Gå till innehåll

Uppstart av tgb


ewoldern

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Nu har jag försökt få igång min tgb22 alldeles för länge och söker nu hjälp!

 

Vad som är bytt:

 

Rotor.

Brytarspetsar 0.4mm

Kondensator.

Ny 98 oktan i tanken.

Nya tändstift.

 

 

 

Vad jag prövat hittils:

 

Rengöra förgasarna.

Ordnat med alla tänddelar tills det fungerar nu äntligen.

Justerat tändning.

 

Nu till syndromet: :rolleyes:

 

Bilen går nu att starta och står på tomgång och man kan få upp den i kanske 1300 rpm, allt annat så suger det bara luft och vill dö.

 

Choke hjälper inte, startgas gör ingen nytta. Vi har lyckats tvinga upp varvet genom att höja tändningen men finns ingen "kraft" att ens flytta bilen.

 

Känns som tt den inte får soppa när man gasar på.

 

Nu hoppas jag någon här som pillat mkt med dessa bilar har några fler ideer då jag nu snart lessnat på detta och dömer ut alltihopa och donerar axlarna till min suzuki. (Tycker dock att den är för cool att skrota som många andra blivit) :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker, det låter som att endera så drar den tjuvluft (någon trasig vakumslang) eller så får den för lite soppa, kolla bensinpumpen, kan vara skräp i eller dåligt membran, eller skräp på filtret i tanken vilket är vanligt, lossa ingående slang till pumpen och sätt på en som du drar direkt från en dunk för att testa.

Såg att du haft isär förgasarna, annars är stela, punkterade membran en felkälla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att köra bilen med en soppaslang från en jeepdunk...

 går det bra då ?  Ja , nej 

 

Då kan du böja leta åt vilket håll det är fel ..

 

 

Om nej 

Något med förgasarna,slangar  eller inställningar

 

 

 

Om Ja 

Kolla  soppafiltret som sitter bak vid tanken.....

Kontroller soppaledningen så att du inte har några sprickor i den

Kan vara skit från tanken som sätter igen filtret

Syns inget i filtret så kan det i värsta fall vara en färgflaga i tanken som sätter igen röret i tanken , prova att blåsa lite lätt med tryckluft eller något....glöm INTE att öppna tanklocket INNAN.

 

Lite snabba tips ... någon annan får väl fylla på mera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du dömer ut....ta ett komp-test,har du bra komp ligger ju felet typ utanför motorn.

Då får du leta lite till

 

Ta förresten en 13 nyckel och känn på insuget/grenrörets muttrar,dessa va faktiskt

lite lösa på min 13bil när ja fick hem den

 

Kompet ska väl ligga på runt 9-10 kilo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu efter dagens mekande så har jag bytt soppaslangar hela vägen fram, bytt/ rengjort filter. Pumpen pumpar fram fint med soppa.

 

Har prövat köra bilen med jeepdunk och elpump, gjorde ingen skillnad.

 

Kollat upp alla vacuumslangar, allt är helt.

 

Får ta ett komp prov, men det konstiga är att den står fint på tomgång men allt annat så vill den dö.

Soppa verkar den få för stiften blir svarta/blöta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, får inte för mycket soppa/lite luft då? Eftersom du tycker stiften blir mörka..

 

 Kolla lufttillförseln, så det inte är nå skatbo i nån slang från luftrenaren. Kör utan filter och öppet där så du ser och hör medans du provar.

  Om det sitter en filterking bräsletrycksregulator i framkant i motorrummet.. dom kan ramla isär inuti. Man skruvar bort glaskoppen och kollar.

Men då borde maskin gått ännu sämre.

 

Chokereglaget sitter inte fast i läge stängt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! tycker det låter som om motorn får bränsle men inte luft. Tomgångsvarvtal går att ändra med tändning. Att den inte reagerar på startgas tyder på för lite luft. Har du kollat att dina sekundärspjäll fungerar. Har du ställt tändning med lampa/kollat tändföljd och uppmärksammat vilket håll rotorn går åt!!!

(tändföljd), 10 graders förtändning ska det vara med bortkopplat vaccum vid tomgång. :)  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta börjar bli intressant, sånt här gillar jag.

 

 Om kompet e dåligt ska inte tomgång finnas heller, och finns väl knappt en risk i världen att den tappat trycket på alla burkarna samtidigt..iaf så illa så den inte orkar sig själv.

 

 Jag röstar för att tändningen står sent som attan som någon skrev tidigare, men den borde gå bättre eller inte gå alls.

 

 

>>> Hmm, tändspolen som inte orkar leverera vid högre varv, men räcker till på tomgång? Det har jag faktiskt varit med om på personbil..

 Kolla om den börjar gå sämre med många elförbrukar igång, typ halvljus och kupefläkt osv.

