastnade med bärgaren i Kosovo.

(och nu tänker alla; var han bärgare och fastnade:lol: )

Inte största sitta-fast-faktorn, men jobbigt ändå.

 

Men alla bilder har en berättelse som jag tänkte dela med mig av, mest kanske i ett tamt försök i att fäkta bort skulden.  :blush:

(om ni orkar läsa vill säga)

 

Nåväl, när jag var i Kosovo och räddade världen så var jag stf GrpC för bla lastbilsbärgaren (BGTGB20t)

Men vår ordinarie GrpC var hemma och jag var därmed chef prylar som sitter fast.

Jag och två underhuggare hade tråkigt denna Söndag i mitten på Mars och åkte till KFOR MAIN och glodde på skräp i butikerna som fanns där innan vi åkte hem till Camp Victoria igen.

Väl hemma informerade två överordnade Flygofficerare att en bil från EULEX med en svensk i, hade kört fast på en lerig väg inte långt från campen.

Befälen hade då tagit initiativ och skulle vara duktiga, varpå de skickade iväg en L120 med förare som skulle dra loss bilen.

Utan att informera chef allt som sitter fast, mig alltså. (Ni som har varit på Balkan fattar redan nu var detta är på väg....)

Grejen var att hjullastaren hade fastnat och bilen satt fortfarande fast.

 

Jag tog befälet och begärde en Bv206 åt ena underhuggaren, slirskydd på främre boggi-axeln satt redan på. Och så for vi.

På plats möttes vi av ett jäkla spektakel: bilen var av modell Passat och mer en tvåskärig plog än bil, halvväg igenom detta ler/mousse-klet till "väg".

Hjullastaren stod snett på vägkanten inte långt från en lågspänningsstolpe. Föraren hade försökt att dra först i bilens färdriktning, men det svaga uppförslutet var tillräckligt för att de enorma "hockey-puckarna" med smet i mönstret inte skulle klara av det. Så han tog beslutet att ta sig till andra sidan bilen för att dra den tillbaka åt det håll den kom från. Han körde då ner på åkern bredvid, eftersom bilen blockerade vägen, körde förbi och upp. Slutligen hamnade han där vi "hittade" honom med en sönderkörd åker bredvid. (Jag tror inte att jag såg en enda sten i backen under min tid i landet  :) )

Under tiden han hade väntat försökte han avhjälpa situationen själv och försökte trycka ifrån med skopan, vilket bara resulterade i att han klippte av en mindre likströmskabel i backen.

 

KS18319.jpg

 

Nåväl, jag bad ena underhuggaren att dra undan bilen med bandvagnen. Under tiden samspråkade jag med föraren av bilen, en Stockholmare.

Han hade fått tipset om denna "genväg" från Pristina till vår camp och ville förstås testa den. Om det hade varit tjäle och han hade haft en fyrhjulsdriven bil, så visst, inga problem.

Men han insåg tyvärr allt för sent att det var kört när han testade. Jag, som nyligen lärt mig lite "grov-skånska" frågade då :

:mellow:  "Vet du vad en fubbik är för något?" 

:unsure:  "Nej?"

:mellow:  "Det tycker jag att du ska ta reda på"

 

Den bärgningen var klar på säkert mindre än 20 minuter från det att vi kom på plats och bedömde situationen, innan han var loss.

Men nu var hjullastaren den riktiga bärgningen helt plötsligt....  

 

Så för att dra loss L120n på bästa sätt beslutade jag att vi skulle ställa bärgaren på en gräsmatta på andra sidan vägen bredvid ett till synes obebott hus*.

Och för att ta oss dit provade vi lite olika vägar med tillhörande rangering av lastbilen. Och vid ett tillfälle under denna rangering var vi tvungna att åka under de ledningar som även L120n stod under, oisolerade förstås. Lastbilen hakade i och det blinkade till i husen bredvid, med tillhörande locals som undrar vad f-n som händer...  -_-

Till sist inser vi att vi måste åka hela jäkla vägen runt eländet, mot huvudvägen, genom staden och till sist stod vi på andra änden av samma väg.

För att ta sig till gräsmattan var vi tvungna att köra av "vägen" och runda huset innan vi var där. 

Och dum som man var så beslutade jag inte att fler slirskydd skulle på. Jag skyller på trötthet, hunger och utmattning till att börja med  -_-

Då händer det.

