ewoldern Postad 2 Februari , 2014 Rapport Share Postad 2 Februari , 2014 Hejsan! Nu har jag försökt få igång min tgb22 alldeles för länge och söker nu hjälp! Vad som är bytt: Rotor. Brytarspetsar 0.4mm Kondensator. Ny 98 oktan i tanken. Nya tändstift. Vad jag prövat hittils: Rengöra förgasarna. Ordnat med alla tänddelar tills det fungerar nu äntligen. Justerat tändning. Nu till syndromet: Bilen går nu att starta och står på tomgång och man kan få upp den i kanske 1300 rpm, allt annat så suger det bara luft och vill dö. Choke hjälper inte, startgas gör ingen nytta. Vi har lyckats tvinga upp varvet genom att höja tändningen men finns ingen "kraft" att ens flytta bilen. Känns som tt den inte får soppa när man gasar på. Nu hoppas jag någon här som pillat mkt med dessa bilar har några fler ideer då jag nu snart lessnat på detta och dömer ut alltihopa och donerar axlarna till min suzuki. (Tycker dock att den är för cool att skrota som många andra blivit) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 2 Februari , 2014 Rapport Share Postad 2 Februari , 2014 Tycker, det låter som att endera så drar den tjuvluft (någon trasig vakumslang) eller så får den för lite soppa, kolla bensinpumpen, kan vara skräp i eller dåligt membran, eller skräp på filtret i tanken vilket är vanligt, lossa ingående slang till pumpen och sätt på en som du drar direkt från en dunk för att testa. Såg att du haft isär förgasarna, annars är stela, punkterade membran en felkälla Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 2 Februari , 2014 Rapport Share Postad 2 Februari , 2014 Prova att köra bilen med en soppaslang från en jeepdunk... går det bra då ? Ja , nej Då kan du böja leta åt vilket håll det är fel .. Om nej Något med förgasarna,slangar eller inställningar Om Ja Kolla soppafiltret som sitter bak vid tanken..... Kontroller soppaledningen så att du inte har några sprickor i den Kan vara skit från tanken som sätter igen filtret Syns inget i filtret så kan det i värsta fall vara en färgflaga i tanken som sätter igen röret i tanken , prova att blåsa lite lätt med tryckluft eller något....glöm INTE att öppna tanklocket INNAN. Lite snabba tips ... någon annan får väl fylla på mera.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 2 Februari , 2014 Rapport Share Postad 2 Februari , 2014 Innan du dömer ut....ta ett komp-test,har du bra komp ligger ju felet typ utanför motorn. Då får du leta lite till Ta förresten en 13 nyckel och känn på insuget/grenrörets muttrar,dessa va faktiskt lite lösa på min 13bil när ja fick hem den Kompet ska väl ligga på runt 9-10 kilo Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ewoldern Postad 2 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 2 Februari , 2014 Nu efter dagens mekande så har jag bytt soppaslangar hela vägen fram, bytt/ rengjort filter. Pumpen pumpar fram fint med soppa. Har prövat köra bilen med jeepdunk och elpump, gjorde ingen skillnad. Kollat upp alla vacuumslangar, allt är helt. Får ta ett komp prov, men det konstiga är att den står fint på tomgång men allt annat så vill den dö. Soppa verkar den få för stiften blir svarta/blöta... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluesky Postad 2 Februari , 2014 Rapport Share Postad 2 Februari , 2014 Jag hade nog kollat membranen i förgasarna. Får du av luftfiltret så du kan se kolvarna i förgasarna tror du? I så fall skall du se hur de lyfter och följer med upp när du ger gaspådrag om membranen är hela. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 2 Februari , 2014 Rapport Share Postad 2 Februari , 2014 Hmm, får inte för mycket soppa/lite luft då? Eftersom du tycker stiften blir mörka.. Kolla lufttillförseln, så det inte är nå skatbo i nån slang från luftrenaren. Kör utan filter och öppet där så du ser och hör medans du provar. Om det sitter en filterking bräsletrycksregulator i framkant i motorrummet.. dom kan ramla isär inuti. Man skruvar bort glaskoppen och kollar. Men då borde maskin gått ännu sämre. Chokereglaget sitter inte fast i läge stängt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 2 Februari , 2014 Rapport Share Postad 2 Februari , 2014 Efter som den får soppa så det räcker och du ställt tändningen (annars låter det som den skulle stå efter ÖD) så är det väll kompprov som gäller så du ser att ventiler o ringar tätar, har de stått väldigt länge? