Gå till innehåll

härjes bandvagn


härje

Rekommendera Poster

ja lite har det hänt dörren klädd och fastsatt andra b stolpen svetsad dörramen halvklar väntar på att kylan ska släppa -25 så jag kan hämta andra fönsterramen så nu har börjat pussla i hop rutramenpost-6313-0-74910200-1390682522_thumb.jpgpost-6313-0-57043500-1390682983_thumb.jpgpost-6313-0-29868300-1390683037_thumb.jpg mitt gamla skolprov en prismabock funkar fint när man ska bocka täta vinklar ;)post-6313-0-86546000-1390683252_thumb.jpg har även börjat snegla på bakvagnen och sitter o skissar på en flakväxlare med kedjedrift som drar flakena framåt o bakåt men vi får väl se hur det blir vad de lider

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha åfan, man är inte ensam iaf.. :lol:

nejdå då man far på jobbet sätter man sej i bilen å inser att man inte har mobilen med sej hämtar den sätter sig i bilen inser att nyckeln sitter i dörren svär en ramsa kommer till jobbet å ska dricka en kopp java å vart är termosfan om inte på bänken brevid plånboken med tankkorten i naturligtvis å då har man givetvis glömt å tanka lastbilen kvällen innan det är min vardag de :(

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nejdå då man far på jobbet sätter man sej i bilen å inser att man inte har mobilen med sej hämtar den sätter sig i bilen inser att nyckeln sitter i dörren svär en ramsa kommer till jobbet å ska dricka en kopp java å vart är termosfan om inte på bänken brevid plånboken med tankkorten i naturligtvis å då har man givetvis glömt å tanka lastbilen kvällen innan det är min vardag de :(

hahaha, ja. Dagarna kan bli jävligt långa ibland.. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ne det blir ingen krok det blir för tungt och tar mycke plats och bygger på höjden funderade på kedjedrift som på en kassettbil men det blir problem med styrningar och kuggande kedjor  de blir en tippram med teleskopkolv flaket kommer att dras upp med en hydralvinch som även är användbar till annat -_- så det kommer att se ut som redet på en flakväxlarvagn med tipp om du har studerat någon sådan. och nej det blir ingen snofsig cad ritning har inte hållt på med dom programmen sen man gick på skolan för 22 år sen :lol: blir väl att damma av ritbordet i så fall <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, samma som jag funderade på förut då.

Ser fram emot med spänning på resultatet :)

 

Det närmsta jag har kommit "gamla skolans" metoder var när jag hade investerat flera timmar på en pappersritning och jag råkade rita fel med en bläckpenna.

Så fram med "bra-ha-kniven" och skrapa av några tiondelar på pappret! :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Sorry, OT. Men en rätt bra historia i sammanhanget pennor)

 

 

När USA startade Apolloprojektet behövde man en penna som gick att skriva med i tyngdlöshet. Vanliga kulpennor bygger som alla vet på gravitation och fungerar inte i rymden. Några miljoner dollar senare hade man utvecklat Fisher Space Pen med en liten kvävefylld bläckbehållare och tryckkänslig kula som släppte fram bläcket när man satte spetsen mot pappret. Pennans exteriör hade samma mönster som Apollokapselns värmesköld. Pennorna såldes även på öppna marknaden och kostade flera tusen kr styck.

 

 

Sovjet hade samma problem med skrift i rymden. De köpte blyertspennor... :lol:

 

 

Som kuriositet kan för övrig nämnas att för vissa var dock Fisher Space Pen en bra affär. Astronauten Gene Cernan sålde den Space Pen han haft med sig på Apollo 17, på auktion för 25.000 dollar!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pennan säljes/såldes på teknikmagasinet, utvecklingen pyntades av Fisher själva och såldes in till NASA med snygg reklamkampanj. Blyerts i rymden är inte så där himla bra egentligen, massor av elektriskt ledande grafitflagor som kan landa i elektroniken. Och för att slutgiltigt paja en annars väldigt bra historia så kör ryssarna med Fishers pennor.

Wikipedia länk men det matchar info får andra håll.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Space_Pen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som när jänkarna fick tag i första migplanet och skrattade läppen av sej över den primitiva tekniken tills piloten förklarade att migen flög trots den utsattes för en emp efter en atombomb ;) vet ej om detta är en myt :lol: men ryssarna kör ju tekniken tillverka många dåliga fordon i stället för en bra dom lever ju endå bara ett par timmar i strid :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

trampade över en bv 202 i en gammal lada i dag har pratat med ägaren ska tydligen vara en av första provmaskinerna åt  volvo ser ut  som en 202 men helt andra drivaxlar annorlunda bakvagn med glasfiberkåpa rundade hörn mm mm :unsure:

Be om att få ta nåra bilder! :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flakväxlaren du nämnde; är det med krok osv?

 

Själv funderade jag på varianten med vajrar/kätting som man drar upp flaket med för att spara vikt.

Men jag avskaffade även de ideérna i slutändan.

varför vinkon en förklaring till detta ratande :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför vinkon en förklaring till detta ratande :)

:)

Eftersom jag även kommer att ha kran så kändes det smått överambitiöst då jag bara behöver lossa några låsningar mellan tex. flak och tipp-ram och sedan lyfta av den med kranen.

Och har jag någonting tungt som jag ska ha med mig har jag ju en potent kran att lyfta upp det med.

 

Så resonerar jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...