Gå till innehåll

Bilder: Värsta fastkörningen


Rekommendera Poster

Precis så tycker jag med...men de andra fossilerna på bygget tycker tyvärr inte så☺

Ok, va tråkigt

 

Putta ner deras personbilar i markfickan när de inte ser på?

 

***

 

Apropå det, lite OT egentligen:

När farbror var snickarlärlig på ett bygge i Götlaborg på 60-talet så kom de yngre förmågorna på att de skulle busa med en bas av något slag.

Han hade väl varit onödigt hård eller så, så de tänkte lära honom lite ödmjukhet.

De tog hjälp av kranföraren att lyfta upp basens personbil, en relativt ny Volvo PV och lyfte upp den högst upp på husbygget. (inte en skråma)

De lyfte den i dragkroken för övrigt :)

 

Basen dyker till sist upp och undrar i hela fridens namn hans bil var och de pekar ut den.

Nu var tanken att han skulle snällt be om hjälp att få ner den igen, lika varsamt och metodiskt som de fick upp den.

Men, det var mer stolthet och dumhet i den gubben än ödmjukhet så han och några andra förmågor han övertalade började ta ner bilen.

Långt ifrån lika bra och bilen blev således bucklig och fick en knölig front

 

Tror ni stämningen blev bättre efter det? :)

 

 

För övrigt en stolt svensk tradition i våra missionsområden  -_-

5.-S%C3%A5-g%C3%A5r-det-n%C3%A4r-man-fel

Så kan det gå när man felparkerat på NSE:t? Foto: Ulf/Reptroppen

http://fs19.se/2010/11/haller-fs19-i-skick/

 

Slut OT

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

bifogar här bild på min hitills värsta fastkörning.

Smart som man är så skulle jag "bara kolla" om myren bar framhjulen. Allt som jag wnischade i drog jag omkull. Till slut efter massa timmars jävelskap och en bv206 till hjälp som kom jag till slut upp. Kan tillägga att det spöregnade hela dagen :)

 

post-7503-0-82893700-1429304705_thumb.jpg

 

Här kommer en till bild från ett annat tillfälle, dock inte så allvarlig fastkörning, fanns mycket att winchsa i men jag hade lite bråttom och missade att se en rätt skaplig stubbe, 13000lb winch med brytblock vs stubbe som låg mot fördelningslådan resulterade i spräckt låda. 3mil hemifrån, 500m till närmaste farbara väg. En sån gång är det bra att ha tyngre grejer hemma på gården :)

 

post-7503-0-57916000-1429305000_thumb.jpg

post-7503-0-95514300-1429305043_thumb.jpg

post-7503-0-80982400-1429305070_thumb.jpg

  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Här kommer den ev. hypade "finalen". För att sänka förväntningarna så är det inte mer final än att det var min sista/senaste stora bärgning jag var med om. Egentligen är det mer en fråga om omfattningen av det som bärgades än svårigheten.

 

Denna bärgnings-händelse är något som jag refererar till som:

"Herrejössesbärgningen"

 

Larmet gick på lunchen när vi satt i matsalen, ANA (Afghan National Army) hade kört fast utanför Mazar och behövde hjälp.

En av bärgningsmännen i gruppen var hemma på leave och vi hade således en plats över. Vi frågade sign.meken (en liten söt blondin) som åt med oss ifall hon ville hänga med eftersom hon till och från under missionen uttryck "åh, jag vill också vara bärgare!" när vi bökat runt med vagnen :)

Som vilken annan vettig människa med puls tackade hon naturligtvis ja :)

 

En pickup från ANA kom till campen och agerade vägvisare (som körde fel också :) ), en skyttepluton agerade eskort och sedermera närskydd.

På vägen passerade vi Blå moskén:

img-1242.jpg

Typiskt skitviktig för Afghanerna, återfinns på två av valutans sedlar.

Vi försökte över tiden att hålla oss ifrån den så mycket som möjligt för att inte reta upp folk.

