Gå till innehåll

Häng med till Island 2018


Rekommendera Poster

´Ja sluta med siggen gör jag ändå  :)  både för min del och för dotterns, 

Jo tanken på en med resenär har slagit mej, vore bra om jag hade någon med C behörighet så vi kan turas om att köra.

Jag får annonsera efter med resenär här  :P

Snacka med Rune :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett försök till att spalta upp kostnaderna

 

Färjekostnaden räknar ni lätt på på smyril lines hemsida, länken finns i första posten.

 

Ta sig till danmark:

Har för mig att stenabåten gbg - Fredrikshamn gick på ca 2500 t & r.

 

Bränslekostnad:

Räkna med ca 350 mil X vad er bil drar. (räkna inte på vad den drar i bästa fall med hemlängtan och medvind :ph34r: ) Bensin och Diesel kostar ca som det gör här hemma.

 

Mat:

Matpriserna ligger ungefär, kanske lite högre, som hemma fast vissa varor är dyrare och andra billigare. Vi lagade nästan all vår mat själva och åt faktiskt ute betydligt mer sällan än vad vi gör hemma.

Ska man köpa mat ute ofta rinner pengarna iväg. Jag fick uppfattningen att det var dyrare på resturangerna än hemma.

 

Camping:

Betydligt billigare än i sverige.

Bilen är gratis, tält kostar något men har inte koll på vad.

Sen kostade det en slant per person och priset varierade från typ 50-100 kr. Det lustiga var att en dyrare avgift hängde inte alls ihop med standarden på campingen.

Vildcamping är gratis :)

 

Bada:

Sundlaug (badhus) är något som Islänningar gillar och det finns väldigt många fina badhus runt om. Kan återkomma till det senare.

Kostnaden för att komma in på ett badhus är försumbar, nästan gratis.

Varma källor är för det mesta gratis men ibland finns det en låda där man lägger i några tior.

 

Leva på båten:

Pengarna rullar ganska fort om man ska köpa 3 måltider per dag så det är inte fel att ha med sig lite mat på båten.

 

Aktiviteter.

Här kan det rulla hur mycket pengar som helst.

Forsränning, dykning, ridning, glaciärtyrer på snöscoter m.m

 

Hojjt till om jag glömt något :)

 

Edit: Dom enda baden jag känner till som är dyra är Blå Lagunen i Grindavik och Jardbodain ( svårt att stava Isländska namn :)) vid Myvatn.

Det är tveksamt om de är värda sina pengar men för egen del stannar jag gärna till vid Blå Lagunen om vi passerar den medans Jardbodain kan kvitta.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad av resan 2018.Skall "bara" skruva ihop en lämplig campingbil.Har en tgb 11,men det känns som man vill ha mer plats.

/Mats

 

Kul! Du har 4 år på dig att skruva ihop bilen så det är väl inga problem -_-

Fräck bild! Ser ut att vara en fin aluzinkare oxå :)

 

Vi har snackat lite hemma om resan och är överens om att planera för att åka. Jäkla bra initiativ! Kul om det blir fler Scania oxo så man får sällskap i konvojkön... :mellow:

 

Härligt Sten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jagat på Rune nu  :P

Men det kanske är som han säger att det ligger för långt bort för att spika samåkning nu ;) .

Dottern min är ju 7 år då så jag får väl dra i hop så vi kan åka. det är ju dock 4 år bort 

Räknar jag på 500 kr månaden  sparat enbart på cigg så blir det 24000 kr innan dess, å tänk vad många tomflaskor jag kan hitta på 4 år ^_^ , så det går nog i land ändå  B)

Men denna tur skall jag tamme tusan med på  :wub:

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jagat på Rune nu  :P

Men det kanske är som han säger att det ligger för långt bort för att spika samåkning nu ;) .

Dottern min är ju 7 år då så jag får väl dra i hop så vi kan åka. det är ju dock 4 år bort 

Räknar jag på 500 kr månaden  sparat enbart på cigg så blir det 24000 kr innan dess, å tänk vad många tomflaskor jag kan hitta på 4 år ^_^ , så det går nog i land ändå  B)

Men denna tur skall jag tamme tusan med på  :wub:

Så ska det låta Hasse!!

 

Ingenting är givetvis spikat förrän båtbiljetterna är betalade och ingen kommer att bli sur om nån som tänkt följa med inte kan i slutändan av ena eller andra orsaken.

 

Se nu till att öppna ett separat konto där du sätter in dina ciggpengar oxå :)

 

Mina barn kommer givetvis att följa med (sista chansen innan de är för stora) och jag ser gärna att fler kidds är med på resan!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har jagat på Rune nu  :P

Men det kanske är som han säger att det ligger för långt bort för att spika samåkning nu ;) .

Dottern min är ju 7 år då så jag får väl dra i hop så vi kan åka. det är ju dock 4 år bort 

Vi (jeg og kona) lurer på å bli med på turen. Vi har ei datter som er omtrent like gammal som dattera di (født høsten 2010), det er jo enklere å reise sammen med andre når en veit at det er unger på samme alder med på turen.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Fredrik och Audi Q, jäkligt bra gjort Hasse! :wub:

 

 

Tips från en som vet. Bästa försäkringen för att förbli rökfri: Inte ett endaste bloss i fortsättningen!

Hälsar en som varit rökfri över tjugo år...

Snyggt Hasse.

 

 En grej som funkat för mig, är att tänka att "bryter man det man lyckats kämpa för redan en tid, -i ditt fall i en månad, så har man ju kastat allt i detta kämpande rakt ner i havet"!

  Man måste tänka varje dag att räkna dagarna man lyckats låta bli, och ju fler dagarna är desto starkare blir man att inte ge upp.

 

 Tro mig, det är inte bara du som kommer tacka dig själv sen.

Hela din kropp mår bättre, din "lill-Hansen" och alla i din omgivning kommer att uppskatta ditt icke-behov sedan. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...