Gå till innehåll

Bilder: Värsta fastkörningen


Rekommendera Poster

Detta känner jag igen.

 Har skett några sådana incidenter här på hemmaplan senaste åren.

 

Jag gissar vilt på att just den kranen som Sune visar bilder på blev stulen och var på väg mot polenfärjan här i Nynäshamn.. men något gick snett.

 Riktigt snett.

Minns att riksvägen var avstängd i båda riktningarna under bärgningsarbetet. Om banditerna åkte fast minns jag inte..

 

 Men försäkringsbolaget skrattade nog inte. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, en bekant till Pappa släppte en "Epa" byggd på lastbil med boggie och en Linden kran på från Finnskogen mot Sulvik  dryga 100m i höjd på några km, med ett slätt pasage på mitten).

 

Den var väldigt jazzig enligt uppgift...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora mobilkranar med många axlar är stabila på vägen. Men är man inte van vid fordonsbredden så är det lätt att hjulen hamnar utanför körbanan och då går det fort. 12 tons axeltryck på alla axlar innebär att man måste hålla sig rätt på vägen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu blir det liv.....

Fick lägga bonnan i diket för att undvika dödskrash i den branta backen

Rejält halt är det

 

Det finns en anordning som heter sökedjor :D  även i traktorstorlek. Jag vet jag har mina på året runt eftersom däcken på min grävlastare är av typen Hyland racing :lol: . Bra grepp året om.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Bra gjort....nu är väl snart hela byn strömlös.....
Måste dra bilen åt höger och försöka undvika
skador både på elskåpet och bilen

 

Tilllägg 1822

Lyckades vincha mig någorlunda rätt,bandvagnen backade jag ner i häcken och där

fick den stå som ankare :)

post-6465-0-40877200-1422801772_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att jag har en liten kvar innan jag ger mig på den "stora finalen".

 

Vi var på skjutbanan och får efter en stund på radion en förfrågan om att "bärga" en fransos som fastnat en liten bit ifrån oss på väg från skjutbanan:

img-0047.jpg

Vagnschefen samverkar och vagnen beordras till anda sidan vattenpölen för att med vajer dra loss bilen, åt dennes tänkta färdriktning.

 

Jag kunde naturligtvis inte hålla käften och menade på att använda vinschen var bortkastad tid, trots min protest blev det vinschning.

Vilket tog hur låååång tid som helst ju  :wacko:

 

Där och då kunde min ytterst lilla anekdot ha slutat, om det inte var för att fransosen ändrat sig, vände och körde fast igen^_^

Denna gång fick jag tack och lov min vilja igenom och vi drog trampbilen genom skiten på ett grisblink med den bandtraktor vi faktiskt hade...

 

 

Och bara för att nämna något i stil med "en bild säger mer än tusen ord" så är det ju alltid saker bakom bilden som man aldrig skriver om.

Bara en sån liten skitsak som denna "avancerade bogsering" gav upphov till ett ont öga på kompaniet, då fransosens tacksamhet i form av ett märke hamnade hos en person som bara såg spektaklet på håll...

 

******

 

"And now for something completely different"

 

Anledningen till varför min "final" har dröjt är att jag har försökt att få tag i upphovsmannen bakom bilderna och dennes godkännande.

(jag var rätt så sysselsatt med annat då)

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nattens tabbe...lyckades ta mig upp själv för egen maskin och hjälp av skopan och diffarna.
Hade det vart mindre flis i markfickan hade
läget vart betydligt sämre..pratas kommer det
det nog med då det tyvärr finns ett vittne..

Tilläg 05.15
Här ses fickan tom...en bärgning av maskinen ståendes på näsan nere här borde bli en svår bärgning....tillomed för en allsmäktig bandvagn ;)

post-6465-0-02983500-1424130178_thumb.jpg

post-6465-0-78459900-1424146721_thumb.jpg

Redigerad av B2600
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nattens tabbe...lyckades ta mig upp själv för egen maskin och hjälp av skopan och diffarna.

Hade det vart mindre flis i markfickan hade

läget vart betydligt sämre..pratas kommer det

det nog med då det tyvärr finns ett vittne..

Bah, har man löst det helt själv är det ju "omedelbar preskribering" ju :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Vinkon pinned this ämne

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...