 

Vi kommer ut på det öppna fältet, vattensjukt där de kört fast:

p1040721.JPG

p3260021.JPG

 

 

Objekten börjar synas i fjärran:

p3260025.JPG

p3260026.JPG

 

När vi kom fram möttes vi något av ett spektakel.

Tre traktorer, en hummve, en medelstor lastbil och två tungbärgare ("landsvägsbärgare").

Så gott vi kunde förstå så hade snubbarna i hummven varit ute och lekt i sandlådan och kört fast, ringt en kompis med lastbil som också kört fast, efter det övertygat tre jordbrukare att hjälpa dem med samma resultat och slutligen ringt sina chefer som skickat två tungbärgare som naturligtvis också körde fast innan man svalde stoltheten och ringde oss. :)

 

Lastbilen stod närmast till så vi började med den:

p3260030.JPG

p3260032.JPG

Här kan det tyckas att det är överdrivet med dubbla två-parter( á 8 ton styck), men det stod klart ganska tidigt att dagens prövningar skulle handla om tid och inte styrka och teknik. Och bärgarens konfiguration gör att det oftast är lättare/snabbare att bara "haka i" två block och dra med marginal, lite bortskämt faktiskt :)

Undertecknad fipplar med det blocket till vänster i bild.

Den kom förstås upp som ingenting.

 

Näst på tur var hummven:

p3260071.JPG

p3260086.JPG

Här skulle man kunna tro att "grabbarna stillastående" ägnat sig åt den urgamla militära traditionen: att mörka :)

Här nöjde vi oss med en dubbel-part, 16 ton kändes "lagom" :)

På undertecknad närmast i bild kan man se min fd. vana att lägga öronpropparna bakom öronen när jag tog av mig telehjälmen och därmed förstöra varje jävla bild tagen på mig  :wacko:

 

Sen var det dags för första civilisten att få välbehövlig hjälp:

p3260100.JPG

Afghanernas ormbo till vajer avlägsnades i fronten och vi hängde på en stropp och en dubbel-part i framvagnen.

Framaxeln hade en tendens att gå under markytan likt en 2-skärig plog, så vi fick stanna upp flera gånger och gräva för att ge den en chans att "kliva upp", vilket den till sist gjorde. Vid det här laget hade både civilister och ANA börjat förstå min och vagnchefens tecken till föraren/bärgningsmannen som satt i vagnen, vilket blev lite komiskt efter ett tag då den mindre folkmassan börjar vifta med fingrar i luften när de tyckte att hände för lite  ^_^

(kan ej traktor-märket, inte ovanligt med Ursus-traktorer i landet dock...)

 

Den andra traktorn behövde bara minimal hjälp för att komma loss.

 

På väg fram till den tredje traktorn i den allt vattensjukare marken så hände det som aldrig händer en bärgare:

p3260126.JPG

Vi "fastnade". Knepig känsla när det kändes som om att man stod på ett stort "flak" som började gunga som om man stod på en mosse eller nåt just innan vagnen satte sig.

 

Nu skulle vi själva loss. Bärgningsmannen yrkade på att vi skulle ringa efter två 90-vagnar som skulle agera mothåll, medans jag yrkade på att vi skulle bygga egna mothåll. Skulle vi ringa efter mer folk och vänta på dem skulle resten av dagen vara förbrukad på bara det, så vi kom fram till att iaf prova lösa det själva först. Dock så protesterades det även mot detta då dennes erfarenhet från mothållsbyggande i myrar kring Boden som inte höll emot tillräckligt, jag menade att det oftast håller emot mer än vad man tror.

img-1244.jpg

p3260133.JPG

Vid det här laget hade damen i sällskapet hunnit bli rejält uttråkad och ville hjälpa till när alla andra fick hjälpa till att bära spett och balkar mm.

Grejen vara bara att hon inte fick :)

Så fort hon tog i ett spett kom en Afghan och tog det ifrån henne och gestikulerade "det är lugnt" typ.

Efter några försök att hjälpa till gav hon upp.

Det stack nog som det var tillräckligt i deras ögon att hon dels var "otäckt" som tjej och satt på "chefsplats" i vagnen hela tiden fram tills dess :)

 

Nog för att vi använde slägga, men om man la sin kroppsvikt på spetten kunde man trycka ner dem i backen nästan ända ner...

