Gå till innehåll

Häng med till Island 2018


Rekommendera Poster

Tänkte vara ute i god tid inför nästa resa eftersom det ändå är en hel del som ska fixas och tänkas igenom innan man ger sig av  ;)  

Planen är alltså att försöka få ihop ett gott gäng och invadera Island 2018. Det låter kanske som att det är långt bort men tiden går fort…

För planeringens skull tänkte jag dra lite erfarenheter från tidigare resor men håller det kort för att det inte ska bli ett jättelångt inlägg som ingen orkar läsa.

Fråga på istället så svara vi så gott vi kan :)

 

Ekonomi.

Förmodligen den viktigaste punkten för de flesta av oss.

2013 kostade det 29 000 att frakta en 13 helkaross + 4 personer i en 4-bädds hytt till Island.

Vill man spara pengar kan man ligga under bildäck i en 7 bäddshytt med gemensam toa och dusch i korridoren -_-

Kör man en 11 blir det lite billigare eftersom man slipper längdtillägget och om man kör en 13 med hydda kostar det lite mer för man åker på höjdtillägget.

Vill man inte åka färja går det även att skeppa bilen i container och flyga ner till Reykjavik fast då startar man på motsatta sidan av ön jämfört med de som kommer med färja.

Här http://www.smyril-line.se/sommartider.htm kan ni läsa vad det skulle kosta för just er att ta er till Island 2014

Utöver de 29 000 färjan kostade spenderade vi ytterligare ca 25 000 under 4 veckor på ön. Dvs totalt ca 54 000 för en semester på knappt 5 veckor för 4 personer.

Mat och bränslepriserna är ungefär lika som i Sverige men alkohol är betydligt dyrare.

Camping avgifterna är helt överkomliga och ligger på ca 60-100 kr per person, bilen kostar inget.

Dessutom vildcampade vi 11 nätter och de var ju gratis :P

 

Båtresan.

 

Färjan som tar oss från Hirtshals till Island heter Norröna och är en modern färja med barer, restauranger, gym, bio m.m

Här kan ni läsa mer om färjan http://www.smyril-line.se/index.htm

 

Bilen. ( nu pratar jag bara om 11-13-20 så får förutsättningarna anpassas efter andra fordonstyper :) )

Ska man klara av att köra runt i inlandet behöver man ha ca 2 x-tra reservdunkar med sig utöver de 84 + 20 liter man har med sig original.

Beror ju på vad bilen drar men en 131 med originalmotor och en förbrukning på 2-2,5 liter milen klarar sig med 2 dunkar.

I övrigt behöver man inte göra något speciellt med bilen för att klara vattenöverfarter och fjällvägar. Originaldäck duger gott.

 

En filmsnutt om hur det kan vara att köra på Island.

Rätt fräck bil även om den inte är â€grön†:ph34r:

 

http://www.youtube.com/watch?v=_oAD-mOIXcs&feature=player_detailpage

 

Och här är lite text och bilder från vår resa 2013

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9972-island-2013/page-2

 

Så börja planera och häng med :) Vore klart fränt om någon från den tunga sidan följer med oxå!

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det va och vara ute i god tid :) mitt mål är ju att komma dit med bilen men jag hade ju hoppas på tidigare . Men som sagt åren bara rinner ju iväg !

Jag hänger gärna med om allt klaffar ;) kul att åka med nån som har lite erfarenhet med .

 

Mvh Henrik

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik, nu väckte du begäret! Beroende på hur livet ser ut när det närmar sig är jag intresserad.

 

Jo nog går det att åka helt original men om jag skulle rekomendera något vore det en kompressor för att kunna sänka trycket och få lite bekvämare färd på dåliga vägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul!

 

Visst är jag ute i god tid men det är ju en del som ska klaffa osv :) Svana tex, du har ju lite att fixa med -_-

Man måste givetvis inte ha en militärbil för att följa med utan alla är välkommna.

