Gå till innehåll

Stötfångare


junken

Rekommendera Poster

Vad har du tänkt en med vinschfäste och dragpunkter som tål stryk eller hur ser dina ideer ut.

Det är väl det första som jag kommer att tänka på innan man kan tipsa om matrial och tjocklek.

 

Hardox 6 mm tex så har du något som tål det mesta men den kommer ju kanske väga en del  ;)

Så är det ju det där med säkerheten när man ändrar något fram på en bil, för TGB ägare så får man nog tänka på att inte bygga något som klipper fötterna av en om olyckan skulle vara framme  :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, har liknande funderingar. Winchbumper alltså.... Tänkte mig nått i två stycken som kan laserskäras och vikas ihop med kantpress, åsså några svetsar att foga ihop dom två halvorna med. Ja, det blir nog några lösa gavlar att svetsa dit åxå. Tänkte mig bolt on i orginalets fästhål. Flytta över tappen från bogseröglan och reflexerna. Ska se lite orginal ut, men ändå ha stadigt fäste för en fetwinch utan att begränsa attackvinkeln. Och med två rejäla schackelfästen, typ för 19 mm schakelbult. Fäste för 2 vinklade stag bakåt till orginal tvärbalken för att ta upp sidolaster vid sned winchning.

 

Utan närmare beräkning (vilket ska göras vid konstruktionstillfället) skulle jag gissa på 5 mm gods på övre/bakre halvan där winchen ska sitta, samt 3mm till den främre/undre. Plåten bör vara i 350 kvalitet, rätt utformat räcker det långt hållfasthetsmässigt och är förståss svetsbart. Hardox är överkurs till en stötfångare... Drömmer även lite om 2 infällda LED-ramper typ 150 mm breda, men då måste man kunna komma åt att montera dom från baksidan vilket gör det hela lite pilligt. Lysena måste då dit i bumpern innan den skruvas dit.

 

Skulle det finnas intresse hos fler här på forat på ett gruppköp på en sån stötfångare? Dvs på laserskärningen och bockningen. Svetsjobbet får man stå för själv.

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart bolt-on med hål för orginalfästena, samt med hålbilder för dom vanligaste wincharna. Ganska standardiserat, finns 2-3 hålbilder som kan vara aktuella för dom lite stadigare wincharna typ 9500, 12000 och 16800 lbs. 254mm×114.3mm är oftast lika på dom storlekarna. Finns även 166.4mm×114.3mm, men så små 3-tons (6000 lbs) winchar är väl inte aktuellt för våra tyngre fordon gissar jag. Har ni önskemål på andra hålbilder så skriv i tråden...

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dum fråga kanske :)

 

Jag vill oxå ha en vinch men vill inte placera den framför kylaren, har inga problem med kylning idag men vill inte täcka för halva hålet.

Är det väldigt mycket sämre, rent praktiskt när man vinchar, att ha vinchen förskjuten i sidled?

 

Är ju oxå väldigt viktigt att man inte försämrar attackvinkeln. Har ju sett en och annan bil som använder vinchen som jordfräs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi med original sitter på wire'n, inte märkt några obehag av det. Man tar ju i regel tag en bit bort. Om man ex vis drar vindfällen/eller andra brukar det vara bra att parkera bakom ett träd ( så man inte åker kana), även då fördel om den inte sitter mitt i. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inom kort lägga upp färdig ritningar för hur jag har tänkt bygga. Då jag har möjlighet ta allt matriall via jobbet så kommer priset på materialet bli lågt nu. Men kommer att om intresse finns bygga de helt färdiga. Då levereras med Kina vinsch!!!! Allt kommer va beräknat och precisions svetsat!

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dum fråga kanske :)

 

Jag vill oxå ha en vinch men vill inte placera den framför kylaren, har inga problem med kylning idag men vill inte täcka för halva hålet.

 

 

Jag har min monterad i front... och den bygger ganska högt också 

 

IMG_6552.jpg

 

Har inte haft några problem med kylning så långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inom kort lägga upp färdig ritningar för hur jag har tänkt bygga. Då jag har möjlighet ta allt matriall via jobbet så kommer priset på materialet bli lågt nu. Men kommer att om intresse finns bygga de helt färdiga. Då levereras med Kina vinsch!!!! Allt kommer va beräknat och precisions svetsat!

 

Låter väldigt intressant!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tgb med originalfläkten monterad lär kanske inte få problem.

För min del har jag en elfläkt som är termostatstyrd och den behöver i princip aldrig gå när kylet får fartvind på sig. Sätter jag en stor vinch framför kylet tar man bort finessen med elfläkt eftersom den kommer att få gå betydligt mer.

 

En tgb lutar ju dessutom ,nästan, alltid åt vänster så det skadar inte att sätta lite tyngd på höger sida :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar på Anders_E bild så kommer jag flytta ner och in vinschen så det kommer bli en inbyggd vinsch i stötfångaren självklar med möjlighet till att ta ut den. Det kommer även bli en bak stötfångare byggd. Har räknat så på total kostnader å slut produkten kommer kosta ca9800 för den främre med vinsch å ca3200 för den bakre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..syftade på ett nytt projekt som ni ska få ta del av närmare sommaren. :P Avslöjar inget mer. :D

 

Är detta en attityd / förhållningssätt som är OK enligt forumreglerna?? Detta är väl verkligen vad "Warning Post-räknaren" är till för.

 

Har munnen rört sig vill vi höra nåt!! :wacko:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..syftade på ett nytt projekt som ni ska få ta del av närmare sommaren. :P Avslöjar inget mer. :D

 

Buuuu!  ;) Om man säger a får man säga b som det heter. Går ju själv i nästa "projekt" tankar och förutom att måla o tätat karossen så är det bakre winch som står på tur känns det som, så mycket tankar om sådana planer är bra just nu. Men då funkar inte " Avslöjar inget mer."  :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drömmer även lite om 2 infällda LED-ramper typ 150 mm breda, men då måste man kunna komma åt att montera dom från baksidan vilket gör det hela lite pilligt. Lysena måste då dit i bumpern innan den skruvas dit.

// Klas

Jag också planer på att bygga en ny stötfångare, och tänker i så fall bygga infällda LED-lampor i denna. Men jag funderar på att montera DRL-ljus, alltså ljus som är godkända att ha tända i stället för halvljus under dagtid. Har tittat på denna modell, och även fått försäkringar från leverantören att dessa är vattentäta. http://shopen.dectane.se/w_/type/articleinfopage/articleid/3438/Default.aspx

 

/Gripen

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Skall plocka av min stötfångare för att rikta vinschfästet, byggde ju så att man inte skall kunna skruva bort vinsch utan att plocka bort hela balunsen, "stöld tänk"

funderade också på det med lampor i , men vad tror ni måste man förstärka mycket där man tar upp hålen, det måste ju bli i ytterändarna för min del då vinschen sitter i mitten och där törs jag inte plocka bort något då jag lyckats kröka hela fästet trotts förstärkningar och annat .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...