 

p3260140.JPG

Här står undertecknad och signalerar.

Syftet med min placering var för att observera hur markförankringarna betedde sig.

Som vanligt reste de sig litet, men de höll emot. Därmed hade vi vunnit mycket på vårt beslut att fixa det själva och jag hade fått den underbara förmånen att få piska en grundutbildad 90-bärgare på fingrarna :)

(och nej, jag pekar inte finger :) )

 

Samtidigt som som vi utförde "själv-lossdragning" så hände detta:

p3260143.JPG

En ANA-pickup i sällskapet som skumpat runt ända sedan vi kom på plats körde till sist fast, såklart.

Bakom denne kan man se traktorn vi inte kom fram till.

Pickupen drogs loss på en grisblink, har för mig att vi bara kopplade i en stropp och backade.

 

Nu beslutades av skytteplutonchefen att ett sista försök skulle göras på traktorn innan vi fick överge denna för att hjälpa ANA vilket var syftet med vår närvaro i landet trots allt.

Jag föreslog att vi skulle bygga ett mothåll och dra en vajer i typ 45 grader från vagnen till traktorn så att vi drog traktorn i dennes färdriktning och vi inte behövde stå lika nära som vi tänkte innan vi körde fast, vilket vi gjorde. Med över 200 meter vajer på enkel-part á 8 ton så går allt  B)

p3260151.JPG

En massa prylar bars runt och damen fick snällt se på, igen. :)

Vi började dra men framaxeln på traktorn vägrade "kliva upp", till sist hade vi nått en deadline för detta och det var bara att "släppa den".

 

Vi började packa ihop allt på vagnen och förbereda för omlokalisering för att dra upp tungbärgarna.

Vi anmodades även att skyndsamt äta middag som resten redan gjort. Klockan går bekant som en elvisp och natten närmade sig.

När vi så stuvade våra hövven fort fulla med torrfoder samtidigt som diverse militärer, Afghaner och officerare av olika nationalitet otåligt såg på detta grisätande så försökte skytteplutonchefen få ANA-officeren att lova bärga traktorn vi var tvungna att släppa. "Nej", rätt och slätt blev svaret.

Vilket gjorde oss lite upprörda då vi sympatiserade betydligt mer med jordbrukarna än de korkade snubbarna som "körde fast allt de ägde" typ.

Det sista vi såg av traktorägaren(-rna) var att de plockade ur batteriet och började traska mot stan, kanske en mil att gå...

 

Så var det dags för de två tungbärgarna att få lite uppmärksamhet:

p3260153.JPG

p3260156.JPG

p3260157.JPG

Ser ut som att vi drog dubbla dubbel-part på dem.

Vid det här laget blev det även rutin att "gubbarna i klistret" rusade fram till våran tolk när vi kom fram till ett nytt objekt och tacka honom eller nåt, vad vet jag vad de sa. Lite småputt blev man ju efter ett tag, även med tanke på traktorn. Och vafan kunde han om bärgning liksom? :)

Han fick som vanligt förmedla mina instruktioner (behövde upprepas precis varje gång av nån konstig anledning): tummarna utanför ratten, neutral växel, hitta inte på något själv och lägg i parkeringsbroms på mitt kommando.

 

Här skulle man kunna tro att dagen var slut va?

Fel fel fel!

En av våra pansarterrängbilar körde fast när vi omgrupperade...  :angry:

(har inga fler bilder från denna dag från och med nu)

Nu hade mörkret kommit på allvar också.

 

Vi kör upp i baken på Patrian och kopplar en dubbel-part. (kan ha varit en enkel också, så här i efterhand...)

Men det räckte inte och vagnen står kvar. Första gången vi kopplade för lite  :o

Jag propsade på att Patrian skulle själv hjälpa till eftersom det såg ut att vara så lite som fattades, bärgningsmannen menade att det bara var att koppla på en till dubbel part istället. Men att prova kostar inte så mycket extra tid till skillnad mot alternativet, vilket vagnschefen höll med om och så blev det.