 

Tjingen. Håller helt med om luften :)  På första resan hade jag ingen luft med mig och åkte med för högt tryck många gånger och det gjorde resan betydligt skakigare på grusvägarna.

Det är inte 100% nödvändigt att ha egen kompressor med det gör resan klart bekvämare :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj Sten :)

 

Kollade lite snabbt på Smyrillines hemsida och en TGB 30 är lite för bred för att kunna klassas som husbil C (max 2 meter bred) och det finns ingen prislista för större fordon på hemsidan.

Har sett lika stora och större fordon på båten så det är ju inga problem så sett :)

Jag kan lägga ett Mail och fråga.

 

Stämmer dessa uppgifter på ett ungefär?

 

Bredd 2,49

Höjd 3

Längd 6,75

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tgb 11 kostar 2014 4810 per väg och en 131 åker på ytterligare 1485 i längdtillägg.

Är bilen över 2,5 meter hög åker man upp en prisklass ©

 

Ska man ha prylar på taket kan det alltså vara värt att transportera det i bilen och montera prylarna när man kommer fram.

 

post-5260-0-12882100-1389687332_thumb.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill jag vill.

Skall omgående börja samla tomburkar. och sluta röka  ^_^

Sista sig paketet öppnat under dagen, sen skall jag tvär sluta och klara mej på hemma gjort olerums snus tame tusan  :huh:

Undrar om jag klara mej undan höjd tilllägget om jag kör ombord på bromstrummorna  :P

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill jag vill.

Skall omgående börja samla tomburkar. och sluta röka  ^_^

Sista sig paketet öppnat under dagen, sen skall jag tvär sluta och klara mej på hemma gjort olerums snus tame tusan  :huh:

Undrar om jag klara mej undan höjd tilllägget om jag kör ombord på bromstrummorna  :P

 

 

Hitta någon medresenär som kan dela kostnaden med dig istället så kan du fortsätta röka :wacko:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag fått svar från Smyril line ang frakten av en bil i tgb 30 storlek

 

Den går som husbil C och kostar därmed 11020 tur och retur.

Sen tillkommer en kostnad på 3200 per meter över 5 meter.

 

I Stens fall betyder det. 11020 + 9600 (3m extra) = 20620.

15 papp billigare än fraktfartyg från helsingborg :)

Sen tillkommer ju både flygbiljetter och båtbiljetter på dessa priserna

 

Smyril lines svar:

 

Hej Fredrik,

 

Tack för mailet!

Det är möjligt att få med husbilen som är breddare än 2m. Priset är detsamma som med en maxbredd på 2m. Vid bokning måste du meddela husbilens bredd så det noteras i bokningen.

 

Du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor eller vill ha hjälp med bokning.

 

Vänliga hälsningar

Hanna

 

Ferry Center Försäljnings AB
Gaffelgränd 16
271 42  YSTAD
Tel: 0771-47 10 00
Fax: 0411-732 80

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta någon medresenär som kan dela kostnaden med dig istället så kan du fortsätta röka :wacko:

´Ja sluta med siggen gör jag ändå  :)  både för min del och för dotterns, 

Jo tanken på en med resenär har slagit mej, vore bra om jag hade någon med C behörighet så vi kan turas om att köra.

Jag får annonsera efter med resenär här  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm

 

Instämmer med Stewz!

 

Asså det kanske skulle gå att sälja in hemma om man får ett år (!) på sig.

 

Kul om någon med lite tid över och kunskaper om Island vill göra en helkalkyl.

Du har 4 år på dig :lol:

 

Återkommer ikväll med en litenuppställning av de olika kostnaderna, sen får du anpassa dem till dina förutsättningar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde alltså bli 11020 + 3200 = 14220 kr för en 13 bil med hydda då

 

mått

Bredd :1900 mm

Höjd : 3000 mm

Längd : 5350 , ja + ca 20 cm för vinschen så totalt ca:5550 mm

Ser ut att stämma, sen tillkommer kostnaden för dig och där kan man välja allt från 7-bäddshytt under bildäck till jättestora hytter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...