Gå till innehåll

Nödstart i ödemarken


Vinkon

Rekommendera Poster

Generatorn har normalt inte kapacitet att leverera tillräckligt med ström till en Winch och då hjälper batteriet till.

En Winch behöver minst 35mm strömkabel för att kabel och Winch inte ska ta skada.

Om du nu kopplar en Winch från en generator B+ som har en strömkabel på 6mm till startmotorn och batteri och belastar

winch så går strömmen "bakvägen" från batteriet till generatorn.

Strömkabeln på 6mm. kommer troligtvis att smälta.

 

Ingen vetenskap, bara vad jag tror.

 

 

Rune M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en känsla av att man pajar generatorn men bara vad jag tror eftersom det är en klen kabel till batteriet därifrån och all kräm tas från generatorn först, winchen tar väl beroende på belastnng allt från 100 A till mycket mer, blir väl nästan som en kortslutning på generatorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oroa dej inte för mycket… självfallet skall man ha en frisk generator.. men när det gäller att leverera ström är det batteriet som är kung. Allt handlar om hur mycket batteriet kommer att droppa i spänning när du lastar ned det.. det finns kurvor för sådant om man vill kontrollera hälsan på batteriet.... man kör startmotorn och kollar hur mycket det droppar under en minut eller hur det nu var..

 

Vid startförsök en kall vinter och oljan är som smörkola i motorn leverar batteriet lätt 5-600 ampere de första 2-3 sekunderna..

 

Generatorn kommer att se till att du har ca 14 volt över polerna.. och är batteriet friskt och är inte av en för klen typ behöver inte generatorn göra mycket mer än att ligga på toppen och hålla den spänningen.. Men.. är batteriet dåligt och volten störtdyker vid last kommer generatorn att försöka hålla uppe spänningen tills överströmsskyddet inte klarar mer..

 

När allt är frid och fröjd och du kör med normal last på elsystemet kör generatorn showen.. yes.. men batteriet ligger som en buffert och tar smällarna vid variationer i belastningen..

 

Brukar inte de som kör elwinch har dubbla batterier? Så att man kan köra elvinchen en stund utan att spänningen droppar allt för mycket?

 

Hmm.. ett friskt batteri på 75Ah kan leverera 75A i en timma… eller 150A 30 minuter (i teorin.. det lär vara rätt klent med amperen innan det är helt tomt)..…. typ.. eller 37,5A i två timmar… multipplar uppåt eller nedåt av 75Ah..  typ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fränt :)

Namn på firma/produkt alt. bilder?

Th-pettersson heter firman, finns dock inga bilder på den och troligen bara existerar den som ett enda exemplar.

Jag har flera gånger hört om den ska säljas under flera år men svaret var alltid att den var såpass kul och udda pryl så den fick vara kvar.

Fungerar konceptet bra så blir det en liten smidig "laddare" med bensindrift som kan rädda dagen( och bananen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en firma inne i stan som då och då köper upp lite lager av diverse fordonsrelaterade prylar finns en rätt smidig hjälpstart anordning.

Det är i princip en röjsågsmotor med en 24v generator monterad, vet inte hur bra det fungerar men tanken är god för skogsarbetare m.m"

 

Jag får nog säga att jag blev rätt så sugen på att bygga något sådant, jag har en Jonsered RS 51 röjsåg med trasig vinkelväxel och "ngt" sned axel, (närkontakt med traktor) som är tänkt som reservdelar få jag har en likadan fast hel.

Jag har även ett gäng gamla Volvo generatorer 45-90 A och det vore ju inte så svårt att koppla ihop rs51an & en generator, fråga är om det behövs någon utväxling och hur man gör med lindningsspänningen? Måste man släpa med sig ett batteri också isåfall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lösningen på problemet naturligtvis har du en storjävlagran brevid vagnen du lindar på en 2 meter spännband på remskivan som du kopplar till sagda gran sedan fäller du trädet och vagnen borde starta :D  har bärgat upp en skoter ur en bäck på detta vis svor på att aldrig ta i en yxa efter det äventyret ;)

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att ni varit inne på att använda el och hydrual  vinsch. 