Jorå, Patrian började driva och och följde med och jag fick smiska fingrar än en gång :)

[Om någon nu undrar varför detta ens är en grej att diskutera så handlar det om att vi är utbildade så att bärgaren och ingen annan skall kunna kontrollera/påverka hela momentet till 100%]

 

Bara att åka hem då?

Fel fel fel!

En av tungbärgarna vi drog loss förut körde fast igen  :ph34r:

Så i sann "ww2-truppförflyttning" så fick vår närskydds-skyttegrupp med skyttehjon åka på vår vagn istället för att gå/springa den kilomern(-rna?)  B)

Väl framme var det samma visa igen; tacka tolken och ta åt sig av mina instruktioner igen, eftersom ingen klarade av att minns något tydligen...

 

 

NUkunde vi äntligen åka hem.  :)

Så allt som allt, inkl. oss själva, bärgade vi 10 fordon denna dagen :)  B)

 

Dagen efter kom vård och återhämtning:

p1040725.JPG

p1040726.JPG

Under natten hade salt fälts ur skiten som torkat på vagnen, så det "gnistrade" lite grann som om det vore snö på den typ.

Lurigt som fasen att försöka fotografera.

Vi hade egentligen ingen brådska att spola, men jag ville ha skiten i ordning så jag tog på mig att spola allt själv bara jag fick hjälp att flytta vagnen.

Ta isär, rengöra och smörja upp block och sånt gjordes också.

 

Dagen innan hade vi varit på skjutbanan och det sista jag gjorde var att smörja in bössan rejält för att förenkla vården, som jag tänkte ta dagen efter. Men det blev visst bärgning istället...

img-1255.jpg

Efter en dags åkande på dammiga fält gjorde ju inte saken bättre, snygg va?  :wacko:

Blä.

 

 

Till vårt stora förtret fick vi aldrig återvända och dra loss den sista traktorn, så iaf jag kände lite svårt för att känna mig 100% nöjd efter den dagen. Förhoppningsvis kunde de lösa det själva, i värsta fall fick de väl vänta tills vintern :(

 

Sen noterade vi även vad fräscha tungbärgarna var, de hade till och med kvar plasten på stolarna. Detta fick vi förklarat med att eftersom jänkarna skänkt utrustning och fordon till ANA så slapp de även att hjälpa dem varje gång, förmodligen och tydligen med konsekvensen att trots materielen så saknades nödvändig utbildning och erfarenhet.

 

Det hela är även omnämnt här:

http://swecon-afghanistan.blogspot.se/2010/03/larmet-gar.html

 

*****

 

Det var allt för mig nu, kanske har jag tur och få vara med och dra loss nån i Boden framöver :)

Redigerad av Vinkon
  • Like 23
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack tack, tar ju några timmar att komponera berättelsen med bilder och text :)

 

Kul läsning och fina bilder :wub:  Synd med den lämnade traktorn, där fick han för att han var hjälpsam :(

Jo :(

 

Av alla bärgningar är det denna man halv-skäms för och är arg på ANA fortfarande...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en färsk fastkörning/haveri från igår.

Jag och några kompisar tog en lång sväng i igår. Min 11, en 912a och en valp.

De blev en lång och härlig dag med många fastkörningar :) ungefär 6km terräng blev det. bakaxeln rasade på valpen just i början av dagen.

när vi har 500meter kvar till vägen så ska vi över en sista myr, tiden har flugit iväg och allas flickvänner stod med färdig middag hemma. Väl ute på myren så rasar växellådan på 912an. 80cm snö låg kvar uppe på berget vi körde på.

växellådsraset verkade inte så farligt, finns ju winsch på bilen tänkte vi, skitenkelt att bara winscha sig upp till vägen.

då händer det som inte får hända: winschwiren gåre av på mitten. :/

då gav vi upp och lämnade den där tills idag.