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 2 Februari , 2014 Rapport Share Postad 2 Februari , 2014 Sjekk at ikke ledning til kondensator/stifter går til jord når centrifugalvektene i fordeleren begynner å røre på seg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ewoldern Postad 2 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 2 Februari , 2014 Hej igen! Membranen är kollade och hela o fina. Bränsletrycksregulatorn också kollad. Chokreglagen fungerar som de ska. Får nog ta kompprov helt enkelt så får vi se vad det säger Tackar för hjälpen så länge Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svarten Postad 2 Februari , 2014 Rapport Share Postad 2 Februari , 2014 hej! tycker det låter som om motorn får bränsle men inte luft. Tomgångsvarvtal går att ändra med tändning. Att den inte reagerar på startgas tyder på för lite luft. Har du kollat att dina sekundärspjäll fungerar. Har du ställt tändning med lampa/kollat tändföljd och uppmärksammat vilket håll rotorn går åt!!! (tändföljd), 10 graders förtändning ska det vara med bortkopplat vaccum vid tomgång. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 2 Februari , 2014 Rapport Share Postad 2 Februari , 2014 Detta börjar bli intressant, sånt här gillar jag. Om kompet e dåligt ska inte tomgång finnas heller, och finns väl knappt en risk i världen att den tappat trycket på alla burkarna samtidigt..iaf så illa så den inte orkar sig själv. Jag röstar för att tändningen står sent som attan som någon skrev tidigare, men den borde gå bättre eller inte gå alls. >>> Hmm, tändspolen som inte orkar leverera vid högre varv, men räcker till på tomgång? Det har jag faktiskt varit med om på personbil.. Kolla om den börjar gå sämre med många elförbrukar igång, typ halvljus och kupefläkt osv. Då kan tändspolen vara en idé att kika på.. ganska lättåtkomlig oxå. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 2 Februari , 2014 Rapport Share Postad 2 Februari , 2014 Sekundärspjällen låter intressant…. kolla även att vaccumförställingen är hel.. annars justerar den inte efter tändpunkten vid ökande varvtal.. Ett gammalt hederligt trick är att köra motorn.. och spreja startgas runt möjliga felkällor.. sticker varvet.. ja då har man hittat ett ställe där den drar tjyvluft.. flottörhus som flödar över är inte heller nåt kul.. stinker bensin och surar ned sej på två röda.. Nåja… jag sätter min peng på en kass kondensator… har råkat ut för detta två gånger i mitt liv.. med exakt det problem du beskriver.. bilfan vägrade i sten att varva.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 2 Februari , 2014 Rapport Share Postad 2 Februari , 2014 Sekundärspjällen låter intressant…. kolla även att vaccumförställingen är hel.. annars justerar den inte efter tändpunkten vid ökande varvtal.. Ett gammalt hederligt trick är att köra motorn.. och spreja startgas runt möjliga felkällor.. sticker varvet.. ja då har man hittat ett ställe där den drar tjyvluft.. flottörhus som flödar över är inte heller nåt kul.. stinker bensin och surar ned sej på två röda.. Nåja… jag sätter min peng på en kass kondensator… har råkat ut för detta två gånger i mitt liv.. med exakt det problem du beskriver.. bilfan vägrade i sten att varva.. Yes. Kondingen räknade jag bort, den brukar gå bra kall och spotta smälla eller stendö vid varm motor som första tecken.. ..och den har han skrivit att den redan är bytt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 3 Februari , 2014 Rapport Share Postad 3 Februari , 2014 Låter som du har ett råttbo i luftburken, bestående av en gammal raggsocka och en dagstidning i form av små pappersflingor....EDIT: Klipper in mitt citat från Gestrike Offroads forum i december 2012 när jag hittade råttboet i luftburken:"Har felsökt Turistbussens B30 under veckan. Ville inte gå nå bra alls på halvgas och uppått... Plågade jag fick jag upp na i 60 på slät väg, och då gick hon fetilla och rykte svart som en surdiesel. Ur med stiften, ställde tändningen, brytarspetsarna, kollade flottörhusnivåer mm. Inget konkret fel gick att hitta. I ren desperation efter midnatt längs Mårtsbovägen fick jag för mig att riva ut luftburken, mina fordon brukar samla lera där. Har alldrig blivit så glad av att hitta ett RÅTTBO tillverkat av tidningpapper och en gammal raggsocka! Tippa ur böset ur burken och ruska ur insatsen, och se, nästan nyskick! Tillbaks med grejjerna och vips gjorde hon mätarn ut (100+) lätt, lukta knappt ens plåg."