Gå till innehåll

Nödstart i ödemarken


Vinkon

Rekommendera Poster

:) 

Eller kanske en sån där eterpatronstartare till pbv302/tgb30/40?

(görs det fortfarande patroner?)

 

...eller tändkula :)

 

 

Undrar inte om detta håller på att balla ur nu...

Det är väll bara som hjälp vid kallstart ? Startmotorn måste ju funka.

 

Å för att verkligen få bort iden om att vi parkerar i utförslut.

 

Hur gör jag med min 40:bil går inte att putta och automaten går inte att få i bogserläge så den kan inte rullas igång utan ström att växla.

 

Spåna på pojkar sånt här är kul att läsa.

 

Själv säger jag litet elverk och en hjälpstartsladdare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väll bara som hjälp vid kallstart ? Startmotorn måste ju funka.

 

Å för att verkligen få bort iden om att vi parkerar i utförslut.

 

Hur gör jag med min 40:bil går inte att putta och automaten går inte att få i bogserläge så den kan inte rullas igång utan ström att växla.

 

Spåna på pojkar sånt här är kul att läsa.

 

Själv säger jag litet elverk och en hjälpstartsladdare.

Nä just, det har du ju helt rätt i 

* doh *  :angry:

 

Vad ska hända egentligen för att den ska lägga i M1?

Hur otroligt skulle det vara att "lura" den med 500 AA-batterier?

Alt. manipulera lamellerna? (visst var det lamell-låsning va?)

 

Filmstart är kanske inte så dumt, har varit med om det på några nöddieslar till sjöss. Men det vill ju till att du har några gamla hederliga filmrullar med dej och tändstickor. :)

Visst var de direkt brandfarliga va?

 

Kanske inte allt med Inglourius Basterds var skit :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det står på önskelistan, ett elverk är väl bra att ha hur som helst, skulle kunna köra värme pumpen med ett 2,2 kw om det kniper här i torpet tex.

Spanade på julas som de rear ut nu men enbart ett uttag fick mej att backa, å det billigaste de säljer annars har så liten tank.

 

740057-jpg.jpg
zoom.gif
740057-jpg.jpg
740057b-jpg.jpg
740057c-jpg.jpg
meec.gif Elverk 2 kW

 

Utrustat med ett 230 V-uttag och en AVR-regulator för jämn och stabil leverans av ström. Luftkyld, encylindrig 4-takts OHV-motor med snörstart. Oljetank: 0,6 l. Max. belastning: 2,2 kW. Effekt: 2 kW. Varvtal: 3000 rpm. Cylindervolym: 196 cm³. Tankvolym: 3,5 l. Ljudnivå: 95 dBa. M... [ Visa hela texten ]

Art.nr: 740057
 

Utgående produkt

Inkl moms nu 1495 kr
Tidigare 2295 kr
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De har ett liknade med mindre tank för ungefär samma pris 
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är hur bra som helst att ha med sig. Väger bly, men jag behöver aldrig oroa mig för batteritorsk när kylen, TVn' och all annan "nödvändig" utrustning stått på hela natten. Bara att dra igång, och innan morgonkaffet är urdrucket så finns det tillräckligt med kräm för att kunna starta bilen. Mitt elverk är ett 24V 70A som drivs av en Ryobi bensinmotor. En kul grej är dekalen på elverket som säger "Före start av helikoptern, koppla ifrån laddkabeln" :-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla batteribanker och ett skiljerelä mellan dem är ett annat sätt att lösa problemet med.
Funkar klockrent!

Ang bananen förstår jag inte varför man ska leta efter honom.... Så jävla trött på hans låt från melodifestivalen, kiddsen hemma körde den friskt ett tag :blink:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att det är elverk som gäller för de flesta.

 

Dock funderar jag på att gå en medelväg, trots att ett elverk är bra till mycket annat.

 

 

En mindre 4-taktsmotor, av gräsklippar-typ, med slungkoppling.

Så att man kan dra igång den på backen (med något bra fotstöd kanske?).

Sen hänga upp den i någon form av livsfarlig anording på motorn för att sen hänga på en rem till generatorn. (som redan har sin ordinarie rem avhakad)

Bara att varva upp den till arbetsvarv och kopplingen går i.

 

Bör gå att bygga "påhängs-anordningen" ihopfällbar och kompakt också.

Så då har man en relativt liten och lätt lösning som man alltid har med sig.

(gärna förvarad i bakvagnen vid värmepaketet eller så)

 

Risken med ett elverk är väl att man chansar eller är lat att ta med det, då man säkerligen sällan åker runt med det vanligtvis misstänker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm kan va vettigt,men som du säger man är lat o chansar säkert.

Ja tänkte på att kankse ha 2st laddade batterier stuvade i en låda+en extra startmotor

i bakvagnen+nåra verktyg för att kunna byta denna.