Av 3bilar så kom en enda hem igår :P

post-7503-0-19750500-1430063337_thumb.jpg

post-7503-0-00671900-1430063370_thumb.jpg

 

Idag tog vi min 40bil å tänkte att vi gör ett försök att ta oss från vägen till 912an. Halvmyrmark hela vägen fram till myren. De gick så där lagom djupt med 40in där. Men det gick bra, winschade 912an över myren å sen kopplade vi den bak i 40 å drog upp den till vägen. :)

minst sagt spännande helg!

  • Like 14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

jag antar att försvaret av den sibiriska tundran snart får förstärkning med div resurser, med kanske lägre grad än vad de hade i går...

Rysska flaggskeppet T14 Armata verkar tungbärgat, åtminstonde på kullersten eller vad underlaget kan va.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=S93ebaJXtXU&feature=youtu.be

 

 

Ett projekt för Vinkon??

(hmm, Vinkon har kroniskt undvikit musikkårerna från sina bilder, lite taskigt tycker jag..)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag antar att försvaret av den sibiriska tundran snart får förstärkning med div resurser, med kanske lägre grad än vad de hade i går...

Rysska flaggskeppet T14 Armata verkar tungbärgat, åtminstonde på kullersten eller vad underlaget kan va.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=S93ebaJXtXU&feature=youtu.be

 

 

Ett projekt för Vinkon??

(hmm, Vinkon har kroniskt undvikit musikkårerna från sina bilder, lite taskigt tycker jag..)

Ja inte fasen var de rädda om transmissionen inte :)

Och den där förvuxna älgdragen som skulle vara så bra :)

 

Förmodligen bygger de nog bara ett monument på plats, med besättning o allt...

 

 

Sen att musikkåren är underrepresenterade är nog för de typ alltid hamnar under "rudimentär bogsering" :) 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Dexxa's har visat på möjligheterna att köra fast på slät mark. Även frågan om spel, brytblock o stroppar och hur dessa skall nyttjas så glömmer vi de enkla metoderna. fats ibland blir det för enkelt:

 

post-4978-0-13245100-1434631678_thumb.jpg

 

(Notera mannen på flaket)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Egentligen ingen fastkörning, mer ett moment i bärgningsutbildning/-övning:
 

Övning vältning

Filmat av en ur min grupp.

Dubbel tre-part á 8 ton(80 kN).

En gammal Centurion (104a?) utan motor och växellåda som tjänstgör som bärgningsobjekt.

En lätt fuktig arbetsmiljö infann sig, verkar ha stått orörd en tid.

Jag stod utanför bild och satt senare i vagnen och spakade under direktion så att den kom på rätt köl igen.

 

Nästa moment bestod i att göra samma sak med en löjlig ikv, men det var så fånigt att ingen filmade, samt att bottenpluggarna var borta på den.

Redigerad av Vinkon
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Uppdrag: Clear Airside

Minusma-7593web.jpg

http://blogg.forsvarsmakten.se/malibloggen/2015/09/20/uppdrag-clear-airside/#more-1159

 

Ser ut att vara en annan bgtgb än den vi fick i Liberia, kanske man har lärt sig något? (kolla inte på skyltarna)

 

*Tillägg*

Jag var för snabb:

gustav.jpg

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/01/marinlogistik-en-liten-men-viktig-pusselbit-infor-insatsen-i-mali/

 

Det är samma skithög. Man får ju inbilla sig att de fixat den iaf...

Redigerad av Vinkon
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Äntligen en skarp bärgning :)(naturligtvis en sen lördagkväll förståss)
Det blev faktiskt mer komplicerat än vad det ser ut,den där 140in satt som gjuten nere i diket.
Inget bra fäste fick man heller på typ isväg,tröttnade nästan och var på väg att hämta den allsmäktiga bandvagnen ist ,men upp kom den efter dragande fram o tillbaka.
Dags att börja använda vinchen ist och köpa in brytblock och stropp för förankring.

Sen vägrade bilen starta men efter lite felsökande så hittades typ problemet...
antar att snön låste remskivan och ryckte av remmen

post-6465-0-89733700-1452980854_thumb.jpg

post-6465-0-12383200-1452981034_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Vinkon pinned this ämne

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...