Kan berätta att när startmotorn gav upp i ett lerhål för mej,och motorn lagt av, så kopplade vi min vinsch "på valpen" i en 13 bil för att dra upp den, med vinschen, 

När jag väl var uppe så lade jag i låg fyran och då naturligtvis fyrhjuls drift, och tryckte på vajer lindning in, släppte upp kopplingen och valpen startade, så där gick det att vinscha i gång bilen.

Kan ju vara värt att prova när det finns ström i  batterierna men startmotorn gett upp  :excl:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får nog säga att jag blev rätt så sugen på att bygga något sådant, jag har en Jonsered RS 51 röjsåg med trasig vinkelväxel och "ngt" sned axel, (närkontakt med traktor) som är tänkt som reservdelar få jag har en likadan fast hel.

Jag har även ett gäng gamla Volvo generatorer 45-90 A och det vore ju inte så svårt att koppla ihop rs51an & en generator, fråga är om det behövs någon utväxling och hur man gör med lindningsspänningen? Måste man släpa med sig ett batteri också isåfall?

Såg ut att vara direktkoppling mellan motor och generator, så den blev rätt kompakt.

Tanken med den var nog att om man har en maskin ute i skogen med lite spänning så den inte orkar starta så kopplar man på "elverket" på batterierna och gasar på en stund tills man fått tillräcklig ork att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst 4 sidor med bra tips måste jag nog vara tråkig nog att berätta min billiga och enkla lösning på problemet.

 

Spänn fast ett extra batteri i bilen innan avresa. Jag vet att lösningen inte innehåller en extra förbränningsmotor eller riskerar att hamna i en tidskrift över "gadgets", men den är lagom komplicerad... :-)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst 4 sidor med bra tips måste jag nog vara tråkig nog att berätta min billiga och enkla lösning på problemet.

 

Spänn fast ett extra batteri i bilen innan avresa. Jag vet att lösningen inte innehåller en extra förbränningsmotor eller riskerar att hamna i en tidskrift över "gadgets", men den är lagom komplicerad... :-)

Bah

 

Löjligt :P

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte du på veven eller? :)

 

 

I såna fall behöver man nog ha med sig ett helt släp bara för få med den anordningen :)

Men ack så maffigt!

Jepp 109an med veven,kankse går att utveckla och beräkna till mindre doningar och

du hade ju gott om tid så sätt igång :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pappa hade en (brorsan har den nu) dual-fuel* encylindrig motor till Vedkap o tröska,slaglängden var väl en 30 cm med snarkventil o allt. Där ställer man upp ventilen med en spak på stötstången, vevar upp svänghjulet o släpper sen så det blir komp så tuffar den igång ( o tar loss veven från axen...).

Varvtalsregulator som bygger på J Watt's patent sköter att det blir komp o drift vid behov, annars snurrar den i tomma /hmm, tror insugs o utblåsfaserna trycker igenom bränsle ändå..)

 

*) startar på bensin, driften på fotogen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pappa hade en (brorsan har den nu) dual-fuel* encylindrig motor till Vedkap o tröska,slaglängden var väl en 30 cm med snarkventil o allt. Där ställer man upp ventilen med en spak på stötstången, vevar upp svänghjulet o släpper sen så det blir komp så tuffar den igång ( o tar loss veven från axen...).

Varvtalsregulator som bygger på J Watt's patent sköter att det blir komp o drift vid behov, annars snurrar den i tomma /hmm, tror insugs o utblåsfaserna trycker igenom bränsle ändå..)

 

*) startar på bensin, driften på fotogen

Låter ju som en skitfrän pryl! :)

 

Bild på den? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 10 Hk starka 300 kg tunga dieselbåtmotor drar man i gång med en vev, öppnar bara båda ventilerna med en liten spak och börjar sätta snurr på det enorma svänghjulet, När man stänger ventilerna så tuffar den i gång, Startar till och med fast man satt in och utblås lyftarna fel och på enbart spillolja.

När ventilerna är stängda, så är den helt stöld säker för en oinvigde, helt omöjligt att veva i gång den då  :D

Undrar om det inte finns en bild på en sådan här på forumet en SABB  ;)

 

IMG_6883.jpg

Denna hittade Fredrik på ett säl museum på Island,Och är identisk med min lilla båtmotor  ^_^ Lite väl tung att släpa med ut som starthjälp kanske  -_-

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...