Jump to content
LurK

Terrängbaserade Filmklipp

Recommended Posts

6 studenter från Oxford och Cambridge bestämmer sig för att åka från London till Singapore med två Land Rovers Type 1. Året är 1955.

• Like 2

Maffiga leksaker :)

Undrar hur en TGB 30 eller 40 skulle stå sig i sådana samanhang?

Precis,ja satt å drömde om en modiferad tgb40 under filmen :angry: ,ganska gott när det spyr ut

svartrök ur dessa trial-lastbilar :wub: synd på miljön men detta är väl en fis i rymden jämfört

med andra stora miljö-skurkarna

Jag har en liten kärlek till youtube, speciellt tgb filmer..

Utan några egna erfarenheter eller fakta, men jag anser att finnarna är helt överlägsna vad gäller ombyggnader och förbättringar på våra 11/13-bilar. Varenda bil, nästan ,verkar gå med automat och Merca / Nissan patrol / Landrover turbodieslar i Finland - och vilket ljud dom får i maskinerna!!!

Om man ska lita på youtubefilmerna iallafall. Det imponerar en del på mig, så jag länkar en av filmerna jag hittat här så ska ni få se. Och hör soundet när man smyger över myrarna. Ascoolt!

• Like 1

Ööööö....har ja missat nåt? en tgb 12 amfibie??? :huh::)

En prototyp som det aldrig blev något av. :)

• Like 1

En prototyp som det aldrig blev något av. :)

Det intressanta här är att filmen inte är från den perioden då prototypen byggdes! Så någon äger en fullt fungerande prototyp, eller har byggt en amfi 13-bil själv!

Det intressanta här är att filmen inte är från den perioden då prototypen byggdes! Så någon äger en fullt fungerande prototyp, eller har byggt en amfi 13-bil själv!

Det är jag som provkör efter lite finjustering av tätning och ny övertrycks-pump inför en våt träff i Tyskland.

Bilen är numera i ägo av Milmac, och står i deras museum :)

• Like 3

Det är jag som provkör efter lite finjustering av tätning och ny övertrycks-pump inför en våt träff i Tyskland.

Bilen är numera i ägo av Milmac, och står i deras museum :)

Nu får du ta och berätta lite mer hehe..

Är du byggherren från scratch, efter egna ideèr, eller va det en amfibie från början?

Finns den här bilen här på tgb.net sedan tidigare?

Tyckte du hade en bra fart i vattenläget, jetdrivning?

Nu får du ta och berätta lite mer hehe..

Är du byggherren från scratch, efter egna ideèr, eller va det en amfibie från början?

Finns den här bilen här på tgb.net sedan tidigare?

Tyckte du hade en bra fart i vattenläget, jetdrivning?

Den är en av 5 prototyper Volvo 4142A den stod länge och förföll hos militären i Skövde, köptes loss och renoverades hos bla. miloverkstaden, den har varit med på några träffar och är numera i bra bruksskick. Ja det är vattenjet, c:a 4 knop. Det tråkiga med prototyper är att inget passar från tex 13-bil, bara pappers-arbetet med att få den bes. den hade bara 3 som chassienummer och det går ju inte i Svedala

39965_121781601203145_4296934_n.jpg

168260_160106520703986_3481531_n.jpg

• Like 4

Det är otroligt fint att någon tatt hand om den på ett så fint sätt!! Ge gärna ljud ifrån dig om det blir möjlighet att se den i action och skriva ett reportage :)

Häftigt det löser ju den eviga frågan om vilket axelavstånd som är bäst :)

Finns ju hur många ställen som helst där man önskat sig längre eller kortare axelavstånd.