Gå till innehåll

Dagens tv/film tipps


Rekommendera Poster

Såg "Red dawn" från 1982 häromdan.

Ville se den mest för att scenariot där kommunisterna ockuperat USA och rebeller ur civilbefolkningen som slår tillbaka lät riktigt intressant.

 

Tyvärr så visade det sig att det var en ungdomsfilm med svagt skådespeleri för jänkare runt 20-års åldern i tidiga åttiotalets kalla krig-USA.

Känslan av en propagandafilm som ska ingjuta mod i ungdomen kunde jag inte slå ifrån mig.

 

Till skillnad mot andra såna här filmer var rekvisitan riktigt bra!  :excl: (om man kommer ihåg att filmen är gjord tidigt 80-tal iaf)

Pansarterrängbilar, stridsvagnar, attackhelikoptrar mm får väl godkänt av mig. (dels av utseende och dels av ansträngningen att framförallt modda helikoptrar)

Först efter en serie mycket lyckade eldöverfall av en bunt snorvalpar mot utbildade soldater som ockuperat större delen av landet ganska snabbt så började allvaret hinna ikapp dem och först då "började" filmen.

Hade man kanske valt ungdomar som var mer varma i kläderna som skådisar och fokuserat mer på gruppens dynamik än de simpla eldöverfallen så tror jag filmen hade varit alldeles ypperlig. :)

Men nu kändes det snarare som slöseri med den (för den tiden) fina rekvisitan på en beige ungdomsfilm.

 

5 av 10 Sovjetiska T-72-stridsvagnar med spännhjulet bak  ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Red dawn" finns även nyinspelad för några år sen

Faktiskt sevärd enligt mig☺

Den gamla versionen från 82 har ja bara tyvärr sett

Ca 10 min i slutet

Då är det den som står på tur :)

Den gamla kan nog vara värd att se för att den verkar betraktas som en kultfilm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sett svenska filmen 'Gränsen' nyss.

 

En väldigt "amerikansk" film i mitt tycke...

Nån släng av både "rambo" och "rädda menige ryan".

 

MEN, allt för lite svensk film är på det temat så det var ju kul att se att det händer något på den fronten iaf.

(även om jag störde mig som fasen på de militära missarna de gjorde i filmen, särskilt när de sa "kom" på anrop  :ogmy: )

 

3 flottiga gubbar av 5 möjliga.

 

Mil rådgivare var "Robert Ingemarsson" från Op Garbo, dottern hans har en huvudroll

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg "Mannen från U.N.C.L.E." på bio igår, rekommenderas varmt! :)

 

En film som fick alla rätt i min bok, inget överdrivet hollywood-tjafs och stor möda verkar ha lagts på kulisser som kanske inte är mer än några enstaka sekunder för att få den rätta "miljö-känslan".

Själv såg jag tv-serien i mina tonår när den gick på svt eller tv4 och jag gillade verkligen den serien. "Trots" att serien var i svart-vitt så var den betydligt mer seriös än samtida Bond-filmerna, som snarare kändes mer som Åsa-Nisse efter det...

 

Filmen axlade verkligen serien och gav en "vuxen"/"mogen" bild av kalla krigets mer dystra aspekter samtidigt som det fanns humor. :)

Bara det att man "tordes" ha flera olika språk gjorde det hela så mycket bättre/seriösare.

 

10st 90-bärgare av 10 möjliga! :)  :)  :)  :)  :)  :)  :)  :)  :)  :)

 

Jag kommer helt klart att se den igen :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

En ny säsong Svenska hemligheter med Melker börjar V40. :)

 

Haft Svenska hemligheter maraton i helgen när sambon jobbar, jag vilat från köksbygge/ förtrtöstat från JDW krångel. Visst några dalar men klart sevärt!

 

http://www.svtplay.se/video/4614951/svenska-hemligheter/svenska-hemligheter-special-avsnitt-6

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fury

April 1945. Mitt under de allierades stora slutoffensiv i Europa får en rutinerad sergeant kallad Wardaddy i uppdrag att leda en Sherman-tank med sin fem man starka besättning bakom fiendens linjer.

 

Viasat aktion 20.00

 

Gillar du tanks ska du se den här :)

 

5 renoverade akan kanoner av 5 möjliga

 

 

 

Röd Gryning(orginalet)

 

03.20

 

Tv4 film

 

om man orkar va vaken så... :mellow:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Kampen om tungvattnet

söndag 17 januari 21.00 i SVT1 och SVT Play

 

http://www.svt.se/kampen-om-tungvattnet/dyraste-serien-nagonsin-i-norge-nu-kommer-kampen-om-tungvattnet-till-svt/

 

Betygsättning kommer senare :)

 

Lite trevande i första avsnittet, men ser ut att bli ett gediget bygge!

Bara att låta nationalklenoden Norsk Hydro's ledning vara nasse vänliga är ett strongt grepp.

 

"Den dyraste produktionen i NRK's historia" lovar gott!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite trevande i första avsnittet, men ser ut att bli ett gediget bygge!

Bara att låta nationalklenoden Norsk Hydro's ledning vara nasse vänliga är ett strongt grepp.

 

"Den dyraste produktionen i NRK's historia" lovar gott!

 

Så nu blir Professor Drövels hemlighet den näst dyraste produktionen i NRKs historia :lol:  

https://www.youtube.com/watch?v=72H1eaWodk0

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Fick syn på en serie på SVT "Med brandbil till Mongoliet". Två norrmän i en ombyggd Jeep J20. Riktigt trevlig. Ljudet i J20 är mysigt.

De har også kjørt i Sør-Amerika og India. Og for ikke å snakke om i Finland med to varemopeder(!).

 

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/05/21/team-bachstad-vill-knacka-den-finska-koden

 

Dere kan se serien her:

https://tv.nrk.no/serie/team-bachstad

 

Bra måte å trene opp norskkunnskapene på (det kan hjelpe å slå på tekstinga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Repmånad eller hur man gör pojkar av män

TV4 Idag 20:00 - 22:00

 

Bästa svenska filmen och man kan njuta av alla klassiska militärfordon :)

Börjar alldeles strax så på med kaffet och fram med chippspåsen nu direkt

Den mest uttjatade svenska filmen genom tiderna?

Skicka ner den i slutförvaret i Forsmark den med....

 

 

 

 

 

Skoja bara, men lite uttjatad är den.

Pluspoäng till alla som hann se bandvagnen :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja..jag la märke till en grejj,

denna gång verkade den typ "reduxad"

Jag upplevde en bättre bild och ett bättre ljud än dom tidigare sända på Tex tv4film:)

 

Betyg då?

 

5 av 5 Fulltankade bandvagnar i djupsnö:)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sett "passengers" på bio idag.

Stöpt enligt amerikansk standard i vanlig ordning i ny cool miljö.

På samma sätt det är omöjligt att åka i tyst avdelning på tåg är det också att förvänta sig att folk besitter tillräckligt med hyfs att hålla truten på bio, inget nytt, det bara ingår.

 

3 av 5 bensin-bv206:or som vpl-föraren glömt att slå i blyersättning i tankarna på.

 

 

 

 

 

 

 

 

"Spoiler"

Markera mellan klamrarna nedan om du redan sett filmen och vill förstå vissa händelser i den: :)

[ Rymd-FlygBolaget är nog Ryanair, allt, precis allt kostar extra. Även liv ]

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...