  Då kan tändspolen vara en idé att kika på.. ganska lättåtkomlig oxå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sekundärspjällen låter intressant…. kolla även att vaccumförställingen är hel.. annars justerar den inte efter tändpunkten vid ökande varvtal..

 

Ett gammalt hederligt trick är att köra motorn.. och spreja startgas runt möjliga felkällor.. sticker varvet.. ja då har man hittat ett ställe där den drar tjyvluft..

 

flottörhus som flödar över är inte heller nåt kul.. stinker bensin och surar ned sej på två röda.. 

 

Nåja… jag sätter min peng på en kass kondensator… har råkat ut för detta två gånger i mitt liv.. med exakt det problem du beskriver.. bilfan vägrade i sten att varva..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sekundärspjällen låter intressant…. kolla även att vaccumförställingen är hel.. annars justerar den inte efter tändpunkten vid ökande varvtal..

 

Ett gammalt hederligt trick är att köra motorn.. och spreja startgas runt möjliga felkällor.. sticker varvet.. ja då har man hittat ett ställe där den drar tjyvluft..

 

flottörhus som flödar över är inte heller nåt kul.. stinker bensin och surar ned sej på två röda.. 

 

Nåja… jag sätter min peng på en kass kondensator… har råkat ut för detta två gånger i mitt liv.. med exakt det problem du beskriver.. bilfan vägrade i sten att varva..

 

Yes.

 Kondingen räknade jag bort, den brukar gå bra kall och spotta smälla eller stendö vid varm motor som första tecken.. ..och den har han skrivit att den redan är bytt. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du har ett råttbo i luftburken, bestående av en gammal raggsocka och en dagstidning i form av små pappersflingor....


EDIT: Klipper in mitt citat från Gestrike Offroads forum i december 2012 när jag hittade råttboet i luftburken:

"Har felsökt Turistbussens B30 under veckan. Ville inte gå nå bra alls på halvgas och uppått... Plågade jag fick jag upp na i 60 på slät väg, och då gick hon fetilla och rykte svart som en surdiesel. Ur med stiften, ställde tändningen, brytarspetsarna, kollade flottörhusnivåer mm. Inget konkret fel gick att hitta. I ren desperation efter midnatt längs Mårtsbovägen fick jag för mig att riva ut luftburken, mina fordon brukar samla lera där. Har alldrig blivit så glad av att hitta ett RÅTTBO tillverkat av tidningpapper och en gammal raggsocka! Tippa ur böset ur burken och ruska ur insatsen, och se, nästan nyskick! Tillbaks med grejjerna och vips gjorde hon mätarn ut (100+) lätt, lukta knappt ens plåg."

// Klas

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag tror på råttbo i slangarna på luftburken jag också, 

Fick samma fenomen på min då jag bytte hytten förut, då plockade jag inte över de grova "aluslangarna" som gör att den får luften ovanför kylaren och ner till luftfilter burken, 

Tog en damsugare och körde in slangen i aluslangarna och sög ut massor av löv-nöt skal mm 

När allt var rent satte jag i ett nytt filter sen gick den helt ok

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört bilen med och utan luftburk, även helt öppet fram till förgasarna, ingen skillnad.

 

Testat flertalet kondensatorer och brytarspetsar.

 

Nu ikväll fick jag hjälp av granne med lastmaskin så vi lyfte av flaket så blir det lite lättare att meka med "vraket".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon varit och skruvat på maskin, och sen gett upp så den blivit stående??

 

 Tänkte att kammen kan stå fel som attans, men borde inte hänt utan att någon varit där och skruvat isf..

 

Teoretiskt sett, så skulle det var liknande symptom som du har.. likaså en tändning som stod felvriden som satan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon varit och skruvat på maskin, och sen gett upp så den blivit stående??

 

 Tänkte att kammen kan stå fel som attans, men borde inte hänt utan att någon varit där och skruvat isf..

 

Teoretiskt sett, så skulle det var liknande symptom som du har.. likaså en tändning som stod felvriden som satan..

Vet ej om någon vart o "pillat" men jag tror ej det, fick hjälp härom kvällen av svärfar som skruvat mkt gamla grej genom åren och han ansåg att det var dags o kolla ventilspel eller ev kärvande ventil (er).

Så det får bli nästa koll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Liket" lever, var kärvande ventiler och den kondensator jag satt dit var också trasig ny i kartong. Inte så jäkla lätt att felsöka sådant :angry:

 

Men nu går den så då körde jag rätt ut i skogen och körde ner mig så vi fick hämta hjullastare, dock så vet jag nu att alla diffspärrar och 6x6 fungerar så i det stora var det en trevlig upplevelse :wub:

 

ZyY2A.jpg    Det svarta i övre hörnet är inte ragnarök utan bara en fet tumme :D

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...