Gå till innehåll

Nybliven TGB:are


Einhead

Rekommendera Poster

Detta är mitt "bruksväde":

 

- Åka ner till havet och bada bastu (och bada)

- Svina runt i snö och få avundsjuka blickar av hunsade karlar

- Köra saftblandarna framför ett dagisgäng som är ute och prommenerar (kidsen älskar dem)

- Köra sopor (dvs något av mina ägodelar, inte fruns) och erhålla avundsjuka blickar på återvinningen från hunsade karlar

- Glida ner till hamnen med båtgrejer och fixa med båten, och inse att TGB:n kostar lika mycket eller lite som en båt-GPS. (Billigt nöje alltså)

- Åka till jobbet när det är påkallat (har både Cittroen C5 Exclusive och BMW 730LD att välja på).

- Köra numera årlig tripp upp i Hälsingeskogarna för äkta terrängkörning (dvs, inte "Bana").

- Sitta och gasa på gården

- Och givetvis har meckandet ett eget "bruksvärde" eftersom det skänker nöje när det är klart (efter allt skrikande och uppfläkta nagelband).

 

:)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det verkar just nu som om jag har kurerat spikandet på på motor..

 

Helt genomvarm och när man gasade så lät det som kastanjetter om motorn.. spikade livet ur sej.. men bara i området där man precis ger lite mer gas.. jag skyller till och börja med på det skitbränsle de säljer nu för tiden... men antog att något mer spelade in.. den slutade ju spika om jag trampade full gas.. och när jag släppte av på gasen.. även om motorn kämpade med hög last i övrigt.. så något speladade in i området då man precis ger lite mer gas..

 

Med tändningen injusterad optimalt med strobelampa, renoverade orginalfuggar och ventilerna ställda med klocka ska den inte spika med 98 oktan i tanken.. tänk om det hade gjort det på sjuttiotalet när 11:orna var nya?

 

Funderade en smula på om hurvida avgasreningssystemet kunde strula till det.. då manualen så käckt beskriver att insugningsluften tar en extra omväg inuti insugningsröret, för att värma luft/bränsleblandningen lite extra och på så sätt optimera förbränningen och tillåta att motorn går lite magrare.. detta vid låga och moderata gaspådrag.. -det där med magrare bränsle/luftblandning lät inget vidare.. precis vad som händer när motorn spikar.. det går för magert...

 

Eftersom man ändå inte tar avgasvärdena på 11:orna på bilprovningen, så är det väl fritt fram att ta bort skiten... öh..

 

-Summa kardemumma rent bränsleförbrukningsmässigt borde bli plus minus noll ändå.. Man ser till att luften går kortaste och rakaste vägen mellan fuggar och förbränningsrum, kan höja tändningen igen för lite bättre effekt..  å så kanman trampa liiite mindre på gaspedalen för att få spektaklet att röra sej framåt...  enligt min hemsnickrade teorin då..

 

Jag tog ståltråd och provade att surra fast dessa avgasreningsspjäll öppna... och som det verkar, har min motor slutat med dumheterna.. håller det i sej blir det till att ta bort brickorna som sitter på spjällaxlarna vad det lider... och axlarna... vem vet.. kanske man kan tillåta sej att tanka 95 oktan igen.. :-/

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåtidens avgasreningar tillförde inte alltid något vare sig funktionsmässigt eller miljömässigt, i alla fall inte i positiv bemärkelse :(

Hos WV hade till exempel vissa modeller en luftpump vars uppgift var att pumpa in luft i tomgångsavgaserna och späda ut koncentrationen, snacka om rening :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns flera tillverkare som har/har haft lösningen med luftpump för att klara avgaskraven.

Samma typ av pump satt på Saab 9-5 V6 för att klara emisionskraven på tomgång. Funkade fint för att få ner mängden oförbrända gaser i just den mängd som behövdes för att klara lagkraven som gällde då. (v6:an försvann  ur programmet någon gång 2003-2004 och ersattes med en 200hk radfyra när kraven skärptes)

 

Volvo hade ju sin berömda EGR-ventil på 70-talet där man återcirkulerade lite av avgaserna till insuget för att få ner utsläppen en aning:

Honda CBR1000F 87-95 (med flera motorcyklar)hade samma lösning på de modeller som såldes i Kalifornien där avgaskraven var högre än i övriga värden.