 

KS18321.jpg

 

Där stod jag. Då kommer det även ut folk ur det "tomma" huset och förklarar på knackig engelska: "Du står i vår trädgård"  :ph34r:

Och nog för att man tyckte att det var fattigt där, men helt plötsligt var det folk med 3G-mobiltelefoner överallt!  :o

Bara att ringa till campen och be om hjälp då  :( (det var så att man kunde ta på skammen nästan)

 

De skickar iväg en Patria med kedjor på samtliga däck, besättningen till den vagnen hade faktiskt lagt på dem kanske en vecka tidigare på grund av väglaget så den vagnen var ett självklart val. All heder till dem likväl. :)

 

Medans vi väntade så bjöd våra nya "grannar" på saft och cigaretter, saften var god men vi avstod rökat.

De hade söndags-kvälls-underhållningen fixad ju :)

 

En Patria kommer lastad med storkäftade nissar efter ett tag. Jag täpper till truten på dem genom att överbevisa dem i bärgningsteknik av bärgarens bärgning, varpå jag sedan förpassar dem till att agera vaktposter. Att vara chef på plats har vissa fördelar ändå :)

 

Nu står bärgaren på vägen igen och vi får helt enkelt försöka att bärga L120n på ett sämre sätt stående på den.

Inte ens att backa till,  rakt bak i denna sörja var en enkel uppgift...

Ett aggressivare drag erfordras och vi bestämmer att dra en stropp rund bakaxeln, som var nersjunken i geggan...

Varpå jag frågar om någon hade faktiskt packat ner en overall + ombyte som jag sagt till om veckan innan utan att själv leva upp till det  -_-

"K-ken" svarar en och börjar att byta om....

Han gräver och gräver, en bra stund innan han kommer fram till axeln. Jag kommer nog aldrig att få höra en så förbannad Skåning igen i mitt liv, det är jag säker på  ^_^ Pga av hydraulrör mm var ett sådant tillvägagångssätt uteslutet....

 

Under tiden har ekonomiskt ansvarig på staben och chefen skytte dykt upp för att begrunda mina och övriga skador.

Sen ville nog hela campen åka och begrunda "cirkusen på andra sidan berget" också...

 

Så, det enda som återstår då är att dra enligt det sämsta alternativet. I ena öglan bak med andra ord.

Vi drar ytterst försiktigt och till slut kommer den upp, med kanske 5 cm tillgodo från att ta i lågspänningsstolpen.  B)

 

Innan vi var hemma på campen igen var nog klockan 02 och vi oggade säkert på i typ 13-14 timmar, utan mat.

Skönt att andra tänker på en och ställer undan i köket åt en :)

 

 

Två hushåll berördes av dagens varité, båda tillfrågades om önskad ersättning. Pengar eller återställning.

Den förste bekymrade sig mest om att ta sig till jobbet om morgonen och bad om återställning.

Den andre (han med trädgården) tillfrågades och befälet fick tillbaka: "det är lugnt, jag skulle ändå gräva en grop i den trädgården till sommaren"  :lol:

Efter vår sorti kom en hjullastare (på vägen, från "rätt" håll) och fyllde ut med grus och jämnade till.

 

Nissarna i Patrian fick en låda öl av mig (att förbrukas vid sanktionerat tillfälle), enligt kutym.

 

Stockholmaren kom dagen efter och frågade våra befäl hur det hade gått med den andra bärningen.

Varpå han åkte ner på orten och köpte en tårta åt oss.

Det var nog f-n den äckligaste tårta jag någonsin har ätit tror jag, 98% socker ungefär...  :angry:

 

Och flygbefälen passade på att skämmas de också, de avsade sig allt som hade med bärning eller liknande framöver.

Nästa gång skulle de ringa :)

 

Spolningen av bärgaren tog säkert minst 6 timmar, rena magiska sikaflexen den där leran....

 

 

Som om allt detta inte vore nog så finns det en liten "twist" till...

 

Vi noterade redan på plats att vägen var markant sörjigare och blötare än all mark runt om, varpå vi frågade en local om just det.

"Det är en dräneringsledning under vägen som gått sönder, det är avloppsvatten"

:o

Vi blev således kommenderade att lämna in våra kängor till förrådet för omedelbar destruktion medelst eld. 

 

******''

 

Detta var alltså den beryktade "bajsbärgningen" 2009  -_-

 

*: Detta pga att om man inte la på fasadputs så slapp man betala fastighetsskatt, motsv.

 

Det är världens enklaste sak att vara efterklok. Jag fick med mig flera viktiga erfarenheter iaf. :)

 

 

Så om ni är snälla mot mig i och med detta blottande av mitt innersta så kanske jag berättar fler historier. :)

Men nu ska jag sova, för 3 timmar sedan...

 

:angry:

  • Like 22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Vinkon pinned this ämne

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...