// Klas 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluesky Postad 3 Februari , 2014 Rapport Share Postad 3 Februari , 2014 Hmm, kanske kolla så luftslangen inte har fått ett veck på sig eller något. Hur går det om du tar av luftfiltret ( Hela burken så luft garanteras ) ? /Bluesky Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 3 Februari , 2014 Rapport Share Postad 3 Februari , 2014 Intressant att se hur det här löser sig. För löser sig gör det ju Det är inte några tändkablar i fel ordning eller spruckna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 3 Februari , 2014 Rapport Share Postad 3 Februari , 2014 Ja jag tror på råttbo i slangarna på luftburken jag också, Fick samma fenomen på min då jag bytte hytten förut, då plockade jag inte över de grova "aluslangarna" som gör att den får luften ovanför kylaren och ner till luftfilter burken, Tog en damsugare och körde in slangen i aluslangarna och sög ut massor av löv-nöt skal mm När allt var rent satte jag i ett nytt filter sen gick den helt ok 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ewoldern Postad 4 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 4 Februari , 2014 Har kört bilen med och utan luftburk, även helt öppet fram till förgasarna, ingen skillnad. Testat flertalet kondensatorer och brytarspetsar. Nu ikväll fick jag hjälp av granne med lastmaskin så vi lyfte av flaket så blir det lite lättare att meka med "vraket". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 4 Februari , 2014 Rapport Share Postad 4 Februari , 2014 Kan kammen vara sliten?ta av ventil kåpan o kolla hur ventiler o vippor samt stötstänger jobbar när du kör starten,men koppla lös spolen eller nått så den inte startar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ewoldern Postad 5 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 5 Februari , 2014 Kan kammen vara sliten?ta av ventil kåpan o kolla hur ventiler o vippor samt stötstänger jobbar när du kör starten,men koppla lös spolen eller nått så den inte startar Japp ska ändå kolla att inte nån ventil sitter "fast". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 5 Februari , 2014 Rapport Share Postad 5 Februari , 2014 Har någon varit och skruvat på maskin, och sen gett upp så den blivit stående?? Tänkte att kammen kan stå fel som attans, men borde inte hänt utan att någon varit där och skruvat isf.. Teoretiskt sett, så skulle det var liknande symptom som du har.. likaså en tändning som stod felvriden som satan.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ewoldern Postad 6 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 6 Februari , 2014 Har någon varit och skruvat på maskin, och sen gett upp så den blivit stående?? Tänkte att kammen kan stå fel som attans, men borde inte hänt utan att någon varit där och skruvat isf.. Teoretiskt sett, så skulle det var liknande symptom som du har.. likaså en tändning som stod felvriden som satan.. Vet ej om någon vart o "pillat" men jag tror ej det, fick hjälp härom kvällen av svärfar som skruvat mkt gamla grej genom åren och han ansåg att det var dags o kolla ventilspel eller ev kärvande ventil (er). Så det får bli nästa koll! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ewoldern Postad 9 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 9 Februari , 2014 "Liket" lever, var kärvande ventiler och den kondensator jag satt dit var också trasig ny i kartong. Inte så jäkla lätt att felsöka sådant Men nu går den så då körde jag rätt ut i skogen och körde ner mig så vi fick hämta hjullastare, dock så vet jag nu att alla diffspärrar och 6x6 fungerar så i det stora var det en trevlig upplevelse Det svarta i övre hörnet är inte ragnarök utan bara en fet tumme 13 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 9 Februari , 2014 Rapport Share Postad 9 Februari , 2014 Kul att du fick till det tillslut vet hur det är att felsöka sig tokig... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.