Och: -hör och häpna, min Yamaha enduro från 2005 hade en likadan recirkulation monterad när jag köpte den ny.

-Allt för att nätt och jämnt klara avgaskraven. (avgaskraven på motorcyklar ligger uppenbarligen lite efter bilsidan)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå avgaser och koldioxid - en genomsnittsmänniska förbrukar (Edit: Släpper ut) 55 g koldioxid per km joggandes. Ta det gånger fem för en full bil - > 275 g per km. Det ger 2750 g per mil. SÅ det är alltså miljövänligt att åka med allt som släpper ut mindre än det. Man kunde tro att allt bilåkande är icke miljövänligt, men så är icke fallet! (Glöm dock inte att människan också andas under färden... )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbrukar.. Släpper ut menar du väl? Och om var och en av de fem passargerana dessutom öppnar en kolsyrad läskedryck..  :huh:

 

Det är farligt att leva... det är 100% dödlig utgång..

 

Som man säger, livet är en sexuellt överförbar sjukdom med dödlig utgång...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Runt 1990, SBP körde "plötsligt" hårt med EGR ventiler o delade ut 3'or på löpande band, hade en Ford Fiesta XR2 och åkte för min första besiktning sen köpet.

 

"Varför har du pluggat EGR ventilen?" _-var snyggt gjort med en plupp m/ventilhatt...... Jag var oförstående

"hmm, vi testar om den funkar"- det gjorde den

SBP'arn ropar på kompis o frågar vartemellan slangen skulle sitta, kompisen vet.

Då klipper han av en slangbit från provinstrumentet o monterar dit!

 

SBP Sveg, jag var nöjd kund....

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow!

Jag hade också en moddad xr2a -88, min första bil och så sjukt nice!

 Stylad och uppfräschad till eget stuk..grymmaste bilen man haft!!

Vässad escort xr3 maskin i och ett sjukt bra billjud

 Ägde den mellan 98-2004..väghållning som en gocart -men körde ändå av på torr sommarväg..gick tre gånger för fort.. idiot som man var.

 

Behöver jag säga att bilen blev skroott.. :(  :(  :(  :(

 

Mitt livs största misstag någonsin. Förlåter mig aldrig.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar just nu som om jag har kurerat spikandet på på motor..

 

Helt genomvarm och när man gasade så lät det som kastanjetter om motorn.. spikade livet ur sej.. men bara i området där man precis ger lite mer gas.. jag skyller till och börja med på det skitbränsle de säljer nu för tiden... men antog att något mer spelade in.. den slutade ju spika om jag trampade full gas.. och när jag släppte av på gasen.. även om motorn kämpade med hög last i övrigt.. så något speladade in i området då man precis ger lite mer gas..

 

Med tändningen injusterad optimalt med strobelampa, renoverade orginalfuggar och ventilerna ställda med klocka ska den inte spika med 98 oktan i tanken.. tänk om det hade gjort det på sjuttiotalet när 11:orna var nya?

 

Funderade en smula på om hurvida avgasreningssystemet kunde strula till det.. då manualen så käckt beskriver att insugningsluften tar en extra omväg inuti insugningsröret, för att värma luft/bränsleblandningen lite extra och på så sätt optimera förbränningen och tillåta att motorn går lite magrare.. detta vid låga och moderata gaspådrag.. -det där med magrare bränsle/luftblandning lät inget vidare.. precis vad som händer när motorn spikar.. det går för magert...

 

Eftersom man ändå inte tar avgasvärdena på 11:orna på bilprovningen, så är det väl fritt fram att ta bort skiten... öh..

 

-Summa kardemumma rent bränsleförbrukningsmässigt borde bli plus minus noll ändå.. Man ser till att luften går kortaste och rakaste vägen mellan fuggar och förbränningsrum, kan höja tändningen igen för lite bättre effekt..  å så kanman trampa liiite mindre på gaspedalen för att få spektaklet att röra sej framåt...  enligt min hemsnickrade teorin då..

