Gå till innehåll

Häng med till Island 2018


Rekommendera Poster

  • 2 months later...

Nevnte for fruen å ta turen over til island den sommeren. Var ikke helt imot ideeen så skal starte planlegging mot en tru, men hva er kostanden med å sende bil i container og ta fly over iforhold til å ta ferge over og sende familien med fly?? Aner ikke hva jeg kommer til å reise med, får jeg tak i en TGB11 så blir det vel kanskje den eller så blir det Patrol Y61.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hvis nogle vil være med nogle få dage eller spare transport af eget kørtøj så er det også mulighed for at leje (Hyre)

 

http://www.arctictrucks-experience.is/car-rental

 

Jeg har selv lige fået besked om at der er fundet transport mulighed for dæk fra Ukrine.

Det var det sidste skridt (forhåbentlig) i at få et sæt til min Praga V3S

Dæk: https://www.youtube.com/watch?v=994Lx7fMArE

Bile er i Jylland og dækkene i Ukrine. Men nu ser det ud til at lykkedes.

 

Med 6X6 hilsen

Henrik L Knudsen-Built

Eket

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått ett erbjudande av en vän som flyttat till Island och gift sej samt skaffat familj. Han ville gärna hänga med.

Så han inskaffar en bil byggd för strapatser i och på Island, köper den och vi delar på kostnaden, Så säljer han bilen när turen är klar, Alt löser ut  min del. Då kan jag hänga med men utan TGB 1314 och i en lokal byggd bil i stället.

Blir nog en del billigare för min del och chanserna att det skall gå i hop ökar markant.

Inte helt fel att ha med någon som bott på ön i över 10 år på turen heller 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är en suddig bild men bilen har två antenner på den främre hardtopen. De som associerar mig med R8N CB SHOP är inte helt ute och cyklar. :-) Det blir garanterat mer antenner på bilen eftersom jag gillar radio. Eftersom mobiltelefontäckningen inte är hundraprocentig i Obygdir så tycker jag man bör ha någon slags alternativ kommunikation mellan bilarna. Vilken sort spelar ingen roll eftersom jag har dem alla.

 

tur att det inte förrän 2018 som resan bär av. Då hinner jag utrusta bilen med campinginredning och lite uppgraderingar. Jag köpte i bilen för att kunna bygga en kompetent lyxbefriad husbil för naturnära fricamping.

 

/Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med om att någon slags kommunikation mellan bilarna bör vi ha.

 

2010 var vi 3 bilar som åkte över och då körde vi med 27 mhz apparater men de fungerade sådär. Räckvidden var inte inponerande.

Vad rekomenderar du?

Själv skulle jag helst ha en handhållen apparat som kompletteras med en magnetantenn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag 27 MHz är överlägset PMR och annat man köper på Clas Ohlson. Dock måste man tänka till när man monterar antenner för 27 MHz så man får en bra räckvidd. Det sämsta man kan köpa är den antenn Kjell Co säljer.

 

Just nu har jag bara 24 volt i bilen och använder en liten handapparat med extern antenn på främre taket eftersom magnetfästet inte står kvar på aluminiumtaket.

 

Ett alternativ kan vara radioapparater på 156,0 MHz. De är små och behändiga och en extern antenn kan vara så kort som 0,5 meter. Jag måste kolla upp vilka frekvenser som är tillåtna på Island. Ett nytt frekvensband i Sverige är 69 MHz men det är så nytt att det knappt finns radiostationer ännu. Troligtvis finns detta frekvensband inte på Island och man vill inte få militären efter sig av misstag.

 

Edit: Det här hittar jag.

http://www.pfs.is/english/telecom-affairs/technic-and-frequencies/temporary-license/

På Island får man bara använda PMR och 27 MHz. Eftersom PMR har dålig räckvidd återstår bara 27 MHz. Om räckvidden är kort så är det något fel på installationen. Jag kan hjälpa till med gratis konsultation om någon undrar något.

 

/Per

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu råkar jag vara lite nördigt insnöad på det där med amatörradio och komradio. Jag ska inte kidnappa denna tråd med radio men här kommer åtminstone ett till inlägg. Bland det bästa man kan använda är en oförkortad kvartsvågsantenn med ett stort och likformigt jordplan (2,75 meter lång antennen mitt på taket).

 

Många gånger är det opraktiskt och då kan man göra en hyfsat bra kompromiss. Det som är näst intill lika bra är en 1,7-2 meter lång antenn bestående av ett tunt stålspröt med en spole i botten. Ofta är stålsprötet tillräckligt stryktåligt och klarar av diverse grenar och lägre viadukter. Det som händer när man kör in i tillräckligt många viadukter är att toppen på sprötet blir lite böjt. Det gör inte så mycket utan det går att böja tillbaka. Ska man in i ett parkeringshus fäller man antennen snabbt med ett enhandsgrepp. 

 

27 MHz är en frekvens som ligger på kortvågsbandet (3-30 MHz). En vanlig RaTGB har två kortvågsantenner mitt på taket. Under taket sitter det mer radiogrejer men för 27 MHz så behövs inte det utan man kopplar antennen direkt till valfri radio. Jag har markerat dem med överstrykningspennan.

post-8529-0-69661300-1429817591_thumb.jpg

 

När det gäller val av radio så är det mycket tycke och smak. En enkel 27 MHz-radio kostar ca 600 kr. Sedan finns det dyrare apparater med mer finesser. För att hålla kontakten mellan bilarna räcker det med en enkel radio.

 

Eftersom 27 MHz är kortvåg så ställer det lite högre krav på antennen. Har man en begränsad budget så ska man lägga största delen av pengarna på antennen och montaget och resten på radion. En av mina favoriter är en antenn från Sirio Antenne från Italien, Sirio Performer 5000. Här sitter den mitt på taket på min personbil. Den är knappt 2 meter lång räknat från taket.

post-8529-0-88831300-1429818206_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Wowe der er meget i vente for dem der tager til Island.

 

``

Sure, Iceland has heaps of waterfalls and they're all pretty awesome. But we bet you've never seen a fog waterfall.
This video was taken at the Látrabjarg cliffs in the Westfjords.

´´ (Inspired by Iceland)

 

https://www.facebook.com/kjartan.gunnsteinsson/videos/vb.1209395648/10204862234054852/?type=2&theater

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...