Kanske en enkel lösning om man ska ut på längre äventyr :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En elva och en tretton har bra med utrymme i skåpet.

 Vi anser att elverk, mutterdragare och tryckluftkompressor är sjukt bra att ha med sig.

 

 Och är det ruskigt kallt, eller att vi ska testa gränserna rejält, brukar en batteriladdare med start-funktion åka med oxå.

 

 Micke har skruvat fast elverket och kompressorn i golvet i sin elva-bil, jag har inte gjort det än men ska göra det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken var alltså att driva fordonets generator med en fyrtaktsmotor?

Nja, känns som man lika gärna kan montera en lös generator på gräsklipparmotorn/motorsågsmotorn i så fall, bara att koppla sladdarna till batteriet efter man ryckt igång den.

Då behöver man för övrigt inte ha någon slirkoppling.

 

Fast då kan man ju som alla förstår lika gärna köpa ett elverk(fast det kan ju bli billigare och roligare att bygga själv)

 

Annars kan ju detta vara en lösning:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen hänga upp den i någon form av livsfarlig anording på motorn för att sen hänga på en rem till generatorn. (som redan har sin ordinarie rem avhakad)

 

Eftersom scenariot var att du fått batteritorsk av anledning X, vad är det som säger att bilens generator inte är källan till problemet?

Och med en "livsfarlig anordning" så slutar det väl med att du får gå de 500 milen med avsaknad av någon vital kroppsdel...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte en motorsåg som redan har slungkoppling och är liten och kompakt? För svag?

Tvåtakt, jag hatar tvåtakt! :)

 

Tanken var alltså att driva fordonets generator med en fyrtaktsmotor?

Nja, känns som man lika gärna kan montera en lös generator på gräsklipparmotorn/motorsågsmotorn i så fall, bara att koppla sladdarna till batteriet efter man ryckt igång den.

Då behöver man för övrigt inte ha någon slirkoppling.

 

Fast då kan man ju som alla förstår lika gärna köpa ett elverk(fast det kan ju bli billigare och roligare att bygga själv)

 

Annars kan ju detta vara en lösning:

 

Jo, så tänkte jag först också. Men jag kände att jag ville "vinna" lite volym och vikt....

 

 

Sen hänga upp den i någon form av livsfarlig anording på motorn för att sen hänga på en rem till generatorn. (som redan har sin ordinarie rem avhakad)

 

Eftersom scenariot var att du fått batteritorsk av anledning X, vad är det som säger att bilens generator inte är källan till problemet?

Och med en "livsfarlig anordning" så slutar det väl med att du får gå de 500 milen med avsaknad av någon vital kroppsdel...

Naturligvis en viktig poäng.

Trösten är väl att i bästa fall kommer man inte så långt och behöver inte lida så länge... -_-

 

Hm, kanske man skulle göra ett eget "elverk" med en 24 volts generator...

Så att man kan ladda batterierna och ta generatorn ifall det är fordonets som krånglar? :)

(så slipper man mista någon kroppsdel i onödan också)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en tanke:

 

Säg att det vill sig riktigt illa och vagnen tex. lägger sig stadigt på sidan eller liknande.

Då har man ju inget för att kunna enbart starta motorn.

 

Då jag har ambitionen att skaffa en hydraulisk vinsch tänker jag såhär:

Relativt enkel demontering av berört hydraulsystem och montering/inkoppling av hydr.pumpen på "nödmotorn".

Risk att hydr.olja rinner ut kanske så man får väl ha en extra mängd i dunk med sig. (som man ändå bör)

 

Vinscha upp vagnen, koppla in allt, starta motorn, åka hem och känna sig förtänksam?

 

 

Hur är det med elvinschar i samma läge?

Är det bara att koppla in direkt från generatorn eller måste man gå via ett batteri oavsett?

 

Tillägg:

Detta är naturligtvis ett extremfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en firma inne i stan som då och då köper upp lite lager av diverse fordonsrelaterade prylar finns en rätt smidig hjälpstart anordning.

Det är i princip en röjsågsmotor med en 24v generator monterad, vet inte hur bra det fungerar men tanken är god för skogsarbetare m.m

Kan hända det inte blev nån framgång för nån vidare produktion blev det inte vad jag förstog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en firma inne i stan som då och då köper upp lite lager av diverse fordonsrelaterade prylar finns en rätt smidig hjälpstart anordning.

Det är i princip en röjsågsmotor med en 24v generator monterad, vet inte hur bra det fungerar men tanken är god för skogsarbetare m.m

Kan hända det inte blev nån framgång för nån vidare produktion blev det inte vad jag förstog.

Fränt :)

Namn på firma/produkt alt. bilder?

 

Anslut inte en winch direkt från en generator, utan det är batteri alt. startmotorn som gäller. 

Anm: hoppas att jag har förstått din fråga rätt.

Du förstod rätt :)

 

Varför blir det "fel" då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...