 

Jag tog ståltråd och provade att surra fast dessa avgasreningsspjäll öppna... och som det verkar, har min motor slutat med dumheterna.. håller det i sej blir det till att ta bort brickorna som sitter på spjällaxlarna vad det lider... och axlarna... vem vet.. kanske man kan tillåta sej att tanka 95 oktan igen.. :-/

Hur går det Einhead? Funkar det fortfarande? Har du provat att koppla in "avgasreningen" igen för att se om spikningen återkommer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix.. inget av det är inkopplat än.. har höjt tändningen en smula dock.. verkar fungera som det skall nu.. vid hård last har jag en aaaningens tendens till spikning.. men det får vara.. blir det problem när vårvärmen kommer tillbax blir det till att ställa in tändningen med stroben igen..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm varför tog du av ratten blinkers spak byte. 

Var fästes ringen sprucken kan jag förstå, men anats är det bara några skruvar som håller den. 

 

Ja man får nästan vara glad om man har någon ratt efter att man försökt plocka av dem om man har otur, de kan sitta rejält

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.. kabeln till blinkersspaken var inknölad innanför ringen.. ville inte knäcka den för åtkomst.. man vet ju aldrig.. och mycket riktigt.. den nya blinkersspakens ring var körd i en gänga.. tur man sansar sej ibland... hade god lust att kicka verktygslådan ett varv runt kvarteret i helig julilska.. 

 

Sedan ville jag ha av ratten "bara därför att" lixom.. rätt vad det är så är det nåt annat man försöker sej på.. då kan det vara bra att ha haft den lossad en gång innan..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.. kabeln till blinkersspaken var inknölad innanför ringen.. ville inte knäcka den för åtkomst.. man vet ju aldrig.. och mycket riktigt.. den nya blinkersspakens ring var körd i en gänga.. tur man sansar sej ibland... hade god lust att kicka verktygslådan ett varv runt kvarteret i helig julilska.. 

 

Sedan ville jag ha av ratten "bara därför att" lixom.. rätt vad det är så är det nåt annat man försöker sej på.. då kan det vara bra att ha haft den lossad en gång innan..

Jag tänkte ta bort ramen, så det är gjort en gång, ifall man skulle behöva någon gång... Det är som att göra Te. Bäst att koka vattnet på kvällen så är det bara att värma på morgonen. Senmoral: "Gråta innan är att gråta två gånger", och "Förebyggande underhåll på gamla bilar tenderar att rendera en herrans massa reparationer - för all skit man upptäcker på vägen." ;)

 

Till yttermera visso, och skämt åsido, så är ju givetvis målet att komma upp till en nivå där det förebyggande underhållet faktiskt är meningsfullt. Broder einhead (han är min bror) har ju annars en hyfsat bra nollställningsfilosofi när man ska "ta ägarskap" över en bils väl och ve. Det är att montera ur alla hemtillverkade modar, kablar och skit, så man får ett bra grundläge som är verifierbar i dokumentationen. Sedan kan man göra rätt när man själv fixar och donar. Det är verkligen sant när jag tänker på min bil, som är ett gammalt räddningsfordon. Det ligger gamla kablar till komradio, sirener och annat och skräpar. Dessutom en och annan extrakabel från ägarna mellan mig och räddningstjänsten (två tidigare privata ägare). Man hittar helt plötsligt en extra säkring på nån slags kabel, är osäker på om viss elförsörjning går via av- och på knappen eller har ett relä (som det ska vara som regel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Blev ombedd att hjälpa till i trdägården idag  :o  ..  ett par gamla torra förvuxna buskar måste visst absolut grävas upp..

 

Ett lysande tillfälle att testa.. eh.. parkeringsbromsen på min TGB..  :)

 

post-7280-0-00460400-1426361044_thumb.jpg

Klara färiga..

 

post-7280-0-59922200-1426361125_thumb.jpg

Gååå.. å hej o håå.. 

 

post-7280-0-58921000-1426361175_thumb.jpg

Här slirar vinchen preciis strax innan den börjar släpa med sej TGB:n..  hade shacklet släppt hade den nog sprätt iväg och slagit loss reservhjulet från bakdörrn.. man håller sej jävligt lugn när linan är sträckt till höga C..

 

post-7280-0-28679500-1426361351_thumb.jpg

Jag vann..  :wub:

 

Å parkeringsbromsen fick godkänt.. 

 

1000 machopoäng.. katjing!

  • Like 14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett eller ett par brytblock är också ett måste om man har vinsch  :)

Du kan då placera dig och fordonet så att du inte hamnar i skottlinjen  ;)  + allt annat roligt man kan göra, en vinsch utan brytblock är väldigt enkelspårig... 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...