Gå till innehåll

Nödstart i ödemarken


Vinkon

Rekommendera Poster

Till Fordsontraktorer fanns det ett intressant tillbehör som ersatte elstartmotorn, Den bestod i grova drag av en fjäder (liknande den i startapparater till motorsågar, gräsklippare o.dy.) som drogs upp med en vev och sen manövererades in till startkransen på samma sätt som bendixdrevet i en startmotor. Helt oberoende av ström... En Fordson har ju dieselmotor som sällan behöver många varv på starten innan den går igång om den är frisk, det är lite skillnad med en TGB. Men nog skulle det fungera alltid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10-15 papp för en sådan generator, jisses!

 

Kom på att jag har ju en gammal grön batteriladdare med tvåtaktsmotor stående. Visserligen tror jag den är avsedd för radioackar men den har också 12 0ch 24 volt om jag kommer ihåg rätt. Ska rota lite i helgen och ta några bilder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag spånade lite på just RC grejor, det finns bränslemotorer "metanol"  som inte kräver stor batteri eller mycket ström för att dra fart på dem, lite ström till glödstiftet räcker nästan. men det är bra kraft i en del och ordentligt med snurr på dem.

ni skriver om något som kan driva generatorn och inte tar någon plats. 

Gav man en vettig motor till en bra RC byggare så hade de nog snart löst det hela, antingen med egen generator eller att använda den som sitter på bilen.

Om det nu inte vore så besvärligt att plocka bort startmotorn, "för det skall väl vara en smidig lösning" men om man plockade bort den så byggde de nog en startmotor med en Metanol motor som drivkraft ganska snart .

Har ju sett helt makalösa saker de lyckas få i hop. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Mmmm, använde de där en hel del i lumpen, mkt trevliga, svetsade en del småpinnar med den med, va elstart 12v på oxå har jag för mig, det enda som stoppade det var när nån fyllde tanken med fotgen istället för bensin.

helt klart värt mer än 3`men det kvibergs priser käns som du säger lite mycket för en "bra att ha" sak ;-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
  • 2 months later...

Finns tydligen handjagare som militären använder som funkar att ladda batterier med. Då är man inte beroende av att en annan motor ska starta...

Dessutom lär den värma gott under tiden :)

Se: https://www.aliexpress.com/store/product/Military-Hand-Crank-Magnetic-Generator/103944_32249736415.html

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...